Gå til innhold

Panel på vegg i stuen


Naken

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt hus og skal pusse opp. I stua er det en gammel bulkete tapet som vil bli et veldig styr å få ned, og ikke minst vil det bli vanskelig å få et slett resultat etterpå.. :forvirret:

Derfor vurderer vi å sette opp ferdig malte plater, som ser akkurat ut som panel, i stua.

Men jeg er jammen ikke sikker på om jeg har lyst til å ha panel i stua, ettersom jeg muligens vil gå for en litt moderne stil...

Hva synes dere? Er panel kun fint i en typisk "lun og koselig stue"eller er det mulig å kombinere panel og en ellers mer moderne stil?

(Og i så fall,- kan dere vise til et bilde, der dere synes det er fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har malt panel i stua mi.. Liker det godt.. Blir ikke så typisk lun og koselig som om det skulle være trehvitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes malt panel er veldig pent.

Vi skulle egentlig ta av all tapeten og legge strie på soveromsveggene, men vi får ikke av all tapeten. Så vi skal legge panel og male. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har malt panel på kjøkkenet sammen med interiør i eik, stål og glass. Synes det er veldig fint, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer sikkert litt an på størrelse også. Dersom det er en liten stue kan det fort føles innestengt med fire vegger med panel. Jeg har en liten stue og har satt opp gipsplater på tre vegger og en med beverpanel (plater som ser ut som panel). Disse er malt i samme farge. Jeg liker det, men smaker er som kjent som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint med malt panel, men jeg vet ikke hvordan det blir kombinert med en moderne/trendy stil...Stål, glass og panel? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hvit panel og er glade for det. Stort hus med helt glatte vegger, i alle fall i hvitt, hadde blitt for kaldt. Panel gir litt struktur.

Hvis du er så i tvil kan du vel bruke gipsplater og tapetsere oppå. Da blir det helt glatt. Det er sikkert ikke noe i veien for å snu beverpanelen heller, så du får den glatte sida ut, hvis det er billigere og enklere.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt mdf-plater med v-fas - smale smale planker og ikke dyp fas - bare en liten v ut og inn liksom. Malt i hvit narciss og med hvitt gipstak og stållamper er det blitt kjempefint. Ikke helt minimalistisk, men definitivt ikke "lunt og koselig". Har store vinduer uten gardiner og lite krimskrams, men noen kontrastfarger. Skal henge opp noen få skikkelige malerier.

Er ikke begeistret for skyggepanel (sånne med store furer \__/ ) på store flater. Det blir litt hyttete. Vi har det i gangen for å bryte med de enkle v-fasene, men jeg ville nok ikke valgt det igjen. Med moderne spesialbygget stål og frostet garderobeskap og skifer på gulvet er det blitt helt ok, men litt "hyttete" er det.

Har ellers valgt MDF-plater uten simulerte årringer. Det blir litt mye for min del, og furu/granpanel vil jeg ikke ha.

Enig i det med paneltypen. Vi har sånt v-panel (ordentlig tre) i gangen, smalere enn "vanlig", og det synes jeg er veldig pent. Også har vi umalt vanlig også - IKKE pent (vi leier..). Men det hjelper utrolig å male det uansett.

Men skal man ha en nokså gjennomført minimalistisk stil, om det er det som menes med moderne, ville jeg ikke valgt panel i det hele tatt... Gipsplater med tapet og evt maling passer vel bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Kommer litt an på huset, synes jeg! Ville nok ikke valgt det helt ukritisk, men sett litt på alder på huset etc. Det kan være både utrolig flott og helt feil, men jeg synes det er vanskelig å gi eksempler.

For øvrig tror jeg at jeg ville valgt ekte panel fremfor plater, men det er jo litt mer jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malt panel kan være fint i de "rette" husene (tenker villa fra rundt 20-tallet), men for meg blir det veldig hytteaktig, selv om de er malt. Men ferdigmalte plate (som de selger hos byggevarefirmaer) ville jeg ALDRI satt opp i stuen, de ser for uekte ut. Dere burde i alle fall sette opp vanlig panel for så å male det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest -eline-

Synes det kommer helt an på huset jeg. Dersom det er hus fra feks. slutten av 1800-tallet så er panel på veggene noe som hører med, og malt panel kan være kjempelekkert sammen med moderne detaljer.

Vanlig panel, spesielt umalt, er jeg ikke begeistra for i det hele tatt, og plater med fake panel ville jeg aldri tatt inn mitt hus (men så mener jeg det samme om alle typer materialer som forsøker å se ut som noe de ikke er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malt panel er pent, om man da velger en fin panel og ikke en med masse freste spor som liksom skal være dekorativt. Jeg syns man godt kan mikse det med moderne look om man gjør det ordentlig.

Umalt panel derimot er jo en annen sak, men skal man male bør man bruke panel som er ferdig krympet, hvis ikke bør det sitte på veggen et år før det males for å unngå sprekker.

Så MÅ dere pusse ned etter første strøk for å unngå burkete overflate.

Og hva er dette at folk ikke vil ha det lunt og koselig?

Det finnes ikke noe mer utrivelig enn å komme inn i et hus som føles ubebodd og totalt upersonlig... Folk kan mene de har det så spesiellt som bare det med stål og glass, men det er jo umulig å få kjøpt et hus eller leilighet med litt personlighet for tiden... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Er ikke enig i at man ikke kan mikse panel og en moderne stil! Men det må jo gjøres med omhu, da, ikke dytte inn minimalistiske møbler i et umalt furukott av et rom. Det er utrolig tøft med en gammel, panelt vegg og en litt enkel sofa! Eller kjøkken med panel og stoler med stålrørsbein.

Men jeg synes altså panel på veggen passer best i eldre leiligheter og hus. Skulle gjerne hatt det i vår leilighet (i bygård fra slutten av 1890-tallet, med stukkatur i taket), men her er det gipsplater og tidvis glassfiberstrie. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ulogget

Hvis jeg skjønner deg riktig, så trenger du en "lettvint" løsning på en kranglete vegg. Huntonitt-platene med liksom-panel er greie, men de er vanskelig å henge opp ting på seinere, og ikke minst: Det kan være vanskelig å få en pen overgang i hjørnene.

Hvis du ønsker en lettvint og moderne løsning, så kan du legge gipsplater over tapetet, og male med vannbasert maling etterpå. Du kan få kjøpt 6mm oppussingsgips, som er beregnet for nettopp dette formålet, å jevne ekstisterende vegg. De er imidlertid vanskelig å jobbe med, for de brekker lett.

Enkleste er å sette opp 12mm vanlig gips, de platene får du i både 240, 250 og 270 høyde, og både 120 og 240 bredde (tror jeg). Du må imidlertid tenke litt på taklistene - det er ikke alltid helt vellykket å bare legge gipsen inntil, men det kan bli mye jobb å ta ned eksisterene listverk for å kappe dem bare noen millimeter i hjørnet..... Hvis du skal beholde eksisterende listverk, blir det nok penest med de tynne gipsplatene.

Men selvfølgelig, gipsplater på sparkles, de langsgående skjøtene må sparkles med papirstrimmel, så det er litt mer jobb enn Huntonitten. Men i overgangen mot hjørnet legger du en fuge av akrylmasse og jevner ut med fingeren - den tetter gliper (som det garantert blir) og er overmalbar.

Lykke til med beslutningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...