Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slår meg hvor utrolig materialistiske folk her inne er :klo:

Man må minst ha en halv million i lønn for å ha en god levestandard og god lønn?

Jeg har deltidsjobb, 3 dager i uka med 133 kroner timen, og er så happy en kan få det.. Lever på ca 12 000 i mnd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slår meg hvor utrolig materialistiske folk her inne er :klo:

Man må minst ha en halv million i lønn for å ha en god levestandard og god lønn?

Jeg har deltidsjobb, 3 dager i uka med 133 kroner timen, og er så happy en kan få det.. Lever på ca 12 000 i mnd

Da er det noe som forteller meg at du ikke bor for deg selv. Enten bor du i kollektiv, hos dine foreldre, samboer eller bor ekstremt billig. Man må ta livssituasjon med i betraktningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg er snart 21 år, og jeg tjener ca. 360000 (inkl. bonus før skatt) i året og jeg syns det er en bra lønning, selv om jeg skulle ønske jeg tjente mer (ønsker ikke alle det), er jeg fornøyd. Samboer (21 år) tjener ca det samme, og vi lever veldig bra, eier egen leilighet i Oslo, eier bil. Jah, jeh er fornøyd, men drømmer om å vinne i lotto. Yeah Right. Haha

Anonym poster: ca8d6aba8fe05e79b5bd929d448edce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Forventer vel egentlig ikke noe fasitsvar her, mer litt filosofering. Har endret seg mye hva jeg synes er god lønn fra jeg studerte og frem til nå (ferdig for fem år siden med en hovedfagsutdanning). Husker jeg tenkte da jeg var ferdig at om jeg var over 400' i løpet av et par år ville jeg være godt fornøyd, og hadde jeg en halv mill noen år deretter (nå?) ville jeg virkelig ha gjort det godt.

Men...det endrer seg jo. Hører både om folk uten utdanning, eller nyutdannede, som tjener mye mer enn det. Leste ett eller annet sted at gjennomsnittslønna i Norge vil nærme seg 500 000 i år. Og det inkluderer jo ALLE - også de uten utdanning eller uten særlig mye ansvar.

Jeg tjener nå 730 000 i en stilling med ganske mye ansvar og mye jobb - heldigvis også med stor personlig frihet. Synes ikke det er mer enn jeg bør ha ift. faste utgifter (bor sentralt i Oslo uten å ha fått stor arv eller opparbeidet boligformue) og ikke minst utdanning og ansvar. Men synes ikke lengre 3/4 million er bra, jeg ville jo syntes dette var en fantastisk sum tidligere....

Så nå tenker jeg at under en halv mill er egentlig ganske dårlig lønn, og vanskelig å klare seg på dersom du ikke bor veldig billig. Blant de jeg er sammen med på jobb og fritid har jeg nå en ganske gjennomsnittelig lønn, og det påvirker også hvordan man ser det. Så vil man gjerne reise, spise ute, kjøpe fine ting, etc...

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette da...men hva synes DU er god lønn?

430.000 er gjennomsnittslønn. Medianlønna, som blir mer korrekt, er 360.000. At Røkke og CO tjener miilarder trekker nødvendigvis opp snittlønna bittelitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Da er det noe som forteller meg at du ikke bor for deg selv. Enten bor du i kollektiv, hos dine foreldre, samboer eller bor ekstremt billig. Man må ta livssituasjon med i betraktningen.

Nå tuller du vel? Jeg tjener riktignok betydelig mer enn 12.000 i mnd, men det er den summen jeg lever for i snitt per mnd. Det inkluderer huslån, bil (ikke lån riktignok), andre faste utgifter og en og annen tur på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tuller du vel? Jeg tjener riktignok betydelig mer enn 12.000 i mnd, men det er den summen jeg lever for i snitt per mnd. Det inkluderer huslån, bil (ikke lån riktignok), andre faste utgifter og en og annen tur på hytta.

Spørsmålet er om du tuller. Jeg har ca. 10k i boutgifter (lån og husleie) for et helt normalt rekkehus i en bydel i Bergen. Så kommer ca. 1000 i strøm, 2000 i mat, 1200 i bensin. I tillegg har jeg ca 1500 i studielån, men det er det ikke alle som har. Så kommer alle små månedlige ting som bredbånd, tlf, forsikringer og NRK-lisens som totalt utgjør rundt 2800.

Uansett så har jeg passert 12000 før jeg i det hele tatt har fått mat på bordet. så skal man ha litt og leve for og så er det ting til huset som må kjøpes.

Så når den jeg siterte mente at 12000 var mer enn godt nok og mente at folk var så materialistiske så ville jeg påpeke at det var nok mye mindre enn det et gjennomsnittlig voksent, enslig menneske trenger.

