Gå til innhold

Hvordan regne syklus og eggløsning?


A92

Anbefalte innlegg

Jeg har svært uregelmessig mens. Hadde mens 2.mars og fikk igjen mens igjen nå den 10.april. Når vil eggløsning være og hvordan regne syklus etc da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Prøv deg på en app for slikt, så regner den ut for deg. Feks iperiod til iPhone. Om jeg ikke tar feil ca 14 dager før muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på når du bare refererer til en syklus.

Er den på 40 dager hver eneste syklus eller varierer det?

Normalt sett kan man gå utifra at perioden etter eggløsning(lutealfasen) er konstant(om en ikke har hormonel ubalanse da) og den bør ideelt sett være på 14 dager. Men alt fra 12-16 dager kan være normalt.

Det beste i din situasjon er, som nevnt over, eggløsningstester eller temping. Temping vil ikke vise deg når du vil få eggløsning (vil vise deg i ettertid om du har hatt), men det kan hjelpe deg i å kartlegge syklusen din.



Anonymous poster hash: 7c5d5...69c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet på ppiller, så første gang den er uregelmessig. Men den var det før jeg starter på ppiller også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet på ppiller, så første gang den er uregelmessig. Men den var det før jeg starter på ppiller også:

Ikke stol på apper. De måler ikke temperaturen din og virker ikke som EL-tester. Før hadde jeg litt uregelmessig mens (28-32 dager), men det jeg fant ut var at jeg hadde eggløsning akkurat 14 dager før nesten mens kom. Det var perioden fra mensen til eggløsningen som ble forlenget. Legen min sa at det er helt vanlig og ikke noe å bekymre seg over. Hvis mensen din er så uregelmessig, da kan du nesten ikke stole automatisk på å regne ut. Du må teste deg fram. Jeg investerte i en del EL-tester fram til jeg fant ut at månedene når syklusen var på 32 dager var månedene da jeg hadde EL litt senere enn vanlig. Det beste du kan gjøre er å snakke med fastlegen din og få råd derfra. Det var litt morsomt da jeg snakket med ham om det første gangen. Han sa at mange kvinner har symptomer når de har EL og jeg spurte hvordan de kjennes. Da sa han: Jeg vet ikke, jeg har ikke eggløsning selv. Og vi lo begge to.

Men ja, skaff deg EL-tester og ta en test hver (annenhver) dag fram til du finner ut iallefall noe som skjer regelmessig.

Anonymous poster hash: ff4b9...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stol på apper. De måler ikke temperaturen din og virker ikke som EL-tester. Før hadde jeg litt uregelmessig mens (28-32 dager), men det jeg fant ut var at jeg hadde eggløsning akkurat 14 dager før nesten mens kom. Det var perioden fra mensen til eggløsningen som ble forlenget. Legen min sa at det er helt vanlig og ikke noe å bekymre seg over. Hvis mensen din er så uregelmessig, da kan du nesten ikke stole automatisk på å regne ut. Du må teste deg fram. Jeg investerte i en del EL-tester fram til jeg fant ut at månedene når syklusen var på 32 dager var månedene da jeg hadde EL litt senere enn vanlig. Det beste du kan gjøre er å snakke med fastlegen din og få råd derfra. Det var litt morsomt da jeg snakket med ham om det første gangen. Han sa at mange kvinner har symptomer når de har EL og jeg spurte hvordan de kjennes. Da sa han: Jeg vet ikke, jeg har ikke eggløsning selv. Og vi lo begge to.

Men ja, skaff deg EL-tester og ta en test hver (annenhver) dag fram til du finner ut iallefall noe som skjer regelmessig.

Anonymous poster hash: ff4b9...1be

Ja, etter det jeg har lest av dem med bredd erfaring er det temperaturen som er mest til å tro på, så du er helt sikkert rett.

Den appen jeg nevnte kalkulerer ift temperatur og sekret og bruker forskjellige kalkyler som sammensettes. Er den å stole på da? Jeg tenkte at den da var til å stole på, men kanskje er det feil?

I hvertfall når jeg sammenligner den med min andre app som kun beregner utifra når man har hatt mens sist, er det en forskjell på foreløpig en eller to dager mellom sannsynlig EL.

Anonymous poster hash: 0e9e0...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...