Gå til innhold

10 åring og mobilbruk


Jens

Anbefalte innlegg

Har dere noen regler ang mobil bruk for deres barn? Tenker sjekking av instagram/youtube videoer etc....Sønnen vår trener fotball 6 timer i uken, og er grei med lekser. Syns like vell han virker alt for oppslukt i mobilen sin. Han ligger gjerne i sengen om morgenen etter alarmen på mobilen har gått og sjekker meldinger/instagram etc...

Er dette ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 11-åring bruker mobilen sin minimalt. Hun ringer eller sender meldinger, og bruker den til å høre musikk, samt ta bilder med.

Minimal bruk kan kanskje ha sammenheng med at hun ikke får lov til å få instagram eller facebook enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 13-årsgrense på instagram og facebook? Hvertfall på facebook...



Anonymous poster hash: ef11f...fee
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært greit i vårt hus nei. Nå har ikke eldstemann egen mobil (men får til 10-års dagen), men har iPad og elsker å se på youTube. Men iPad i senga eller på soverommet er ikke lov hos oss, nettopp fordi vi som voksne skal kunne følge med på hva de gjør på nett. iPad kan benyttes innenfor faste tider som er satt for spilling/skjermtid totalt sett, ikke ellers. Og vi kommer ikke til å endre på dette når han får mobil. Instagram er ikke tema før etter fylte 13 år, samme med Facebook o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jeg må finne en balanse her. Som sagt er han en grei gutt som gjør det bra på skolen, gjør lekser uten problemer og trener tirsdag, torsdag, fredag og lørdag. Han er voksen for alderen(er mye sammen med fetter på 13, store brødre til venner) etc, og hans nyeste greie er at han har laget en veldig bra norsk Ronaldo fansite på instagram sm han driver å finner bilder til, lager musikkvideoer til etc.... Er jo kreativt og gøy for ham å se at mange liker det han lager.

Får prate litt med far og bli enige om en løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjell på instagram og Facebook, er at du ikke trenger å lyve om alder på instagram. Min sønn på 9,5 år har instagram. Det er også venner av han som har det. Og jeg følger både han, og hans søster som snart er 12 år på instagram, for å se om alt går bra for seg.

Anonymous poster hash: 18663...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jeg må finne en balanse her. Som sagt er han en grei gutt som gjør det bra på skolen, gjør lekser uten problemer og trener tirsdag, torsdag, fredag og lørdag. Han er voksen for alderen(er mye sammen med fetter på 13, store brødre til venner) etc, og hans nyeste greie er at han har laget en veldig bra norsk Ronaldo fansite på instagram sm han driver å finner bilder til, lager musikkvideoer til etc.... Er jo kreativt og gøy for ham å se at mange liker det han lager.

Får prate litt med far og bli enige om en løsning.

en 10-åring har ingenting på instagram å gjøre!!!

Anonymous poster hash: d7944...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 10-åring har ingenting på instagram å gjøre!!! Anonymous poster hash: d7944...aad

Det er utrolig mange 10 åringer som har det. Akkurat som mange i klassen til min sønn (4kl) får spille grend teft auto. Heller på insta med oppsyn, enn grand teft auto sier nå jeg.

Anonymous poster hash: 18663...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropos gta. Sønnen min vil jo gjerne få spille dette spillet men jeg har sagt nei da det er 18 grense med begrunnelse, mye vold, stygt språk og nedsettende kvinnesyn. Sønnen min derimot sier han bare spiller for å kjøre bil, og at han ikke bryr seg om det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropos gta. Sønnen min vil jo gjerne få spille dette spillet men jeg har sagt nei da det er 18 grense med begrunnelse, mye vold, stygt språk og nedsettende kvinnesyn. Sønnen min derimot sier han bare spiller for å kjøre bil, og at han ikke bryr seg om det andre.

og det tror du på? :P #naiv

Anonymous poster hash: d7944...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos GTA, jeg spilte det da jeg var 10-11 år. Pappa kjøpte det til meg, og vi spilte det sammen. Har ikke tatt noe skade av det, da jeg skjønte at det var forskjell på dataspill og virkelighet.



Anonymous poster hash: 244f1...197
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi en regel om ingen mobiltelefoner eller datamaskiner på soverommene om kvelden, så for meg hadde dette ikke vært greit.

Dette gjeldeer både for barn og voksne.

Skal de sjekke facebook, instagram, snapchat eller lignende, må de stå opp av senga.



Anonymous poster hash: 9f428...1ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos GTA, jeg spilte det da jeg var 10-11 år. Pappa kjøpte det til meg, og vi spilte det sammen. Har ikke tatt noe skade av det, da jeg skjønte at det var forskjell på dataspill og virkelighet.

Anonymous poster hash: 244f1...197

Var nok derfor ABB ikke ble terrorist.

Anonymous poster hash: d7944...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt får han ikke GTA spillet før han er myye eldre.

Mobilen har vi også tatt fra ham når han legger seg. Problemet er bare når vennen hans vil skype og spille minecraft sammen med ham. Da går det lett en time....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...