Gå til innhold

Skravletråd november og desember 2014


Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Da tar jeg med en prøve fra morgenurin, og vil a ikke ha den tar jeg en der og da! problem solved :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tar jeg med en prøve fra morgenurin, og vil a ikke ha den tar jeg en der og da! problem solved :D

da er du hvertfall sikker ;-)

Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeenda et spørsmål.
Jeg leser så mye om at folk sier "ikke ta av lappen på klærne, da kan du bytte det om det er for lite" ....... Men jeg skal jo vaske alle klærne før han kommer, og da tar jeg jo av lappene... Er det ikke vanlig å vaske klærne, a? Ehm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mye tøy i strl 50 så kan det hende du ikke rekker å bruke alt, og noen hopper jo rett inn i 56, men jeg ville vasket alt og heller gitt bort til andre senere. Men det er jo begrenset hvor mye tøy man trenger i den minste strl. Min gutt lå for det meste i body og evt et teppe rundt seg. Vi skiftet heller ikke til pysj før han ble et par mnd gammel. Eller om det var ennå senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et jordmorspørsmål til her: Jeg har bare gått til fastlegen min frem til nå, men om noen uker skal jeg til jordmor for første gang.. Hva gjorde dere der den første timen? Har man alltid med urinprøve dit også?

Er alle jordmødre fryktelig opptatt av vektoppgang?? ;) Leser i tilsvarende tråder som denne på ulike fora at "alle" får kjeft for å ha gått opp for mye i vekt... Har gått opp over åtte kg til nå, og merker at jeg gruer meg til å forsvare dette! Jeg har problemer med nyrene og har tatt inn uhorvelige mengder vann når jeg nå ikke kan bruke vanndrivende. Vil ikke få kjeft når jeg allerede syns det er ille selv å se slik ut. Hører også at "alle" har fått en bok av fastlege eller jordmor, men jeg har ikke fått noe hos legen i hvert fall.. Gruer meg litt merker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et jordmorspørsmål til her: Jeg har bare gått til fastlegen min frem til nå, men om noen uker skal jeg til jordmor for første gang.. Hva gjorde dere der den første timen? Har man alltid med urinprøve dit også?

Er alle jordmødre fryktelig opptatt av vektoppgang?? ;) Leser i tilsvarende tråder som denne på ulike fora at "alle" får kjeft for å ha gått opp for mye i vekt... Har gått opp over åtte kg til nå, og merker at jeg gruer meg til å forsvare dette! Jeg har problemer med nyrene og har tatt inn uhorvelige mengder vann når jeg nå ikke kan bruke vanndrivende. Vil ikke få kjeft når jeg allerede syns det er ille selv å se slik ut. Hører også at "alle" har fått en bok av fastlege eller jordmor, men jeg har ikke fått noe hos legen i hvert fall.. Gruer meg litt merker jeg..

Første timen min fylte hun bare ut papirene (men det har du vel gjort hos lege), så hun skriver det inn på dataen. Gjør det samme som hos legen tenker jeg, veier, måler magen, spør hvordan du har det, søker fødeplass hvis du ikke har gjort det, snakker om sundt kosthold.... Du får bøker av jordmor hvis du ikke har fått det :) Jeg har ikke rørt mine.. :P

Min er veldig opptatt av det, og det irriterer ræva av meg. Jeg er normalvektig og alltid sett fit og "stram" ut - ikke noe overflødig. Så når jeg hadde gått opp 10 kg i uke 25 kjeftet hun meg ut og ba meg spise sunnere og skjerpe meg litt... og det var ETTER at hun hadde sett på meg når jeg kom inn og påpekt hvor liten jeg fortsatt var og at det kun var kul på magen. Men så fort hun så tallene på vekta fikk pipa en annen lyd.

Skal dit igjen etterpå, så får vel mer kjeft da når jeg må veie meg igjen! Er i uke 31 nå og har nok gått opp mye siden uke 25, så dine 8 kg høres ikke mye ut i mine ører :fnise: Jeg forsvarer meg bare ved å si at "så lenge babyen har det bra, er det jo jeg som skal bli kvitt kiloene etter fødsel, så det er mitt problem."

Hvis du har mye tøy i strl 50 så kan det hende du ikke rekker å bruke alt, og noen hopper jo rett inn i 56, men jeg ville vasket alt og heller gitt bort til andre senere. Men det er jo begrenset hvor mye tøy man trenger i den minste strl. Min gutt lå for det meste i body og evt et teppe rundt seg. Vi skiftet heller ikke til pysj før han ble et par mnd gammel. Eller om det var ennå senere..

