Gå til innhold

Svigerdatter på middag til helga. Hva lage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er litt merkelig ja at jeg ikke har hatt de på middag tidligere, men jeg har ikke bodd i byen. Jeg har kjøpt meg en leilighet her og har et lite kjøkken. Jeg har lyst å lage ALT. Men det begrenser seg.

Hun liker ikke fisk så godt. Jeg har lyst å lage lammestek, men vil helst gjøre det mer avslappet. Pasta bolognese fra bunnen eller hjemmelaget pizza, evt kjøtt i mørke, fårikål eller kjøttkaker fra bunnen.

Jeg føler jeg står fast siden jeg har en liten leilighet og et lite kjøkken. Og må rydde ting på plass så jeg har ikke all verdens tid til å planlegge. Dessert har jeg ingen ide om, tenkte kjøpe en kake fra frysedisken med bær og sjokolade.

De drikker ikke, de er gravide, så jeg vil helst lage noe som ikke smaker best med vin til, og det gjør jo en lammestek. Jeg vet at de ikke forlanger så mye, men har lyst å lage noe som er godt.

Noen forslag?



Anonymous poster hash: d309f...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så glad i kylling og svinekjøtt og tar ikke sjansen på å lage noe med fisk.

Ts.



Anonymous poster hash: d309f...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne fra bunnen av med en god salat og rundstykker til. Is til dessert (fancy is fra en Meny-butikk f eks).

Anonymous poster hash: edfa5...18f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hjemmelaget pizza, men vet ikke om det er tingen når man inviterer til middag. Jeg har kjempesuksess med fransk kyllinggryte med hvitløksbaguetter til når jeg inviterer venner/familie. Den er bare supergod, lett å lage og der får du også vasket og ryddet bort underveis.

Oppskift



Anonymous poster hash: 82f1f...354
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne fra bunnen av med en god salat og rundstykker til. Is til dessert (fancy is fra en Meny-butikk f eks).

Anonymous poster hash: edfa5...18f

Jeg har aldri laget lasagne fra bunnen før, da tror jeg jeg må jukse litt. Jeg vil helst lage noe jeg vet jeg kan.

Jeg elsker hjemmelaget pizza, men vet ikke om det er tingen når man inviterer til middag. Jeg har kjempesuksess med fransk kyllinggryte med hvitløksbaguetter til når jeg inviterer venner/familie. Den er bare supergod, lett å lage og der får du også vasket og ryddet bort underveis.

Oppskift

Anonymous poster hash: 82f1f...354

Kanskje jeg går for pizza. Det er passe avslappende. Kylling spiser jeg ikke hvis det ikke er direkte fra gård.

Takk for svar begge to. :)

Anonymous poster hash: d309f...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville lagd ostesuffle eller lasagne. Servere med rundstykker og salat☺

Jeg har aldri laget ostesuffle før og har bare smakt det en gang. Jeg vil helst gå for noe safe som jeg har laget før, men uten at det skal bli virke for stivt med biff og treretters...

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde digget å smake svigermors kjøttkaker første gang jeg kom på besøk! Og jeg synes også at hjemmelaget pizza høres ut som en god idé.

Følger deg veldig i å lage noe du er komfortabel med. Hva med å ringe sønnen/datteren din og høre hva svigerdatteren din liker best til dessert? Kan jo hende det er noe du føler deg trygg nok til å diske opp med? Det ville i hvert fall jeg satt pris på :)

Masse lykke til, og hold oss gjerne oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for alle forslag, men husk at jeg har et lite kjøkken og helst vil gjøre det uten for mye styr. Økonomisk spiller det ingen rolle. Forrett har jeg ikke tenkt å servere, men kanskje noe kake eller is etter middagen. Jeg har vært på middag hos dem, da serverte de en gryterett, så de forventer ikke det helt store.

Men middagen og desserten må harmonere. Sjokoladekake passer til alt, men de drikker ikke kaffe. Hjelp.



Anonymous poster hash: d309f...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag noe du kan. De kommer for å treffe deg og så lenge du holder deg unna det du vet konkret at hun ikke liker så kan du lage hva som helst.

Anonymous poster hash: 60365...8dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hjemmelaget pizza, men vet ikke om det er tingen når man inviterer til middag. Jeg har kjempesuksess med fransk kyllinggryte med hvitløksbaguetter til når jeg inviterer venner/familie. Den er bare supergod, lett å lage og der får du også vasket og ryddet bort underveis.

