Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjest

Bare for å ha det sagt.... det finnes også fedre, men hovedvekten er mødre..

Skjønner ikke helt denne klagingen jeg ser her inne ang bidrag.

Dere er sikret i alle ender.

Beholder barnetilsynspenger , samt dobbel barnetrygd i 12 mnd dersom dere blir samboere på ny.

Det blir ikke tatt hensyn til om dere har en ny mann å dele boutgiftene med.

Finner far ny dame må han promte betale mer bidrag, ettersom han har ny samboer å dele utgiftene med.

Forstå det den som kan , men all den klagingen jeg leser om her kan jeg ikke ta helt seriøst...

Er dame og ikke i denne situasjonen selv, men pga av venners situasjon ble jeg sittende å lese / samt regne via NAVs bidragskalkulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Uff ja. Er så utrolig lei av den klaginga jeg også :kjefte:

Har noen venninnder som er det, og de får mætt av penger for å sitte hjemme og se på glaumor!

Selv er jeg student med et barn på 1 år og får ikke mer enn andre studenter(fra lånekassa) dette året. Får barnetrygd som alle andre. Men ikke utdanningsstøtte, barneghagestøtte, osv.

Er så utrolig LEI sutringa til alenemødre. Særlig de som fortsatt bor gratis hjemme hos familien sin :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Godt jeg ikke er alene om å reagere.

Hører og leser om alenemødre som klager men de har det da ikke så " trangt"

..tror forresten vi skylder dattern vår 500,- ettersom vi ikke hadde råd til ny bukse forrige mnd....

( litt arrogant, men også litt sant.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

..og vi sitter her og snakker videre...

...om min mann feks var bidragsyter.

Hadde vi da fått en uventet høy regning måtte selvfølgelig hele familen biratt ift det. Det hadde ikke blitt nye klær, og diverse på en stund.

MEN bidraget hadde gått sin gang.... Det er jo fastsatt og tar ikke hensyn til uforutsette ting.

Om mor da får en slik regning, regner jeg med hun går ned i kostnader på andre ting...

Nei, jeg skjønner virkelig ikke all den klagingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

det hjelper om de som skriver innlegg er oppdattert på regelverk og satser. Det er helt utrolig at en bare kan sitte å mene noe om mennesker kategorisert inn i en bås som aleneforeldre. Med en forforståelse som er så lite reflektert og erfaringsbassert. Jeg lurer virkelig på hvilket grunnlag meningene kommer fra. Er det personlige erfainger som aleneforsørger`?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Nei....ingen erfarning som aleneforsørger. Men har venner som er det, samt venner som betaler bidrag.

En venninne ( alenemor) som er på vei inn i samboerskap. Klager over dårlig råd....HALLO....

Det første året her nå får hun bidrag, utgifter til barnetilsyn samt dobbel barnetrygd. Samtidig har hun fått en samboer som tjener fett. hun vil knapt nok ha bokostnader.

og så klager hun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

det er vel knappest den nye samboerens økonomiske ansvar å dekke utgifter til barnet som ikke er hans?

Det er engang slik at underholdsbidrag skal dekke alle utgifter til barnet, alt fra mat, huslån, strøm, telefon, forsikringer, klær, utstyr,bhg/sfo, all helse, fritidsaktiviteter osv.

Oftest tror jeg dette er greit fordelt mellom partene. De fleste blir enige og får til løsninger som er til alles beste. Men det er og noen der disse avtalene fungerer dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei....ingen erfarning som aleneforsørger. Men har venner som er det, samt venner som betaler bidrag.

En venninne ( alenemor) som er på vei inn i samboerskap. Klager over dårlig råd....HALLO....

Det første året her nå får hun bidrag, utgifter til barnetilsyn samt dobbel barnetrygd. Samtidig har hun fått en samboer som tjener fett. hun vil knapt nok ha bokostnader.

og så klager hun...

Det er vel ikke alle alenemødre som finner seg samboere som tjener bra. Hva vet du forresten om hvor mye han dekker av hennes utgifter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er sikkert ikke lett å være alenemor/far, men staten har ihvertfall gjort nok for at de skal få penger. Jeg kjenner ei som akkurat har blitt alenemor og hun får 12000,-/mnd før skatt, dobbel barnetrygd, dekt barnehage, 2000,- til, og så skal hun ta opp noe på videregående og får utdanningsstøtte i tillegg. Og hun bor hos foreldrene sine.

På den andre siden sitter jeg og samboer, med en unge. Jeg får barnetrygd og siden jeg studerer får jeg 6500,- I LÅN. Dvs, jeg har studielån og huslån og det samme har samboer. Han jobber, men har ikke superlønn. Jeg jobber noen helger slik at jeg akkurat har til å betale barnehagen. Vi har ikke rett på noe og sliter oss gjennom hver måned for å ha råd til mat, regninger, bil, buss osv. så jeg blir litt irritert over slik klaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel knappest den nye samboerens økonomiske ansvar å dekke utgifter til barnet som ikke er hans?

