Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg ser du er bitter og lar den bitterheten gå utover andre.

Du kunne jo valgt annerledes... som å gjøre deg ferdig med utdannelsen før du fikk barn å forsørge. Jeg synes det er ille å sette barn til verden uten å ha utdannelse og inntekt i orden først. Alle vet jo at barna skal forsørges.

At dere har huslån er faktisk et valg dere selv har tatt, å det er mange i etablererfasen som sliter. Sånn har det vært i all tid.

Hvis samboeren din tjener så vanvittig dårlig så må han jo se seg om etter en bedre betalt jobb. Værre er det ikke. Legg ikke all din bitterhet over på en gruppe mennesker som ikke har noe med ditt problem å gjøre, men ta ansvar for ditt eget liv og dine egne valg. Makan til frekkhet...

Om du mener komentaren min er et tegn på bitterhet så, javel.. Det er ikke så veldig lett som du sier å planlegge at ungen skal komme til et bestemt tidspunkt og at det skal være så lett å få seg så bra betalt jobb på et blunk. Det er å bagatellisere det livet jeg og flere småbarnsfamilier har! Men, det er jo flott med slike perfekte mennesker som deg som har planlagt livet sitt slik at du ikke har et snev av problemer.

Du synes jeg må ta ansvar, jeg skal ikke klage, JEG burde planlagt bedre? Hvem her burde planlagt bedre egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Om du mener komentaren min er et tegn på bitterhet så, javel.. Det er ikke så veldig lett som du sier å planlegge at ungen skal komme til et bestemt tidspunkt og at det skal være så lett å få seg så bra betalt jobb på et blunk. Det er å bagatellisere det livet jeg og flere småbarnsfamilier har! Men, det er jo flott med slike perfekte mennesker som deg som har planlagt livet sitt slik at du ikke har et snev av problemer.

Du synes jeg må ta ansvar, jeg skal ikke klage, JEG burde planlagt bedre? Hvem her burde planlagt bedre egentlig?

Hvis det ikke er så enkelt for deg selv og din samboer å planlegge livet deres, hva gjør at du tror at du kan sette deg på din høye pidestall og kritisere andres (enestående foreldres) valg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Ts Her.

For å ta det siste først. Jeg er gift selv og har barn. Vi har grei økonomi , så jeg klager ikke.

Men når venner av meg som er alene har mye bedre økonomi og fortsatt klager...da reagere jeg.

En venninne har grei inntekt, hun har i tilleg dobbel barnetrygd, 5000,- i birag fra far samt penger til barnetilsyn.Hun mener far i dette tilfellet betaler for lite.

Det var forresten han som i sin tid var hjemme med ungene mens hun studerte , slik at hun slapp studielån. ( uten at det er vesentlig ift saken her da)

Det som er synd er at det ofte er de ressurssterke som kommer lengst ift støtte osv.De har lettest for å sette seg inn i saker og ting evt hva der har krav på osv...

Men poenget mitt er at alt for mange klager uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ts Her.

For å ta det siste først. Jeg er gift selv og har barn. Vi har grei økonomi , så jeg klager ikke.

Men når venner av meg som er alene har mye bedre økonomi og fortsatt klager...da reagere jeg.

En venninne har grei inntekt, hun har i tilleg dobbel barnetrygd, 5000,- i birag fra far samt penger til barnetilsyn.Hun mener far i dette tilfellet betaler for lite.

Det var forresten han som i sin tid var hjemme med ungene mens hun studerte , slik at hun slapp studielån. ( uten at det er vesentlig ift saken her da)

Det som er synd er at det ofte er de ressurssterke som kommer lengst ift støtte osv.De har lettest for å sette seg inn i saker og ting evt hva der har krav på osv...

Men poenget mitt er at alt for mange klager uten grunn.

Jada, enig i at altfor mange gifte klager uten grunn... også legger de seg oppi andre grupper som de tror har det så mye bedre enn de selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

penger til barnetilsyn.

Da har hun ikke grei inntekt, for en skal ha forholdsvis lav inntekt for å ha krav på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jada, enig i at altfor mange gifte klager uten grunn... også legger de seg oppi andre grupper som de tror har det så mye bedre enn de selv...

Jeg er gift ja, har grei økonomi, flott mann og unger. Men jeg snakker uti fra det jeg har hørt/ lest ifm dette.

Jeg ville for alt i verden ikke ha byttet med en aleneforsørger.

Det var ikke poenget i det hele tatt.

Synes bare så mange alenforsøgere klager- det må det være lov til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

det hjelper fortsatt om folk som skal mene så mye om mange andre setter seg inn i gjeldene regelverk, og hva som er ment med de bidrag, noen har krav på.

det er fortsatt slik at underholdskostnaden deles mellom mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er gift ja, har grei økonomi, flott mann og unger. Men jeg snakker uti fra det jeg har hørt/ lest ifm dette.

