Gå til innhold

"Smittefester" - vannkopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Olivia Benson

Jeg skjønner tankegangen, og forstår at andre gjør det. Men jeg tror det er noe i meg som hadde stoppet meg i å prøve å smitte barnet med vilje. Jeg tror samvittigheten hadde stoppet meg, rett og slett. Blir smittet ved en tilfeldighet, så greit. Men tror ikke jeg vil gjøre henne syk med vilje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

Synes det er etisk forkastelig å bevisst prøve å gjøre barna sine syke. Min mor har "Münchausen by proxy," og selv om jeg ser bort fra all smerten hun påførte meg for å dikte opp sympomer eller gjøre meg syk, og all behandlingen jeg fikk for ting jeg ikke hadde og som i dag bla. har ødelagt lungene mine, så er faktisk forræderiet det verste. Jeg var virkelig ikke store barnet før jeg skjønte at dette gjorde mamma med vilje. Mamma ville jeg skulle være syk. Jeg hatet henne intenst hele oppveksten og jeg har ikke hatt kontakt med henne siden 18-årsdagen. Så dere som smitter barna deres; be til gud om at de ikke husker det...

Anonymous poster hash: d0d99...7ab

Kjære deg, dette må ha vært grusomt å vokse opp i.

Men det kan ikke sammenlignes med å viljesmitte barn med vannkopper. Det er en fæl sykdom å få som voksen i motsetning til å ha det som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Magdalene og Olivia Benson. Jeg smitter ikke mitt barn med vilje, det klarer jeg ikke. Jeg går ikke over lik for å forhindre at hun får det, men smittefest? Det hører bare ikke riktig ut i mine ører. Lurer på hva arbeidsgiver hadde sagt, forresten. Det "passer" aldri å være vekke fra jobb såpass lang tid.

Men hvis barnet ikke får det i løpet av oppveksten, får vi heller vurdere det eller ev. vaksine.

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok latt barna mine leke med andre barn som var smittet, men å la de dele slikkepinner og juskartonger? Det er skikkelig ekkelt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vannkopper i en alder av 19, detvar mildt sagt forjævlig!

Håper mine barn blir smittet som barn, og ikke får det i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri fått meg til å smitte barnet mitt med vilje. Mine barn fikk vannkopper for noen år siden. Det var "vannkopp-epidemi" i nabolaget, men jeg oppsøkte ikke de smittede barna med viten og vilje. Jeg kan forstå grunnen til hvorfor noen velger å gjøre det, men jeg kunne aldri gjort det. Det kan oppstå komplikasjoner eller andre problemer i forhold til sykdommen.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke gjøre det. Har heller ikke hatt vannkopper selv, så har planer om å sjekke ut muligheten for vaksine før barnehagestart...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner på er vis hvorfor enkelte gjør det. Noen ganger passer det faktisk mye bedre at ungen blir syk enn andre. Det hadde f.eks passer mye bedre om datteren min hadde fått vannkopper nå enn om et år eller to, siden jeg nå er student med en ganske fleksibel hverdag. Tenker det er vanskeligere når man er i full jobb. Samtidig hadde jeg aldri turt å få henne smittet med vilje, i tilfelle hun hadde fått komplikasjoner. Selvfølgelig kan hun få komplikasjoner uansett den dagen hun faktisk får vannkopper, men da vil jeg slippe å føle at det var min "feil" at hun fikk dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk vannkopper da han var åtte mnd og plagdes lite av det. Vil skåne yngste for smitte til hun er minst ett år, men så kunne hun gjerne fått vannkopper. Hadde lett oppsøkt noen med smitte. Det anbefales jo å bli ferdig med det i
barndommen.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vannkopper i en alder av 19, detvar mildt sagt forjævlig!

Håper mine barn blir smittet som barn, og ikke får det i voksen alder.

Enig. Voksne blir ofte svært syke.

