Gå til innhold

Inkludere innvoller i kostholdet - tips og råd?


Vulpes

Anbefalte innlegg

Hørte et innslag om å inkludere innvoller i kostholdet sitt på Ekko i dag, og ble litt inspirert. Spiser allerede storfelever innimellom og liker det godt, men har lyst til å prøve mer.

Årsakene til dette er flere. Det er vel ganske billig sammenliknet med vanlig kjøtt, (lever er i hvert fall det), det er miljøvennlig å bruke alle deler av dyret, og innvoller har typisk veldig bra med nyttige næringsstoffer.

Men jeg vet liksom ikke helt hvor jeg starter. Hvilke innvoller får man tak i i Norge? Storfelever finner man fersk i de større matbutikkene og frossen i flere av billigkjedene, men hva med alt annet? Må man til en lokal slakter? Hva er vanlig å spise? Hjerte? Nyrer? Blod? Lunger? Dere som spiser noe av dette, hvordan tilbereder dere det?

Leveren har jeg hittil bare stekt i biter eller skiver i panna sammen med smør og løk. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjerte og nyrer er vanlig mat, men vanskelig å få tak i. Nå har jeg ikke spist hjerte, men lammenyrer er fantastisk godt. Husk bare at de skal ligge leeenge i vann for å få skilt ut evt avfallstoffer.



Anonymous poster hash: 0cd30...1e3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper oksetunge og koker i et par timer med krydder og salt. Nydelig, mørt kjøtt. Hjerter tilbereder jeg som annet kjøtt a la skav, mens lever må stekes veldig forsiktig.

Anonymous poster hash: bacf3...faf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungemoslapskaus. Lungemos fås vel overalt, i de samme hyllene som farsemat. I min butikk ligger blodpudding og blodpølse også i den hyllen, men blodmat er jeg ikke så glad i selv. Prøv hvis du finner det, kan hende det treffer blink!

Jeg foretrekker kyllinglever framfor storfelever. Spiser det som regel stekt med løk og en god saus, men det er godt i gryteretter med litt kraftig smak også. Jeg bruker det som jeg ville brukt rein eller elg i gryter. Og hjemmelaget leverpostei, selvfølgelig.

Hvis du har en ferskvaredisk i en butikk i nærheten kan de antagelig bestille inn det du har lyst på, hvis det ikke er en slakter greit tilgjengelig for deg.



Anonymous poster hash: 91488...a42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungemos har de i de fleste matbutikker, men ica selger det til 10kr i stedet for det firedobbelte. Jeg må ha det med makaroni til, men det kan serveres på mange flere måter. Jeg pleier å varme lungemosen i stekepanne.

Med blodpudding gjelder det samme som lungemos. Jeg steker den i skiver og spiser på brødskive eller med potet med appelsin til.

Du kan kjøpe blod på velassortierte matbutikker. Da kan du lage din egen blodmat.

Jeg liker veldig godt å lage levergryte av storfe- eller svinelever. Da lager jeg brun saus og har oppi stekt løk, gulerøtter og brunet lever. Jeg krydrer med rosmarin og ingefær og tilsetter en skvett fløte eller rømme. Serveres med kokte poteter og tyttebær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener innmat, ikke sant? Innvoller er jo mest tarmer og sånt? Kumage syns jeg ikke er noe godt, men pølsetarm er jo en fin ting.

Jeg ser du har fått masse tips, kyllingleverpate er jo superdigg! Det fins andelever også, som kan brukes på samme måte.

Andehjerter er også kjempegodt, men jeg vet ikke om noen som leverer det for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper oksetunge og koker i et par timer med krydder og salt. Nydelig, mørt kjøtt. Hjerter tilbereder jeg som annet kjøtt a la skav, mens lever må stekes veldig forsiktig.

Anonymous poster hash: bacf3...faf

Oksetunge på brødskiva. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja, mente innmat. Innmat er vel ordet på de spiselige innvollene.

Takk for mange gode tips! Nå vet jeg litt mer om hva jeg kan se etter og hva jeg kan bruke de forskjellige typene innmat til, genialt :)

Oksetunge hadde jeg helt glemt, det pleier pappa å servere hver jul. Smaker helt greit, så det kunne jeg gjerne tenke meg å prøve her hjemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye lungemos selv, men aldri i kombinasjon med f.eks pasta eller lapskaus. Det har jeg forsøkt og jeg syntes det var litt uappetittlig. Verste var en gang jeg fulgte en oppskrift som foreslo å blande med sjalottløk, ikke fordi det smakte dårlig, men på grunn av utseende. Lignet på et kadaver fullt av små hvite makk.

Derimot har jeg hatt mye hell med å blande lungemosen ut med brunet løk og purre, og brun engelsk HP-saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalvelever er veldig godt. Har kun spist den stekt. Da ble den vendt i hvetemel før den ble stekt i smør. Mener på det var fløtesaus til.

Da jeg jobbet i ferskvare var lammenyrer veldig populært, det er kjempebillig. Og sikkert ikke vanskelig å få å tak i nå når det er lammesesong. Se i de manuelle kjøttdiskene i store dagligvarebutikker, eller hos slaktere. Kan dessverre ikke hjelpe deg med oppskrift der.

Kjaker er ikke innmat da, men en veldig bra råvare. Brukes som annet kokekjøtt, feks i boeuf bourguignon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ææææææææææææææsj! Lever, blodpøls, nyrefrikasse og hjernekebab, æææææææææææææææææææææææææsj!

Anonymous poster hash: 1ae0d...9f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodpølse hadde jeg helt glemt! Det smaker helt fantastisk i en biergarten eller en vinrestaurant- De fleste velger jo svinestek og pølser og den type mat på sånne steder, men blodpølse er virkelig undervurdert. De ter rett og slett en delikatesse.

Oksetunge er faktisk favorittpålegget mitt - serveres med majones, revet pepperrot/eple og sylteagurk, gjerne på ristet loff, selv om det er fantastisk på grove rundstykker også.



Anonymous poster hash: bacf3...faf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksetunge synes jeg er best å unngå å tilberede selv, har ikke klart å smake på det engang etter første gang jeg skulle koke det :P Og jeg er ikke spesielt kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oksetunge synes jeg er best å unngå å tilberede selv, har ikke klart å smake på det engang etter første gang jeg skulle koke det :P Og jeg er ikke spesielt kresen.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je bli rætt å slætt kvølm tå dænni trøden! Så kvølm at je te å me skriv dialækt helt ukontrollert!

Anonymous poster hash: 1ae0d...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodpølse og blodpudding er visstnok delikatesser, men etter en barndom hvor jeg ble tvangsfôret med det, unngår jeg disse to nå som jeg er stor nok til å bestemme selv.

Haggis derimot, det er NYYYDELIG!!! Gjerne med potetmos og kålrabi til. :spise:

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/haggis_66072

Hvor i Norge kjøper man haggis?

Bortsett fra sauemagen, burde det ikke være så veldig vanskelig å lage en slags haggis med utgangspunkt i lungemos. Litt det jeg har forsøkt tidligere når jeg tilbereder den sammen med løk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...