Jeg ville for alt i verden ikke ha byttet med en aleneforsørger.

Det var ikke poenget i det hele tatt.

Synes bare så mange alenforsøgere klager- det må det være lov til!

Før du synes noe mere så bør du sette deg inn i regelverket og virkeligheten til de aller fleste enslige forsørgere. Når du har gjort det så kan du uttale deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å få barn!!!

Hvorfor skal du ha barn når du ikke har råd?? Snylter på staten med å sette Ditt avkom til verden. Og dessuten hvorfor i det hele tatt få barn når du ikke skal leve med barnefaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemamma

Det er ingen menneskerett å få barn!!!

Hvorfor skal du ha barn når du ikke har råd?? Snylter på staten med å sette Ditt avkom til verden. Og dessuten hvorfor i det hele tatt få barn når du ikke skal leve med barnefaren

Jeg ble gravid som resultat av prevensjonssvikt og klarte ikke å gjennomføre en abort. Barnefaren dumpet meg fordi jeg ikke greide å "støvsuge meg" som han sa og vi har i dag ingen kontakt. Han betaler heller ikke bidrag.

Akkurat nå mottar jeg støtte fordi jeg er under utdannelse, men dette har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for i det hele tatt. Jeg jobbet og betalte skatt i mange år før jeg ble gravid og jeg skal fortsette å betale skatt etter at jeg er ferdig med utdannelsen min og får meg jobb.

De alenemødrene jeg kjenner er i full jobb eller under utdannelse og ingen av dem sitter hjemme hele dagen for å motta støtte. Jeg er ganske sikker på at dette er en myte.

Man er IKKE alenemor når man deler omsorgen med barnefar eller barnefar har samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Før du synes noe mere så bør du sette deg inn i regelverket og virkeligheten til de aller fleste enslige forsørgere. Når du har gjort det så kan du uttale deg.

Jeg har faktisk satt meg inn i ganske så mye...

Når jeg her sier alenemødre mener jeg skilte mødre, som selvfølgelig ( bør være iallefall) har en samværsavtale med far.

Men jeg står på mitt til "dovre detter"

Når en dame her inne sier at eksen hennes ( de har 50/50), skal betale henne 1000,- pr mnd- hun har tydeligvis ikke behov , ettersom de skal spares...ja da er det noe som skurrer.

Hun burde selv ha fått seg en bedre betalt jobb og spart selv...

Eks mannen hennes som har en bedre betalt jobb bør kunne disponere disse pengene som han vil .

Tror jammen meg jeg skal ta den jobben på NAV....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når man har samvær/deler omsorg med barnefar er man IKKE alenemor. En alenemor/alenefar er alene om omsorgen til barnet/barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Når man har samvær/deler omsorg med barnefar er man IKKE alenemor. En alenemor/alenefar er alene om omsorgen til barnet/barna.

Ok.

Du har hovedomsorgen,dvs far har ungene annenhver helg og en dag i uken + ferier osv...

Hvorfor i huleste har du da dobbel barnetrygd?( sikkerhet spør du meg)

Denne burde vært avskaffet for lenge siden.

Det eneste jeg opplever er damer som klager over fedre som ikke betaler...

De har ikke myndighet til å kunne bestemme hva det bidraget de betaler faktisk blir brukt til .

Jeg er som sagt gift og vi har barn.

Fremdeles klar for den jobben i NAV jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.

Du har hovedomsorgen,dvs far har ungene annenhver helg og en dag i uken + ferier osv...

Hvorfor i huleste har du da dobbel barnetrygd?( sikkerhet spør du meg)

Denne burde vært avskaffet for lenge siden.

Det eneste jeg opplever er damer som klager over fedre som ikke betaler...

De har ikke myndighet til å kunne bestemme hva det bidraget de betaler faktisk blir brukt til .

Jeg er som sagt gift og vi har barn.

Fremdeles klar for den jobben i NAV jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er ikke snakk om dobbel barnetrygd...Det er en ekstra, som er beregnet til den voksne i huset. Jeg er selv alenemor, og har ikke klaget det grann. Jeg jobber 100%, og har ikke verdens best betalte jobb, men jeg klarer meg. Jeg har to barn, og da jeg flyttet fra min x mann pga utroskap, bestemte jeg meg for å bygge hus. Jeg ble mtt med mange skeive blikk, men vet dere....det gikk bra. Jeg har det fint med eget hus, to barn som tives hos både meg og far. Jeg får ikke noe stønad fra trygdekontoret, har lønn, 3000 i bidrag og 2910 i barnetrygd.

Vi lever ikke "fett", men vi trives, og det er ikke mer som skal til.

