Gå til innhold

Sopp i underlivet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ja, selvfølgelig kan man det. Sopp er "egentlig" ikke en kjønnsykdom, siden det ikke bare oppstår ved seksuell kontakt. Men det kan smitte ved sex.

Google Lommelegen og underlivs soppinfeksjon for symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an. Sopp kommer av en ubalanse i underlivet og ikke som en direkte følge av sex. De fleste jenter vil oppleve soppinfeksjon i underlivet minst en gang i livet.

De fleste som har sopp klør, og utfloden er hvit/gråhvit og litt klumpete.

Du kan lese mer her: [http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320853

Den behandlingen jeg vil anbefale er Canesten kombinasjonspakning. Den består av en tablett og krem på tube.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ok...dette er veldig flaut!

Altså det klør ikke der nede, men det er på en måte noen "prikker" ved huden rundt klitoris og på indre kjønnslepper....skal det være sånn eller kan det være sopp? Evt noe annet?

:sjenert:

Forresten Saeria, den siste linken var til gourmetmat... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Fikk visst ikke copy pastet godt nok, men nå er den rettet. Gourmetmat du. :ler: Sorry.

De gangene jeg har hatt sopp, har jeg ikke nødvendigvis klødd så veldig, men jeg har hatt sånne hvite små klumper med utflod rundt kjønnsleppene.

Det kan godt være det er en annen ubalanse, som kanskje kan rettes opp i ved å bruke vaginalgel av typen Lactal, eller tabletter av typen ecovag. Jeg opplevde svie ved førstnevnte, men ecovag har vært ok på meg. Husk i såfall truseinnlegg, for en får økt utflod med tablettrester av den. Er en grunn til at man skal ta sånt om kvelden. ;)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å søren, så det er ikke normalt altså....? Kan det gå bort av seg selv...? Jeg har ikke lyst til å gå på apoteket å spørre etter noe sånt... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StockDama
Å søren, så det er ikke normalt altså....? Kan det gå bort av seg selv...? Jeg har ikke lyst til å gå på apoteket å spørre etter noe sånt... :S

Er ikke noe flaut å gå på apoteket å spørre om slikt, de jobber med det og du er glemt innen du går ut døra igjen. Ikke noe å være redd for =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde soppinfeksjon for første gang då eg gjekk på ungdomsskulen, og det var årevis før eg i det heile tatt hadde vore i nærheten av å ha intim kontakt med nokon! ;) Så ja, det går fint an å ha soppinfeksjon sjølv om ein er jomfru!

På den tida synst eg det var så flaut, at eg ikkje gjorde noko med det. Haldt på å bli gal av intens kløe og svie i underlivet, og det skjedde meir enn ein gang. :( No er eg ikkje så dum lenger, og skyndar meg til apoteket og kjøper Canesten så fort eg merkar symptoma! Og eg lovar deg, det er ingen som løftar eit øyenbryn om du går inn på apoteket og kjøper Canesten, for soppinfeksjon er ei heilt vanleg plage, og absolutt ingenting å vera flau over.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Okaaayy...men vil helst slippe det.. ;)

Er det altså ingen sjangs for at det går over av seg selv med tiden?

Jeg er jo ikke helt sikker på om det er noe galt heller da...Det er liksom sånne nupper/prikker...Skal huden være helt glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn menig er at det er bedre å spørre om hjelp, fremfor å få en evt. hissigere soppinfeksjon som kan klø som et hel**te, så ille at en blir sår, rød og sliter med å sove og te seg normalt i løpet av dagen.

Går du litt tidlig, er det ikke så mye folk der heller, og tro meg, de fleste kvinner har hatt en eller annen form for underlivsplager og vil kunne vite hvor kjedelig og ubehagelig det kan være. Dessuten er det som stockdama sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okaaayy...men vil helst slippe det.. ;)

Er det altså ingen sjangs for at det går over av seg selv med tiden?

Jeg er jo ikke helt sikker på om det er noe galt heller da...Det er liksom sånne nupper/prikker...Skal huden være helt glatt?

Kvifor la vera å gjera noko med det, når du kan bli kvitt plagene så enkelt som å ta deg ein tur på apoteket?

Joda, det kan gå over av seg sjølv - det erfarte eg jo som sagt i mine yngre dagar. Men det er absolutt ikkje til å anbefala, for plagene varte vanlegvis ganske lenge før dei gjekk over av seg sjølv - og dei kom stadig tilbake igjen. Og det å svi og klø så mykje i underlivet at ein held på å bli gal, og bli knallrød og sår der nede, det er alt anna enn godt!

Har aldri merka nokon nupper eller prikkar i huden ved soppinfeksjon, så eg kan ikkje svara deg på kva det kjem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nupper i selve huden er nok helt normalt. Hvertfall har ingen lege eller gynekolog sagt noe om mine nupper. Men hvite prikker som kan plukkes bort har for min del vært et tegn på at jeg bør behandle med canesten.

Jeg var vel 16 når jeg fikk min første infeksjon. Det var pinlig å kjøpe Canesten den gang. Jeg lusket bort til hylla, tok pakken og pilte til kassen. Ville ikke at noen skulle se meg. Dama bak kassen behandlet meg som en helt vanlig kunde som handlet paracet. ;) De har nok møtt mang en flau tenåring.

