Gå til innhold

Vegetarprdukter i vanlige matbutikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har nylig kuttet ut hovedsaklig kjøttprodukter fra kostholdet, og leter etter erstatninger som f.eks soyaprodukter etc. Har til nå funnet mesteparten på helsekostbutikker o.l, til en dyr pris, men lurte på om det finnes noe bra i større butikk kjeder som Kiwi o.l.?

Er egentlig helt grønn på dette med vegetarmat (no pun intended), men det må vel være et marked for dette for folk flest, eller?

Setter veldig pris på tilbakemelding :)



Anonymous poster hash: 99a6d...b72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer fra butikk til butikk. Jeg har funnet slike produkter både hos Rema, Coop og Meny, men oftest i større byer.

Jeg spiser egentlig lite ferdigretter, men lager mest linsegryter, bytter ut tacokjøttet med bønner, lager wok med tofu osv, men det hender jo at man rett og slett har lyst på en pølse. Har da kjøpt hos Meny. Pleier å koste rundt 50 kroner for en pakke med kjøttdeig, snitzler, falafel, pølser eller kjøttboller (Halsans køk eller Ammamma).



Anonymous poster hash: abb17...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes vi

Hälsans Köks produkter finner du i frysedisken i mange Rema/Meny/Ultra/Spar og Kiwi butikker. For mer informasjon vennligst bruk søkefunksjonen eller søk på din matkjedes egen nettside.
I tillegg kan det være kjekt å ta en Sverigetur innimellom. De har blant annet et merke som heter Fry's som har en del godt.

Anonymous poster hash: abb17...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra butikk til butikk. Jeg har funnet slike produkter både hos Rema, Coop og Meny, men oftest i større byer.

Jeg spiser egentlig lite ferdigretter, men lager mest linsegryter, bytter ut tacokjøttet med bønner, lager wok med tofu osv, men det hender jo at man rett og slett har lyst på en pølse. Har da kjøpt hos Meny. Pleier å koste rundt 50 kroner for en pakke med kjøttdeig, snitzler, falafel, pølser eller kjøttboller (Halsans køk eller Ammamma).

Anonymous poster hash: abb17...01f

Samme gjør jeg :) Bruker som regel kun ferdigretter om jeg skal i selskap og skal ha med meg noe lett som kjøtterstatning, eller om det frister med noe kjøttlignende på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet: Findus har tatt over Quorn (så det kommer i butikkene):

http://www.mynewsdesk.com/no/findus/pressreleases/findus-overtar-quorn-1119977(smaker som kylling)

De skal visst komme med flere ferdigretter etter hvert (noe de allerede selger i Sverige):

http://www.mynewsdesk.com/no/findus/news/miljoeutfordring-engasjerer-96164



Anonymous poster hash: abb17...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dagligvarebutikker har minst ett soyaprodukt i frysedisken. Ellers syns jeg coop og meny har det beste utvalget. Rema1000 har også en del produkter, men ikke for veganere (de er med egg/melk).

Anonymous poster hash: da254...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, finner kjøtterstatning på de fleste dagligvarebutikker, kanskje ikke de aller minste Brustadbuene. Obs, Extra, Rema, Eurospar etc har soyakjøttdeig, soyaburgere, soyasnitsler osv. Dog jo mer bevandret i matlaging jeg blir, jo mindre bruker jeg kjøtterstatning. Det finnes så mye godt man kan lage som er ment som vegetarretter :)

Anonymous poster hash: ce8d7...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største kiwibutikkene har en del i fryseavdelingen :)

Anonymous poster hash: 6bc80...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste soya-produktene du finner i vanlige, norske dagligvarebutikker er grisedyre. I tillegg er slike ferdigprodukter (som soya "kjøttboller" osv) fulle i salt og gugge.

Jeg anbefaler å bygge kostholdet på bønner og linser framfor soyaprodukter. Det er både mye billigere, og mye sunnere. Jeg kjøper på internasjonale butikker. 2 kg tørkede bønner/linser koster gjerne mellom 30-50 kr, og blir omtrent 5-6 kg ferdig kokt. Jeg har investert i trykkoker, så jeg får kokt bønner på 15-20 minutter. Jeg koker opp store mengder bønner som jeg har i fryseposer som jeg legger flatt i frysen. Utrolig greit. Linser trenger du jo ikke legge i bløt engang, og de trenger bare 20-30 min koketid selv uten trykkoker.

Om jeg bruker soyaprodukter kjøpes de også på innvandererbutikekr. TVP er det samme som soyafarsen du får i frysedisken på rema, men MYE billigere. Du bare koker opp vann, heller over tvp'en, og lar det trekke i 10 minutters tid. De har også tilsvarende i biter, omtrent som små kjøttboller i druestørrelse. Ellers går det litt i tofu, og tempeh (DET er godt, det, men litt dyrt og vanskelig å få tak i).



Anonymous poster hash: 04342...7d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen millioner takk for svar dere, her var det mange gode tips :D



Anonymous poster hash: 99a6d...b72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar har litt forskjellig, ved siste produktslipp fikk vi soyakjøtt eller hva det heter:) har også litt forskjellig i frysedisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg bruker soyaprodukter kjøpes de også på innvandererbutikekr. TVP er det samme som soyafarsen du får i frysedisken på rema, men MYE billigere. Du bare koker opp vann, heller over tvp'en, og lar det trekke i 10 minutters tid. De har også tilsvarende i biter, omtrent som små kjøttboller i druestørrelse. Ellers går det litt i tofu, og tempeh (DET er godt, det, men litt dyrt og vanskelig å få tak i).

Anonymous poster hash: 04342...7d4

Du trenger faktisk ikke å gjøre det en gang. Jeg lagde "facon" i dag, og da bløtla jeg bare TVPen i kaldt vann sammen med smakstilsetningene før steking. Bruker den typen som heter soya mince som du får på innvandrerbutikker.

Anonymous poster hash: ed737...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...