Gå til innhold

Du som er flink på å lage mat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?



Anonymous poster hash: 7d1e3...228
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Spiser du mye ute?

Nei, det blir bare hvis jeg har brent middagen min eller glemt og tatt opp fra boksen. Dvs 1-3 ganger i mnd.

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

eg er insulinresistent og bruker nok egentlig for mye penger på mat i mnd, men det er fordi jeg vil ha bra mat. Det går nok 2500-3000kr ja.

- Hva er det beste du lager?

Butterchicken, Sossekjøtt, laks i form og Spagetti Bolognese.

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Egentlig ikke, jeg har en eldgammel sushikniv kjøpt i London i 1997 og den brukes til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

-Jeg spiser ute omtrent en gang i året.

- Vi bruker omtrent 2000 i måneden, vi er to hvor en spiser mye.

- Jeg har ingen spesiell rett, det kommer mer ann på hvor mye innsats jeg legger i matlagingen. Jeg lager mye bedre mat når jeg skal imponere enn jeg gjør til vanlig.

- En god kniv skal være skarp, passe lang til personen som bruker den, ha god balanse og ligge godt i hånden. Det viktigste er at den er skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Spiser du mye ute?

Spise mye ute før, men nå er det bare 2-3 ganger i måneden. Finner mer inspirasjon i kokebøker, nettforum og ikke minst matprogrammer på tv. Australian Masterchef er en favoritt, de har utrolig mye bra tips og ikke minst masterclass som gir svært gode tips til basis matlaging. Er vel på sesong 7 i Australia, men anbefaler å se fra sesong 2/3 hvis du er interessert.

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

Veldig varierende, ca 3500 avhengig av sesong, råvarer og hva jeg har tid til å lage.

- Hva er det beste du lager?

Vanskelig spørsmål, en skikkelig god pizza er fremdeles en hverdagslager (altså ikke tykk bunn med kjøttdeigsaus, men tynn bunn på steinplate med f.eks sopp, prosciutto, mozarella og ruccola). Ellers lager jeg en del indisk og thai fra bunn av som er utrolig godt, ossobuco til fest er nam nam, og baklava lager jeg gjerne til dessert hvis det passer.

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?


Jeg har forskjellige kniver til forskjellig formål, syns det er verdt å investere i en god grønnsakskniv og fileteringskniv hvis du skal begynne et sted.



Anonymous poster hash: 8b06b...2d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt varierende, men det blir 4-8 ganger i mnd. Litt etter hvor mye jeg er på farten. De fleste måltidene ute er når jeg er lite hjemme. Sjeldent med restaurantbesøk av typ "gå ut og spise en lørdag".

2000-4000 kr. Alt etter hvor mye jeg spiser ute og hva jeg lager. Er lite prisbevisst, og kjøper det jeg vil ha.

Har ingen bestemte retter, men asiatisk er en favoritt som jeg også er god på.

Finn en kniv du selv liker og passer bra i din hånd.

Anonymous poster hash: 858a3...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Spiser du mye ute?

Gjennomsnittlig 1-2 ganger i mnd, elsker å gå ut å spise, men er student nå så da blir det ikke så ofte og ikke på de restaurantene jeg helst vil på.

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

Er ikke helt sikker, men rundt 2000 i mnd tenker jeg. Når jeg ikke er student er det nok en god del mer.

- Hva er det beste du lager?

Veldig glad i min hjemmelagde lasagne, moussaka og cottage pie.

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Jeg har en 17,5 cm Santuko og 18 cm mv-pro kokkekniv, begge fra Masahiro, som jeg elsker og har hatt i mange år. Disse bruker jeg til alt. Men man trenger absolutt ikke bruke så mye penger for å få gode kniver.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

Nei, lager ofte like god mat, om ikke bedre, hjemme. Pleier spise på steder jeg er nysgjerrig på, for inspirasjon. Kanskje 1 gang i måneden.

