Gå til innhold

Sprettballens sprett


Gjest Sprettballen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
Gjest Sprettballen

Og enda en nedtur. :(

Trener jeg ikke hver dag får jeg smerter, så enkelt er det, men når jeg trener såpass mye som jeg gjør, behøver jeg også nok hvile (sykdom som krever det)

Mannen min sin jobb er ikke helt forenelig med mine behov.

Hans fravær medfører ekstremt mye kjøring/henting, og tidlige morgener, og jeg får en dagsrutine som ikke tåler så mye trening som jeg skulle behøver, jeg får sterke smerter, sover dårlig, blir ekstra sliten, og kommer inn i en vond sirkel.

Med en 5 ukers rotasjon får jeg to uker med trening, to uker hvor jeg er helt utslitt, og en uke hvor jeg bygger meg opp igjen.

Det blir for uregelmessig.

Men hvordan skal jeg klare å komme ut av denne sirkelen da?

Jeg opp kl 5.30, for sønnen må kjøres på jobben! Den kan jeg ikke endre.

For å få nok søvn, må jeg da legge meg senest kl 21 - 21.15. Jeg fungerer dårlig med mindre enn 8 timer i senga, og best fungerer jeg med nærmere 9 timer.

Alle "utenomaktiviteter" må begrenses til et absolutt minimum.

Men det må da være noe annet jeg kan gjøre, som jeg ikke ser?

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Sprettballen

I'm back...

 

Etter at jeg skrev forrige innlegg ble jeg bare dårligere og dårligere, og jeg måtte slutte med alt av trening og aktivitet.

Diverse utredninger viste at jeg har et fysisk problem som fører til at jeg hele tiden "jobber i sterk motvind med håndbrekket på,  i bratt motbakke på blankis" (legens ord), og at jeg hele tiden balanserte på grensen mellom belastning og overbelastning.

 

Nå har jeg fått medisiner som "løsner håndbrekket, demper motvinden, og fjerner glattisen", men "motbakken" og noe av "motvinden" må jeg leve med.

Det vil si at jeg kan trene litt, men jeg må lære meg hvordan, og hvor mye.

 

 

Nye utfordringer, og nye løsninger.  :)

 

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Sprettballen

Det er ikke ofte jeg ikke klarer å legge fra meg en diskusjon, men denne gangen er det vanskelig.
Jeg må bare lufte litt her nå, og jeg velger å gjøre det her i stedet for å spore av den andre tråden ytterligere.

I en annen tråd fikk jeg høre at jeg ikke hadde alvorlige nok mageproblemer fordi jeg ikke hadde stomi.  Og om jeg hadde hatt stomi var det ikke noe problem å stå i jobb.

Disse to sitatene var rettet direkte til meg.

Sitat

Da kan man få utlagt tarm, som man får når man har alvorlige mageproblemer. Det har jeg. Jeg har diare hele dagen lang, og det er ikke til hinder for arbeid.

Sitat

En stomioperasjon er ingen lett løsning, det er bare for de med alvorlige nok problemer til å rettferdiggjøre en så alvorlig operasjon. Skjønner på det du skriver at du har null peiling på hvorfor de mest alvorlig syke får denne operasjonen. Det har nok aldri vært vurdert i ditt tilfelle. 

Problemet er ikke at jeg ble mistrodd, men at slik feilinformasjon som brukeren her kommer med bidrar til ytterligere stigma og mistenkeliggjøring.

En ting har brukeren rett i, og det er at det å få en stomioperasjon ikke er en lett løsning.  At alvorlighetsgraden av sykdommen avgjøres av hvor vidt du har stomi eller ikke er derimot feil

Når legene vurderer stomi, ser de på om fordelene ved å ha stomi skal veie opp for ulempene.
For egen del veier ikke fordelen ved stomi opp for ulempen ved "kort tarm-syndrom".  Løsningen for meg har derfor blitt et par tilfeller av reseksjon av affektert del i tynntarmen (med avlastende midlertidig stomi) i stedet for permanent stomi.<

Det er også et titalls andre grunner til at stomi ikke blir ansett for å være en god løsning for mange, uten at det sier noe som helst om alvorlighetsgraden av deres sykdom.

For orden skyld tror jeg ikke dette ble skrevet av en med kjennskap til tarmsykdom, jeg kan ikke tro at noen med kunnskap er så ignorante.  Jeg tror dette ble skrevet av en som ville provosere, og lot som om h*n selv hadde det, men feilinformasjonen kan likevel føre til økt stigma og mistenkeliggjøring, og det liker jeg ikke!

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...