Gå til innhold

Dette med kj-lyden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har denne talefeilen.

Og jeg er 26 år, så absolutt ikke noe barn. Studerer og får gode karakterer gjør jeg og, har jobb og venner, så er absolutt ikke dum.

Faren min hadde samme feil da han var ung, men han lespet i tillegg så han ble sendt til sånn tale-doktor eller hva det heter. Så det må ha vært noe jeg har arvet ??

Jeg har prøvd i mange år å snakke riktig, men jeg får det ikke til.

Det folk gjør er å gjøre narr sv meg heller enn å hjelpe meg. Jeg forstår ikke hvor jeg skal sette tungen, for jeg klarer ikke å høre hva som er den eksakt riktige lyden. Men folk vil bare le og prate drit.

Det er SINNSYKT irriterende når folk kommenterer det. Det er så ille at jeg prøver å unngå å si ord som kjole og kjøtt... For det er liksom greit å MOBBE folk for at de har denne talefeilen.

Kommenterer og ler dere av folk som har en svær vorte på nesa ? Som er overvektig? Som lesper? Som ikke klarer å si R? Er det greit å le av de?

Jeg syns det er så fryktelig barnslig å kommentere ting folk ikke kan noe for. Jeg har begynt å bli frekk tilbake om noen slenger med leppa til meg. "Haha!! Si KJole!!!" Svar: "Haha!! Slank deg da!!!"

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Ta kontakt med voksenopplæringen i kommunen din, så kan de finne en logoped som kan hjelpe deg.

Ha tunga oppe i ganen(?) eller rett bak tennene når du seier f.eks kjøtt. :)

Jeg har ikke tunga opp i ganen når jeg sier kj-lyden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har denne talefeilen.

Og jeg er 26 år, så absolutt ikke noe barn. Studerer og får gode karakterer gjør jeg og, har jobb og venner, så er absolutt ikke dum.

Faren min hadde samme feil da han var ung, men han lespet i tillegg så han ble sendt til sånn tale-doktor eller hva det heter. Så det må ha vært noe jeg har arvet ??

Jeg har prøvd i mange år å snakke riktig, men jeg får det ikke til.

Det folk gjør er å gjøre narr sv meg heller enn å hjelpe meg. Jeg forstår ikke hvor jeg skal sette tungen, for jeg klarer ikke å høre hva som er den eksakt riktige lyden. Men folk vil bare le og prate drit.

Det er SINNSYKT irriterende når folk kommenterer det. Det er så ille at jeg prøver å unngå å si ord som kjole og kjøtt... For det er liksom greit å MOBBE folk for at de har denne talefeilen.

Kommenterer og ler dere av folk som har en svær vorte på nesa ? Som er overvektig? Som lesper? Som ikke klarer å si R? Er det greit å le av de?

Jeg syns det er så fryktelig barnslig å kommentere ting folk ikke kan noe for. Jeg har begynt å bli frekk tilbake om noen slenger med leppa til meg. "Haha!! Si KJole!!!" Svar: "Haha!! Slank deg da!!!"

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Læreren min beskrev det som at man smiler når man sier kj-lyden, men ikke med sj-lyden.

Anonymous poster hash: b5d70...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg også noe så inni granskauen. Folk med denne "talefeilen" høres ut som 3-åringer

Vel, denne 25-åringen får heller høres ut som en treåring, siden logoped ikke fungerte. :sarkasme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til logoped for å bli kvitt det, men den sitter bom fast.

Jeg sliter selv, jeg må liksom "bite" meg i tunga når jeg prøver. Tenna er i veien :P

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig enerverende, men etter mange år i Bergen har jeg gitt opp. Ingen bergensere klarer å si den lyden riktig. Heldigvis er det ikke så ille her på østlandet.



Anonymous poster hash: 92864...6d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig enerverende, men etter mange år i Bergen har jeg gitt opp. Ingen bergensere klarer å si den lyden riktig. Heldigvis er det ikke så ille her på østlandet.

Anonymous poster hash: 92864...6d7

Nuvel, nuvel...

Anonymous poster hash: dc84a...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kj- lyden er faktisk en språkendring i vår tid, og språkforskerne jubler fordi slikt normalt tar lenger tid. Selv lar meg ikke påvirke, jeg bare ser at den har oppstått :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig irriterende. Jeg kan forstå folk som ikke kan si R, for den kan jo være tricky å få rett. Jeg bommer heftig på r`er i fylla.

Men kj, har aldri møtt noen i min generasjon som ikke får til den, alltid de som er yngre. Tror de påvirker hverandre.



Anonymous poster hash: 42820...b21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en språkendring på gang. Denne endringen har allerede skjedd i flere språk som tidligere har hatt et skille mellom kj og sj.

I Bergen er det regnet som et dialekttrekk, og det blir like tåpelig å si at det er feil, som å si at skarre-r er feil.