Endret av pressplay
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darthoven

Spørsmålet er om du tuller. Jeg har ca. 10k i boutgifter (lån og husleie) for et helt normalt rekkehus i en bydel i Bergen. Så kommer ca. 1000 i strøm, 2000 i mat, 1200 i bensin. I tillegg har jeg ca 1500 i studielån, men det er det ikke alle som har. Så kommer alle små månedlige ting som bredbånd, tlf, forsikringer og NRK-lisens som totalt utgjør rundt 2800.

Uansett så har jeg passert 12000 før jeg i det hele tatt har fått mat på bordet. så skal man ha litt og leve for og så er det ting til huset som må kjøpes.

Så når den jeg siterte mente at 12000 var mer enn godt nok og mente at folk var så materialistiske så ville jeg påpeke at det var nok mye mindre enn det et gjennomsnittlig voksent, enslig menneske trenger.

Har jeg en følelse av at vi har vært igjennom dette før?

Jeg har samboer, det skal nevnes, og det kutter litt av mine utgifter

Huslån; 4000

Studielån; 1500

Bil; 2000

Strøm: 300

vann/avløp: 100-150

forsikring: 200 (ikke bil..den er inkludert i BIL)

lisens: 70

mat: 2500

10500 kroner... Også er det sikkert noen småting jeg har glemt, men noe særlig mer enn 1500 kroner kommer det nok ikke på. Joda, noen mnd bruker jeg betydelig mer enn 12.000 kroner. Men om jeg legger vilja til kommer jeg på det. Det betyr ikke at jeg gjør det hver mnd, men jeg har hatt flere mnd i 2012 hvor jeg kun har brukt 12.000 i mnd.

Jeg ser vi har forskjell på huslån. Jeg har nemlig spart mye penger før jeg/vi kjøpte, og slipper derfor å ha et så stort månedlig beløp som deg. Jeg betaler nesen 6000 kroner mindre i mnd. Mulig det er der det kræsjer for din del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ha i mente at jeg svarte en som mente at folk var materialistisk fordi h*n selv klarte seg på 12000 i mnd. Den ene forutsetningen jeg satt for at det skulle være mulig var samboer som du er. Mange bor alene og man har derfor ikke mye penger selv om man tjener 4-500 000 i året.

Jeg forstod jo at du hadde mindre i boutgifter enn meg, men hele poenget mitt da jeg svarte den personen som ikke forstod hvorfor folk trengte så mye penger var at 12000 kr er veldig lite for en som bor for seg selv.

Nå er du jo samboer så jeg antar at hun betaler like mye i lån. Da er dere sammen oppe i 8000 i måneden som er det samme jeg betaler i lån (så kommer husleie på toppen).

For et menneske som er i etableringsfasen er derfor 12 000 veldig lite hvis man ikke har en å dele utgifter med eller bor veldig fordelaktig. Hadde jeg kunnet shave 6000 av mine boutgifter så hadde også mine faste utgifter krøpet under 12 000, dog ikke hatt så mye lommepenger hvis 12k var rammen.

Nå bor jeg verken dyrt, stort eller fansy og selv om jeg kunne valgt en mindre bolig hadde jeg hatt store problemer med å komme under 12000 i faste ugifter, som enslig.

Så kan vi snakke om forskjellige livssituasjoner. Rundt pensjonsalder trenger man generelt ikke så mye penger hvis bolig er nedbetalt f.eks.

Endret av pressplay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 500k er god lønn. Da lever man godt :)

Anonym poster: a512c4bc400592d61c2a858567785ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve for 12 000 kan være ganske lett om man er ung og ikke har barn.

Mine faste utgifter:

4500 kr i husleie (bor alene, FLOTT liten leilighet, 10 min å gå til nærmeste by, 20 min med tog til Oslo, buss og togstasjon minutter unna leiligheten)

500 kr i strøm

1600 kr til mat (lager alt selv, kjøper mye billige grønnsaker osv.)

200 kr mobilregning

400 kr transport (ville vært 1000 kr uten rabatter)

= 7200 kr i faste utgifter

Handler man lite klær, er flink til å kjøpe ting på salg osv. vil man på denne måten ha penger til overs i slutten av hver måned :)

Hilsen jente 24.

Anonym poster: eff753eebb9a93e205572edf7db583a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-600 000 i året så hadde jeg vært fornøyd.

Men så vil jeg si at jeg tjener bra ut ifra yrket jeg jobber i har ikke noe med min utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe som forteller meg at du ikke bor for deg selv. Enten bor du i kollektiv, hos dine foreldre, samboer eller bor ekstremt billig. Man må ta livssituasjon med i betraktningen.

Faktisk ikke sett denne før nå.

Jeg bor i leilighet sammen med 2 venner, i en leilighet på 15000 kr mnd. Bor i en av Norges største byer, og studerer.