Det er engang slik at underholdsbidrag skal dekke alle utgifter til barnet, alt fra mat, huslån, strøm, telefon, forsikringer, klær, utstyr,bhg/sfo, all helse, fritidsaktiviteter osv.

Oftest tror jeg dette er greit fordelt mellom partene. De fleste blir enige og får til løsninger som er til alles beste. Men det er og noen der disse avtalene fungerer dårlig.

Mannen min har en datter fra før. Da vi ble samboere, ble JEG tatt med i utregningen av barnebidraget, slik at han plutselig hadde bedre betalingsevne og måtte betale mer i bidrag. Men at moren til jenta hadde en ny mann, DET hadde ingenting å si... Ganske urettferdig synes jeg da. I dag har vi ordnet avtalen privat, og det fungerer greit. Krangling om datteren hans er heldigvis over. Det er godt for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mannen min har en datter fra før. Da vi ble samboere, ble JEG tatt med i utregningen av barnebidraget, slik at han plutselig hadde bedre betalingsevne og måtte betale mer i bidrag. Men at moren til jenta hadde en ny mann, DET hadde ingenting å si... Ganske urettferdig synes jeg da. I dag har vi ordnet avtalen privat, og det fungerer greit. Krangling om datteren hans er heldigvis over. Det er godt for alle.

Ja det er akkuratt dette jeg ikke helt skjønner, og det er derfor jeg ikke forstår all klagingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

nasseline: det som skjedde var at din mann åpenbart ikke ble ansett å ha full bidragsevne så lenge han bodde alene. Da dere flyttet sammen ble hans økonomi bedre fordi han fikk en annen voksen å dele utgiftene med. Dermed økte hans bidragsEVNE og konsekvensen av det var, i hans tilfelle, at han da måtte betale det han skulle for sitt barn, og ikke lenger "slapp unna" med mindre.

Din inntekt blir ikke lagt til grunn ved utregning av hans bidrag, like lite som mors nye manns inntekt legges til ved beregning av bidraget. Og hvorfor skulle det det? Det er da foreldrene som har forsørgeransvar for sine barn - ikke "tilfeldige" andre voksne som mor/far bor sammen med. Samtidig er regelverket lagt opp slik at dersom man blir samboer/gift så anses man å ha noen å dele boutgiftene med, dermed blir det endringer i stønader (man mister ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og, ved giftemål, også skattekl 2), mens det for BY kun blir endring i bidraget dersom bidragsevnen var lavere enn full bidrag før man ble samboer.

Så det er altså ikke fordi far ble samboer at bidraget øket, men fordi han i utgangspunktet betalte mindre enn han skulle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest purka

er det sant.......... får vi mer penger hvis barnefar får ny samboer jippi... da gleder jeg meg til en rik fremtid!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

På den andre siden sitter jeg og samboer, med en unge. Jeg får barnetrygd og siden jeg studerer får jeg 6500,- I LÅN. Dvs, jeg har studielån og huslån og det samme har samboer. Han jobber, men har ikke superlønn. Jeg jobber noen helger slik at jeg akkurat har til å betale barnehagen. Vi har ikke rett på noe og sliter oss gjennom hver måned for å ha råd til mat, regninger, bil, buss osv. så jeg blir litt irritert over slik klaging.

Er i akkurat samme situasjon som deg! Vet hvordan du har det, men det vi kan glede oss over er at om noen år så får vi godt tilbake for slitet vårt;) Gleder meg til å begynne i en jobb der jeg får brukt utdannelsen min. Akkurat nå har vi ikke råd til barnehage.

Bedre tider kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne

det er vel knappest den nye samboerens økonomiske ansvar å dekke utgifter til barnet som ikke er hans?

Det er engang slik at underholdsbidrag skal dekke alle utgifter til barnet, alt fra mat, huslån, strøm, telefon, forsikringer, klær, utstyr,bhg/sfo, all helse, fritidsaktiviteter osv.

Oftest tror jeg dette er greit fordelt mellom partene. De fleste blir enige og får til løsninger som er til alles beste. Men det er og noen der disse avtalene fungerer dårlig.

Du mener ikke dette seriøst? At barnebidraget skal dekke alt dette? Skal ikke mor (eller far, hvem som nå enn er bidragsmottaker) betale noe som helst for barnet sitt?

La oss si at far betaler 2000 pr mnd i bidrag. Da bør mor også sette av 2000 fra egne penger til barnet. I tillegg kommer barnetrygd på minst 970 kr, kanskje mer. Og nesten en tusenlapp til i mnd som resultat av skatteklasse to. Da er vi oppe i nesten 6000 kr pr mnd til å dekke barnets utgifter. Det burde da rekke i massevis. Jeg har selv barn og vet hva barn KAN koste om man velger å leve fint, men jeg vet også at det er null problem å dekke dette inn med 6000 kr dersom man lever normalt nøkternt.

