Gå til innhold

Svigerdatter på middag til helga. Hva lage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

om du vurderer å servere lam ville jeg ha spurt sønnen din først om hun liker det. personlig liker jeg ikke lam så det ville vært ille å få det servert første gang jeg er på middag hos svigermor.

ser flere foreslår pizza eller lasagne. begge disse høres bra ut=) eller hva med en annen pastarett? f.eks hjemmelaget pasta bolognese som enkelte foreslår.

til dessert kan du servere sorbet eller vaniljeis m/brownies? :)

Jeg har spurt min sønn og hun liker lam og fårikål :) Det er fisk hun ikke er så glad i, men hun liker laks. Men jeg vil helst lage noe som kan stå og putre så jeg kan slappe av litt når de kommer og slippe å stå på kjøkkenet når de kommer, og heller ha tid til å prate litt.

Jeg vurderte å lage hvalbiff, men er redd for å ikke lykkes siden det er mange år siden sist og leste en tråd her om at hvalkjøtt kan smake tran hvis den ikke er helt fersk. Det er høyst merkelig hvor fort man blir usikker på kjøkkenet når det har gått noen år siden forrige gang. Jeg har f.eks. ikke laget kjøttkaker på par år, og da bare til meg selv og jeg synes min mor er bedre på det enn jeg er. Jeg har en tendens til å ha i for mye pepper og har fått svak kritikk for det, og vet ikke om årsaken er at jeg dessverre røyker og at smaksløkene er litt lammet pga. nikotin.

Desserten er den jeg er mest usikker på nå. Jeg vet at jeg kommer til å gå for noe med lam eller vilt til middag.

Det er tragisk at en godt voksen dame som har vært småbarnsmor føler seg så fortapt på kjøkkenet. Til meg selv er det enkelt siden det ikke er andre å imponere. Jeg har hatt venner og venninner til middag, men da har jeg følt meg mer avslappet. Jeg må gå for det jeg er mest trygg på nå. Takk for svar. Jeg har forhørt meg. ;)

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt sikkert fint, det er svært få som har "utstillingshjem" hvor alt er strøkent hele tiden :) og de forstår jo sikkert det, når du nå i tillegg har flyttet til en leilighet med mindre (?) plass enn du hadde før. De kommer jo for å treffe deg. Og so du skriver; de hadde sikkert ryddet litt ekstra når du kom,men maten var bestilt. Jeg hadde satt pris på hjemmelaget mat og heller litt "rot" (kjeler og utsyr) på kjøkkenbenken i stedet.

Maten hørtes kjempegod ut. Varme bær på ekte vaniljeis er så godt, så hvis det ikke blir kake hadde jeg valgt det :) bærene varmer du raskt opp i en kjele med bittelitt vann og sukker, raskt og enkelt, trenger ikkemicro for å få til det. :)

Det stemmer at jeg har flyttet til en leilighet med mindre plass. Jeg ville helst hatt en stor leilighet/rekkehus eller enebolig, noe alle ville valgt. Det er det jeg er vant med. Jeg har gitt bort mye til loppemarked, men føler at jeg aldri kommer helt i mål, men har oppdaget at jeg ikke savner så mye når jeg først har gitt det bort. Jeg har ikke plass til oppvaskmaskin, ikke microbølgeovn og har ikke et ekstra roterom. Jeg hadde ikke råd til noe større enn denne i dagens boligmarked. Terrassen er fin og det er et rolig nabolag, men litt usentralt.

Siden leiligheten er så liten har jeg heller ikke hengt opp mange bilder. Jeg har bodd her noen år. Det er det som er litt pinlig, men jeg hadde en kjæreste og vi levde særbo, men var mest hos han og han sto som regel for å lage middag mens jeg tok oppvasken og hjalp til.

Desserten er det jeg har mest hodebry med nå siden jeg ikke er så glad i søtsaker selv. Iskrem med skogsbær og kanskje steke vafler som tilbehør, men det blir for tungt for magen.

Litt lyst å lage bløtkake med fruktcoctail. Den er jeg god på og til og med jeg elsker den og kan spise det til frokost. ;)

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at jeg har flyttet til en leilighet med mindre plass. Jeg ville helst hatt en stor leilighet/rekkehus eller enebolig, noe alle ville valgt. Det er det jeg er vant med. Jeg har gitt bort mye til loppemarked, men føler at jeg aldri kommer helt i mål, men har oppdaget at jeg ikke savner så mye når jeg først har gitt det bort. Jeg har ikke plass til oppvaskmaskin, ikke microbølgeovn og har ikke et ekstra roterom. Jeg hadde ikke råd til noe større enn denne i dagens boligmarked. Terrassen er fin og det er et rolig nabolag, men litt usentralt.Siden leiligheten er så liten har jeg heller ikke hengt opp mange bilder. Jeg har bodd her noen år. Det er det som er litt pinlig, men jeg hadde en kjæreste og vi levde særbo, men var mest hos han og han sto som regel for å lage middag mens jeg tok oppvasken og hjalp til. Desserten er det jeg har mest hodebry med nå siden jeg ikke er så glad i søtsaker selv. Iskrem med skogsbær og kanskje steke vafler som tilbehør, men det blir for tungt for magen. Litt lyst å lage bløtkake med fruktcoctail. Den er jeg god på og til og med jeg elsker den og kan spise det til frokost. ;) Ts Anonymous poster hash: d309f...7bc

