Gå til innhold

Noen logopeder her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper på at noen logopeder her, eller noen som vet noe om emnet kan gi noen råd.

Jeg er nå på mitt siste studieår i barnehagelærerutdanningen, og har i det siste tenkt mye på å bli logoped. Fordi jeg synes språk er veldig interessant. Jeg har hele tiden tenkt at jeg ønsker å ha mer utdanning enn bachelorgraden, men vært usikker på hva, og da har også (selvsagt) lønn vært tema for hva jeg vil velge. Jeg ønsker ikke å ta mer utdanning dersom det ikke lønner seg for meg økonomisk. Jeg ser nå på hovedtariffavtalen av KS at "stillinger med krav om mastergrad", gir en god del høyere lønn en "stillinger med krav om høyskoleutdanning med ytterligere spesialutdanning". Jeg vil derfor helst ha en full mastergrad, for at det skal lønne seg for meg økonomisk.

 

Jeg ser også at logopediutdanningen (mastergrad) i Trondheim er et deltidsstudie over fire år. Jeg ser der at jeg helst skal bo i Trondheim de fire årene for å kunne gjennomføre praksis, og utifra hvordan jeg ser meg selv og min egen fremtid så er det uaktuelt å bo i Trondheim i seks (2 års relevant yrkeserfaring først) til, eller at det blir vanskelig å skulle få unntak med praksis i egen by og alt det medfører... 

 

Så, det jeg lurer på er, er det noen logopeder her som har fått utdanningen sin desentralisert eller gjennomført det på annen måte enn det jeg beskriver her? Ved hvilken høyskole/universitet har dere isåfall tatt utdanningen? 

I hvilke instanser jobber dere/ har dere fått tilbud om jobb? 

Hvilken yrkesbakgrunn hadde dere fra før? 

 



Anonymous poster hash: 0e441...8dd
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok min utdannelse i Bodø. Det er fulltid, over to år, men samlingsstudie. Det betyr at de fleste studentene bor andre steder i landet, men reiser til Bodø ca. én gang pr måned for undervisning. Vanligvis er det undervisning/forelesninger en uke pr måned. Universitetet har hybler til leie på døgnbasis.

Praksis kan man få over hele landet.

Jeg jobber pr i dag på sykehus.

Ingen yrkesbakgrunn fra før, dette er min første jobb.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min master ved UIO på fulltid. Det var mange fra Bodø, som kom og hadde praksis i Oslo. Jeg forstod ikke helt av HI om du ønsket eller ikke ønsket Trondheim, men kan anbefale Oslo, de har også deltidsstudier der. Du trenger ingen relevant yrkeserfaring, og kan søke deg rett fra barnehagelærer utdanningen din og inn på to årig master. Anbefaler for øvrig yrket veldig, det er superspennende!

 

Lykke til!



Anonymous poster hash: e9d3b...45d
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tok min master ved UIO på fulltid. Det var mange fra Bodø, som kom og hadde praksis i Oslo. Jeg forstod ikke helt av HI om du ønsket eller ikke ønsket Trondheim, men kan anbefale Oslo, de har også deltidsstudier der. Du trenger ingen relevant yrkeserfaring, og kan søke deg rett fra barnehagelærer utdanningen din og inn på to årig master. Anbefaler for øvrig yrket veldig, det er superspennende!

 

Lykke til!

Anonymous poster hash: e9d3b...45d

 

glamte å si at jeg jobber i PPT....

Anonymous poster hash: e9d3b...45d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min utdannelse i Bodø. Det er fulltid, over to år, men samlingsstudie. Det betyr at de fleste studentene bor andre steder i landet, men reiser til Bodø ca. én gang pr måned for undervisning. Vanligvis er det undervisning/forelesninger en uke pr måned. Universitetet har hybler til leie på døgnbasis.

Praksis kan man få over hele landet.

Jeg jobber pr i dag på sykehus.

Ingen yrkesbakgrunn fra før, dette er min første jobb.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

 

 

 

Jeg tok min master ved UIO på fulltid. Det var mange fra Bodø, som kom og hadde praksis i Oslo. Jeg forstod ikke helt av HI om du ønsket eller ikke ønsket Trondheim, men kan anbefale Oslo, de har også deltidsstudier der. Du trenger ingen relevant yrkeserfaring, og kan søke deg rett fra barnehagelærer utdanningen din og inn på to årig master. Anbefaler for øvrig yrket veldig, det er superspennende!

 

Lykke til!

