Gå til innhold

"Når skal dere få barn da?!"


MissAnema

Anbefalte innlegg

Jeg er så dritlei dette spørsmålet! Egentlig syns jeg det faktisk er litt frekt å spørre om det også.. Tenk om jeg ikke KAN få barn da? Tenk om kjæresten er steril og dette er veldig sårt og vanskelig for oss?

Nå er ikke det grunnen til at vi er barnløse. Verken jeg eller kjæresten har noen gang ønsket oss barn. Men kan man si det?! Jeg har svart at nei jeg har ikke barn og jeg ønsker det ikke heller. Og da får jo folk nærmest hakeslepp :hakeslepp: eller jeg blir bomba med spørsmål om hvorfor ikke?! :forvirra:

Er det noen andre FRIVILLIG barnløse som har opplevd dette, og kanskje har noen tips til hva jeg kan svare disse som maser uten å bli sur eller bli sett på som helt unormal? :bond:

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åå, skjønner deg UTROLIG godt!

Jeg har mange ganger prøvd å tenke ut et svar som ikke høres bittert ut, eller høres ut som om en ikke kan få barn osv. Desverre vanskelig da mange foreldre er hårsåre.

Hva med: Vi klarer oss godt uten hyling noen år til, kanskje for alltid! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sluttet å spørre oss om det da vi sa at vi skulle ha hunder i stedet for barn :fnise: Synes generelt det er merkelig at folk legger seg så opp i andre sine fremtidsplaner, spesielt når det gjelder når/om de skal ha barn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er totalt upassende spørsmål å buse ut med.

Jeg tror jeg ville ignorert spørsmålet, eller avvist det med "vi får se...."

Du behøver ihvertfall ikke begrunne det med noe. Det er en privatsak.

Anonymous poster hash: 3aa32...42e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er du ikke alene om å få.

Det gjelder bare å kunne svare, noe du klarer bedre og bedre for hver gang noen spør.

Anonymous poster hash: 91477...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å si at vi hadde det fint med å være to akkurat nå. Ei på jobb som er i 40-årene og barnløs hadde en gang en kunde som sa at hun kom til å angre seg på at hun ikke har fått barn når hun ble eldre, osv. Hun har tatt abort flere ganger fordi hun ikke ønsker barn, og fordi hun har en sykdom som gjør at hun ikke helt vet hvordan ting vil bli senere i livet. Så når den mannlige kunden holdt på sånn som han gjorde, så ble hun så irritert at hun sa at hun ikke kunne få barn, og har prøvd lenge. Du kan tro det ble stille da ja.....



Anonymous poster hash: d99cf...033
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er delvis frivillig barnløs. Har en sykdom som er arvelig og som jeg ikke vil overføre til et barn. I tillegg er jeg ikke veldig begeistret for barn, så er derfor barnløs - og lykkelig! Jeg er alikevel lei av å hele tiden bli mast på om når jeg skal ha barn. Kollegaer sier ofte at meningen med livet er å få barn og at man ikke blir lykkelig før man har fått sine egne. Jeg skulle ønske jeg var tøff nok til å si det som det er, for da hadde de nok sluttet. Nå som jeg har sagt at jeg ikke liker barn blir jeg stadig bombardert med bilder og videoer av mine kollegaers "søte, små englebarn". De prøver faktisk å få meg til å endre mening, men det funker dessverre helt mot sin hensikt!

I det siste har de samme kollegaene kommet på jobb og klaget over lite søvn og dårlig råd på grunn av barna.. Da har jeg ikke klart noe annet enn å trekke på skuldrene å si: "du har jo valgt det selv!" 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest irriterende av alt er at de som spør "Ska'kke dere ha barn snart 'a" ofte er de som klager på våkennetter, fotballkamper, skrikerunger, skittent hus, ekle bleier og null sexliv pga barn..

Hvordan i huleste tror de at dette gjør at andre får MER lyst på barn?

Mange ganger har jeg hatt lyst til å si: "nei sånn som du klager over livet med barn er du nesten egenhendig ansvarlig for at vi rett og slett ikke tør å prøve!!"

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har sagt at jeg ikke liker barn blir jeg stadig bombardert med bilder og videoer av mine kollegaers "søte, små englebarn". De prøver faktisk å få meg til å endre mening, men det funker dessverre helt mot sin hensikt!