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

Vi er 2 og bruker ca 4000

- Hva er det beste du lager?

Jeg lager nye ting hele tiden, så det er vanskelig å svare på. Men det jeg har fått mest skryt for er tapas og vårruller.

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Nei

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

Anonymous poster hash: 68ac1...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

Spiser ikke mye ute.

Når jeg gjør det så skjer det med svært god samvittighet og gode venner.

Bruker et sted mellom 2000 og 3000 i måneden på mat og husholdningsartikler.

Det beste jeg lager er nok avhengig av hvem du spør.

Har en baccalao det går gjetord om, noen selskapskaker som etter sigende får folk til å gå ut av sitt gode skinn, en pizza som er mer enn bare godt spiselig, - og en lasagna al forno som er god.

På listen henger det 12 kniver.

En multikniv bør ikke ha for langt blad, og den må være solid nok.

Den av knivene mine som er mest egnet til all-bruk er en santuko kniv.

Knivbladet er av tynnere stål enn en normal eurpoeisk kokkekniv er, noe som gjør at santukokniven er egnet til å skjære i tykkere kjøttbiter enn en tradisjonell kokkekniv.

- det hender jeg velger santuko'en fremfor Sabatier'en ja...

Men, jeg vil anbefale en liten grønnsakskniv, en mellomstor kokkekniv og en filètkniv.

Har du de tre så har du egentlig alt du trenger til å lage god mat med egnet skjæreredskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

- jeg spiser ikke mye ute, 1-2 ganger i måneden kanskje. Men jeg er student for øyeblikket, så det har sin naturlige forklaring.

- jeg har egentlig ingen oversikt over hvor mye jeg bruker, men tror det er rundt 2-3000 for bare meg. Skulle gjerne brukt mindre, jeg er som sagt student. Men jeg har en del intoleranser som gjør at veldig mye billig mat er uaktuelt,og når jeg i tillegg liker å eksperimentere med forskjellige råvarer, så blir det litt:)

- Quiche Lorraine, den er faktisk blitt ganske berømt blant omgangskretsen min. Kan dessverre ikke spise den selv lengre, men vet den er ekstremt god. Ellers er jeg veldig god på supper synes jeg, særlig blomkålsuppe og krepsesuppe. Lager mine egne oppskrifter:)

- min faste følgesvenn gjennom flere år var en kokkekniv fra Mac, som ble borte under flytting. Hjertet mitt blør enda for det. Ønsker meg ny til jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

- Spiser du mye ute?:

Nei, vi spiser sjeldent ute syns nå jeg, men i snitt kanskje 2 ganger i mnd og er som regel en lunsj eller lignende.

- Hva bruker du ca på mat i mnd?:

Vi er 2 voksne og en baby, vi putter 6000kr inn på matkonto hver mnd, tipper ca 5000kr av dette er mat til oss tre, resten diverse husholdningsartikler og mat til katten.

- Hva er det beste du lager?:

Det er mange favoritter etterhvert. Har en indisk Butter Chicken som er en slager, har noen gode vrier på helstekt kylling, har blitt utrolig mye eksperimentering på BBQ i år og har brukt mange timer på å lage mat på grillene våres, 12 timer grillet vi en svinenakke for Pulled Pork i sommer som ble noe av det bedre, bouf bourguignon, diverse pizzavarianter som vi har en pizzastein til. Det er mye, av desserter har vi ikke utforsket veldig mye, men sjokoladefondant og hjemmelaget vaniljeis er jo godt!

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Har litt for mange kniver. De som blir brukt mest er en 20cm japansk kokkekniv i fra MAC og en utbeiningskniv i fra Victorinox. Når det gjelder kniv vil jeg anbefale og undersøke litt, det er viktig at den ligger godt i hånden. Hvor skarp kniven er når du kjøper den er mindre viktig, en god kvalitetskniv kan du alltids slipe skarp, noe du må gjøre uansett med jevne mellomrom for å holde den skarp. Slipesteiner, såkalte whetstone's kjøpte jeg på ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

- Spiser veldig lite ute

- 6000 i måneden eller deromkring - det er hvert fall planen, vi er en familie på fire

- Det beste jeg lager er italiensk pizza på stein, helstekt indrefilet, ulike pastaretter, risotto, og begynt å bake litt i det siste - har en forkjærlighet for ekstra fint italiensk mel.

