Gå til innhold

Baby som sier i fra og bæsjer selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har jobbet i barnehage og vært borti et par barn som bæsjet på do allerede da de begynnte. Foreldrene fortalte at de hadde gjort dette så godt som hele tiden.

Så selv om det ikke er det vanlige, så er det heller ikke helt uvanlig.

Man ser jo ofte på kroppsspråket til babyen når den må eller holder på å bæsje, om dere da klarer å holde den over do og babyen klarer å gjøre seg ferdig så er jo det flott.

Men TS, du virker ganske nedlatende til foreldre med barn som bæsjer i bleia. Hva er alternativet da? Dersom babyen ikke bæsjer på do så kan du jo ikke tvinge den til å knipe igjen heller. Det er slik det er for de aller fleste, og det er helt naturlig og normalt.

Anonymous poster hash: 1549d...f79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser så mange venner som styrer fælt med bæsjing og tørking og skifting og det er dritt overalt og ungen ligger langstrakt utover bæsjebordet.

Men kiddoen vår han har hele tiden fra han var 3-4 mnd sagt i fra at han må bæsje. Og han har kun hatt 2-3 uhell fordi vi har sittet i bilen e.l. Men da har han gråtet og sagt i fra at han måtte bæsje. Hjemme bæsjer han HVER morgen på samme tidspunkt. Holder ham over do eller vask og så bæsjer han i løpet av noen sekunder. SÅ fornøyd over å bli holdt og få bæsje. En sjelden gang kommer det en minipoop på dagtid eller kvelden om han har spist veldig mye og da sier han VELDIG i fra, FØR han bæsjer på seg. Før skjønte vi ikke signalene, men nå vet vi at det betyr at han må bæsje om han plutselig setter i gang å tute, og det ikke er fordi han er tørst eller slått seg.

Men vi har jo lest at så små barn (han er 1 nå) ikke kan kontrollere hverken blære eller tarm. Men jeg er helt overbevist om at han gjør det. Han sier i fra at han må bæsje, og han venter til han blir holdt over doen/vasken.

Noen med liknende erfaringer? Og de som evnt måtte ha noe stygt å si om den her måten å ta seg av bæsj på, prøv å bruk så hyggelig ordlag som mulig.

Anonymous poster hash: 30d03...98a

Jeg har lest om, og hørt om flere babyer som det blir gjort slik med. Antagelig var denne framgangsmåten mer kjent før i tiden, og derfor var det flere barn som sluttet mye tidligere med bleie enn de gjør nå. I enkelte land bruker vel barna knapt nok bleier, og jeg mener å ha lest at av den grunn blir de tidlig rein og tørr. Det er jo helt fantastisk, jeg synes du er kjempeflink med barnet ditt. Mine egne barn sluttet med bleie til mer normal tid, ved 2 1/2- 3 års alder. Men om jeg hadde visst den gang hva jeg vet nå, så ...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller foreldrene som ikke oppfatter hva barnet prøver å fortelle dem som blir "latterliggjort" her. Men er ikke dette interessant da?

Jeg synes dette er veldig interessant å lese om :) Det er også litt spennende at man trenger ikke gå langt tilbake i tid før barna var tørre/ reine mye tidligere enn dagens norske barn.

Anonymous poster hash: 477f7...b9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ungen din sier i fra at han vil bæsje..dere lar det gå i bleia fordi dere er for late og synes det er helt kurant å skfite. jaja..synes det er greiere at han slipper drite på seg siden han tydelig ikke VIL det. Anonymous poster hash: 30d03...98a

Late nei, vi gjør det de aller fleste folk gjør. Og å si i fra om at man må bæsje er ikke det samme som å klage alltid. Min sønn har aldri klaget over en bæsjebleie, han sier i fra men tar det hele med et smil. Virker som at han syns det er gøy at vi skjønner at han sier i fra. Og hn spurter inn på badet mens han ler, bort til skuffen med bleiene og tar ut en bleie. Og mens vi skifter så ler hn og ofte, eller mer fnising og sier 'bæsje hihi bæsj". Stoot over å h lært seg et nytt år. Så ingen protester her mot å bæsje i bleia. Heller ikke når han var mindre. Alle babyer/småbarn er ikke like, er ingen fasit. Selv om din foretrekker å bæsje på do så betyr det ikke at alle babyer i verden misliker å bæsje i bleia. Helt greit at du tar din med på do og har lært han at han må holde seg så tidlig, men jeg ser ikke poenget å gjøre det med min.

Har forresten aldri hørt at noen babyer får traumer og vrige men av å bæsje i bleia, er ganske normalt å gjøre det. At din nå klager når han skal bæsje og ikke er nært et do kan være fordi han tror at han MÅ bæsje på do og sliter med å holde seg. Og når han bæsjer i bleia så er det uvant og derfor ekkelt. Men du protesterer vel på det du :)

Anonymous poster hash: 0fc84...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om et par stykker som har fått til dette med sine babyer.

