Gå til innhold

Å se på film i barnehagen


Sol79

Anbefalte innlegg

2-åringen min går i småbarnsbarnehage og der ser de på film/barne-tv hver eneste dag. Er det virkelig vanlig? Jeg syns ikke noe om det så hyppig, men vil høre med andre før jeg evt tar det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en barnehage jeg vet om setter de på små filmklipp hver dag mens barna spiser lunsj.



Anonymous poster hash: d5f5a...fe1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes små barn helt fra starten burde lære at vi kan være stille uten å bli stimulert absolutt hele tiden. Video ved måltider høres absurd ut!



Anonymous poster hash: 007bb...af2
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd det i noen av barnehagene jeg har jobbet i. Forutenom perioden der de lærte om barn i andre land. Da så de (et par av barnehagene jeg var i) video-snutter hver dag i et par uker. Synes det er helt greit, så lenge det ikke er noe som skjer hele året. ;)

Endret av kjøttmeis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke opplevd i våre barnehager. På SFO får de se film fredag ettermiddag om vinteren.

Jeg er ikke fanatisk og synes det er helt ok en gang iblant, men hver dag i en barnehage er drøyt. Hva er begrunnelsen?

Anonymous poster hash: f0ed7...360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke vanlig. En time annenhver fredag er greit, hver dag er ikke greit. Det er alt for mange barn som har TVen som barnevakt hjemme. For dem kan en filmfri barnehage bety mye. Så jeg ville tatt det opp, ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig i de barnehagene jeg vet om, og jeg ville ikke synes det er greit. Det er noe jeg ville tatt opp med andre foreldre, og på foreldremøte. Barna ser nok på tv om de ikke skal se i bhg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at det er vanlig daglig.

Selv synes jeg det er helt ok om de ser film hvis det er veldig dårlig vær, romjul, og ellers en gang i blandt, men ikke hver dag.

Jeg er vel en av de få (?!) som er imot nettbrett og databruk i barnehagene, vet mange bruker dette daglig og for meg er ikke det noe bedre enn film/TV.

Anonymous poster hash: babfc...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hver dag, nei. Hos oss ser de omtrent bare på tv i romjulsdagene, kanskje litt rett før jula, også to-tre ganger i året. Ikke mye i alle fall.



Anonymous poster hash: 459ab...2af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det syns jeg var mye, spesielt for en småbarnsavdeling.

I vår barnehage (storbarnsavd) så de på film en dag rett før jul, da var det såpass få barn igjen og det var ikke vær eller føre til å være ute (superglatt, vind og regn), så de fikk se en julefilm. Også har de sett på film i forbindelse med et prosjekt barnehagen har i Afrika. Ellers ser de ikke på tv i det hele tatt, og de er veldig restriktive med pc/nettbrett for andre enn førskolebarna faktisk.



Anonymous poster hash: 162fc...017
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg til barna mine, så de på jul på månetoppen hver dag i desember, og frost filmen surrer og går nesten daglig ved henting...

På småbarnsavdelingen, er det heldig vis noen skjeldnere, men det hender ungene ser på film ved henting på vinteren.

Så det er nok ganske vanlig, spessielt på vinteren!



Anonymous poster hash: c0c16...dbc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke opplevd selv. I løpet av min sønns tre og et halvt år i bhg tror jeg han har sett film en eller to ganger. iPad med voksen litt oftere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-åringen min går i småbarnsbarnehage og der ser de på film/barne-tv hver eneste dag. Er det virkelig vanlig? Jeg syns ikke noe om det så hyppig, men vil høre med andre før jeg evt tar det opp.

Dette er overhode ikke vanlig. Høres ut som sløve ansatte med lavt nivå av kunnskap.

Hadde stilt meg svært skeptisk og kritisk en slik barnehage og sagt klart i fra!

Anonymous poster hash: db531...2bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage ser vi film en gang blandt. Sånn ca 1 gang i mnd kanskje. Gjerne en fredag det er surt og kaldt ute, eller rett før jul osv.



Anonymous poster hash: 73c5f...6d0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes små barn helt fra starten burde lære at vi kan være stille uten å bli stimulert absolutt hele tiden. Video ved måltider høres absurd ut!

Anonymous poster hash: 007bb...af2

Enig.

Musikk a la'P3 eller TV/film mens barn har lunch er veldig lavmål...barn skal ha ro under måltider.

Anonymous poster hash: db531...2bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres veldig spesielt ut spør du meg, og jeg hadde absolutt ikke likt det selv. Sønnen min er 2,5, og i løpet av det 1,5 året han har gått i barnehage har de ikke sett på tv/film en eneste gang (såvidt jeg vet, i hvert fall).

Anonymous poster hash: 55b8e...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hendte det at de fikk se på en episode av Brannmann Sam eller Postmann Patt i hvilestunden.

Men det var max 1gang i uken, og som regel på fredag.

Eventyr på cd derimot bruker vi mye undre hvilestunden eller til lunsjen.

Hos oss koser de seg veldig med eventyr mens de roer ned.

Er kun de aller største som ser på en hel film, og det er vel rundt 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

I Bhg til barna mine har de ikke tv engang.

Hadde de hatt på tv hver dag hadde jeg sagt i fra. Det er IKKE greit!

At de ser på en film ved en spesiell anledning er greit, men ukentlig, eller daglig... Nei, da hadde jeg sagt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er så ofte?

Vi opplevde å få klager fra foreldre om for ofte filmvising. Barna hadde fortalt hjemme at de fikk se filmer ofte.

Vi hadde sett Brannmann Sam på lerret i.f.m brannvernuke. I tillegg fikk de se film av brannbiler i utrykning.

Noen mnd tidligere så vi på klipp fra forskjellige 17.mai-tog før vi øvde selv.

Dette ble altså til at vi hadde vist Lego chima filmer og frost filmer ofte (har vi aldri gjort men hører barna et meget opptatt av det) og fikk dermed klager fra flere foreldre.

Vi hadde tenkt å vise litt film i jula, men valgte å la være etter klagene.

Anonymous poster hash: 164ef...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...