Anonymous poster hash: e9d3b...45d

 

 

Tusen takk for svar! Veldig kjekt å vite at man kan ta studiet uten å måtte bo i samme by (slik jeg forstod at jeg måtte på NTNU), og at man ikke trenger yrkeserfaring først! (Selv om jeg tenker å ha det) :) Har også trodd at man ikke kunne jobbe i PPT som logoped med den utdanningsveien jeg går, men det viser seg at det er mulig? Eller hvilken utdanning hadde du før du gikk det? :) 

 

Igjen, tusen takk! (Flere svar er hjertelig velkomne)  :blomst:

Anonymous poster hash: 0e441...8dd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk for svar! Veldig kjekt å vite at man kan ta studiet uten å måtte bo i samme by (slik jeg forstod at jeg måtte på NTNU), og at man ikke trenger yrkeserfaring først! (Selv om jeg tenker å ha det) :) Har også trodd at man ikke kunne jobbe i PPT som logoped med den utdanningsveien jeg går, men det viser seg at det er mulig? Eller hvilken utdanning hadde du før du gikk det? :)

 

Igjen, tusen takk! (Flere svar er hjertelig velkomne)  :blomst:

Anonymous poster hash: 0e441...8dd

 

Nå kan jeg bare svare for UIO da, (tror det er en del forskjellige regler) men du kan gå rett fra BHGlærer til logopedstudiet, men da bare på den rettningen som retter seg mot arbeid i skole. Vil gå rådgivningslinjen (med testkompetanse), må du ha minst  60 studiepoeng i spes ped. Jeg gikk spes. ped bacheloren så jeg gikk rådgivningslinjen, og jobber derfor i PPT. Det sagt, så ser jeg ikke bort fra at man kan jobbe i PPT uten å ha gått rådgivningslinjen. Det er stort sett ganske greit å få seg jobb, det var under 10 som ikke hadde sikkret seg jobb innen endt utdannelse på mitt kull, og absolutt alle hadde jobb innen jul....

Anonymous poster hash: e9d3b...45d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Bodø trenger du en relevant bachelor med pedagogikk og spesialpedagogikk. De jeg har studert med har hatt variert bakgrunn, alt fra bachelor i pedagogikk, førskolelærere, lærere, bachelor i psykologi osv.

Jeg med min bakgrunn har fått tilbud om jobb i PPT, så tror ikke det er noen begrensninger for å kunne jobbe der som logoped, uansett hvor du har logopedutdannelsen fra.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min utdannelse i Bodø. Det er fulltid, over to år, men samlingsstudie. Det betyr at de fleste studentene bor andre steder i landet, men reiser til Bodø ca. én gang pr måned for undervisning. Vanligvis er det undervisning/forelesninger en uke pr måned. Universitetet har hybler til leie på døgnbasis.

Praksis kan man få over hele landet.

Jeg jobber pr i dag på sykehus.

Ingen yrkesbakgrunn fra før, dette er min første jobb.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

 

At det er samlingsstudie, betyr det at det er mulig å jobbe ved siden av? Evt hvor mye kunne du hatt mulighet til å jobbe ved siden av studiet? :) 

Anonymous poster hash: 0e441...8dd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er samlingsstudie, betyr det at det er mulig å jobbe ved siden av? Evt hvor mye kunne du hatt mulighet til å jobbe ved siden av studiet? :)  Anonymous poster hash: 0e441...8dd

Det er fulltidsstudie, så om du vil jobbe er en vurdering du selv må ta. På mitt kull jobbet noen i starten, men kuttet det ut etter hvert. I mellom samlingene var det pensum som skulle leses og innleveringer som skulle gjøres ( ikke så mange), så det er nok å gjøre. Jeg selv kunne nok fint ha jobbet noen helger og dager utenom samlingene.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fulltidsstudie, så om du vil jobbe er en vurdering du selv må ta. På mitt kull jobbet noen i starten, men kuttet det ut etter hvert. I mellom samlingene var det pensum som skulle leses og innleveringer som skulle gjøres ( ikke så mange), så det er nok å gjøre. Jeg selv kunne nok fint ha jobbet noen helger og dager utenom samlingene.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

 

Okei, tenkte på at folk tar det desentralisert og bor et annet sted i landet - er det ikke vanskelig å få det til å gå rundt økonomisk uten å jobbe? Eller blir det i grunn og bunn det samme som et vanlig studie, bare at det er mye selvstudium og man bor hjemme? 