Ja skjønner det :) men høres ut som du har middagen i boks. Jeg tror is og varme bær holder i massevis, man blir jo ganske mett av lam eller fårikål uansett. Spørs om man orker vafler. Hvis du har tid kanskje du heller kan lage makroner, det er litt fancy og søtt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tacopai med salat, salsa, natchochips og guacomole til? Det er superdupergodt og sånn passe avslappet (dessuten dødslett å lage!).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tacopai med salat, salsa, natchochips og guacomole til? Det er superdupergodt og sånn passe avslappet (dessuten dødslett å lage!).

Jeg har ikke paiform, men har tenkt lenge på å kjøpe det siden jeg er glad i pai med blåmuggost. Takk for forslag. Det blir forhåpentligvis flere middager etterhvert. Nå har jeg gjort en kjempejobb, og fått ryddet og har det meste under kontroll så gir meg selv en klapp på skulderen selv om jeg kunne gjort litt mer i kveld. Jeg har ikke tenkt å vaske vinduer, de ble vasket i juni, men hvis jeg får tid skal jeg gjøre det.

Når noen av dere har foreslått lasagne og taco håper jeg de inviterer meg på det, men sønnen min har vært litt sær i matveien. Det var bondekost som gjaldt selv om han er sier han spiser det meste når jeg har spurt. Sant og si vet jeg mer om hva svigerdatter liker eller ikke liker enn hva han gjør, og hun vet mer om dette i dag enn jeg. ;)

Tror jeg kommer i mål og lager noe som ikke må serveres straks de kommer inn døra, eller at jeg må stå på kjøkkenet og passe tiden.

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner det :) men høres ut som du har middagen i boks. Jeg tror is og varme bær holder i massevis, man blir jo ganske mett av lam eller fårikål uansett. Spørs om man orker vafler. Hvis du har tid kanskje du heller kan lage makroner, det er litt fancy og søtt. :)

Takk for svar. Jeg liker ikke makroner så det er uaktuelt. :)

Vafler blir også for mektig, det jeg enig i. Hvis jeg lager fårikål tror jeg også en mørk mektig sjokoladekake også blir i meste laget. Hvis noen ser en dame gå rundt frysedisken og lure på om hun skal kjøpe kake (ikke iskake) eller iskrem og skogsbær, da er det meg.

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg liker ikke makroner så det er uaktuelt. :)Vafler blir også for mektig, det jeg enig i. Hvis jeg lager fårikål tror jeg også en mørk mektig sjokoladekake også blir i meste laget. Hvis noen ser en dame gå rundt frysedisken og lure på om hun skal kjøpe kake (ikke iskake) eller iskrem og skogsbær, da er det meg. Anonymous poster hash: d309f...7bc

Ja til en "kraftig" middag som fårikål eller lam, så er det nok en ide å lage noe friskt og "lett" til dessert. Det synes hvertfall jeg. Det finnes jo mange deilige kaker å få kjøpt som er friske i smaken. Du kan evt også lage fruktsalat med vaniljeis eller noe til. Men jeg holder fortsatt en knapp på is (ekte vaniljeis) med varme bær på. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Jeg har aldri laget lasagne fra bunnen før, da tror jeg jeg må jukse litt. Jeg vil helst lage noe jeg vet jeg kan.

Kanskje jeg går for pizza. Det er passe avslappende. Kylling spiser jeg ikke hvis det ikke er direkte fra gård.

Takk for svar begge to. :)

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lasagnesaus kan du lage på samme måte som du lager bolognaise saus, så sper du bare på med litt hvit saus mellom lagene. Veldig enkelt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pai kan du lage i en vanlig springform, du trenger ikke paiform. Og den suksessterten de har i frysedisken er kjempegod, hvis du vil gå for kjøpekake.



Anonymous poster hash: d23d6...070
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange gode råd. :) Jeg var svært stresset, men det gikk bra.

Jeg valgte å ta en dusj i stedet for å begynne å vaske gulv. Telefonen ringte når jeg kom ut av dusjen og jeg gikk ut for å ta den og sa at jeg er stresset men velger å ta det som det kommer. Alle har følt litt sympati med meg. Og det ble vellykket, selv om jeg også måtte vaske en og en halv vegg i stua for ølsøl. Det syntes bare i sola, og det er ikke jeg som har sølt. Jeg lånte bort leiligheten til et par som er fæle på å krangle.