Jeg ser dog ikke poenget, en ting er at man selv som mor/far kan lese babyens signaler og ta babyen over vasken/do når den gir uttrykk men når babyen begynner i barnehage og er en av 14 barn med 3-4 voksne tilstede.. Vel da er det ikke like greit å følge opp disse signalene som 1åringen gir. Og vil sikkert føre til frustrasjon evt. også forstoppelse om barnet holder seg hele dager og kanskje heller ikke får til noe hjemme.

En annen ting er tidsskjemaet mitt, babyen jeg har nå er nr 3, kjøring og henting på skole/Sfo og utallige aktiviteter er en del av vår hverdag, vi har ikke tid til å lytte etter signaler, lokalisere en do for å holde ungen over i tide og utide... Da er det lettere å skifte en bleie :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser så mange venner som styrer fælt med bæsjing og tørking og skifting og det er dritt overalt og ungen ligger langstrakt utover bæsjebordet.

Anonymous poster hash: 30d03...98a

Kjenner meg virkelig ikke igjen i den beskrivelsen av å bytte bæsjebleie. Du får det til å høres ut som babyen ligger og svømmer i sin egen avføring.

Det er som regel en forholdsvis enkel greie å bytte bæsjebleie. Og "bæsjebord" var et spesielt ord for "stellebord". Klart at babyen kan bæsje gjennom, men det er likevel ikke så grisete som beskrivelsen din.

Synes faktisk det høres mer grisete ut at en ettåring bæsjer i vasken. Men det er bare min personlige mening. Supert hvis det funker for dere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg virkelig ikke igjen i den beskrivelsen av å bytte bæsjebleie. Du får det til å høres ut som babyen ligger og svømmer i sin egen avføring.

Det er som regel en forholdsvis enkel greie å bytte bæsjebleie. Og "bæsjebord" var et spesielt ord for "stellebord". Klart at babyen kan bæsje gjennom, men det er likevel ikke så grisete som beskrivelsen din.

Synes faktisk det høres mer grisete ut at en ettåring bæsjer i vasken. Men det er bare min personlige mening. Supert hvis det funker for dere.

Nei jeg forstår heller ikke den beskrivelsen av bleieskift. Det går fort, greit og renslig for seg.

Om jeg hadde besøk av foreldre med baby hjemme hadde jeg foretrukket at de skiftet bleie på badet eller noe, framfor at ungen skulle bæsje i vasken min 😦

Anonymous poster hash: 1549d...f79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som lot barnet sitt bæsje på potte fra babyalder, men han sluttet allikevel ikke med bleie før han var 3 år.

Anonymous poster hash: ef503...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en ting at en baby bæsjer i vasken, men en 1-åring full av fast føde? Det er ikke bare ekkelt, men uhygienisk og grisete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det jeg er mest imponert over, TS, er at babyen din har kunnet snakke fra han var 3-4 måneder. Det synes jeg du skulle kontakte forlaget som utgir Guinness' rekordbok om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg er mest imponert over, TS, er at babyen din har kunnet snakke fra han var 3-4 måneder. Det synes jeg du skulle kontakte forlaget som utgir Guinness' rekordbok om.

Nå er ikke jeg TS, men min baby viste også tydelig når hun skulle bæsje fra hun var nyfødt av. Alle kjenner vel igjen "pre-bæsjefjeset" på babyer? Hun sa aldri at babyen sa i fra med ord, regner med hun tolket det på basis av signaler.

Anonymous poster hash: d8933...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest imponert over, TS, er at babyen din har kunnet snakke fra han var 3-4 måneder. Det synes jeg du skulle kontakte forlaget som utgir Guinness' rekordbok om.

Ja det er jeg imponert over også, rart han ikke har begynt på Universitetet enda så begavet som dette barnet er, kunne jo både snakke og gå på do når den var 3-4 mnd!

Anonymous poster hash: a25aa...0f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at dere er rævva foreldre som lar ungen bæsje i bleia. Men dere tok det jammen meg personlig..Kanskje vie den litt mer oppmerksomhet.

Dynes dere det el ekkelt med bæsj i vasken? naaaaw :(

Tror UNGEN synes det er eklere med bæsj i bleia si enn at dere får det oppi den dyrbare (lol) vasken deres :)

Vi vasker da vasken godt etter hver gang. Pleier dessuten ikke sleike vasken.

Anonymous poster hash: 30d03...98a

Du ber om bråk med den møkka holdningen der! Håper virkelig at du er en bedre mor enn du utgir deg for, ikke minst bedre person!

Anonymous poster hash: a25aa...0f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mener at TS skrev at babyen ikke snakker men viser tegn pga kroppsspråk. Men gjorde og det før, men aldri misnøye ved å bæsje.

Anonymous poster hash: 0fc84...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...