Har ikke så veldig mye i noe egentlig. Bare det "anbefalte", så får vi se om vi får gulpeunge eller ikke. ;) Har litt ull i 50 tilfelle, men også i 56. Babyen til venninna mi er nå 55 lang og over 4 kg og bruker fortsatt 50 i bodyer da han svømmer i 56, så sikkert greit å ha noe klart :)

Jeg har bare pysjer i 56, fem stykk - så håper jo han rekker å bruke noe av det før han blir for stor :fnise:

Endret av studenten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et jordmorspørsmål til her: Jeg har bare gått til fastlegen min frem til nå, men om noen uker skal jeg til jordmor for første gang.. Hva gjorde dere der den første timen? Har man alltid med urinprøve dit også?

Er alle jordmødre fryktelig opptatt av vektoppgang?? ;) Leser i tilsvarende tråder som denne på ulike fora at "alle" får kjeft for å ha gått opp for mye i vekt... Har gått opp over åtte kg til nå, og merker at jeg gruer meg til å forsvare dette! Jeg har problemer med nyrene og har tatt inn uhorvelige mengder vann når jeg nå ikke kan bruke vanndrivende. Vil ikke få kjeft når jeg allerede syns det er ille selv å se slik ut. Hører også at "alle" har fått en bok av fastlege eller jordmor, men jeg har ikke fått noe hos legen i hvert fall.. Gruer meg litt merker jeg..

min jordmor er mer opptatt av at jeg har det bra. Hun er ikke opptatt av vekt. Bare sunt kosthold ♡

ikke bbekymre deg. Jordmor bør ha forståelse for dine utfordringer med vann i kroppen. Jeg tror d går bra. Spy ut galle her hvis det går dårlig ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nepthys, du kan trøste deg med at jeg veide meg i dag og har gått opp 17 jævla kg. Wæææ......

Symfemålet mitt er godt innafor det grønne feltet, så magen er ikke stor. Har ikke vann i kroppen - så det er nok mye usunne kilo som har kommet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt på vei er du Netphys? Jeg er 29 uker og har gått opp 6 kilo. Jordmor syns det var litt lite, men jeg er ganske stor og atletisk, så bebisen har god plass og bebisen følger kurven :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til jordmor at jeg ikke vil vite vekt! haha!

Men altså, folk legger på seg av ulike faktorer, og hun sa også det at hvis man er slank fra før så er det ofte at man legger på seg mer, og hvis man har litt overvekt fra før så går man gjerne opp mindre, siden man da har "litt å ta av".

Jeg gikk opp 13 kg forrige gang, er vel ca 10 kg overvektig fra før, og frem til nå føler jeg det samme.

Svigerinne gikk opp 25 og var veldig slank fra før, men vekta er som regel borte ganske raskt hvis man ammer speesielt og hvis man går mye tur. HAdde ikke bekymret meg.

Med mindre man spiser pizza og sjokolade dagen lang så er det en grunn til at man legger på seg, av den grunn at man lager et menneske der inne og kroppen finner det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor er helt fantastisk koselig, men neste gang skal jeg til fastlegen, aner ikke hvordan hun kommer til å være...

Jeg er overbevist om at jeg får en stor baby, både jeg og far var over fire kg da vi ble født, det samme var søsknene våre. Har kjøpt så godt som ingenting i str 50, men kanskje jeg burde ha litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt på vei er du Netphys? Jeg er 29 uker og har gått opp 6 kilo. Jordmor syns det var litt lite, men jeg er ganske stor og atletisk, så bebisen har god plass og bebisen følger kurven :-)

Er bare i uke 25 nå, så har mange gode uker og kilo igjen... Får jo ikke av noe vann før jeg kan ta vanndrivende igjen! Kjipern å ikke ha kontroll! Spiser jo greit, og holder oversikt over alle kcal som går inn, så jeg vet jo at jeg knapt har lagt på meg en kilo utenom fostergreier og vann....