- Jeg bruke hovedsakelig to kniver. En trancherkniv og en filetkniv fra Victorinox

Mitt aller beste tips når det kommer til mat er å bry seg om det man gjør, altså legge litt kjærlighet ned i det man lager. Det kan alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sjelden ute nå. Det er fordi jeg er blitt mer kresen på kvalitet med årene. Vil heller legge penger i et gourmetmåltid en gang pr år, enn å frekventere billige kafeer.

Bruker vel ca 2- 2500,- pr mnd. Er flink å utnytte rester.

Det beste jeg lager er min hjemmekomponerte rømme- og hvitløksdressing. Fått mye skryt av den og absolutt alle liker den, selv om de ikke trodde det på forhånd. Er god på fyldige supper og kaker med gelelokk. Torsk med chili, ingefær og kokosmelksaus er etterspurt blant mine venner.

Har dyre kniver, men bruker dem sjelden. Havner som regel opp med en syltynn biffkniv med gode tagger som ligger godt i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

-Spiser ute noen få ganger i måneden

-Bruker altfor mye i alle fall.. Tror det er en av de største utgiftene mine.

-Det beste jeg lager er kanskje ikke middag, men heller gjærbakst. Ellers får jeg gode tilbakemeldinger på en del utenlandske retter jeg lager, mens samboer vel lager de mest fancy tingene.

-Det kommer egentlig litt an på, man må prøve seg frem for å finne en man liker. Samboer liker best en kokkekniv fra Global fordi de ligger godt i hånden hans og har god tyngde. Jeg foretrekker en Masahiro kokkekniv som har et smalere skaft og passer bedre til mine hender som jo er litt mindre. Den er veldig god på grønnsakskutting og finhakking (som jo ofte er noe av det man bruker mest tid på).

Denne er min favoritt:

http://www.chuboknives.com/products/masahiro-molybdenum-gyutou-210mm-8-2#.VBqh-vl_uAU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er til deg som er flink til å lage mat, som eksprimenterer mer enn normalen, og som får gode tilbakemeldinger på det du lager.

- Spiser du mye ute?

- Hva bruker du ca på mat i mnd?

- Hva er det beste du lager?

- Har du noen tips til en "multikniv" som kan brukes til det meste, og som er god?

Anonymous poster hash: 7d1e3...228

Vi spiser ute 1 gang i uka.

Alt mellom 3 og 8 stk som spiser middag her, så går en del tusen på mat. Vi prioriterer kortreist mat, bruker mye frukt og grønnsaker (som koster en del her i nord). Har alltid tilbehør til middagen, salat, flere typer grønnsaker bl.a.

Det beste de vet å få servert her hjemme er nok honningglasert lammeribbe, fiskesuppa og asiatisk kyllingsuppa.

Har en knivblokka fra Victorinox, og den vi bruker mest er kokkekniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.) Spiser ute 1-3 ganger i måneden.

2.) Ca 200-400kr i uka. Kjøper grønnsaker/tørrvarer ol på grønnsaksbutikker og noe fra lavprismerker som first price, men skal jeg ha kjøttstykker/fisk så kjøper jeg helst fra fiskedisker/kjøttbutikker. Kjøper også ost/skinke og olivenolje i egne butikker som noen ganger kan koste litt ekstra.

3.) Kalkun med stuffing,tranebærsaus,søtpoteter(yams),og saus. Veldig glad i stek og ordentlige kjøtt/fiskestykker. I hverdagen går det enkelt for seg,men i helgene skal det spises godt:)

4.)Hr forskjellige kniver til forskjellige formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...