Gå til innhold

Hvorfor liker dere ikke nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi det er et språk som kun er basert på dialekter fra vestlandet. Alle andre deler av landet er ignorert.

Fordi man blir tvunget til å lære det.

Fordi det ikke er noen vits i å ha det pga alle frihetene i skriftspråket som gjør det mulig å skrive en tekst på nynorsk som er så og si helt lik bokmål. Gjorde alltid dette på skolen da jeg var yngre og fikk alltid gode karakterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det bare er pynt. Greit å lære litt om det, men hvorfor må alle være eksperter i det? Det har ikke høyere verdi enn andre ting innen kultur/språk. Det er bare en greie som henger igjen fra nasjonalistene for mange år sia.

Jeg syns det er så flaut med passet fks.

Norge/Noreg.

Åh det er så teit. Putt heller noe kunst på i stedet da, så ser vi ikke så idiotiske ut. Ser ut som en skrivefeil.

Det blir som å skrive England/Egnland

Anonymous poster hash: 43ac6...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugnadsam: Snill/Hyggelig.

Hugleik: Kjærlighet.

Tinge: Bestille.

Vørdnad: Respekt.

Gjæv: Verdifull.

Illgjeten: Nevne.

Ottesam: Beskymret.

Åtgaum: oppmerksomhet.

Muta: Gave.

Løyndom: Hemmelighet.

Høve: Ha til noko.

Falle i uvit: Dåne.

Monaleg: Betydelig.

Nynorsk ❤️❤️

Hugleik betyr ikke kjærlighet. Mange som tror det, men det er feil

Anonymous poster hash: 01f0f...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker nynorsk jeg, men det er først i voksen alder. Dikt er vakkert på nynorsk. Men jeg HATET det dypt og inderlig i skolesammenheng tidligere.

Og det blir såååå galt, å påtvinge ungdommer dette, som i utgangspunktet ikke ser mål og mening med å kunne det.

Må bli valgfag. Det blir som tvangsforing av gjess slik det er i det. Dyttes ned i halsen.

MEN. Det er en del av den norske språkarven- og språkarven er vel idag viktigere enn noensinne å ta vare på. Har sneket seg inn for mange fremmedord/engelsk etc. som er blitt "bedre" å bruke enn norske ord.

For min del kunne man gjerne blande nynorsk og norsk mer, istedet for å bare godta at utenlandske ord tar over mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Hugleik betyr ikke kjærlighet. Mange som tror det, men det er feil

Anonymous poster hash: 01f0f...ebd

Eg pleier alltid å seie hugleik som i kjærlighet, kva skal det ellers bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så stygge oversettinger av ord! og man bruker det nesten ikke når man snakker, altså..det høres ikke sånn ut. Bergen bruker nynorsk, men de bruker jo ikke nøyaktig disse stygge ordene. Dessuten er det helt idiotisk å ha to språk i Norge. Har vi problemer med å forstå en dialekt, kan den med dialekten snakke litt bokmål..da de fleste oppegående mennesker klarer det. (Om det ikke er en eller annen sånn vrang person da, som mener at andre skal forstå hans vanskelige dialekt..idiotisk)
Ja.. vi har NOK LEKSER på skolen for faen! nynorsken er et tilleggsslit!



Anonymous poster hash: e77bf...424
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier alltid å seie hugleik som i kjærlighet, kva skal det ellers bety?

Den offisielle betydningen er "tankeleik, fantasi"

Anonymous poster hash: 01f0f...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er et språk som kun er basert på dialekter fra vestlandet. Alle andre deler av landet er ignorert.

Fordi man blir tvunget til å lære det.

Fordi det ikke er noen vits i å ha det pga alle frihetene i skriftspråket som gjør det mulig å skrive en tekst på nynorsk som er så og si helt lik bokmål. Gjorde alltid dette på skolen da jeg var yngre og fikk alltid gode karakterer.

Eh, nei? Jeg kommer fra tjukkeste innlandet og når jeg skal skrive grammatisk rett nynorsk, bruker jeg mye av de samme reglene som i min egen dialekt.

Anonymous poster hash: f6be3...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så stygge oversettinger av ord! og man bruker det nesten ikke når man snakker, altså..det høres ikke sånn ut. Bergen bruker nynorsk, men de bruker jo ikke nøyaktig disse stygge ordene. Dessuten er det helt idiotisk å ha to språk i Norge. Har vi problemer med å forstå en dialekt, kan den med dialekten snakke litt bokmål..da de fleste oppegående mennesker klarer det. (Om det ikke er en eller annen sånn vrang person da, som mener at andre skal forstå hans vanskelige dialekt..idiotisk)

Ja.. vi har NOK LEKSER på skolen for faen! nynorsken er et tilleggsslit!

Anonymous poster hash: e77bf...424

Bergen??? Lenger vekk fra nynorsk er det vanskelig å komme. Bergensk er nærmest riksmål enn resten av Norge. Så jeg tror nok du bør slite litt mer på skolebenken og med leksene dine, for her er du fullstendig på villspor.

Anonymous poster hash: e71b6...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...