Gå til innhold

Aviendha skal slanke seg - MYE


Aviendha

Anbefalte innlegg

Ny i dagbokforumet, og smeller til med en ned-i-vekt-dagbok.

Alder: 22 år.
Yrke: Student.
Høyde: 173 cm.
Vekt: 104 kg.
BMI: svimlende 35... :trist:

Planlegger å bruke Grete Roedes matregistreringside for å få kontroll over mattinntaket. Har erfart tidligere at å spise fem-seks ganger om dagen får meg til å gå ned i vekt, det gjør derimot ikke det å spise som jeg har gjort til nå, nemlig to-tre måltider om dag.

Har per i dag ikke bestemt hvor mye jeg skal ned, men det er jo tydelig at jeg har en god del å ta av.

Så, med det erklærer jeg dagboken som åpnet! Kom gjerne med tips og triks, tar gladelig i mot! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt bakgrunnsinfo:

Var lang og tynn da jeg ble født, og var normalvektig/"robust" som barn. Alltid vært relativt høy, og håpet vel jeg ville vokse av meg valpefettet. Fikk mye kommentarer på utseendet i begynnelsen av tenårene, fordi jeg sammenlignet med de andre jentene var mer tettbygd. Ser på bilder i ettertid at jeg slettes ikke var unormal, men var så heldig at jentene rundt meg var veldig tynne. Problemet var at jeg kom i puberteten veldig tidlig, så pupper/hofter kom omtrent over natten.

Hadde noen vanskelig år på ungdomsskolen, der jeg overspiste for så å kaste opp maten etterpå, uten at det hjalp på utseendet, så den veien er helt utelukket å gå denne gangen ;)

Kan ikke huske å noen gang hatt et normalt forhold til mat, det har blitt brukt som trøst. Slik er det fremdeles enda, jeg er veldig kjapp med å kjøpe potetgull dersom jeg mener jeg "fortjener det".

Vekten har jevnt og trutt steget i løpet av årene, men nå er det definitivt nok! Selv om jeg enkelte dager føler meg helt grei som jeg er, er det dager jeg gråter meg i søvn over hvordan jeg ser ut. Er blant annet livredd for at folk ser gjennom gamle bilder på Facebook, og tenker, "fy faen, for ei dundre hun har blitt!".

Om jeg skulle sette en "diagnose" på meg selv nå, ville jeg sagt at jeg er en overspiser. Dette etterfølges selvfølgelig av intens dårlig samvittighet, der jeg lover meg selv at "i morgen, DA skal jeg spise sunt og dra på trening!". Kan legge ut et eksempel på en slik dag der jeg bare gafler i meg usunne matvarer, må bare manne meg opp først (kommer nok noen reaksjoner på det, vil jeg tro).

Endret av Aviendha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Masse lykke til :) Og noe av det viktigste er å sette seg realistiske mål..og små belønninger..eks: når du har gått ned de første 10 kg...da kan du spandere et eller annet på deg selv...eller kanskje noen i familien din kan slå til med en skikkelig gave når du når ditt endelige mål..den berømmelige gulroten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til :) Og noe av det viktigste er å sette seg realistiske mål..og små belønninger..eks: når du har gått ned de første 10 kg...da kan du spandere et eller annet på deg selv...eller kanskje noen i familien din kan slå til med en skikkelig gave når du når ditt endelige mål..den berømmelige gulroten :)

Tusen takk! Foreldrene mine tilbød seg faktisk å betale en god sum for hver kg jeg gikk ned for noen år siden, men det hele rant dessverre ut i sanden. Merkelig at jeg som skoleelev ikke ble motivert nok av penger. Tviler på at de tilbyr det samme i dag, siden jeg tross alt er voksen (men det hadde selvfølgelig vært greit å få spedd på stipendet, haha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Tusen takk! Foreldrene mine tilbød seg faktisk å betale en god sum for hver kg jeg gikk ned for noen år siden, men det hele rant dessverre ut i sanden. Merkelig at jeg som skoleelev ikke ble motivert nok av penger. Tviler på at de tilbyr det samme i dag, siden jeg tross alt er voksen (men det hadde selvfølgelig vært greit å få spedd på stipendet, haha).

