Gå til innhold

Aioli ble suppe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle lage aioli med stavmikser nå og så ble det bare suppe..

Skal ha den med på en tilstelning i kveld så får vel bare prøve på nytt. Noen som har noen tips til hva jeg gjorde feil?

Hadde opp i egg først og så resten av ingrediensene og olje til slutt. Alt hadde fått stått ute lenge for å bli romtemperert.

Satte så ned i stavmikseren og begynte å kjøre. Så nå at noen satte ned i stavmikseren før de hadde oppi olje. Kan det være greia?

Uansett så begynte det å emulgere og etter noen sekunder så begynner jeg å trekke stavmikseren oppover. Siden det stod i en oppskrift at hele prosessen skulle ta ca 10 sekunder. Der i fra gikk det åt skogen og det ble bare en suppe av hele greia. Kanskje jeg trakk stavmikseren for fort opp?

Alle raske tips tas i mot med stor takk!



Anonymous poster hash: 83427...c35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett stavmikseren nedi først, så heller du oljen forsiktig oppi så den ligger på toppen av de andre ingrediensene. Kjør til det det er blitt majones i bunnen, så kan du løfte stavmikseren litt på skrå så det kommer bittelitt olje nedi majonesen, repeat helt til det ikke er mer olje.

Endret av FantasDick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du lage på gamlemåten der du heller i oljen til slutt mens du visper, først en og en dråpe olje og deretter etterhvert i en tynn stråle. Jeg bruker vispen til stavmikseren til dette.

Anonymous poster hash: 50f14...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du lage på gamlemåten der du heller i oljen til slutt mens du visper, først en og en dråpe olje og deretter etterhvert i en tynn stråle. Jeg bruker vispen til stavmikseren til dette.

Anonymous poster hash: 50f14...7e9

Når man har funnet teknikken med skjærebladene på stavmikseren vil man helst glemme gammelmåten tror jeg. :ler: Går sinnsykt mye raskere!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...