Finner det så snodig når foreldre prøver å få barnfrie folk til å skifte mening, vil dem ikke at barn skal få foreldre som faktisk VIL ha dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang på nærbutikken her jeg bor kom jeg i snakk med en dame jeg aldri hadde sett før. Noe av det første hun spurte om var om jeg hadde barn. Nei, det har jeg ikke.

-Har du ikke barn fordi du ikke vil ha, eller fordi du ikke kan få? :hakeslepp:

Jeg angrer litt på at jeg ikke svarte noe slikt som Nei, altså, jeg hadde to spontanaborter bare forrige uke, så produksjonen går litt trått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg er frivillig barnløse. Lenge sa vi at "barn tenker vi på når lysten melder seg, men det har den ikke gjort hittil". Etter hvert gikk vi over til å si at vi ikke hadde lyst på barn. De fleste sluttet å spørre/mase når jeg var i midten av 30-årene, enten fordi de hadde forstått og godtatt valget vårt, eller fordi de var redde for å treffe et ømt punkt, det vet jeg ikke helt.



Anonymous poster hash: b17fa...66c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner det så snodig når foreldre prøver å få barnfrie folk til å skifte mening, vil dem ikke at barn skal få foreldre som faktisk VIL ha dem?

God poeng! Jeg tror faktisk jeg ikke ville blitt en særlig god mor dersom jeg ikke hadde villet det selv! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest irriterende av alt er at de som spør "Ska'kke dere ha barn snart 'a" ofte er de som klager på våkennetter, fotballkamper, skrikerunger, skittent hus, ekle bleier og null sexliv pga barn..

Hvordan i huleste tror de at dette gjør at andre får MER lyst på barn?

Mange ganger har jeg hatt lyst til å si: "nei sånn som du klager over livet med barn er du nesten egenhendig ansvarlig for at vi rett og slett ikke tør å prøve!!"

Dette. :skratte: "Ååååååhhhh, dere vet ikke hva dere går glipp av!" Og så går praten videre, og etter 3-4 minutter har vi fortalt om hva vi gjorde i helga (kanskje hvor lenge vi sov :)) og så sier samme menneske "Ååååååhhhh, dere vet ikke hvor godt dere har det, dere!" Hallo, husker du ikke hva jeg sa for 3 minutter siden? Vi vet akkurat hvor godt vi har det, jo, og vi nyter det til fulle. :danse:

Anonymous poster hash: b17fa...66c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange fine svar! Det er godt å se at det er flere som sliter med det samme, og her har jeg jammen fått noen gode tips til hva man kan svare også!! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang på nærbutikken her jeg bor kom jeg i snakk med en dame jeg aldri hadde sett før. Noe av det første hun spurte om var om jeg hadde barn. Nei, det har jeg ikke.

-Har du ikke barn fordi du ikke vil ha, eller fordi du ikke kan få? :hakeslepp:

Jeg angrer litt på at jeg ikke svarte noe slikt som Nei, altså, jeg hadde to spontanaborter bare forrige uke, så produksjonen går litt trått.

Fy faen. Jeg hadde spurt henne som svar om hun var kommet i overgangsalderen og dersom ikke - føler du at tamponger loer litt?

...på en "nå krysset du alle intimgrenser"-måte.

Grrr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så dritlei dette spørsmålet! Egentlig syns jeg det faktisk er litt frekt å spørre om det også.. Tenk om jeg ikke KAN få barn da? Tenk om kjæresten er steril og dette er veldig sårt og vanskelig for oss?

Nå er ikke det grunnen til at vi er barnløse. Verken jeg eller kjæresten har noen gang ønsket oss barn. Men kan man si det?! Jeg har svart at nei jeg har ikke barn og jeg ønsker det ikke heller. Og da får jo folk nærmest hakeslepp :hakeslepp: eller jeg blir bomba med spørsmål om hvorfor ikke?! :forvirra:

Er det noen andre FRIVILLIG barnløse som har opplevd dette, og kanskje har noen tips til hva jeg kan svare disse som maser uten å bli sur eller bli sett på som helt unormal? :bond:

HrMinya og jeg er frivillig barnløse, det var ett av mine absolutte kriterier den gangen vi ble sammen fordi jeg ikke vil ha barn overhodet.

