Gå til innhold

HETER DET DET?


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Takk, da skal jeg begynne å skrive synes nå siden det er korrekt :)

I ordbøker er "syns" og "synes" likestilt. Selv sier jeg "synes". Gjør for all del ikke den feilen jeg ser mange gjøre, nemlig å skrive "Jeg syntes at det er...". "Syntes" er preteritum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg som troded man bare utstyrt med en livmor! En litt merkelig greie å skulle snakke om i flertall, men OK.

:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Å jeg som troded man bare utstyrt med en livmor! En litt merkelig greie å skulle snakke om i flertall, men OK.

:fnise:

Det er man jo. Du er utstyrt med bare én nese også, synes du det høres merkelig å si "neser" i flertall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er man jo. Du er utstyrt med bare én nese også, synes du det høres merkelig å si "neser" i flertall?

Nei, ikke fult så merkelig. Jeg har aldri hørt noen snakke om livmor i flertall.

(PS: det var ment humoristisk, men det kom kanskje ikke fram)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nei, ikke fult så merkelig. Jeg har aldri hørt noen snakke om livmor i flertall.

(PS: det var ment humoristisk, men det kom kanskje ikke fram)

Det er vel heller jeg som er noe treg, tenker jeg :). I de tilfellene jeg har hørt noen snakke eller skrive dette ordet i flertall, brukes det så å si bestandig feil, "livmødre".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ordbøker er "syns" og "synes" likestilt. Selv sier jeg "synes". Gjør for all del ikke den feilen jeg ser mange gjøre, nemlig å skrive "Jeg syntes at det er...". "Syntes" er preteritum.

Så vidt jeg kan se, er "synes" eneste tillatte form i infinitiv, mens "synes" og "syns" er likestilte i presens. Jeg synes det enkleste er å konsekvent holde seg til "synes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Så vidt jeg kan se, er "synes" eneste tillatte form i infinitiv, mens "synes" og "syns" er likestilte i presens. Jeg synes det enkleste er å konsekvent holde seg til "synes".

Det er korrekt. Men vedkommende (innlegg nr. 6) spurte "Heter det "synes" eller "syns"?" Det var det jeg svarte på. Som deg sier jeg "synes".

Tilføyelse: Jeg gikk utifra at TS mente presens, men ved nærmere ettertanke kunne det selvfølgelig være ment i infinitiv :).

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge ordboken: en livmor - livmoren - livmorer - livmorene



Anonymous poster hash: 48b71...476
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det smileyer eller smilier? Så en plass det het smilier :)

Jeg ville enten sagt det på engelsk: Smileys, eller på norsk: Smiletegn / smilefjes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Hva med vaflene? Vafflene høres bedre ut da

Det heter "vaffel" i entall, "vafler", "vaflene" flertall. På samme måte bøyes "gaffel", "siffer" og mange andre slike ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ah, takk :) Jeg misunner deg som besitter så mange rettskrivings kunskaper :)

Det kan ha noe med utdannelse og arbeidserfaring å gjøre :). Bare spør hvis jeg kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...