Gå til innhold

"Smittefester" - vannkopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når er barnet såpass gammelt at det er svært plagsomt å ha vannkopper?

Mine barn er 3 og 5, har ikke hatt noen barnesykdommer... Selv har jeg heller aldri hatt vannkopper, og vet lite om hvordan det arter seg. Hvis vi skal takke ja til smittefest-invitasjoner (som kommer med jevne mellomrom her) så er det kanskje best å gjøre det før skolestart? Eller vil det være trasig for en 5-åring å bli smittet?



Anonymous poster hash: b4ade...65c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når er barnet såpass gammelt at det er svært plagsomt å ha vannkopper?

Mine barn er 3 og 5, har ikke hatt noen barnesykdommer... Selv har jeg heller aldri hatt vannkopper, og vet lite om hvordan det arter seg. Hvis vi skal takke ja til smittefest-invitasjoner (som kommer med jevne mellomrom her) så er det kanskje best å gjøre det før skolestart? Eller vil det være trasig for en 5-åring å bli smittet?

Anonymous poster hash: b4ade...65c

Det er jo så klart bedre å ta det før ungen begynner på skolen slik at den ikke går glipp av skoledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i kassa på jobb da det var ei dama som kom bort til en annen dame med beskjeden: "Hei **** har fått vannkopper om du ikke har hørt det? Ville bare du skille vite det i tilfelle du ville sende ***** på besøk nå?"

Min mor fikk vannkopper da jeg og min bror hadde det (var vel 4 og 5år). Vi barna var ikke så syke egentlig, det klødde og vi var små-slappe. Mamma derimot, hun holdt på å stryke med. Måtte sitte med lyset av i en hel uke, klarte ikke annet enn å gå på do. Bestemor måtte komme innom flere ganger om dagen for å gi henne noe å spise. Tror det er bedre at barna får det mens de er små...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med de som sier at det føles feil å utsette barna sine for smitte med vilje. Samtidig er det jo best å ha sykdommen tidlig, og det er veldig stor sjanse for å få den en eller annen gang i løpet av livet. Så det er mulig jeg vurderer det en gang det passer veldig bra...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smittet min far da jeg hadde det som tiåring. Jeg fantes ikke dårlig. Han ble ufattelig dårlig, jeg glemmer det aldri....

Det unnet jeg ikke mitt eget barn. Prøvde å få henne smittet som ettåring og ved et par anledninger senere uten at hun fikk det. Som 8 1/2-åring i høst fikk vi mulighet igjen. Hun "var med" på det selv, forklaringer om ulemper og fordeler, samt at hun tidligere har hørt om at morfar var syk som voksen. Jeg ville ikke TVUNGET henne dersom hun strittet i mot når hun var så gammel. Denne gangen fikk hun det, hun var altså nesten 9.... Hun ble ordentlig dårlig, ikke så plaget av utslettet, men almenntilstanden var veldig dårlig i mange dager. Likte ikke det, men er samtidig veldig glad for at hun ble ferdig med det og ikke ble ENDA dårligere som voksen.

Synes man skal respektere både de som velger å prøve å få det og de som ikke vil det. Jeg angrer ikke nå, men hadde litt dårlig samvittighet mens det sto på og hun var fryktelig dårlig....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe vaksinen selv, den er fritt tilgjengelig i Norge.

Anonymous poster hash: c304e...4d8

Man kan ta vaksine.

Jeg har ringt rundt til samtlige legesenter i dag (inkludert Volvat) og ingen har hørt om eller vil gi meg denne vaksinen. Er det noen som vet hvordan jeg går frem da? Må jeg bestille time hos fastlegen og forlange den?

Anonymous poster hash: fa81d...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringt rundt til samtlige legesenter i dag (inkludert Volvat) og ingen har hørt om eller vil gi meg denne vaksinen. Er det noen som vet hvordan jeg går frem da? Må jeg bestille time hos fastlegen og forlange den?

Anonymous poster hash: fa81d...766

Venninnen min fikk det hos fastlegen. Det var han som foreslo det, men hun måtte betale for den selv. Rart at ikke volvat engang har hørt om det, trodde de i alle fall var litt forut for sin tid. :/

Hun måtte forøvrig holde seg unna personer som ikke tidligere hadde vært smittet i to uker, siden det vistnok er en viss smittefare etter vaksinen.

Endret av Lillemini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min fikk det hos fastlegen. Det var han som foreslo det, men hun måtte betale for den selv. Rart at ikke volvat engang har hørt om det, trodde de i alle fall var litt forut for sin tid. :/

Hun måtte forøvrig holde seg unna personer som ikke tidligere hadde vært smittet i to uker, siden det vistnok er en viss smittefare etter vaksinen.

Oki, takk for hjelpen :hug:

Får bare bestille meg en time hos fastlegen og forlange den rett og slett.

Beklager avsporingen :)

Anonymous poster hash: fa81d...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi oppsøker ikke sykeunger for at ungene her skal bli smittet. Syns det er tullete.

Hva om det blir komplikasjoner? Som man da er ansvalig for..

Nei. Blir de smittet ved en tilfeldighet er det greit..

Du er klar over at selve grunnen til at man smitter unger med vilje er ikke pga en sadistisk trang til å se barn lide unøvendig,men nettopp for å unngå komplikasjoner. Fakta er at hvis man blir smittet med vannkopper i en voksen alder så vil man få større sjanse for komplikasjoner.