Men jeg orker ikke alltid å forsvare det valget for hvem som helst, så jeg har begynt å si at jeg ikke kan få og at vi ikke ønsker å adoptere til folk jeg ikke kjenner så godt. Det pleier som regel å få de verste til å holde kjeft på flekken.

Familien min har akseptert valget mitt, og jeg får ikke lenger spørsmål derfra. Svigermor og svigerfar synes også det er helt greit, men min kjære svigerinne ønsker seg "egne" tantebarn (hun er jo tante via mannen sin, men HrMinya er eneste søsken hun har). Dog det gir seg vel der også etter hvert. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dritlei dette spørsmålet! Egentlig syns jeg det faktisk er litt frekt å spørre om det også.. Tenk om jeg ikke KAN få barn da? Tenk om kjæresten er steril og dette er veldig sårt og vanskelig for oss?

Nå er ikke det grunnen til at vi er barnløse. Verken jeg eller kjæresten har noen gang ønsket oss barn. Men kan man si det?! Jeg har svart at nei jeg har ikke barn og jeg ønsker det ikke heller. Og da får jo folk nærmest hakeslepp :hakeslepp: eller jeg blir bomba med spørsmål om hvorfor ikke?! :forvirra:

Er det noen andre FRIVILLIG barnløse som har opplevd dette, og kanskje har noen tips til hva jeg kan svare disse som maser uten å bli sur eller bli sett på som helt unormal? :bond:

Det er da virkelig bare å si at dere ikke ønsker dere barn. Dere føler dere ikke som typene til å være mamma og pappa. Ikke alle ønsker seg barn, sånn er det bare, - og det må alle kunne respektere. Ingen grunn til å få hakeslepp.

Min søster og tilkommende svoger har vært samboere ei stund, har ingen barn, og skal gifte seg. Selv om jeg er nysgjerrig har det aldri falt meg inn å spørre om jeg kan forvente å bli tante snart. Jeg har et ønske om å bli tante, selvfølgelig, men jeg vet at jeg ikke kan forvente det. Når det kommer til meg selv så ønsker jeg meg ikke hverken kjæreste eller barn. Alt er jo opp til hver enkelt, noe hver og en må få bestemme selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig bare å si at dere ikke ønsker dere barn. Dere føler dere ikke som typene til å være mamma og pappa. Ikke alle ønsker seg barn, sånn er det bare, - og det må alle kunne respektere. Ingen grunn til å få hakeslepp.

Min søster og tilkommende svoger har vært samboere ei stund, har ingen barn, og skal gifte seg. Selv om jeg er nysgjerrig har det aldri falt meg inn å spørre om jeg kan forvente å bli tante snart. Jeg har et ønske om å bli tante, selvfølgelig, men jeg vet at jeg ikke kan forvente det. Når det kommer til meg selv så ønsker jeg meg ikke hverken kjæreste eller barn. Alt er jo opp til hver enkelt, noe hver og en må få bestemme selv

Problemet for oss er ofte at det er veldig mange som ikke tenker slik som du gjør; at alle og enhver burde bestemme det selv og at det blir deres egen sak.

Noen kan være helt ekstremt plagsomme og mase hull i hodet på så og si vilt fremmede mennesker om at de MÅ få barn fordi da blir livet komplett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for oss er ofte at det er veldig mange som ikke tenker slik som du gjør; at alle og enhver burde bestemme det selv og at det blir deres egen sak.

Noen kan være helt ekstremt plagsomme og mase hull i hodet på så og si vilt fremmede mennesker om at de MÅ få barn fordi da blir livet komplett.

Helt sant.

Folk synes de har rett til å spørre om hva som helst når noen ikke har barn. Og i hvert fall hvis man svarer at man ikke ønsker det.

En av mine beste venninner (not any more... ) slo feks fast at når jeg ikke ønsket barn, var det fordi det var noe galt med forholdet mellom meg og mannen min. Vi hadde på det tidspunktet vært sammen i 7 år, og skulle gifte oss. "Elsker man virkelig en mann, vil man føde hans barn", fikk jeg da i fleisen. Tusen takk - og takk til deg.

:sprettoy:

Anonymous poster hash: bb2fe...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...