 

Jeg lurer på hvorfor man kan ta en mastergrad i logopedi med 40 studiepoeng i Oslo, og i Bodø, men også det samme med 120 studiepoeng på NTNU og i Bodø?? Mulig jeg misforstår litt her, men er det kun det øverste studieprogrammet her som gir full master? I følge denne siden kan man ta mastergrad i logopedi i Oslo, men da kommer jeg meg kun inn på denne siden til UiO, eller tilsvarende deltid over fire år også ved UiO... 

 

Dette var også rettet til deg jeg siterer under her:

 

 

Nå kan jeg bare svare for UIO da, (tror det er en del forskjellige regler) men du kan gå rett fra BHGlærer til logopedstudiet, men da bare på den rettningen som retter seg mot arbeid i skole. Vil gå rådgivningslinjen (med testkompetanse), må du ha minst  60 studiepoeng i spes ped. Jeg gikk spes. ped bacheloren så jeg gikk rådgivningslinjen, og jobber derfor i PPT. Det sagt, så ser jeg ikke bort fra at man kan jobbe i PPT uten å ha gått rådgivningslinjen. Det er stort sett ganske greit å få seg jobb, det var under 10 som ikke hadde sikkret seg jobb innen endt utdannelse på mitt kull, og absolutt alle hadde jobb innen jul....

Anonymous poster hash: e9d3b...45d

 

 

Anonymous poster hash: 0e441...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det siste spørsmålet mitt er vel litt enklere forklart; er det kun 120 studiepoeng i logopedi, som gir full master? :) 



Anonymous poster hash: 0e441...8dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tenkte på at folk tar det desentralisert og bor et annet sted i landet - er det ikke vanskelig å få det til å gå rundt økonomisk uten å jobbe? Eller blir det i grunn og bunn det samme som et vanlig studie, bare at det er mye selvstudium og man bor hjemme?  Jeg lurer på hvorfor man kan ta en mastergrad i logopedi med 40 studiepoeng i Oslo, og i Bodø, men også det samme med 120 studiepoeng på NTNU og i Bodø?? Mulig jeg misforstår litt her, men er det kun det øverste studieprogrammet her som gir full master? I følge denne siden kan man ta mastergrad i logopedi i Oslo, men da kommer jeg meg kun inn på denne siden til UiO, eller tilsvarende deltid over fire år også ved UiO...  Dette var også rettet til deg jeg siterer under her:   Anonymous poster hash: 0e441...8dd

De fleste tar vel studielån. Noen er godt voksne og sponset av partneren eller bruker sparepenger. Det blir som et hvilket som helst annet studie. Poenget med at det er et samlingsstudie er at man teknisk sett skal kunne jobbe, kanskje ikke fulltid, men noe. Ellers går det jo an å flytte til Bodø, få seg jobb der, og dermed slippe å måtte reise til Bodø ved samlingene.

Forstår ikke helt hva du mener vedrørende studiepoeng, men masteren i Bodø er på 120 studiepoeng fordelt på to studieår, altså 60 studiepoeng pr år.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tar vel studielån. Noen er godt voksne og sponset av partneren eller bruker sparepenger. Det blir som et hvilket som helst annet studie. Poenget med at det er et samlingsstudie er at man teknisk sett skal kunne jobbe, kanskje ikke fulltid, men noe. Ellers går det jo an å flytte til Bodø, få seg jobb der, og dermed slippe å måtte reise til Bodø ved samlingene.

Forstår ikke helt hva du mener vedrørende studiepoeng, men masteren i Bodø er på 120 studiepoeng fordelt på to studieår, altså 60 studiepoeng pr år.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

 

Skjønner, da har man jo flere muligheter. Men egentlig ganske kjekt at man kan ta det desentralisert.

 

Okei, men slik jeg ser det så må man da egentlig ha minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk først, for å komme inn på det studiet? http://www.uin.no/no/studier/logopedi-master#&acd=h-a923c0b1-45bf-4bb7-b27b-ce9af34a7777

 

Opptakskravet til masterstudiet i logopedi er bachelorgrad i spesialpedagogikk eller tilsvarende spesialpedagogisk utdanning av minimum 3 års varighet. Lærere, faglærere og førskolelærere med 60 studiepoeng pedagogikk må ha minimum 30 studiepoeng spesialpedagogisk videreutdanning. Søkere med annen utdanningsbakgrunn vurderes individuelt i forhold til spesialpedagogisk, praktisk-pedagogisk og norskfaglig kompetanse. Gjennomsnittskarakteren i opptaksgrunnlaget må normalt være C eller bedre. Som grunnlag for rangering ved tildeling av studieplass blir det lagt vekt på følgende kriterier i nevnte rekkefølge: Tidligere utdanning med tilhørende opptaksgrunnlag, omfang og nivå på utdanning, karakternivå og relevant praksis.

