Gå til innhold

Tvinges til å si opp fordi jeg ikke kan jobbe natt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har vært sykemeldt i 9 mnd fra min nattevaktsstilling, og sagt i fra til arbeidsgiver (kommunen) at jeg ikke kan fortsette i den. De har sagt at de ikke har noe å omplassere meg i, så nå sier sjefen min at jeg må si opp eller ta ulønnet permisjon når jeg går ut av sykemelding..

 

Kan dette stemme? Må jeg si opp?

 

 



Anonymous poster hash: ddba9...b3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hei

 

Har vært sykemeldt i 9 mnd fra min nattevaktsstilling, og sagt i fra til arbeidsgiver (kommunen) at jeg ikke kan fortsette i den. De har sagt at de ikke har noe å omplassere meg i, så nå sier sjefen min at jeg må si opp eller ta ulønnet permisjon når jeg går ut av sykemelding..

 

Kan dette stemme? Må jeg si opp?

 

 

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

 

Virker ganske logisk for meg at du må si opp når du har en nattevaktstilling og ikke kan jobbe i den. De sier jo de ikke kan omplassere deg. Hva forventer du at de skulle gjort da? 

Vet ikke noe rundt lovverket, men teit at du forventer noe her.

Anonymous poster hash: f20e6...193

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis har sjefen din rett.



Anonymous poster hash: fb15c...714
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva tror du? :klo:

Altså, de er pliktige til å prøve å finne noe annet, men du er ansatt for å jobbe natt. Når du ikke kan det er du unyttig for dem. Har de en åpning som feks vaktmester, sentralbord, hjemmehjelp, e.l og du er kvalifisert så får du nok den, men ellers: hva ser du egentlig for deg, ts? At de skal finne opp en jobb og betale 600.000 i året for at du gjør en tjeneste de ikke behøver?

Dog, de må vel, teknisk sett, si deg opp. Ingen kan tvinges til å si opp. Så det kan være ditt returkrav. Men - de fleste av oss ønsker faktisk ikke å bli sagt opp. Ser dårlig ut på neste jobbsøknad..

Det logiske ville jo vært straks søke ny jobb når du fant ut at natt ikke var for deg. Be NAV om hjelp til å finne noe du faktisk kan gjøre og veiledning i forhold til regelverk. De har (om de skulle dra på det) veiledningsplikt. De må ofte bare minnes litt på det.

Anonymous poster hash: 5a71e...ede

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

 

Har vært sykemeldt i 9 mnd fra min nattevaktsstilling, og sagt i fra til arbeidsgiver (kommunen) at jeg ikke kan fortsette i den. De har sagt at de ikke har noe å omplassere meg i, så nå sier sjefen min at jeg må si opp eller ta ulønnet permisjon når jeg går ut av sykemelding..

 

Kan dette stemme? Må jeg si opp?

 

 

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

 

 

Om du er ansatt i kommunen, så er det i alle fall slik her i Bergen, at de er pliktige til å omplassere deg.

Anonymous poster hash: 98351...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Naturligvis har sjefen din rett.

Anonymous poster hash: fb15c...714

 

 

OK?

 

 

Virker ganske logisk for meg at du må si opp når du har en nattevaktstilling og ikke kan jobbe i den. De sier jo de ikke kan omplassere deg. Hva forventer du at de skulle gjort da? 

Vet ikke noe rundt lovverket, men teit at du forventer noe her.

Anonymous poster hash: f20e6...193

 

 

Er ikke så interessant hva som virker logisk for deg..

 

 

Om du er ansatt i kommunen, så er det i alle fall slik her i Bergen, at de er pliktige til å omplassere deg.

Anonymous poster hash: 98351...ef1

 

 

Ja, men hva når de ikke klarer finne noe? 

Hvilke rettigheter har man da?

 

Jeg vil jo uansett heller BLI sagt opp enn å si opp, slik at jeg i det minste får arbeidsledighetstrygd og ikke må vente i 2 mnd. 