Anonym poster: b2dd907d2dd86d8960daaedc9c9f0c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer jo an på hvor stor familie du har.... Og hvordan du bor, og hvor du bor.

Vi har fast ut 28 000 pr mnd før mat og klær...

Sier seg jo selv at med 12 000 i mnd (selv med halverte utgifter) så hadde jeg måtte pante flasker og selge meg selv for å ha mat på bordet.

Anonym poster: f8b3eba62ad6fab009873df8c55407c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Vi har 750.000 tilsammen. Han selger, jeg sykepleier.

Har lån på 3,5 mill.

Ingen barn. 2 hunder.

God økonomi.

Reiser 4 ganger i året til utlandet.

Eier i tillegg en båt på en halv mill + en ny bil til samme pris.

Anonym poster: afcf96445bb91c0aedd6a3b38b3274d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over en halv million i året utbetalt er ei jævla god lønning.

Det vil tilsi en årslønn rundt 900 000 brutto. Ingen kan vel nekte på at det er bra lønn. 500 000 brutto derimot er en god lønn, men ikke jævlig god lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tjener 360.000 i året og synes det er en god lønn, men i følge enkelte her inne har jeg ikke det?

Blir litt irritert over svarene i denne tråden. Jeg må nesten spørre som en tidligere gjorde her, hvor gamle er dere? Kan hende jeg er fordomsfull, men det blir helt feil å si at en god lønn er på minst 600-700.000 fordi det er så "utrolig dyrt å leve i dette landet" ?! Det er jo på grensen til å være et holdningsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer vel egentlig ikke noe fasitsvar her, mer litt filosofering. Har endret seg mye hva jeg synes er god lønn fra jeg studerte og frem til nå (ferdig for fem år siden med en hovedfagsutdanning). Husker jeg tenkte da jeg var ferdig at om jeg var over 400' i løpet av et par år ville jeg være godt fornøyd, og hadde jeg en halv mill noen år deretter (nå?) ville jeg virkelig ha gjort det godt.

Men...det endrer seg jo. Hører både om folk uten utdanning, eller nyutdannede, som tjener mye mer enn det. Leste ett eller annet sted at gjennomsnittslønna i Norge vil nærme seg 500 000 i år. Og det inkluderer jo ALLE - også de uten utdanning eller uten særlig mye ansvar.

Jeg tjener nå 730 000 i en stilling med ganske mye ansvar og mye jobb - heldigvis også med stor personlig frihet. Synes ikke det er mer enn jeg bør ha ift. faste utgifter (bor sentralt i Oslo uten å ha fått stor arv eller opparbeidet boligformue) og ikke minst utdanning og ansvar. Men synes ikke lengre 3/4 million er bra, jeg ville jo syntes dette var en fantastisk sum tidligere....

Så nå tenker jeg at under en halv mill er egentlig ganske dårlig lønn, og vanskelig å klare seg på dersom du ikke bor veldig billig. Blant de jeg er sammen med på jobb og fritid har jeg nå en ganske gjennomsnittelig lønn, og det påvirker også hvordan man ser det. Så vil man gjerne reise, spise ute, kjøpe fine ting, etc...

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette da...men hva synes DU er god lønn?

Jeg har mye ansvar, og mye arbeide i min jobb. Ja, bor en plass hvor det er dyrt med bolig.

Kansje koe deg ned på bakkenivå litt? Du syns vi andfe ikke vil klare oss med eks 400 i året om man vil ha en ok plass å bo?

Du må være veldig ung og naiv i tilegg? Siste setninen avslørte det:

Anonym poster: ac53d3168916039f8dc21c50f5b2910b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 750.000 tilsammen. Han selger, jeg sykepleier.

Har lån på 3,5 mill.

Ingen barn. 2 hunder.

God økonomi.

Reiser 4 ganger i året til utlandet.

Eier i tillegg en båt på en halv mill + en ny bil til samme pris.

Anonym poster: afcf96445bb91c0aedd6a3b38b3274d0

Jeg kan ikke skjønne at dere har god økonomi med så stort lån i forhold til lønna.

Dere må jo betale ca 25 000 i avdrag på lån hver måned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at dere har god økonomi med så stort lån i forhold til lønna.

Dere må jo betale ca 25 000 i avdrag på lån hver måned?

Vi betaler 26.000 i måneden. Det er i hovedsak til lån. Det er også til TV, internett og strøm, pluss at 2000 av de kr går til sparing. Vi har begge utbet ca 22.500 kr.

Så 13.000 hver går til felleskontoen og til de utgiftene jeg skreiv.

Når vi har betalt 13.000 hver, legger vi et par tusen til på sparing på vår egen konto.

Anonym poster: afcf96445bb91c0aedd6a3b38b3274d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...