Anonymous poster hash: b3956...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri fått meg til å smitte barnet mitt med vilje. Mine barn fikk vannkopper for noen år siden. Det var "vannkopp-epidemi" i nabolaget, men jeg oppsøkte ikke de smittede barna med viten og vilje. Jeg kan forstå grunnen til hvorfor noen velger å gjøre det, men jeg kunne aldri gjort det. Det kan oppstå komplikasjoner eller andre problemer i forhold til sykdommen.

Men det er jo akkurat det som er poenget... Komplikasjonene er jo gjerne værre jo eldre man blir... Hva om barnet blir alvorlig sykt av vannkopper som voksen, og du vet at det kunne vært unngått om barnet hadde blitt ferdig med sykdommen som liten.

Anonymous poster hash: 1f51f...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkoppvaksinen er ikke noe som blir delt ut til alle og en hver. Det må være en god grunn for å få den. Har selv spurt etter å få den, siden jeg er voksen og ikke har hatt de, men det var ikke grunn nok.

Anonymous poster hash: fa81d...766

Du kan kjøpe vaksinen selv, den er fritt tilgjengelig i Norge.

Anonymous poster hash: c304e...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men det er jo akkurat det som er poenget... Komplikasjonene er jo gjerne værre jo eldre man blir... Hva om barnet blir alvorlig sykt av vannkopper som voksen, og du vet at det kunne vært unngått om barnet hadde blitt ferdig med sykdommen som liten.

Anonymous poster hash: 1f51f...c63

Man kan ta vaksine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Jeg fikk vannkopper i en alder av 19, detvar mildt sagt forjævlig!

Håper mine barn blir smittet som barn, og ikke får det i voksen alder.

Får man det ikke som barn, kan man jo vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man det ikke som barn, kan man jo vaksinere seg.

Det visste jeg ikke da, og uansett så tenkte jeg ikke så mye over at jeg aldri hadde hatt det, før jeg en dag plutselig fikk det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sendte meg over til nabogutten da han hadde vannkopper med den hensikt å få meg smittet. Enten ble jeg ikke det, eller så var sykdomsforløpet så mildt at ingen merket at jeg var syk, så jeg har trolig aldri hatt sykdommen.

Om jeg selv kommer til å gjøre det samme vet jeg ikke, men noe sier meg at det vil stride mot all fornuft og med vilje forsøke å smitte barnet mitt med sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mamma sendte meg over til nabogutten da han hadde vannkopper med den hensikt å få meg smittet. Enten ble jeg ikke det, eller så var sykdomsforløpet så mildt at ingen merket at jeg var syk, så jeg har trolig aldri hatt sykdommen.

Om jeg selv kommer til å gjøre det samme vet jeg ikke, men noe sier meg at det vil stride mot all fornuft og med vilje forsøke å smitte barnet mitt med sykdom.

noen får en vannkopp, andre får tusenvis, er ingen fasit!

Anonymous poster hash: e5582...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen får en vannkopp, andre får tusenvis, er ingen fasit!

Anonymous poster hash: e5582...ac0

Ja, det er jo det jeg skriver. At det kan være at jeg fikk et så mildt sykdomsforløp at vi rett og slett ikke merket det. Håper jo det, vil nødig bli smittet i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt rundt i nabolaget til vannkopp-syke barn som liten, men ble dessverre ikke syk. Fikk vannkopper som voksen i stedet, da ble jeg skikkelig syk.

Skjønner likevel ikke hva som er poenget med å vaksinere friske barn som fint tåler en runde med vannkopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg ble sendt rundt i nabolaget til vannkopp-syke barn som liten, men ble dessverre ikke syk. Fikk vannkopper som voksen i stedet, da ble jeg skikkelig syk.

Skjønner likevel ikke hva som er poenget med å vaksinere friske barn som fint tåler en runde med vannkopper.

Her er det vel ikke snakk om å vaksinere friske barn, men å ta vaksinen som voksen, om man ikke har hatt vannkopper som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...