Oppskift

Anonymous poster hash: 82f1f...354

Takk for svar. Steker du kyllingbitene før du har de i suppa? Vet du hvor man kan få kjøpt økologisk kylling? Har Meny, Ica, Rema og Kiwi i nærheten.

Det med å få vasket og ryddet underveis er viktig. Jeg har ikke mye benkplass og må benytte kjøkkenbordet underveis før de kommer.

Jeg hadde digget å smake svigermors kjøttkaker første gang jeg kom på besøk! Og jeg synes også at hjemmelaget pizza høres ut som en god idé.

Følger deg veldig i å lage noe du er komfortabel med. Hva med å ringe sønnen/datteren din og høre hva svigerdatteren din liker best til dessert? Kan jo hende det er noe du føler deg trygg nok til å diske opp med? Det ville i hvert fall jeg satt pris på :)

Masse lykke til, og hold oss gjerne oppdatert!

Kjøttkaker kan by på en utfordring. Jeg har ikke stort kjøkkenbord der gjestene skal spise og fra bordet er det direkte innsyn til kjøkkenet som jeg helst vil at skal fremstå som ryddig. Jeg tenker litt på hjemmelaget pizza med salat, men da er jeg usikker på desserten.

Jeg ville laget pasta bolognese og sjokoladekake til dessert :)

Jeg har tenkt på det samme. Takk for svar.

Noe av problemet er at kjelene mine ser ut velbrukte og slitte ut og jeg vil helst servere rett fra gryta. Jeg har riktignok en jerngryte og leirgryte og ildfast form. Jeg vil forsøke å gjøre et godt inntrykk. Heldigvis har jeg avspasering fra jobb både i dag og i morn, men de som tror at bare svigerdøtre gruer seg vet ikke hvilket kaos en svigermor kan oppleve mange ganger. De har vært her tidligere og vi har ofte møttes til middag hos mine foreldre som er flinke til å invitere.

Takk for alle forslag. Valget står mellom pasta bolognese, fårikål, lammekoteletter i leirgryte med hjemmelaget potetmos, viltgryte med hjemmelaget potetmos og rørte tyttebær, fransk kyllingsuppe og lasagne. Kom gjerne med flere forslag.

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammegryten i leirgryte med potetmos hadde jeg gått for! Det hørtes kjempegodt ut, det er sesongriktig, det kan serveres rett fra leirgryten og det er mat som er lite stressende å lage mht timing. Lykke til med middagen, sikker på at det går strålende! :)

Anonymous poster hash: f9bfc...922

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fårikål trenger jo bare en gryte og nå er det jo lammekjøtttid i butikkene og. Personlig så bruker jeg større stykker av lammekjøtt til dette da jeg synes mye av det fårikålkjøttet som selges er mye bein og lite kjøtt.

Så om de liker det så hadde jeg laget det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du vurderer å servere lam ville jeg ha spurt sønnen din først om hun liker det. personlig liker jeg ikke lam så det ville vært ille å få det servert første gang jeg er på middag hos svigermor.

ser flere foreslår pizza eller lasagne. begge disse høres bra ut=) eller hva med en annen pastarett? f.eks hjemmelaget pasta bolognese som enkelte foreslår.

til dessert kan du servere sorbet eller vaniljeis m/brownies?:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt i mørket er noe av det beste jeg vet, men ikke kan lage selv.

Gråter nesten når vi er hos mamma og hun lager dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøtt i mørket er noe av det beste jeg vet, men ikke kan lage selv.

Gråter nesten når vi er hos mamma og hun lager dette.

Min svigermor laget det ofte og middagen var uslåelig. Jeg er usikker på tilbehør og om de liker grønn ertestuing eller om jeg bare kan servere det med gulrøtter og potet og tyttebær og kanskje kokt hodekål eller brokkoli. Men ikke alle grønnsakene. Til det har jeg for lite benkplass og kjøkkenet er trangt. I stedet for ertestuing kan jeg velge å lage en ertepure. Jeg har ikke lyst å spørre for mye om hva de liker. Men fårikål liker de og det er enkelt å lage. Jeg spiste det i går. Det er en av grunnene til at jeg har lyst å lage noe annet.

Jeg trenger ikke bestemme middagen før i morn, men har lyst å bli ferdig med innkjøp og konsentrere meg om å rydde, husarbeid og gjøre det koselig. Jeg har en liten leilighet så det krever stålkontroll å holde det ryddig.

Har noen forslag til gode kaker man finner i frysedisken?