Nå vet jeg at sopp ikke er noe å gremmes over. Det er ikke flaut å kjøpe Canesten lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men det er bare "nupper" i huden, og de kan ikke tas bort...Og ikke klør det heller...så det er kanskje ikke sopp? *håper*

Men hvis jeg kommer meg til apoteket og får kjøpt canesten og bruker det...kan det være farlig hvis det ikke er sopp men bare nupper som skal være der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da trenger du nok ikke bekymre deg. Dette er nok bare små talgkjertler. Noen ganger kan en klemme ut litt hvitt talg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små nupper i huden der nede er vel nokså vanlig, og har ingenting med sopp å gjøre :) Hvis det hadde vært sopp så hadde du merket det ved at det klødde, og eventuelle hvite nupper/klumper hadde da kommet ut av skjeden sammen med utfloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kan man det. Sopp er "egentlig" ikke en kjønnsykdom, siden det ikke bare oppstår ved seksuell kontakt. Men det kan smitte ved sex.

Google Lommelegen og underlivs soppinfeksjon for symptomer.

for noen uker siden var jeg å tok min første gynekologiske undersøkelse, da sa legen min at jeg hadde en soppinfeksjon men den var så liten at den trengte ikke behandling. dessuten smittet den heller ikke.

hvorfor skriver du at den kan smitte ved sex da, når legen min sa at de ikke gjorde de +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
for noen uker siden var jeg å tok min første gynekologiske undersøkelse, da sa legen min at jeg hadde en soppinfeksjon men den var så liten at den trengte ikke behandling. dessuten smittet den heller ikke.

hvorfor skriver du at den kan smitte ved sex da, når legen min sa at de ikke gjorde de +

En vanlig soppinfeksjon kan smitte ved sex, det er derfor mannen også bør smøre seg inn, for å forhindre at han smitter deg tilbake.

Da var vel din soppinfeskjon så mild at den ikke smittet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg må bare spørre, selv om det kanskje ikke har så mye med trådstarters spørsmål å gjøre: Ser man tydelig forskjell på sopp og herpes??

Jeg har hatt sopp før, og nå tror jeg at jeg har det igjen, bare at denne gangen klør det noe heilt sykt i underlivet, jeg er rød, sår og det gjør vondt når jeg har sex. Samboeren min har også fått noen røde prikker på penis, og han er livredd for at det er herpes! I dag smørte jeg meg inn med canesten krem som jeg hadde igjen fra forrige soppkur, håper det vil hjelpe. Er det "farlig" å bruke den kremen hvis man har herpes eller annen sykdom? Kan menn også bruke kremen?

Mange spørsmål, men blir gal av å tenke på det, og samboeren min og meg er leie av å ikke kunne ha sex..

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest megmeg
Jeg må bare spørre, selv om det kanskje ikke har så mye med trådstarters spørsmål å gjøre: Ser man tydelig forskjell på sopp og herpes??

Jeg har hatt sopp før, og nå tror jeg at jeg har det igjen, bare at denne gangen klør det noe heilt sykt i underlivet, jeg er rød, sår og det gjør vondt når jeg har sex. Samboeren min har også fått noen røde prikker på penis, og han er livredd for at det er herpes! I dag smørte jeg meg inn med canesten krem som jeg hadde igjen fra forrige soppkur, håper det vil hjelpe. Er det "farlig" å bruke den kremen hvis man har herpes eller annen sykdom? Kan menn også bruke kremen?

Mange spørsmål, men blir gal av å tenke på det, og samboeren min og meg er leie av å ikke kunne ha sex..

Håper på raskt svar!

Akkurat dette har skjedd med meg og min partner også. Jeg tror du kan ta det med ro, det er nok sikkert ikke herpes. Herpes gir etter hvert blærer som brister og væsker.

I alle fall dro partneren min til legen når han fikk røde prikker over hele penishodet, og legen sa det var sopp og ga han lamisil. Da forsvant utslettet på noen dager. Samtidig brukte jeg canesten og vi hadde ikke sex på en uke. Det klødde noe helt sinnsykt i underlivet mitt også, jeg sov ikke om natten eller noe. Det har aldri vært SÅ ille før. Jeg ville kjøpt canesten pille i tillegg til kremen. Det er ikke farlig å bruke den kremen om man har noe annet tror jeg, og menn kan også bruke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Akkurat dette har skjedd med meg og min partner også. Jeg tror du kan ta det med ro, det er nok sikkert ikke herpes. Herpes gir etter hvert blærer som brister og væsker.

I alle fall dro partneren min til legen når han fikk røde prikker over hele penishodet, og legen sa det var sopp og ga han lamisil. Da forsvant utslettet på noen dager. Samtidig brukte jeg canesten og vi hadde ikke sex på en uke. Det klødde noe helt sinnsykt i underlivet mitt også, jeg sov ikke om natten eller noe. Det har aldri vært SÅ ille før. Jeg ville kjøpt canesten pille i tillegg til kremen. Det er ikke farlig å bruke den kremen om man har noe annet tror jeg, og menn kan også bruke den :)

Tusen takk for svar:) Godt å høre at noen andre har hatt sånn også! ;) Jeg har brukt canesten-kremen i ei uke nå, og kløinga er heilt borte, både på meg og typen min. Men jeg har fremdeles litt vondt under samleie, så hvis det varer lenger må jeg nok ta en tur til legen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...