Gå til innhold

Forbanna nynorsk-propaganda!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk opp denne linken på facebooken min i dag. Kan ikke si annet enn at jeg irriterer meg. Hvorfor får ikke bokmål samme mengde skriverier i avisene? Hvorfor skal nynorsk få en masse spalteplass og tomme løgn-påstander hele tiden?

http://www.aftenposten.no/kultur/Ny-forskning-antyder-at-nynorsk-gjor-deg-smartere-7157886.html



Anonymous poster hash: b4d12...078
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk opp denne linken på facebooken min i dag. Kan ikke si annet enn at jeg irriterer meg. Hvorfor får ikke bokmål samme mengde skriverier i avisene? Hvorfor skal nynorsk få en masse spalteplass og tomme løgn-påstander hele tiden?

http://www.aftenposten.no/kultur/Ny-forskning-antyder-at-nynorsk-gjor-deg-smartere-7157886.html

Anonymous poster hash: b4d12...078

Fordi det er mye mindre utbredt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mye mindre utbredt?

Men da må det få dø en stille død heller enn å bli holdt kunstig i live? I og med at ingen snakker nynorsk så er det kanskje ikke så rart at det aldri vil slå an?

Anonymous poster hash: b4d12...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må det få dø en stille død heller enn å bli holdt kunstig i live? I og med at ingen snakker nynorsk så er det kanskje ikke så rart at det aldri vil slå an?

Anonymous poster hash: b4d12...078

Ingen som snakker bokmål heller.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som snakker bokmål heller.

Hva mener du vi prater i Oslo da? Kebabnorsk? :fnise:

Anonymous poster hash: b4d12...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som snakker bokmål heller.

Hva mener du vi prater i Oslo da? Kebabnorsk? :fnise:Anonymous poster hash: b4d12...078

Oslo-dialekt.

Sjakk matt.

Anonymous poster hash: f0920...6be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du vi prater i Oslo da? Kebabnorsk? :fnise:

Anonymous poster hash: b4d12...078

Vi snakker ikke bokmål, på samme måte som ingen snakker nynorsk heller. Hilsen person født og oppvokst innenfor ring 2.

Ellers har det jo vært kjent lenge at det å beherske flere språk er sunt for hjernen. At det også gjelder målformer, ikke bare språk, er vel innlysende. Det er riktignok litt pussig å skrive at det er "nynorsk" som gjør deg smartere når det er språklig mangfold generelt som er poenget, det skal jeg gå med på. Det henger vel sammen med at Aftenposten ikke er en ren riksavis, men en riksavis med spesielt fokus på Oslo.

Anonymous poster hash: 1ff2e...ed2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du vi prater i Oslo da? Kebabnorsk? :fnise:

Anonymous poster hash: b4d12...078

Du må jo ha sovet tvers gjennom norsk undervisningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av bakgrunnen til undersøkelsen er hvorfor skolebarn i Sogn og Fjordane gjør det så bra på alle skoleresultat. Tidligere har en trodd at skoleresultat er avhengig av faktorer som at foreldre har høy utdannelse etc. Dette stemmer ikke overrens med Sogn og Fjordane, som har mange foreldre som er lavt utdannet. Sogn og Fjordane er det eneste fylket i Norge som fullt ut er et nynorskfylke. Nynorsk dominerer i beste velgående i dette fylket. Samtidig kommer en ikke unna å lære seg bokmål heller, men det er ikke noe særlig stor presentasjon å gjøre dette da man blir overeksponert for bokmål fra alt som kommer utenfra fylket. Med andre ord, disse elevene blir veldig gode i to målformer og forskning tyder på at dette gir omtrent samme "hjernegevinst" som å lære fremmedspråk. Det gjør rett og slett hjernen smartere.

Dette er nok ikke nynorskpropeganda nei. Forøvrig så jeg samme avisoppslag i en avis fra Sogn og Fjordane for en stund siden (denne nyheten er forøvrig gammelt nytt). Der var tittelen: "Bokmål gjer deg smartere, men berre i kombinasjon med nynorsk". Avisa har skjønt det og vinklinga blir jo riktig siden avisen kommer innenfra et nynorskfylke. Hadde vinklinga vært: "Nynorsk gjør deg smartere", så ville det nesten være det samme som at denne spesifikke avisa sa: "Ditt eget skriftspråk gjør deg smartere, om du lærer deg sidemål". Av samme grunn er det naturlig at Aftenposten bruker vinklinga "Nynorsk gjør deg smartere", da den retter seg mot bokmålsbrukere som da må lære seg nynorsk som sidemål.

Endret av lillsunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At enkelte bruker nynorsk har lite å gjøre med propaganda hehe..

Det har med arv og miljø og gjøre, her hvor jeg bor kan elevene/foreldrene velge mellom nynorsk og bokmål og de siste årene har nynorskbruk blandt elevene skutt i været.

Anonymous poster hash: 840f6...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...