Maten ble god. Fårikål. Kaka ble god. De ville ikke ha øl, men jeg tok en. Jeg spurte som vanlig sønnen min om å fikse noe, men han visste det på forhånd. Han skrudde opp en hylle og noen småting. Det hadde ikke betydd noe om jeg hadde stått på hodet i vaskebøtta når de kom. Det var som å vaske til jul.

Det ble rolig og avslappet, og jeg klarte å få det strøkent. Glad for tipset om fårikål, hvis jeg skulle laget noe annet ville ett eller annet svidd seg. :)

Ts



Anonymous poster hash: d309f...7bc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hørtes ut som en utrolig koselig svigermor! (Misunnelig)

Alle liker jo pizza da, der går det jo ikke an å feile ( pass på pastorisert ost)

Anonymous poster hash: 17ae6...eb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttkaker kan du lage og steke dagen før. Da får du også ryddet opp etter det dagen før. Og så er det jo bare å ha kjøttkake i sausen dagen etter, koke poteter og evt annet tilbehør.

Hva med lune bær og vaniljeis til dessert? Eller brownies og is? Finnes jo 123-brownies :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for fårikål du. Det er enkelt, krever ikke stor plass og det aller beste er jo at det lager seg selv.

Til dessert kan is være noe, f.eks. med bær eller du kan lage en brownie du kan servere ved siden av. Kaka kan du lage dagen før.

Kaker fra frysedisken er det så som så med. Noen er gode, andre er mindre gode. Du kan jo kjøpe kake hos konditor om du vil. Det bruker som regel å være ganske safe.



Anonymous poster hash: d8be8...265
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ro deg ned er mitt tips. Er da ikke kongen som kommer på besøk, og ikke er det det en episode av masterchef heller.

Anonymous poster hash: 45c68...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser dere ikke tråden heller?

Middagen er overstått, og den gikk bra. Slutt å øse dere opp. (Og Antoinette: Slutt å bruke tilfeldige tråder til å bli kvitt ditt eget agg, eller hva det er som plager deg).

Til TS: Vel blåst! :blomst:



Anonymous poster hash: f9bfc...922
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at det er noe der. Jeg ser poenget ditt. Kanskje det er derfor alt skal være "perfekt", noe man ser gjennom tråden. Men det vet vi jo ikke. Men jeg vet ikke om man kan forvente at alle plukker opp disse tegnene (som du gjør), i en slik tråd som startet med råd om hvilken middagsrett man skulle lage. Og ja, jeg er klar over at du sikkert mener noe annet. Men jeg synes det er hardt å si at det ikke er rart at så mange Som tar sitt eget liv.. På grunnlag av denne tråden på et forum, hvor tilfeldige folk bidrar med svar, i en tråd som handler (i utgangspunket) om mat?

Anonymous poster hash: ce5d2...7fc

Jeg tror alle oppfattet at det var noe mer underliggende enn kun hva de skulle ha til middag, men det er ikke alltid det er vits å påpeke. Sikkert fult klar over det selv, men ønsket å stelle i stand et middagsselskap som var koselig for alle involverte.

Av og til er det best å bare svare på tråden, og innse at i denne situasjonen var det hjelpen hun ønsket for å minimere angsten under selve middagen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leser dere ikke tråden heller?

Middagen er overstått, og den gikk bra. Slutt å øse dere opp. (Og Antoinette: Slutt å bruke tilfeldige tråder til å bli kvitt ditt eget agg, eller hva det er som plager deg).

Til TS: Vel blåst! :blomst:

Anonymous poster hash: f9bfc...922

Takk. Jeg har ikke lest hva andre har svart etter at jeg postet lørdag kveld. Jeg bryr meg ikke om sure kommentarer.

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle oppfattet at det var noe mer underliggende enn kun hva de skulle ha til middag, men det er ikke alltid det er vits å påpeke. Sikkert fult klar over det selv, men ønsket å stelle i stand et middagsselskap som var koselig for alle involverte.

Av og til er det best å bare svare på tråden, og innse at i denne situasjonen var det hjelpen hun ønsket for å minimere angsten under selve middagen.

Riktig. Jeg var stresset og brukte denne tråden litt som en luftekanal også. Takk for svar alle sammen.

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk at en godt voksen dame som har vært småbarnsmor føler seg så fortapt på kjøkkenet. Til meg selv er det enkelt siden det ikke er andre å imponere. Jeg har hatt venner og venninner til middag, men da har jeg følt meg mer avslappet. Jeg må gå for det jeg er mest trygg på nå. Takk for svar. Jeg har forhørt meg. ;)

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Hvis det kan være til noen trøst for deg, pleier min yngste datter (jeg har fem barn, alle voksne nå) å erte meg godmodig av og til med å si: "Jeg kan huske den gangen du bakte og laget mat, mamma" :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...