Gå til innhold

Hvor lang koketid på poteter?


Gjest helt nybegynner

Anbefalte innlegg

Gjest helt nybegynner

Jepp, jeg er helt ny når det gjelder matlaging og er vant til å koke ris. Hvor lenge skal jeg koke en middels stor potet egentlig?=) Og jeg burde vel koke opp vannet og så putte poteten oppi?

Tusen takk for hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg potetene i kaldt vann og en anelse salt så de nesten dekkes. Kok opp, og kok så på svak-middels varme så det småputrer i en halvtime-tre kvarter (kan ta opptil en time om poteten er stor). Sjekk om de er gjennomkokte ved å stikke f.eks. en gaffel i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale poteter tar ca en halvtime. Da har en lagt de i gryta med vann. Er de skrelt så hiver du i litt salt i vannet også.

Sjekk potetene etter ca. 20-25 min. Stikk en kniv i de, og når de er ferdige vil de ikke føles harde. Dessuten når du stikker kniven i poteten og løfter den litt opp av vannet vil den skli elegant av når de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kutte potetene i to og da slipper jeg unna med 20-30 min, har litt salt i men bare om jeg har gulerøtter i sammen med potetene. Da har jeg ørlite gran salt og sukker oppi. Synes det setter en ekstra gos smak i gulerøttene. Men salt i potetene er nok helt vanslig hvertfall her hvor jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er en nybegynner som spør så kan jeg nevne at jeg synes det er en fordel å beregne litt tid slik at potetene får hvile litt etter kokingen (10-15 min). Synes de blir best da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker dere salt i vannet? Det har jeg aldri hørt om...

Det har vel noe med osmose å gjøre. Saltet trekker vel ut litt av vannet i potetene, og så får potetene en god saltsmak. Ikke mye altså, men bittelitt.

Det funker ikke når skallet er på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg er helt ny når det gjelder matlaging og er vant til å koke ris. Hvor lenge skal jeg koke en middels stor potet egentlig?=) Og jeg burde vel koke opp vannet og så putte poteten oppi?

Tusen takk for hjelp ;)

det spørs jo hvilke sort potet det er. Noen trenger lang tid,mens andre trenger mindre tid. Kjenn med en kniv etter ca 20 min om den slipper. er de små kan det jo gå kortere tid,men er de store tar det lang tid.

mandelptet tar eks ca 8 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg er helt ny når det gjelder matlaging og er vant til å koke ris. Hvor lenge skal jeg koke en middels stor potet egentlig?=) Og jeg burde vel koke opp vannet og så putte poteten oppi?

Tusen takk for hjelp ;)

Husk dampingen etter de er kokt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Det har vel noe med osmose å gjøre. Saltet trekker vel ut litt av vannet i potetene, og så får potetene en god saltsmak. Ikke mye altså, men bittelitt.

Det funker ikke når skallet er på da.

Det er unødvendig å salte poteter. De skal heller ikke saltes. Dette er noe de gjorde før i tiden, og som vi har tatt etter.

når potetene er kokt, så slår du av vannet, sett tilbake på platen og rist i pannen, slik damper du de. (blir tørre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Det er unødvendig å salte poteter. De skal heller ikke saltes. Dette er noe de gjorde før i tiden, og som vi har tatt etter.

når potetene er kokt, så slår du av vannet, sett tilbake på platen og rist i pannen, slik damper du de. (blir tørre)

Det er ikke unødvendig hvis man synes det er godt. Dessuten koker de ikke så lett i stykker om det er salt i vannet. De blir også seigere, så om de skal brukes til mos bør det ikke saltes, men skal de spises hele er det godt med salt i vannet. Også når de kokes med skall, i alle fall om man (som meg) spiser skallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_anonym_*

går på mat og resturang og har blitt bekjent med en del kokker og alle disse bruker salt i vannet med untak av når de lager potetstappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Husker bestemor alltid laget poteter med salt og dill(?) i vannet.. De var så gode at jeg kunne spise meg mett på bare poteter! ..

Forsøkt å få det til selv, men får ikke samme smaken.

Men i dag har jeg vert i hagen og plukket potet, rett fra jorden! :D Er så fine i skallet, at de etes med skall på. Så tester nå å koke dem som dere sier i tråden her, med salt.. Og jeg eter jo alltid potet med skallet på, er jo der næringen sitter?!? ..

Uansett ville jeg bare takke for alle bidragene i denne tråden! Passer utmerket for en som meg.. :D (Driver å får på plass kjøkken i lieligheten, og har lev uten i mange år nå. Så må lære meg alt fra bunn av, .. Selv det å koke potet, var jeg helt grønn på!) ;)

Men en ting jeg fortsatt stusser litt på er dette med damping..

Er det bare å slå av vannet, og så sette den på plata igjen, og "steike" de litt, i kjelen, på en måte? Er litt redd for å ødelegge eller brenne kjelen også. Mulig det er en sånn "nonstick" kjele..

Endret av Gomp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...