Må ærlig si at det irriterer meg faktisk at enkelte "snylter" og klager. Det er faktisk mulig å få seg jobb. For ikke å "drepe" far, så har vi også en avtale om sommeren, som sier ingen bidrag til meg i juni. Dette fordi jeg vet det går mye til ungene da, og han kan heller bruke det når de er der da, enn å lve trangt, fordi jeg, som den mnd er ute barn, skal ha noe å "kose" meg med.

Klart det er øft å være alene, men det blir til det en gjørdet til. De må ha det trasig de som bare klagre, det må være tungt å ha det slik.

Og ja...det er mane fordommer en møter som alenemor, og til tider synes jeg nesten det er pinlig å si at jeg er en selv. Men det finnes faktisk noen som kommer seg opp og fram uten NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det smarteste en ung studine kan gjøre er å bli alenemor.

I så fall har hun sikret seg økonomisk mens hun studerer.

Hva vil hun ha krav på i støtte?

-Engangsstøtte ved fødsel: 35263 kr.

-Full overgangsstønad: 11965 kr per mnd.

-Dobbel barnetrygd: 1940 kr per mnd.

-Barnebidrag: avhengig av fars inntekt og samvær med barnet.

-Stønad til barnetilsyn: Her dekker staten 64 prosent av utgiftene.

-Utdanningsstøtte: Stønaden skal dekke utgifter til skolepenger, skolemateriell, reiser osv.

- Skatteklasse 2: Reduserer skatten med ca 8-10 tusen per år.

Mulig man har krav på flere goder også?

Tar et regnestykke for en tenkt studine på 22 år som har fått 1 barn og lever på støtteordingene jeg skisserer ovenfor.

Tar utganspunkt i at hun mottar 1500 kr i barnebidrag fra far per mnd.

Regnestykket blir da dette per mnd:

Overgangsstønad: 11965,-

- Skatt: 1150 kr

+ Dobbel barnetrygd: 1940,-

+ Barnebidrag: 1500,-

--------------------------

= netto: 13905 kr

----------------------

Så må hun betale barnehageplass til ca 2600 kr.

Av dette blir 64 prosent(vel 1600 kr) dekket av staten.

Så etter mitt regnestykke sitter en enslig mor som er student igjen med ca 12900 kroner netto per mnd etter at barnehagen er betalt.

I tillegg vil hun som student kunne få dekket utgifter til skolemateriell og skolepenger.

Tror enslige mødre har det ganske så greit jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Det er ikke snakk om dobbel barnetrygd...Det er en ekstra, som er beregnet til den voksne i huset. Jeg er selv alenemor, og har ikke klaget det grann. Jeg jobber 100%, og har ikke verdens best betalte jobb, men jeg klarer meg. Jeg har to barn, og da jeg flyttet fra min x mann pga utroskap, bestemte jeg meg for å bygge hus. Jeg ble mtt med mange skeive blikk, men vet dere....det gikk bra. Jeg har det fint med eget hus, to barn som tives hos både meg og far. Jeg får ikke noe stønad fra trygdekontoret, har lønn, 3000 i bidrag og 2910 i barnetrygd.

Vi lever ikke "fett", men vi trives, og det er ikke mer som skal til.

Må ærlig si at det irriterer meg faktisk at enkelte "snylter" og klager. Det er faktisk mulig å få seg jobb. For ikke å "drepe" far, så har vi også en avtale om sommeren, som sier ingen bidrag til meg i juni. Dette fordi jeg vet det går mye til ungene da, og han kan heller bruke det når de er der da, enn å lve trangt, fordi jeg, som den mnd er ute barn, skal ha noe å "kose" meg med.

Klart det er øft å være alene, men det blir til det en gjørdet til. De må ha det trasig de som bare klagre, det må være tungt å ha det slik.

Og ja...det er mane fordommer en møter som alenemor, og til tider synes jeg nesten det er pinlig å si at jeg er en selv. Men det finnes faktisk noen som kommer seg opp og fram uten NAV.

Jeg synes det høres ut som dere har en fin ordning. Du har nemlig forståelse for at far også skal leve, ikke bare eksistere for å forsørge deg og barna. Jeg vet om flere fedre som betaler først det barnebidraget NAV har fastsatt, og så i tillegg spleiser på det meste av klær og utstyr, og de bruker selvsagt penger på barna når barna er på samvær. Likevel klager mødrene over hvor lite fedrene bidrar. Man skulle tro enkelte mødre tenker at de ikke skal bruke ei krone av egne penger på barna. Og å forvente at bidraget skal dekke deler av husleie og strøm er en uting synes jeg. For far har da vel like mye utgifter til sånt, han kan jo ikke akkurat bo på hybel han heller hvis han skal ha samvær med barna. Synd at sånne kvinner ødelegger for så mange andre.

