Gå til innhold

Make-up/toalettsaker med på fly gjennom tollen


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Skal reise i flere uker og forstår ikke hvordan det er mulig innenfor den lille plastposen man får ha sine fattige 100ml "væske", at det er mulig for en med barn å klare seg med den grensen?!

Jeg må ha med av flytende saker tannkrem, solkrem, negllakkfjerner, salve (må ha den) og diverse kremer til baby og meg selv. Dette får ikke plass i den lille 100ml flyposen!!!

Hva gjør man?

Skal reise endel, og denne gang skal vi ta flyet flere ganger i løpet av turen: Afrika, Egypt og Europa....må jeg kaste og kjøpe nytt av tannkrem, solkrem, salver, kremer, shampoo/balsam/hårspray og flytende make-up for hver gang vi skal ta flyet...?! :tristbla:

Jeg har kun håndbagasje (kabinkoffert).

Kan jeg få ha med mini neglsaks i toalettmappen, og et par barberhøvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Du kan ha ein pose til barnet og ein til deg sjølv, altså i teorien 2 liter væske til saman. Dei fleste ting ein treng å ha i ei toalettmappe er mindre enn 100 ml uansett. Du finn babysolkrem i 100 ml tubar på apoteket. Neglesaks og barberhøvlar går fint i handbagasje.

Skal du på rundtur i Afrika og Europa med ein baby og berre kabinbagasje? Imponerande...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du kan ha ein pose til barnet og ein til deg sjølv, altså i teorien 2 liter væske til saman. Dei fleste ting ein treng å ha i ei toalettmappe er mindre enn 100 ml uansett. Du finn babysolkrem i 100 ml tubar på apoteket. Neglesaks og barberhøvlar går fint i handbagasje.

Skal du på rundtur i Afrika og Europa med ein baby og berre kabinbagasje? Imponerande...

Er det ikke slik at det kun er lov til å fylle den lille posen? Oppe i den er det vel kun plass til små beholdere, og det blir jo veldig lite!

(Ja, reiser lett. Har kjente som vi har avtaler med underveis på reisen og har utstyr der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Neglesaks og barberhøvlar går fint i handbagasje. "

De blir nok tatt fra deg i sikkerheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dei fleste ting ein treng å ha i ei toalettmappe er mindre enn 100 ml uansett. Du finn babysolkrem i 100 ml tubar på apoteket.

Da er grensen på 100ml som er den totale mengde en får ha brukt opp bare på solkrem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

[quote name=Forever :)' date='22 mai 2010 - 13:57' timestamp='1274529430' post='8092322]

"Neglesaks og barberhøvlar går fint i handbagasje. "

De blir nok tatt fra deg i sikkerheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Eg har iallfall hatt med meg neglesaks og barberhøvel (eg går ut frå at du ikkje tek med deg den gamle sorten med blad som ein skrur laus?) gjennom sikkerheitskontrollen i Kairo, Gardermoen, Bodø, Ålesund, Budapest, Paris og Malaga utan problem. Du kan jo bytte neglesaksa ut med ein negleklippar viss du er engsteleg.

Du kan ta med inntil 10 beholdarar med inntil 100 ml væske i ein pose som rommar inntil ein liter per person, altså 1000 ml. Posen kan godt vere ei gjennomsiktig toalettveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Eg har iallfall hatt med meg neglesaks og barberhøvel (eg går ut frå at du ikkje tek med deg den gamle sorten med blad som ein skrur laus?) gjennom sikkerheitskontrollen i Kairo, Gardermoen, Bodø, Ålesund, Budapest, Paris og Malaga utan problem. Du kan jo bytte neglesaksa ut med ein negleklippar viss du er engsteleg.

Du kan ta med inntil 10 beholdarar med inntil 100 ml væske i ein pose som rommar inntil ein liter per person, altså 1000 ml. Posen kan godt vere ei gjennomsiktig toalettveske.

Ok...det var nytt for meg! På flyplasser ved sikkerhetskontrollene ser jeg at de kun tilbyr den "lille, gjennomsiktige standard"-posen til slikt, og oppe i den er det jo ikek plass til mye...en gang hadde jeg to slike små gjennomsiktige poser, og da sa en kontrollør til meg på en norsk flyplass at "dette er for mye, du har lov til kun å ha med deg 1 slik pose".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du kan ta med inntil 10 beholdarar med inntil 100 ml væske i ein pose som rommar inntil ein liter per person, altså 1000 ml. Posen kan godt vere ei gjennomsiktig toalettveske.

Gjelder dette for 1 voksen (uten barn også)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vi andre løser dette med å ha innsjekket bagasje på slike turer. Det er liksom det som er meningen. Håndbagasje er ikke ment å være flere ukers klesskift og toalettsaker selv om enkelte tydeligvis later til å tro det. Jeg har ALDRI reist med toalettmappen som håndbagasje selv før disse rigide reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vi andre løser dette med å ha innsjekket bagasje på slike turer. Det er liksom det som er meningen.

Ok, og da mener du hvilke regler gjelder - om jeg velger å sjekke inn bagasjen isteden?

Er det da plutselig lov å ha med seg mer flytende make-up og salver/kremer/shampoo? I så fall hvor mye?

Er det ikke et krav at alt flytende væsker skal sjekkes inn med håndbagasjen gjennom alle sikkerhetskontroller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ok, og da mener du hvilke regler gjelder - om jeg velger å sjekke inn bagasjen isteden?