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hva tror du? :klo:

Altså, de er pliktige til å prøve å finne noe annet, men du er ansatt for å jobbe natt. Når du ikke kan det er du unyttig for dem. Har de en åpning som feks vaktmester, sentralbord, hjemmehjelp, e.l og du er kvalifisert så får du nok den, men ellers: hva ser du egentlig for deg, ts? At de skal finne opp en jobb og betale 600.000 i året for at du gjør en tjeneste de ikke behøver?

Dog, de må vel, teknisk sett, si deg opp. Ingen kan tvinges til å si opp. Så det kan være ditt returkrav. Men - de fleste av oss ønsker faktisk ikke å bli sagt opp. Ser dårlig ut på neste jobbsøknad..

Det logiske ville jo vært straks søke ny jobb når du fant ut at natt ikke var for deg. Be NAV om hjelp til å finne noe du faktisk kan gjøre og veiledning i forhold til regelverk. De har (om de skulle dra på det) veiledningsplikt. De må ofte bare minnes litt på det.

Anonymous poster hash: 5a71e...ede

 

Det ser da vel ikke dårlig ut på en jobbsøknad at man ble sagt opp fordi man ikke kunne jobbe nattevakt fordi man ble syk av det?

Jeg ser ikke for meg at de skal finne en jobb på 600.000? Hvor har jeg sagt det? Jeg ønsker å få min 30% stilling..det er ca 7000 brutto i mnd. Slapp av. Jeg har ikke finere bil enn deg.

 

Jeg kan ikke søke jobb straks når jeg har vært 100% sykemeldt. 

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ringer du ikke fagforeninga og spør de?



Anonymous poster hash: 801ee...981
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du er ansatt i kommunen, så er det i alle fall slik her i Bergen, at de er pliktige til å omplassere deg.

Anonymous poster hash: 98351...ef1

 

 

Så langt det lar seg gjøre. De kan ikke lage en ny stilling bare for henne. Hun kan evt ta ulønnet permisjon frem til de finner en stilling hun kan omplaseres til. Det beste hadde jo vært å søke etter en ny jobb.

Anonymous poster hash: f66e5...9e4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ser da vel ikke dårlig ut på en jobbsøknad at man ble sagt opp fordi man ikke kunne jobbe nattevakt fordi man ble syk av det?

Jeg ser ikke for meg at de skal finne en jobb på 600.000? Hvor har jeg sagt det? Jeg ønsker å få min 30% stilling..det er ca 7000 brutto i mnd. Slapp av. Jeg har ikke finere bil enn deg.

 

Jeg kan ikke søke jobb straks når jeg har vært 100% sykemeldt. 

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

 

 

Jo.

Anonymous poster hash: f66e5...9e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig ung TS? Du virker ganske naiv om hvordan jobbmarkedet egentlig fungerer..

Anonymous poster hash: ea25c...77d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Er ikke så interessant hva som virker logisk for deg..

 

 

 

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

 

Jaha, hvorfor lager du et innlegg for å spørre om det her inne da? Ga deg et svar, og er ganske sikker på at du har lite å stille med. Altså du takket ja til en jobb som nattevakt og klarer ikke jobbe med det lenger? Da sier man opp da kjære deg. 

Anonymous poster hash: f20e6...193

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg

Naiv og ung

Hva tror du?

 

 

Utrolig mye nedlatende kommentarer her, for at man lurer på noe når man er i en kinkig og kjip situasjon. Jeg ønsker jobbe, men jeg er for syk til å jobbe natt. Desverre. Skjønner at jeg ikke vil få 800.00 i lønn for å gjøre ingenting. Jeg trenger ikke masse nedlatende personangrep. Jeg lurte på hvilke rettigheter jeg har, og til alle dere som ikke har peiling men som bare er ute etter å sparke de som ligger nede..stikk. Jeg lurer på vilke rettigheter jeg har som har betalt skatt og vært i arbeidslivet i mange mange år har. Er ikke medlem i noen fagorganisasjon. Jeg får dårlig info fra arbeidsgiver og jeg får følelsen av at de prøver "lure" meg vekk..



Anonymous poster hash: ddba9...b3a
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg

Naiv og ung

Hva tror du?