All kred til deg som velger å ikke kreve bidrag i feriemåneden sånn at far og barna faktisk også kan kose seg litt ekstra sammen. Jeg har faktisk ikke hørt om andre som gjør det sånn, men her tar du jo virkelig hensyn til barna først. :roser:

PS: Hvis man ikke er alenemor/alenefar dersom den andre parten har samvær og betaler bidrag, da blir begrepet brukt veldig annerledes enn det er ment. Alle mødre jeg kjenner som har hovedomsorgen for barna kaller seg alenemødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksstudent

Det smarteste en ung studine kan gjøre er å bli alenemor.

I så fall har hun sikret seg økonomisk mens hun studerer.

Hva vil hun ha krav på i støtte?

-Engangsstøtte ved fødsel: 35263 kr.

-Full overgangsstønad: 11965 kr per mnd.

-Dobbel barnetrygd: 1940 kr per mnd.

-Barnebidrag: avhengig av fars inntekt og samvær med barnet.

-Stønad til barnetilsyn: Her dekker staten 64 prosent av utgiftene.

-Utdanningsstøtte: Stønaden skal dekke utgifter til skolepenger, skolemateriell, reiser osv.

- Skatteklasse 2: Reduserer skatten med ca 8-10 tusen per år.

Mulig man har krav på flere goder også?

Tar et regnestykke for en tenkt studine på 22 år som har fått 1 barn og lever på støtteordingene jeg skisserer ovenfor.

Tar utganspunkt i at hun mottar 1500 kr i barnebidrag fra far per mnd.

Regnestykket blir da dette per mnd:

Overgangsstønad: 11965,-

- Skatt: 1150 kr

+ Dobbel barnetrygd: 1940,-

+ Barnebidrag: 1500,-

--------------------------

= netto: 13905 kr

----------------------

Så må hun betale barnehageplass til ca 2600 kr.

Av dette blir 64 prosent(vel 1600 kr) dekket av staten.

Så etter mitt regnestykke sitter en enslig mor som er student igjen med ca 12900 kroner netto per mnd etter at barnehagen er betalt.

I tillegg vil hun som student kunne få dekket utgifter til skolemateriell og skolepenger.

Tror enslige mødre har det ganske så greit jeg!

Ah, nå forstår jeg. Det var altså derfor en tidligere studiekollega av meg (alenemor) alltid hadde råd til å være med på alle studieturene til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motherhood

Det virker som at alle tror at alle alenemødre har små barn og får støtte i hue og rævva.

1. Dobbelt barnetrygd - hvis du har et barn så får du dobbelt barnetrygd, men har du to barn så får du ikke barnetrygd for fire barn. Du får en ekstra barnetrygd uansett hvor mange barn du har dvs. barnetrygd for et barn mer enn du har. Hvis du krever det.

2. Barnebidrag - størrelsen komme an på fars inntekt og mengde samvær, jo mer samvær jo mindre bidrag.

3. Overgangsstønad er tidsbegrensen.

Jeg er alenemor med 3 tenåringsbarn, har ikke krevd ekstra barnetrygd og har ikke orket å krangle med barnefar om bidrag - alt er nemlig sååå vanskelig. Etter at han fant seg en annen dame og flyttet langt unna så har vi kanpt sett eller hørt noe til mannen, med unntak fra når han skal hente noe han har glemt. Jeg jobber fullt og har alltid gjort det, har kjøpt ut mannens andel av boligen. Arvet heldigvis noen kroner så jeg fikk nedbetalt en del av gjelden og sitter derfor ganske greit i det nå, men merker at jeg er alene om alle utgifter.

Men uansett, jeg kommer ikke til å beklage meg over andre alenemødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

TS her.

Det står repsekt av dere som klarer dere " selv".

De jeg er " ute etter" er de som klager selv om de får så det munner.

Ett annet eks fra venneflokken:

En far betaler bidrag til mor. Hun har fått en jobb ( etter at de ble skilte) som betyr at hun må jobbe turnus om natten. Istedet for at hun da lager en samværsavtale med far, får hun barnepasspenger....får sin far til å passe ungene...og tar pengene selv.

Far synes det er helt urimelig , men lite han kan gjøre.

Så sier far at han vil studere, det vil bety mindre penger noen år...men da protester mor og sier det ikke er relevant ift jobben han har nå. Det ender med at far får en enorm bidragsgjeld som han betaler .

Men han gjennomfører studiene, og når han er ferdig ja da tjener han mye mer. Da skal plutselig mor ha " fullt utbytte".

Det er da jeg mener en som " alenemor / far" ikke kan klage.

En har full kontroll over den andres part, s økonomi fram til ungene er 18 år.

Den andre parten har ingen ting en skulle sagt. Bare betal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...