Er det da plutselig lov å ha med seg mer flytende make-up og salver/kremer/shampoo? I så fall hvor mye?

Er det ikke et krav at alt flytende væsker skal sjekkes inn med håndbagasjen gjennom alle sikkerhetskontroller?

Eh ... nei?

Jeg pakker min toalettveske hjemme, inneholdende shampo, tannkrem, parfyme, linseveske, barberskum, hårspray, hårgrele, etc. I tillegg har jeg neglesaks, neglefil, vanlig saks, pinsett, barberhøvel - etc. Dette går i koffert, denne sjekkes inn ved innsjekk. I håndbagsjen (enten sekk eller håndveske) har jeg billetter, pass og lesestoff.

For lengre reiser der jeg må gjøre "mitt toalett" på flyet har jeg for dette 1 stk minitannkrem og minibørste, liten flaske med linseveske osv. i håndbagasjen sammen med truseskift og evt. t-skjorteskift. Dersom jeg gjør det på denne måten må selvsagt begrense mengden tilsvarende håndbagasje reglementet. Men det trenger jeg altså ikke tenke på for den innsjekkede bagasjen. Dette er jo fordi jeg ikke har tilgang til denne under flyturen. Dvs. at jeg ikke kan få tak i neglesaksen eller andre "våpen" eller slikt i den under flyturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Og det er ikke tollen som har begrensning på 100 ml. Det er sikkerhetskontrollen. Toll er noe ganske annet og gjelder mengde tollfrie varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ok...det var nytt for meg! På flyplasser ved sikkerhetskontrollene ser jeg at de kun tilbyr den "lille, gjennomsiktige standard"-posen til slikt, og oppe i den er det jo ikek plass til mye...en gang hadde jeg to slike små gjennomsiktige poser, og da sa en kontrollør til meg på en norsk flyplass at "dette er for mye, du har lov til kun å ha med deg 1 slik pose".

Då er det jo berre å rydde, og flytte alt flytande i ein pose slik at det til saman utgjer 1000 ml. Stort sett så samlar ein jo på seg forskjellig rusk, leppestiftar, øyenskyggar, våtserviettar og andre nødvendigheiter som ikkje er omfatta av sikkerheitsforskriftene. Du hadde vel ikkje med deg ein liter med krem?

All flytande væske skal ikkje i handbagasjen, du kan ha 3 liter vin i kofferten utan at dei bryr seg, så lenge den går som innsjekka bagasje.

Dessutan: ts har med seg ein baby, kvar person har krav på sin pose.

Endret av Alt godt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, og da mener du hvilke regler gjelder - om jeg velger å sjekke inn bagasjen isteden?

Er det da plutselig lov å ha med seg mer flytende make-up og salver/kremer/shampoo? I så fall hvor mye?

Er det ikke et krav at alt flytende væsker skal sjekkes inn med håndbagasjen gjennom alle sikkerhetskontroller?

Selvfølgelig er dette ikke et krav...Tror nok du bør ta deg en runde med google og lese deg opp litt, før du reiser på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Her har jeg gått rundt og trodd at med de strenge, strenge sikkerhetskontrollreglene som ble innført etter terrorangrepet i USA, så ble jeg indoktrinert med "nå kan du kun ha med deg denne lille plastposen med maks 100 ml i hele" og flytende (kremer, tannkrem, salver, shampoo/balsam, etc.) er ikke lov å ha i innsjekket bagasje - spesielt ikke i ubegrensede mengder.

!!!

Har kjøpt nytt for hvert sted jeg har vært...ble skremt av sikkerhetspropagandaen og fanatismen.

Da har jo ikke folk noe å klage på ved reiser da!! De får jo ha med seg hva de vil av shampoo/hårspray/skum/salver/bodylotion/parfyme, etc. i sin fulle størrelse i bagasjen så lenge den er innsjekket?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Da har jo ikke folk noe å klage på ved reiser da!! De får jo ha med seg hva de vil av shampoo/hårspray/skum/salver/bodylotion/parfyme, etc. i sin fulle størrelse i bagasjen så lenge den er innsjekket?!

Ja og sånn har det alltid vært. Men en god del måtte da legge om vanene sine fordi de har hatt sånn koffert med toalettveske til å ha utenpå. Og en del andre har jo rene parfyrmeriet i håndvesken til hverdags.

Utfordringen ligger nok mer i de gangene du f.eks. skal bare være vekke helgen eller en natt og ikke har små forpakninger. I gamle dager kunne du da ta med deg toalettvesken på flyet. Det kan du ikke nå lenger.

Jeg sjekker alltid inn hvis jeg har overnatting uansett hvor lenge det er. Det er mindre styr enn å holde på med de miniflaskene og mengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kanskje vært mye fanatisme, men ingenting av det jeg har lest i media har nevnt noe om 100 ml til sammen og forbud om flytende saker i innsjekket bagasje. Dette er helt klart noe du har funnet på selv. Det har hele tiden vært klart at det som er problematisk er de som kun reiser med håndbagasje og er vant til å ha med seg drikke og større toalettsaker gjennom sikkerhetskontrollen. Samtidig har det vært poengtert at 1 liter holder i massevis til reisestørrelser av kremer o.l., og at det bare er å fylle vann/kjøpe drikke når man har gått gjennom sikkerhetskontrollen.

Småfascinerende at du ikke har merket dette før nå, da. Siden du klager over at du må kjøpe ny neglesaks for hver eneste flyreise fremover som om dette var et stort problem, ville jeg trodd at du var reisevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...