Hahahaa..klart det! Studenter har som regel god bruk for noen ekstra kroner på kto :) Skader ikke å spørre og sia t det ville vært en stor motivator og at det ville ha hjulpet deg ikke minst økonomisk :) Heier på deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaa..klart det! Studenter har som regel god bruk for noen ekstra kroner på kto :) Skader ikke å spørre og sia t det ville vært en stor motivator og at det ville ha hjulpet deg ikke minst økonomisk :) Heier på deg!!

Tror jeg skal gjøre det etter jeg har gått ned litt på egen hånd, slik at de vet jeg er motivert :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag:

Ble ikke akkurat en perfekt mat-dag; kun tre måltider i dag, og har ikke fått dekket dagsbehovet som er regnet ut i fra vekt og høyde (selv om jeghadde en veldig stor middag). Ble knappe 1300 kalorier. Kan ha noe å gjøre med at jeg hadde fri i dag, noe som betyr få faste rutiner. Den eneste aktiviteten ble en liten sykkeltur på 20 minutter, siden jeg måtte ut et ærend. I tillegg har jeg halsbetennelse, så bare jeg blir litt varm, hoster jeg til jeg brekker meg. Herlig...

På den positive siden: Har ikke spist potetgull eller annen snacks. (Ingen stor bragd, tenker du kanskje? Jeg er totalt avhengig av salt, kan finne på å spise grillkrydder uten noe annet...)

Satser på en bedre dag i morgen, med flere mellommåltid, og minst en halvtime aktivitet. Her snakker vi lavterskel. :plystre:

Endret av Aviendha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Tror jeg skal gjøre det etter jeg har gått ned litt på egen hånd, slik at de vet jeg er motivert :-D

Veldig smart :) Da viser du både deg selv og dem at du er motivert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviteten i dag ble bare 15 minutter rask sykling til og fra skolen. Formen er fremdeles ikke bra, men jeg tenker all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Tenke egentlig å gå en tur nå i kveldingen, men styrtregnet gjør at det frister lite... I tillegg har jeg et tonn av skolearbeid som må gjøres. Baby steps her, altså.

I dag gikk det litt bedre på matfronten, og jeg kom meg såvidt innenfor dagsbehovet. Før kveldsmaten lå jeg på 1200 kalorier, så ble to stekte egg + noen skiver bacon som dagens siste måltid. Bacon er egentlig ikke noe jeg pleier å spise, men kjente at jeg måtte få i meg noe salt.

Det virker som om problemet mitt er å få i meg nok kalorier, selv om det er vanskelig å fatte at det må mer mat til for å gå ned i vekt. Er det flere som har det problemet, og som eventuelt har noen tips? Jeg tror underbevisstheten min får meg til å tro at det er bedre å spise for lite, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir nok den største utfordringen. Jeg skal på bursdagsfest, og fikk omtrent sjokk da jeg sjekket hvor mange kalorier det er i det jeg normalt drikker...

Dere andre som prøver å gå ned, kutter dere ut alt av alkohol, nipper til et glass vin, eller tar den helt ut uten å tenke på kalorier?

Ellers: dag tre uten potetgull! Var på butikken i sted, og kjente det gjorde meg ingenting å gå forbi potetgullhyllen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag:

Gått ned 1.9 kg, og vekten står nå på 102.1. Veide meg ikke til samme tidspunkt som forrige onsdag, så tror kanskje ikke vektnedgangen er helt reell. Får prøve å veie i kveld også. Første lille delmål er selvfølgelig å komme under tresifret. :fnise:

Er ikke 100% fornøyd med uken, siden det gikk med en del alkohol på lørdag. Faktisk så mye at ukesammendraget med tanke på kalorier har blitt kraftig overgått. I gjennomsnitt har jeg nemlig ligget på 1900 kalorier, noe som er for mye for meg som vil ned i vekt.