Godt å høre at ikke alle jordmødre er kjipe og klager på vekten. Har jo lyst til å like jordmortimene for legen har jo ikke all verdens av tid selv om hun ikke sier noe om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får kun klager fordi jeg har gått lite opp i vekt.. Jordmoren min sa at det var normalt å gå opp 11-16 kg, jeg har bare gått opp 3 til nå :( Men lillegull i magen vokser og har det bra, bare jeg som sliter med vekta pga den teite Hyperemesisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare i uke 25 nå, så har mange gode uker og kilo igjen... Får jo ikke av noe vann før jeg kan ta vanndrivende igjen! Kjipern å ikke ha kontroll! Spiser jo greit, og holder oversikt over alle kcal som går inn, så jeg vet jo at jeg knapt har lagt på meg en kilo utenom fostergreier og vann....

Godt å høre at ikke alle jordmødre er kjipe og klager på vekten. Har jo lyst til å like jordmortimene for legen har jo ikke all verdens av tid selv om hun ikke sier noe om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kun klager fordi jeg har gått lite opp i vekt.. Jordmoren min sa at det var normalt å gå opp 11-16 kg, jeg har bare gått opp 3 til nå :( Men lillegull i magen vokser og har det bra, bare jeg som sliter med vekta pga den teite Hyperemesisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor langt på vei er du nå?

Så lenge bebisen vokser og følger en sunn kurve så har det vel ikke så mye å si?

Jordmora vår sa på kurset i går at dersom jordmødrene blir bekymret for for mye eller for lite vektoppgang/nedgang, så sender de oss til UL for å sjekke at barnet er sunt og friskt.

Har ei venninne som er normalvektig, hun gikk bare opp 6 kilo i sin graviditet.

Det er vel verre med deg en bebis tenker jeg..Bebis tar det lille du får i deg, så er det du som får ulempene med mangler ol? er det ikke sånn?

Starter på uke 27+0 imorgen :) Tror ikke jordmor er bekymret for at lillegull er for liten, hun bare klager litt på at vekta mi er så lav.. Men lillegull har det helt fint, og symfusemålene har en veldig bra kurve :) Og ja, lille tar det hun trenger 👍

Var på 3D idag, og jenta vår ser frisk og rask ut. Ser ut som en bollebaby allerede :) Så hun er ikke for liten i alle fall. Hun ligger dog i seteleie, med 1 fot og begge hendene forran ansiktet (kan absolutt ikke være noe behagelig!) - så det var nesten umulig å få gode bilder, men vi fikk heldigvis noen da :) Håper virkelig hun har planer om å flytte litt på seg snart, for bekkenet mitt er så vondt at jeg sliter med å gå nå pga måten hun ligger på :(

MEN, hun er frisk og rask - så jeg prøver å ikke klage ;) Men frykter det blir krykker på meg snart ö Må kjøpe bekkenbelte neste gang jeg er i byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ikke dra på 3D ultralyd, men jeg skulle veldig gjerne gått på en ultralyd til for å trippelsjekke kjønn.

Men, ar en god magefølelse på at alt er fint inni der. Mye liv og røre, så jeg vil ha de siste 11-13 ukene som en overraskelse. Blir superspennende å se hvem som kommer ut :rodmer:

Har dere hatt en fin helg? :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke på 3D ul med første, men skal til Torsdag! :) Blir spennende å se om vi får gode bilder.

I tillegg skal jeg på vekst-ul i uke 28 og 32 + posisjonsul i uke 36, så blir mye å se frem til her :fnise:

Baby er så aktiv, det er helt noe annet enn med lillemor! Veldig stor forskjell.

Masse ligamentsmerter og hard mage hvis jeg går litt. Det er kjedelig, vil gjerne være aktiv.

Løvsol; ja det er utrolig spennende å ikke vite også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus-Katt, Hvorfor skal dere på posisjonsul i uke 36? .. hvis jordmor/lege kan kjenne hvordan bebis ligger før den tid? Så mye UL'er du skal på :laugh:

Lillemann har snudd seg og gravd hodet ned i bekkenet allerede, så jordmor trodde ikke han klarte å snu seg igjen og var ikke redd for det. Men de skal dobbeltsjekke på neste kontroll i uke 36, for hvis hun er usikker da så blir det ul!

Vi har hatt ei fin helg :D vasket det første babyulla! Og trekket til kurven, bilstolen og vognposa! Her skal alt være rent :fnise: I dag har vi vært på bursdag og spist oss fordærva! Oooog jeg har startet å hekle koseklut. Straks ferdig - tar resten imorgen. Blir en kaninkoselut, den er faktisk ganske søt..... tror jeg da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...