Gå til innhold

Hvorfor støtter USA Israel?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi det finnes en betydelig maktelite i USA som er jødiske. USAs topplere er smertelig klar over dette, og er derfor mer eller mindre nødt til å støtte Israel.

Og hva de får for det? Masse penger!

Endret av Eskild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så enkelt?

Ja, kombinert med den amerikanske frykten for muslimer (og kommunister selv om det er en noe annen sak), så er det nok det.

Edit: Rettet skrivefeil.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sigrid_*
Ja, kombinert med den amerikanske frykten for muslimer (og kommunisker selv om det er en noe annen sak), så er det nok det.

USA frykter ikke muslimer - de frykter radikale islamister ... noe som faktisk også muslimene selv frykter. Det er sågar muslimer som påstår at det ikke kan ha vært muslimer som stod bak terrorangrepene.

USA er et langt mer flerkulturelt samfunn enn Norge noensinne vil være istand til å bli - de er faktisk selve roten til det flerkulturelle samfunnet.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel lenge vært slik at de konservative støtter Israel og de som er mer på venstrefløyen støtter Palestina, men jeg vet heller ikke egentlig hvorfor det er slik. Interessant lenke fra gjest_Charlotte.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en helt åpenbar årsak er at andre mektige krefter har helt klare profittmotiv her.

Hva hvis konflikten i Midtøsten hadde blitt løst?

Hva skulle da drive islamistenes hat mot Israel/USA? Hvilke andre fiender skulle ta plassen for "the war on terror", for å forsvare det enorme forsvarsbudsjettet i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Det finnes en rekke årsaker til at USA støtter Israel, blant annet representerer de en alliert utpost i en region hvor USA ønsker å ha innflytelse. Det finnes en rekke andre momenter også, de fleste nevnt i linken gjest_Charlotte kom med.

Når du svarer og sier "så enkelt er det", og det ikke viser seg å være så enkelt - da er du med på å skape mindre forståelse for emnet.

Jeg føler det for debattens skyld er min plikt å gjøre deg oppmerksom på dette misforholdet mellom ditt svar her og realitetene.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel lenge vært slik at de konservative støtter Israel og de som er mer på venstrefløyen støtter Palestina, men jeg vet heller ikke egentlig hvorfor det er slik. Interessant lenke fra gjest_Charlotte.

Jeg vet ikke helt når det kommer til USA. Der er det visstnok Demokratene som er de mest Israel-vennlige, og flest jøder stemmer på de. Videre har jeg hørt at det faktisk er sosialist- og kommunistbevegelser i USA som støtter Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at USA sender som mye til Israel, hva får de igjen for dette?

Fordi USA har en relativt mektig jødisk lobby, kombinert med at det bor veldig mange jøder i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel lenge vært slik at de konservative støtter Israel og de som er mer på venstrefløyen støtter Palestina, men jeg vet heller ikke egentlig hvorfor det er slik. Interessant lenke fra gjest_Charlotte.

Du har rett i at det er slik hva de politiske partiene i Norge angår. Personlig mener jeg likevel at vi ikke kan overføre dette på enkeltindividene som stemmer på røde/blå partier: fek. stemmer jeg Frp, men støtter Palestinerne i Midtøstenkomflinkten. Og Kåre Willoch var Høyre-politiker, han er støtter Palestinerne.

Det er ikke slik at man er 100% enig med det partiet en stemmer på, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det er slik hva de politiske partiene i Norge angår. Personlig mener jeg likevel at vi ikke kan overføre dette på enkeltindividene som stemmer på røde/blå partier: fek. stemmer jeg Frp, men støtter Palestinerne i Midtøstenkomflinkten. Og Kåre Willoch var Høyre-politiker, han er støtter Palestinerne.

Det er ikke slik at man er 100% enig med det partiet en stemmer på, heller.

Enig med deg!

Jeg tror det avhenger mer av kunnskap og erfaringer. Jeg stemte Ap ved forrige valg. Valget før stemte jeg SV. Jeg har aldri stemt Frp eller Krf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg!

Jeg tror det avhenger mer av kunnskap og erfaringer. Jeg stemte Ap ved forrige valg. Valget før stemte jeg SV. Jeg har aldri stemt Frp eller Krf.

Det er langt fra Frp til Krf, da. Frp blander tross alt ikke inn religion i politikken, og Frp-ere er vel neppe mer religiøse enn andre(jeg er i alle fall ateist)?

Eller er jeg evldig enig med deghva kunnskap og erfaringer angår, og forskjellige erfaringer fører folk til forskjellige konkluksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det virkelig så enkelt?

Ja det er det, USA er kjøpt og betalt av jøder se på youtube rotschild og der ewige jude.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gjest_sarah_*

hva med religion som bakgrunn. Amerikanerne ser på seg selv som et utvalgt folk, det samme gjør jødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra Frp til Krf, da. Frp blander tross alt ikke inn religion i politikken, og Frp-ere er vel neppe mer religiøse enn andre(jeg er i alle fall ateist)?

Eller er jeg evldig enig med deghva kunnskap og erfaringer angår, og forskjellige erfaringer fører folk til forskjellige konkluksjoner.

hei

blaner ikke fremskritspartiet in religion de vil jo ha kristendomen inn igjen i skolen

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...