Gå til innhold

Vold i familie. Hva med barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vokst opp med voldelig far. Han slo såpass at jeg hadde store blåmerker mange ganger, låste meg inn i skap for å straffe meg, mobbet og drev med psykisk terror. Heldigvis var han bare helgepappa, og jeg fikk lov av min mor til å kutte all kontakt med ham. Så jeg er av de heldige barna som har lidd lite under slike foreldre. Mange har hatt verre foreldre.

Nå er heldigvis min far død, og jeg har egentlig ikke planer om å få barn selv. Men tanken har jo slått meg. Hva om jeg hadde fått barn og han ville ha de på besøk? Min mor hadde fått hatt de alene når som helst, men jeg hadde ikke gitt faren min mulighet for å passe en gullfisk engang uten oppsyn.

Men gir andre familiemedlemmer en ny sjanse senere i livet? Alle kan jo forandre seg, men tar noen den sjansen? Eller er voldelige familiemedlemmer svartelistet for alltid for å tilbringe alenetid med barnebarn?

Anonymous poster hash: 3ea72...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har noen slektninger med en voldelig far, han har aldri fått være alene med barnebarna og det synes jeg er helt riktig. Nå har forsåvidt alle barna hans kuttet all kontakt, etterhvert.

Jeg ville nok ikke latt en slik type være alene med barna, men kanskje jeg til nød kunne latt de dra på kafé eller en annen offentlig plass sammen, - alt etter magefølelsen.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt noen med en voldelig fortid fått passe mitt barn. Spiller ingen rolle hvor reformert personen hadde vært. Gambler ikke med min sønns sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av å gi folk en ny sjanse, men når det gjelder barna er risikoen for stor. Kanskje korte besøk hvor en av oss eller begge var med, men tviler på det også. Vi har kuttet all kontakt med "skadelig familie", og da ville det være veldig unaturlig å la dem få ha kontakt med barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor lever, men hun får aldri se eller være alene med mine fremtidige barn.

Anonymous poster hash: fe345...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen grunn til at han skulle hatt alenetid. Det er ikke noe besteforeldre har krav på (eller alltid ønsker). Uhyre sjelden min far er alene med barnebarn, og han er verdens fredeligste og snilleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far drev riktignok kun med psykisk mishandling, men han har ikke sett noen av barnebarna sine. Vi har ikke kontakt og har ikke hatt det på mange år. Har heller ingen planer om å oppta kontakten igjen, ettersom han fremdeles ikke skjønner hva han har gjort galt.

Anonymous poster hash: 622d0...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er ikke voldelig, men allikevel det jeg vil kalle en psykopat. Han hadde aldri i verden fått passe mitt barn som nå er fem år. Heldigvis har vi lite kontakt.

Anonymous poster hash: d2d63...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uaktuelt at gærningen jeg vokste opp med som forelder skal få treffe eventuelle barnebarn.

Jeg har ingen kontakt med personen i dag, og han fortjener hverken tittelen far eller bestefar.



Anonymous poster hash: 03a0c...47d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke latt en voldelig forelder passe mine barn. Nå tror jeg at mange kan forandre seg på de årene det tar fra man har små barn selv til man blir besteforelder. Ikke minst tror jeg mange har en helt annen tålmodighet med barnebarna, av ulike årsaker. Men jeg hadde ikke stolt på en at som var en dårlig forelder selv, skulle ta hånd om mine barn likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar var voldelig mot min far. Husker min bestefar skulle ta meg en gang da jeg var liten, men det ble stoppet av andre. Man vet jo aldri..

Anonymous poster hash: 31f83...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være alene med sine barnebarn er heldigvis ikke en NØDVENDIGHET. Så hvis jeg hadde hatt en voldelig forelder, så hadde de ikke fått vært alene med barna mine. De hadde nok fått sett barnebarna hvis vi hadde et greit forhold nå, men aldri alene. Jeg er ikke synsk, jeg vet ikke hva som trigger til vold. Hva om barnet får vondt i magen og skriker og skriker og skriker. Det kan være veldig slitsomt og stressende. Tenk hvis det er en sånn ting som trigger en voldsperson? Kanskje han/hun ikke vet det selv en gang at det kan skje igjen selv om det hadde vært 20 år siden sist? Tenk hvis barnet ikke klarte/turte å si fra hvis noe hadde skjedd? Jeg hadde ikke tatt sjansen, og hadde aldri tilgitt meg selv om noen hadde skadet barna mine og jeg hadde "latt det skje" ved å la de passe dem og jeg visste de hadde gjort slikt tidligere.

(Jeg har heldigvis aldri opplevd noe slikt selv)

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...