At folk irriterer seg og blir sinte og nedlatende pga en slik uttale, klarer jeg ikke å ta alvorlig. Hvem tror de at de er? Alvorlig talt, mobbing er da en uting, også når det gjelder uttale/dialekt. Skjerp dere. Skaff dere kunnskap.

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig enerverende, men etter mange år i Bergen har jeg gitt opp. Ingen bergensere klarer å si den lyden riktig. Heldigvis er det ikke så ille her på østlandet.

Anonymous poster hash: 92864...6d7

Du kan umulig ha bodd mange år i Bergen.

Anonymous poster hash: 2a8e4...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne talefeilen.

Og jeg er 26 år, så absolutt ikke noe barn. Studerer og får gode karakterer gjør jeg og, har jobb og venner, så er absolutt ikke dum.

Faren min hadde samme feil da han var ung, men han lespet i tillegg så han ble sendt til sånn tale-doktor eller hva det heter. Så det må ha vært noe jeg har arvet ??

Jeg har prøvd i mange år å snakke riktig, men jeg får det ikke til.

Det folk gjør er å gjøre narr sv meg heller enn å hjelpe meg. Jeg forstår ikke hvor jeg skal sette tungen, for jeg klarer ikke å høre hva som er den eksakt riktige lyden. Men folk vil bare le og prate drit.

Det er SINNSYKT irriterende når folk kommenterer det. Det er så ille at jeg prøver å unngå å si ord som kjole og kjøtt... For det er liksom greit å MOBBE folk for at de har denne talefeilen.

Kommenterer og ler dere av folk som har en svær vorte på nesa ? Som er overvektig? Som lesper? Som ikke klarer å si R? Er det greit å le av de?

Jeg syns det er så fryktelig barnslig å kommentere ting folk ikke kan noe for. Jeg har begynt å bli frekk tilbake om noen slenger med leppa til meg. "Haha!! Si KJole!!!" Svar: "Haha!! Slank deg da!!!"

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Jeg sier også kj-/sj-lyden feil, men jeg ber aktivt folk om å rette meg, for det er bedre enn at jeg skal høres ut som en unge uten å vite det selv. Jeg har slitt med det fordi jeg rett og slett ikke hører forskjellen, men det er fortsatt mulig å lære seg teknikken. Det som knakk nøtta for meg var å si en klar k (før kj) eller s (før sj) før ordet. Fortsatt bruker jeg et lite sekund på å legge tunga rett, noe som sikkert høres litt dumt ut midt i en setning, men øvelse gjør mester.

Det er IKKE mobbing å rette på språk- eller uttalefeil, det burde heller vært en plikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også kj-/sj-lyden feil, men jeg ber aktivt folk om å rette meg, for det er bedre enn at jeg skal høres ut som en unge uten å vite det selv. Jeg har slitt med det fordi jeg rett og slett ikke hører forskjellen, men det er fortsatt mulig å lære seg teknikken. Det som knakk nøtta for meg var å si en klar k (før kj) eller s (før sj) før ordet. Fortsatt bruker jeg et lite sekund på å legge tunga rett, noe som sikkert høres litt dumt ut midt i en setning, men øvelse gjør mester.

Det er IKKE mobbing å rette på språk- eller uttalefeil, det burde heller vært en plikt.

De fleste retter ikke,de akker og irriterer seg... Om så var, at dette var en talefeil- da burde man i hvert fall utvise litt mer respekt overfor folk som har den heller enn å håne dem!

Men nå er det nå engang ikke slik at dette entydig er "feil". Om du vil bli rettet, er det en side av saken,en annenside av saken er at folk ikke respekterer mennesker som har talefeil. Det er drøyt. Ville de irritert seg over et menneske som manglet en arm? Som stammet?

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye når det kommer til barn/ungdom - men plager meg noe enormt hvis jeg f.eks er borti fagpersoner som har denne "feilen"/sløvheten!

Klarer rett og slett ikke å ta et voksent menneske som ikke klarer å uttale kj-lyden riktig seriøst.



Anonymous poster hash: 1e5f5...3a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har denne talefeilen.

Og jeg er 26 år, så absolutt ikke noe barn. Studerer og får gode karakterer gjør jeg og, har jobb og venner, så er absolutt ikke dum.

Faren min hadde samme feil da han var ung, men han lespet i tillegg så han ble sendt til sånn tale-doktor eller hva det heter. Så det må ha vært noe jeg har arvet ??

Jeg har prøvd i mange år å snakke riktig, men jeg får det ikke til.

Det folk gjør er å gjøre narr sv meg heller enn å hjelpe meg. Jeg forstår ikke hvor jeg skal sette tungen, for jeg klarer ikke å høre hva som er den eksakt riktige lyden. Men folk vil bare le og prate drit.

Det er SINNSYKT irriterende når folk kommenterer det. Det er så ille at jeg prøver å unngå å si ord som kjole og kjøtt... For det er liksom greit å MOBBE folk for at de har denne talefeilen.

Kommenterer og ler dere av folk som har en svær vorte på nesa ? Som er overvektig? Som lesper? Som ikke klarer å si R? Er det greit å le av de?