Og i tillegg har de fleste fedre (i allefall 99% av dem jeg kjenner) samvær med barnet sitt, og disse dagene (6-15 dager pr mnd) har ikke mor utgifter til mat/drikke/kino/ osv for barnet, for da har far disse utgiftene. Far må også ha et sted å bo, et sted som er stort nok til at barnet kan ha det som sitt andre hjem. Ergo må far også betale huslån/husleie, strøm og forsikringer hos seg selv av hensyn til at barnet skal ha et brukbart sted å bo (for det er vel ikke bare mor som skal ha plass til barnet?). Skal mor da bidra tilbake til far sånn at han kan ha råd til å dekke sine utgifter til barnet? Eller er det kun mor som trenger hjelp, stakkar?

Jeg er helt enig med trådstarter her: Alenemødre må slutte å klage! Klart det ikke er fett å være alene med et barn, men det er det sannelig ikke for far heller bestandig. Og som en annen her trekker fram: Mor har muligheten til å si at "denne måneden blir det ikke nye klær og ingen kino, for vi har dårlig råd og må prioritere pengene annerledes". Den muligheten har ikke far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man mer penger dersom barnefar har ny dame? Har ikke jeg erfart ihvertfall. Faren til datteren min (7 år) er gift, jeg er alene. Jeg får utbetalt 660,- i barnebidrag i mnd...

(det kommer vel mest av at han er langtidssykmeldt på papiret, og jobber svart i tillegg. Lite inntekt på papiret, masse penger egentlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

det er vel knappest den nye samboerens økonomiske ansvar å dekke utgifter til barnet som ikke er hans?

Det er engang slik at underholdsbidrag skal dekke alle utgifter til barnet, alt fra mat, huslån, strøm, telefon, forsikringer, klær, utstyr,bhg/sfo, all helse, fritidsaktiviteter osv.

Oftest tror jeg dette er greit fordelt mellom partene. De fleste blir enige og får til løsninger som er til alles beste. Men det er og noen der disse avtalene fungerer dårlig.

Dette er en misforståelse.

Bidraget skal DELVIS være med å dekke disse utgiftene. Mor skal også bidra med sin andel. I tillegg skal barnetrygden være med å dekke utgiftene. Det samme gjelder skatteklasse 2.

Far/BY har dessuten tilsvarende utgifter hjemme hos seg selv, og "han" får ingen støtte som f.eks. barnetrygd, barnebidrag, skatteklasse 2, etc, etc, for å klare å dekke utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er sikkert ikke lett å være alenemor/far, men staten har ihvertfall gjort nok for at de skal få penger. Jeg kjenner ei som akkurat har blitt alenemor og hun får 12000,-/mnd før skatt, dobbel barnetrygd, dekt barnehage, 2000,- til, og så skal hun ta opp noe på videregående og får utdanningsstøtte i tillegg. Og hun bor hos foreldrene sine.

På den andre siden sitter jeg og samboer, med en unge. Jeg får barnetrygd og siden jeg studerer får jeg 6500,- I LÅN. Dvs, jeg har studielån og huslån og det samme har samboer. Han jobber, men har ikke superlønn. Jeg jobber noen helger slik at jeg akkurat har til å betale barnehagen. Vi har ikke rett på noe og sliter oss gjennom hver måned for å ha råd til mat, regninger, bil, buss osv. så jeg blir litt irritert over slik klaging.

Jeg ser du er bitter og lar den bitterheten gå utover andre.

Du kunne jo valgt annerledes... som å gjøre deg ferdig med utdannelsen før du fikk barn å forsørge. Jeg synes det er ille å sette barn til verden uten å ha utdannelse og inntekt i orden først. Alle vet jo at barna skal forsørges.

At dere har huslån er faktisk et valg dere selv har tatt, å det er mange i etablererfasen som sliter. Sånn har det vært i all tid.

Hvis samboeren din tjener så vanvittig dårlig så må han jo se seg om etter en bedre betalt jobb. Værre er det ikke. Legg ikke all din bitterhet over på en gruppe mennesker som ikke har noe med ditt problem å gjøre, men ta ansvar for ditt eget liv og dine egne valg. Makan til frekkhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er en misforståelse.

Bidraget skal DELVIS være med å dekke disse utgiftene. Mor skal også bidra med sin andel. I tillegg skal barnetrygden være med å dekke utgiftene. Det samme gjelder skatteklasse 2.

Far/BY har dessuten tilsvarende utgifter hjemme hos seg selv, og "han" får ingen støtte som f.eks. barnetrygd, barnebidrag, skatteklasse 2, etc, etc, for å klare å dekke utgiftene.

Joda, far får også disse støttene hvis barnet bor hos far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er det virkelig SÅ forferdelig om noen klager? Jeg synes flere av de som skriver innlegg her har all rett til å klage! Bare studielån + barnetrygd er ganske lite å overleve på når man er alene om omsorg! er man aleforsørger og student er man ofte knyttet til studiested en periode og har ikke foreldre som kan stille opp som barnevakt i helger som kunne vert brukt på jobb for å spe på inntekt. ikke kan man bo altfor billig heller (kollektiv ol) ettersom man har et barn. Jeg har ikke barn enda, men velger å klage litt på alenemødres vegne når situasjonen er som over, eller lignende!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...