Denne uken blir enda travlere, reiser bort med skolen resten av uka. Skal få inn mer mosjon enn uka som har gått, men alt i alt gir jeg meg en klapp på skulderen siden jeg faktisk har gått ned! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe bra på bare en uke! :)

Ja, jeg ble veldig overrasket selv! Har ikke følt at jeg har gått inn heelt 100 %, men noe riktig må jeg ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedag:

Nå er det en stund siden sist, har vært på skoletur. Var veldig spent da jeg gikk på vekten i dag, for den siste uka har vært preget av altfor mye mat og alkohol. I tillegg gikk jeg på en smell i går, og fråtset i meg en hel rømmeboks med dip, og en svær 400-gramspose med potetgull... spiste ikke så mye annet den dagen, men fikk dekket dagsbehovet og vel så det :(:sjokkert:

Vekten står nå på 102.8, så sånn sett har jeg kun lagt på meg 200 gram på en uke.

10.09 - 104
17.09 - 102.1
24.09 - 102.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg! :heiajente: Veldig flink som har klart å holde deg unna potetgull allerede, når du er så avhengig!!

Det er forresten lurt å veie seg på samme tidspunkt i uka, og gjerne om morgenen før man har spist og etter man har vært på do. Da er det lettere å få en konkret oversikt over hva du faktisk veier. Og husk at du vil veie mer når du har mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg! :heiajente: Veldig flink som har klart å holde deg unna potetgull allerede, når du er så avhengig!!

Det er forresten lurt å veie seg på samme tidspunkt i uka, og gjerne om morgenen før man har spist og etter man har vært på do. Da er det lettere å få en konkret oversikt over hva du faktisk veier. Og husk at du vil veie mer når du har mensen.

Har hatt en storsmell når det kommer til potetgull, men har oppdaget at dersom jeg unner meg litt på lørdagskvelden, får jeg faktisk ikke supercravings ellers i uka.

Jeg veier meg onsdager, da har jeg fri fra skolen. Veide meg faktisk før jeg gikk på do denne gangen, og fikk en liten nedtur fordi jeg hadde lagt på meg mer enn jeg trodde. En tur på do senere viste at jeg hadde gått opp knappe 200 gram, så doturen hjalp en god del, hihi.

Nå har jeg aldri mensen med p-pillene jeg bruker, så vet ikke om det samme gjelder da?

Takk for at du heier :D

Kjenner jeg er litt ambivalent når det kommer til å fortelle folk om slankeprosjektet. Skjønner at det kan hjelpe på motivasjonen, men samtidig føler jeg at jeg blir gjenstand for prat og overvåking om det jeg spiser. Foreløpig er det kun mamma og en venninne som ikke bor i nærheten som vet om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veiedag:

Veier nøyaktig det samme som forrige onsdag, så vekten har heldihgvis ikke gått opp... Litt skuffende, fordi jeg føler jeg har vært flinkere denne uken med både mat og trening.



10.09 - 104
17.09 - 102.1
24.09 - 102.3
01.10 - 102.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at etter alkoholinntak samler kroppen på vann og fettforbrenningen går også mye saktere en god stund! Så ikke mist motet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at etter alkoholinntak samler kroppen på vann og fettforbrenningen går også mye saktere en god stund! Så ikke mist motet :)

Huff, hvor lenge påvirker alkoholen kroppen egentlig? Har holdt meg unna siden fredag 19.. ;)

Har forresten oppdaget at jeg har skikkkelig dårlig ånde nå om dagene, lurer på hva det kan være? Aldri vært plaget med det tidligere, og jeg er flink til å pusse tenner osv, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hvor lenge påvirker alkoholen kroppen egentlig? Har holdt meg unna siden fredag 19.. ;)

Har forresten oppdaget at jeg har skikkkelig dårlig ånde nå om dagene, lurer på hva det kan være? Aldri vært plaget med det tidligere, og jeg er flink til å pusse tenner osv, hehe.

Jeg kan få vektoppgang/vektstopp i en ukes tid sånn + -, varierer nok fra person til person :Nikke: Så bra fortsett som du gjør og hver forsiktig med alkoholen! :)

vet at på lavkarbo er det vanlig å få dårlig ånde / aceton ånde fordi man kommer i ketose, kan hende noe av det samme gjelder ellers også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...