Jeg syns det er så fryktelig barnslig å kommentere ting folk ikke kan noe for. Jeg har begynt å bli frekk tilbake om noen slenger med leppa til meg. "Haha!! Si KJole!!!" Svar: "Haha!! Slank deg da!!!"

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Skyld på foreldrene dine. At foreldre ikke korrigerer unger på denne feilen tidlig er det som gjør at den sitter igjen. En av mine søsken har snakker feil med denne lyden, og mitt barn har tatt etter denne onkelen. Jeg holder på å bli sprø! Korrigerer hver gang jeg hører det, men gud så lei jeg er.

Foreldrene har et ansvar om å lære barna korrekt uttale. Man drar med seg seksåringer til logoped om de ikke kan si r, men sekstenåringer som ikke kan si kj er liksom godtatt. Uforståelig.

Anonymous poster hash: e4152...b06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig irriterende. Jeg kan forstå folk som ikke kan si R, for den kan jo være tricky å få rett. Jeg bommer heftig på r`er i fylla.

Men kj, har aldri møtt noen i min generasjon som ikke får til den, alltid de som er yngre. Tror de påvirker hverandre.

Anonymous poster hash: 42820...b21

Ja de påvirker helt klart hverandre. Bor i Oslo og min datter KAN si kj-lyden men vil ikke! For alle i klassen sier jo sh. Synes liksom det blir litt rart når for eksempel noen sier at de fikk skjede til jul

Anonymous poster hash: ea6f6...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen min er det maks én eller to av elevene som uttaler kj-lyden.

Jeg har fortalt dem at det ikke er feil, men at det dessverre finnes mange mennesker som tror det, og at mange hisser seg veldig opp. Aller helst skulle jeg ønske jeg kunne fortelle dem at de skal gi beng i alle som tror det er feil, men så lenge en såpass stor del av den norske befolkninga har misforstått språknormering her til lands, anbefaler jeg dem å lære seg å uttale lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste retter ikke,de akker og irriterer seg... Om så var, at dette var en talefeil- da burde man i hvert fall utvise litt mer respekt overfor folk som har den heller enn å håne dem!

Men nå er det nå engang ikke slik at dette entydig er "feil". Om du vil bli rettet, er det en side av saken,en annenside av saken er at folk ikke respekterer mennesker som har talefeil. Det er drøyt. Ville de irritert seg over et menneske som manglet en arm? Som stammet?

Anonymous poster hash: 3a232...258

Hvis man mangler en arm er det ikke så mye man kan gjøre med det. Stamming er en hjernefeil og ikke noe man kan noe for. Språkfeil kommer i 99 % av alle tilfeller av sløvhet eller vranglære og er ikke noe man skal "respektere". Det er små tak som skal til for å ordne opp, så prøv å bruk energien din på det og ikke på å bli lei deg og å forsvare feilen din (som er nettopp det - en entydig feil, i følge det norske språk). Det er ingen menneskerett å få snakke som en full sjømann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Bryr meg ikke så mye når det kommer til barn/ungdom - men plager meg noe enormt hvis jeg f.eks er borti fagpersoner som har denne "feilen"/sløvheten!Klarer rett og slett ikke å ta et voksent menneske som ikke klarer å uttale kj-lyden riktig seriøst. Anonymous poster hash: 1e5f5...3a9

Men, når alt kommer til alt - sier ikke dette egentlig mer om deg som person og hvor åpen og tolerant du er? At du ikke kan taet menneske seriøst pga dette, er jo helt utpå viddene hva angår sosialt samspill med andre mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de påvirker helt klart hverandre. Bor i Oslo og min datter KAN si kj-lyden men vil ikke! For alle i klassen sier jo sh. Synes liksom det blir litt rart når for eksempel noen sier at de fikk skjede til jul Anonymous poster hash: ea6f6...969

Du synes det blir rart, for i dinedager var det ikke slik. I dag blir det mer og mer vanlig, språket har endret seg.

At alle rundt henne sier dette, er nettopp et tegn på en slik endring.

Kanskje synes du det er rart med skjede til jul, og det er jo litt artig med den tvetydigheten, men det forhindrer på ingen måte forståelsen.

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D

Hvis man mangler en arm er det ikke så mye man kan gjøre med det. Stamming er en hjernefeil og ikke noe man kan noe for. Språkfeil kommer i 99 % av alle tilfeller av sløvhet eller vranglære og er ikke noe man skal "respektere". Det er små tak som skal til for å ordne opp, så prøv å bruk energien din på det og ikke på å bli lei deg og å forsvare feilen din (som er nettopp det - en entydig feil, i følge det norske språk). Det er ingen menneskerett å få snakke som en full sjømann.

Og hva baserer du denne påstanden på - at "språkfeil" kommer av vranglære og sløvhet i 99 % av tilfellene? Det er ikke korrekt i det hele tatt, og en kan ikke vurdere alle "språkfeil" på samme måte.

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...