 

Når jeg ser på nettsidene til UiO, er det 40 studiepoeng i logopedi man kan ta: http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED4200/

 

Anonymous poster hash: 0e441...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Okei, tenkte på at folk tar det desentralisert og bor et annet sted i landet - er det ikke vanskelig å få det til å gå rundt økonomisk uten å jobbe? Eller blir det i grunn og bunn det samme som et vanlig studie, bare at det er mye selvstudium og man bor hjemme? 

 

Jeg lurer på hvorfor man kan ta en mastergrad i logopedi med 40 studiepoeng i Oslo, og i Bodø, men også det samme med 120 studiepoeng på NTNU og i Bodø?? Mulig jeg misforstår litt her, men er det kun det øverste studieprogrammet her som gir full master? I følge denne siden kan man ta mastergrad i logopedi i Oslo, men da kommer jeg meg kun inn på denne siden til UiO, eller tilsvarende deltid over fire år også ved UiO... 

 

Dette var også rettet til deg jeg siterer under her:

 

 

Anonymous poster hash: 0e441...8dd

 

mastergrad i Oslo er 120 studiepoeng. Vanlig to årig fulltidsmaster eller deltid. uansett full master.

Anonymous poster hash: e9d3b...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

mastergrad i Oslo er 120 studiepoeng. Vanlig to årig fulltidsmaster eller deltid. uansett full master.

Anonymous poster hash: e9d3b...45d

 

 

Det står 40 studiepoeng her og her

Anonymous poster hash: 0e441...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, master i logopedi i Bodø krever minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk. De fleste vil ha dette innbaket i sin bachelorutdanning. De som ikke har det, må ta disse 30 studiepoengene utenom for å kunne søke opptak.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står 40 studiepoeng her og herAnonymous poster hash: 0e441...8dd

Det der er vel kun emner og ikke hele masteren.

I Bodø er det også emne på 40 studiepoeng som strekker seg over det første og andre studieåret.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i ca samme situasjon som ts, men er veldig fleksibel på utdanningssted og hvor jeg bosetter meg i ettertid. Hvordan er jobbmulighetene som logoped? Er det lett å få seg jobb innenfor det feltet, eller må jeg belage meg på like stor kamp om stillingene som jeg må hvis jeg vill bli her i Trondheim og jobbe som bhglærer her?



Anonymous poster hash: bc9dc...585
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i ca samme situasjon som ts, men er veldig fleksibel på utdanningssted og hvor jeg bosetter meg i ettertid. Hvordan er jobbmulighetene som logoped? Er det lett å få seg jobb innenfor det feltet, eller må jeg belage meg på like stor kamp om stillingene som jeg må hvis jeg vill bli her i Trondheim og jobbe som bhglærer her? Anonymous poster hash: bc9dc...585

Jobbmarkedet er tøft, og jeg vet om flere nyutdannede i Trondheim som ikke får jobb som logoped fordi det mangler jobb. Det er viktig å være fleksibel i starten og søke flere plasser. Behovet for logopeder er stort. Man kan jobbe privat, men det frarådet å starte med det som nyutdannet.

Jeg søkte f.eks. på seks ulike logopedstillinger i hele sør-Norge, kom på fire intervju og fikk to tilbud. For min del har ikke arbeidsmarkeder bydd på noen store utfordringer.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbmarkedet er tøft, og jeg vet om flere nyutdannede i Trondheim som ikke får jobb som logoped fordi det mangler jobb. Det er viktig å være fleksibel i starten og søke flere plasser. Behovet for logopeder er stort. Man kan jobbe privat, men det frarådet å starte med det som nyutdannet.

Jeg søkte f.eks. på seks ulike logopedstillinger i hele sør-Norge, kom på fire intervju og fikk to tilbud. For min del har ikke arbeidsmarkeder bydd på noen store utfordringer.

Anonymous poster hash: b56b8...fe0

Takk for svar! Nei, her i Trondheim forventer jeg ikke å kunne bli uansett når jeg er ferdig, og det passer meg egentlig fint. Savner å ha skog i hagen, så det spiller ikke så stor rolle.

Anonymous poster hash: bc9dc...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...