Trodde folk hadde nogenlunde basic kunnskaper om barnesykdommer?

Anonymous poster hash: 501fb...9ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen, og forstår at andre gjør det. Men jeg tror det er noe i meg som hadde stoppet meg i å prøve å smitte barnet med vilje. Jeg tror samvittigheten hadde stoppet meg, rett og slett. Blir smittet ved en tilfeldighet, så greit. Men tror ikke jeg vil gjøre henne syk med vilje.

Basert på noen av svarene her inne virker det som om det å smitte ungene med vilje er det rene tortur, og en hjerteløs handling.

Det er da allmennkunskap at vannkopper i tidlig alder = mindre komplikasjoner.

Hilsen ei som fikk vannkopper som 20-åring og gravid (dårlig kombinasjon,men jeg skulle ta abort likevel).Det hadde vært helt jævlig om jeg skulle båret frem ungen.Unødvendig og direkte farlig.

Jeg er fortsatt småirritert når jeg tenker på det,at foreldrene mine ikke sørget for at jeg fikk det samtidig som broren min, det hadde spart meg mye dritt.

Jeg har i ettertid lest om vannkoppvaksine,men den tid ante jeg ikke om at noe slikt fantes, og jeg visste ikke engang at det var vannkopper, trodde jeg bare fikk et utslett.

Du tror kanskje du gjør en bra ting å la barnet vente til han/hun blir eldre, men dere tar så grundig feil.

Anonymous poster hash: 501fb...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du lese gjennom tråden på nytt :)

Anonymous poster hash: 1f51f...c63

Har gjort det, og det er flere som vi barna sine vannkopper, vannkopper gir et virus som blir liggende i kroppen latent som kan utløses i shingles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gjort det, og det er flere som vi barna sine vannkopper, vannkopper gir et virus som blir liggende i kroppen latent som kan utløses i shingles.

Det er vel 95% ca av Norges befolkning som har hatt vannkopper når de er voksne, så man kommer gjerne ikke unna vannkopper uansett, selv om man holder seg unna "smittefester". Noen velger kanskje vaksine, men også denne gir risiko for helvetesild.

Selv om man ikke egentlig ønsker sykdom for barna sine, så må man se "mulighetene" man har: Skal man prøve på tidlig smitte og et (forhåpentligvis) enklere forløp, eller skal man la det gå som det går, og muligens få vannkopper som eldre med et mye verre forløp?

Forresten så finnes det også vaksine for helvetesild, foreløpig kun til personer over 50 år, fordi det er såpass få som faktisk får helvetesild som barn (10-20% totalt, 50% er over 60 år, meget sjeldent hos barn).

Anonymous poster hash: 22f75...301

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten en ting som er verdt å merke seg dog, får man vannkopper før fylte ett år er risikoen for helvetesild noe større (fant ikke tall nå), så man bør jo unngå smitte såpass tidlig om man kan.



Anonymous poster hash: 22f75...301
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk vannkopper som voksen, måtte være tre uker på sykehuset, var helt grusomt! Skulle ønske jeg fikk det som barn istedet.



Anonymous poster hash: af82f...9fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Du er klar over at selve grunnen til at man smitter unger med vilje er ikke pga en sadistisk trang til å se barn lide unøvendig,men nettopp for å unngå komplikasjoner. Fakta er at hvis man blir smittet med vannkopper i en voksen alder så vil man få større sjanse for komplikasjoner.

Trodde folk hadde nogenlunde basic kunnskaper om barnesykdommer?

Anonymous poster hash: 501fb...9ad

Jeg har mer enn grunnleggende basics om diverse sykdommer.

Men tydelig er det flere her som ikke har det. Å smitte barna sine med viten og vilje kan jeg ikke forstå. Alle sykdommer uansett alder kan medføre komplikasjoner. Å si noe annet er jo et tegn på uvitenhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om det. Selv om vannkopper for de fleste er ufarlig er det noen som får komplikasjoner og jeg synes aldri man kan forsvare å bevisst smitte noen med en hvilken som helst sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Basert på noen av svarene her inne virker det som om det å smitte ungene med vilje er det rene tortur, og en hjerteløs handling.

Det er da allmennkunskap at vannkopper i tidlig alder = mindre komplikasjoner.

Hilsen ei som fikk vannkopper som 20-åring og gravid (dårlig kombinasjon,men jeg skulle ta abort likevel).Det hadde vært helt jævlig om jeg skulle båret frem ungen.Unødvendig og direkte farlig.

Jeg er fortsatt småirritert når jeg tenker på det,at foreldrene mine ikke sørget for at jeg fikk det samtidig som broren min, det hadde spart meg mye dritt.

Jeg har i ettertid lest om vannkoppvaksine,men den tid ante jeg ikke om at noe slikt fantes, og jeg visste ikke engang at det var vannkopper, trodde jeg bare fikk et utslett.

Du tror kanskje du gjør en bra ting å la barnet vente til han/hun blir eldre, men dere tar så grundig feil.

Anonymous poster hash: 501fb...9ad

Nå har ikke jeg snakket om å prøve å unngå smitte så godt jeg kan, men å ikke bevisst gå inn for å gjøre henne syk. Det er en viss forskjell.

Andre foreldre får gjøre hva de mener er best, men jeg har ikke tenkt å smitte henne med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...