Utrolig mye nedlatende kommentarer her, for at man lurer på noe når man er i en kinkig og kjip situasjon. Jeg ønsker jobbe, men jeg er for syk til å jobbe natt. Desverre. Skjønner at jeg ikke vil få 800.00 i lønn for å gjøre ingenting. Jeg trenger ikke masse nedlatende personangrep. Jeg lurte på hvilke rettigheter jeg har, og til alle dere som ikke har peiling men som bare er ute etter å sparke de som ligger nede..stikk. Jeg lurer på vilke rettigheter jeg har som har betalt skatt og vært i arbeidslivet i mange mange år har. Er ikke medlem i noen fagorganisasjon. Jeg får dårlig info fra arbeidsgiver og jeg får følelsen av at de prøver "lure" meg vekk..

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

Vel hva ser du egentlig for deg...?

Anonymous poster hash: c14b3...a3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått sykepenger i 9 måneder? Da har du 3 måneder igjen av sykepengerettighetene dine, og så er det over på AAP om du fortsatt er syk og under behandling/arbeidsutprøving. 

Som syk går du altså ikke over på arbeidsledighetstrygd, om du da ikke er frisk nok til annet arbeid.

Jeg ville ringt Nav om jeg var deg og spurt dem om oppsigelse under sykemelding. 



Anonymous poster hash: b0ea1...cb2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør fokusere litt mer på finne deg en egnet jobb, enn hvilke rettigheter du har. Å stå på sin rett til en hver tid er uansett ikke alltid det lureste :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Kjære deg

Naiv og ung

Hva tror du?

 

 

Utrolig mye nedlatende kommentarer her, for at man lurer på noe når man er i en kinkig og kjip situasjon. Jeg ønsker jobbe, men jeg er for syk til å jobbe natt. Desverre. Skjønner at jeg ikke vil få 800.00 i lønn for å gjøre ingenting. Jeg trenger ikke masse nedlatende personangrep. Jeg lurte på hvilke rettigheter jeg har, og til alle dere som ikke har peiling men som bare er ute etter å sparke de som ligger nede..stikk. Jeg lurer på vilke rettigheter jeg har som har betalt skatt og vært i arbeidslivet i mange mange år har. Er ikke medlem i noen fagorganisasjon. Jeg får dårlig info fra arbeidsgiver og jeg får følelsen av at de prøver "lure" meg vekk..

Anonymous poster hash: ddba9...b3a

 

 

Har du sykemelding? Du kan ikke bli sagt opp på grunn av sykdom de første tolv månedene etter at sykdommen innstraff, men dette krever selvsagt sykemelding. Etter tolv måneder kan de si deg opp dersom det ikke finnes annet arbeid du er kvalifisert til. Så, det er rettighetene dine.

Anonymous poster hash: 4cdec...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: det er ikke vanlig å oppgi årsaken til at tidligere arbeidsforhold ble avsluttet i en jobbsøknad, så hvis du må velge mellom å si opp selv og å bli sagt opp, er det hvordan de ulike scenariene påvirker trygderettigheter du bør fokusere på, ikke "hvordan det vil se ut". En oppsigelse vil i dette tilfellet være lett å forklare på et intervju også.

For det andre: dette er grunnen til at du bør være medlem av en fagforening. Det kan være for sent i dette tilfelet, da de ofte ikke tar saker som oppstår før man er innmeldt, men meld deg inn.

For det tredje: Kontakt Nav og forhør deg om hva en korrekt prosess vil innebære og hvilke rettigheter du har og ikke har. Du kan også forsøke frivillige jus-tilbud, kanskje de har noen med kompetanse i arbeidsrett som kan forklare deg systemet så du føler deg trygg på hva mulighetene dine er.

Anonymous poster hash: 969d5...864

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP må søkes om gjennom fastlege. 

"Dersom en arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Sykdom kan da under særlige forutsetninger være en saklig grunn til oppsigelse. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere at tilrettelegging, omplassering og annet har vært vurdert." - Arbeidstilsynet http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229#3 



Anonymous poster hash: b0ea1...cb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Tror du bør fokusere litt mer på finne deg en egnet jobb, enn hvilke rettigheter du har. Å stå på sin rett til en hver tid er uansett ikke alltid det lureste :)

 

Dette er det smarteste rådet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...