Ts

Ts

Anonymous poster hash: d309f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: ikke vondt ment på noen måte; jeg forstår at du vil ha det fint, flott og ryddig hjemme når du får besøk. Og det er jo veldig bra. Men du skriver at du har vært hos dem på middag før, og jeg antar at du har møtt svigerdatteren din flere ganger før, da hun nå er gravid. De kommer jo først og fremst for å treffe DEG! Så om ikke alt er ryddig, så hadde ikke jeg brydd meg så mye om det. I tillegg skriver du at du har liten benkplass, da er det hvertfall helt greit at ikke alt er superryddig.. Spør du meg! :)

Synes du skal gå for en rett du "kan" og er god på, og til dessert er jo is og/ eller bær en sikker vinner :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: ikke vondt ment på noen måte; jeg forstår at du vil ha det fint, flott og ryddig hjemme når du får besøk. Og det er jo veldig bra. Men du skriver at du har vært hos dem på middag før, og jeg antar at du har møtt svigerdatteren din flere ganger før, da hun nå er gravid. De kommer jo først og fremst for å treffe DEG! Så om ikke alt er ryddig, så hadde ikke jeg brydd meg så mye om det. I tillegg skriver du at du har liten benkplass, da er det hvertfall helt greit at ikke alt er superryddig.. Spør du meg! :)

Synes du skal gå for en rett du "kan" og er god på, og til dessert er jo is og/ eller bær en sikker vinner :)

Jeg prøver å ikke stresse så veldig mye, men f.eks kofferten har stått i en uke uten å bli pakket ut, og jeg er flink til å rote. Med liten plass blir det mer rot. Jeg har to kasser jeg skal gå gjennom fordi det snart blir satt ut containere, men jeg flytter bare kassene i boden inntil videre. Vinduene burde vaskes, men jeg gjør det jeg rekker. Ett eksempel er at jeg ikke fant nøklene til boden og til vaskeriet og brukte en time på å finne dem. Og det lå friluftsutstyr i gangen som hørte hjemme i boden. ;)

Jeg tror jeg har bestemt meg for fårikål eller lam i leirgryte og iskrem med varme skogsbær eller en hjemmelaget eplekake med iskrem, men jeg har ikke mikrobølgeovn grunnet det ikke er plass på kjøkkenet. Jeg vet om en god kake man får kjøpt på Meny og tror jeg går for den.

Når jeg var på middag hjemme hos dem, hadde de jukset som Ingrid Espelid sa, og hadde kjøpt hele middagen ferdig fra en gourmetrestaurant med utsalg i nabolaget. De hadde sikkert ryddet mer enn normalt også. Jeg tror det kommer til å bli bra. ;)

Anonymous poster hash: d309f...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke stresse så veldig mye, men f.eks kofferten har stått i en uke uten å bli pakket ut, og jeg er flink til å rote. Med liten plass blir det mer rot. Jeg har to kasser jeg skal gå gjennom fordi det snart blir satt ut containere, men jeg flytter bare kassene i boden inntil videre. Vinduene burde vaskes, men jeg gjør det jeg rekker. Ett eksempel er at jeg ikke fant nøklene til boden og til vaskeriet og brukte en time på å finne dem. Og det lå friluftsutstyr i gangen som hørte hjemme i boden. ;)Jeg tror jeg har bestemt meg for fårikål eller lam i leirgryte og iskrem med varme skogsbær eller en hjemmelaget eplekake med iskrem, men jeg har ikke mikrobølgeovn grunnet det ikke er plass på kjøkkenet. Jeg vet om en god kake man får kjøpt på Meny og tror jeg går for den. Når jeg var på middag hjemme hos dem, hadde de jukset som Ingrid Espelid sa, og hadde kjøpt hele middagen ferdig fra en gourmetrestaurant med utsalg i nabolaget. De hadde sikkert ryddet mer enn normalt også. Jeg tror det kommer til å bli bra. ;)Anonymous poster hash: d309f...7bc

Det går helt sikkert fint, det er svært få som har "utstillingshjem" hvor alt er strøkent hele tiden :) og de forstår jo sikkert det, når du nå i tillegg har flyttet til en leilighet med mindre (?) plass enn du hadde før. De kommer jo for å treffe deg. Og so du skriver; de hadde sikkert ryddet litt ekstra når du kom,men maten var bestilt. Jeg hadde satt pris på hjemmelaget mat og heller litt "rot" (kjeler og utsyr) på kjøkkenbenken i stedet.

Maten hørtes kjempegod ut. Varme bær på ekte vaniljeis er så godt, så hvis det ikke blir kake hadde jeg valgt det :) bærene varmer du raskt opp i en kjele med bittelitt vann og sukker, raskt og enkelt, trenger ikkemicro for å få til det. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...