Gå til innhold

New York - tips?


Jeeeeeeea

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten reiser til New York i begynnelsen av desember, og blir der i 5 dager. Hva bør vi få med oss? Da tenker jeg på attraksjoner og shopping, hovedsaklig. Noen som har vært i NY før og har noen tips? Vi skal bo på Manhatten, veldig nært Times Square.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Central Park, Ellies Island, SoHo, Times Square, Broadway, Empire State, Chrysler Building, Helikoptersightseeing, Ground zero, kino etc

Ah, NY I miss you!😍

Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme vindtette klær! Når det er kaldt i NY, da er det KALDT! Kald nordavind fra sjøen som trekker inn mellom bygningene. -20 i Norge er ingenting i forhold.

Men ellers er NY fantastisk og dere kommer til å ha mere på "to do" lista på vei hjem enn på vei dit!

Anonymous poster hash: e82cc...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Tusen takk for gode tips! Noterer alt ned ;) Men jeg lurer litt på shopping, er det noen butikker/sentre dere anbefaler? Og er det noe som er veldig billig der som man burde få med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke liker køer slik som Empire State building så er Top of the Rocks et meget bra alternative. Like flott usikt.

Magnolia Bakery - nammmm - beste cupcakes EVAH

Liker du Foto og tekniske dubeditter ta turen til BH Photo - bare butikken i seg selv er verdt et besøk

Ellers bruk beina!!! Det er da man virkelig får oppelve byen. Vi var i Little Italy, China Town, Soho, Brooklyn - veldig kjekt. Ha joggesko/comfy sko

Liker man shopping så ta turen ut av New York- ca en time utenfor er det outlet som heter Woodbury - her kan du virkelig gjøre noen gode kjøp. Shopping midt i New York er jo dyrer enn der.

Goood tur!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er kjempekos å se julevinduene til de store varemagasinene, spesielt Macys, Lord and Taylor og Bloomingdales. Gå på skøyter i Central Park eller Rockefeller Center er også moro om vinteren. Ellers er juleshowet i Radio City Music Hall med the Rockettes populært. The Highline anbefales også sterkt hvis været er fint. Sjekk ut Wholefoods i Columbus Circle. Bra shopping i 34th Street mellom 5th and 6th Ave. Ellers er Uniqlo og Athleta two av mine favoritt butikker. Tror begge finnes på 5th Ave. Vandre rundt i Greenwich Village er også et must.

Anonymous poster hash: 7e1ff...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke liker køer slik som Empire State building så er Top of the Rocks et meget bra alternative. Like flott usikt.

Emig i at utsikten er like flott, men: Jeg har vært i New York flere ganger og besøkt både Empire State og Top of the Rocks. Siste turen min var for få uker siden og jeg ble veldig overrasket over at det var lang kø på Top of the Rocks. Vi fikk ikke kjøpe billetter umiddelbart, men kunne forhåndsbestille to og en halv time frem i tid. Pratet med en av vaktene da vi sto i køen og han kunne fortelle at dette ikke var uvanlig. Tok derfor turen til Empire State building i stedet, var ikke mye kø der. Utsikten er bra begge steder, men altså mer kø på Top of the Rocks for få uker siden.

Elsker ellers å vandre rundt i Central park og bare kikke på folk, kan tilbringe timesvis i ulike deler av parken. Strawberry fields er et must å besøke der. Highline park er også koselig, sett gjerne av et par timer der med påfølgende vandring i meatpacking district (evnt motsatt avhengig av hvilken ende av parken dere starter i). Musikal på Broadway anbefales, det samme med lunch i chinatown. Jeg synes det er fantastisk å besøke Liberty Island og se frihetsgudinna på nært hold (reis i tilfelle så tidlig som mulig for å unngå kø), men vet at mange foretrekker å se henne på avstand fra f.eks Staten Island ferry. Har vært mange ganger på Ellis Island, men synes egentlig det er litt kjedelig etterhvert. Etter stormen "sandy" ble mye av bilder ol på Ellis Island ødelagt og er nå til restaurering. Var derfor mange tomme vegger da jeg nylig var der. Kjekt å ha vært der, men er i grunnen nok med en liten tur.

Jeg har flere ganger benyttet hop on hop of bussene og ville valgt downtown loop dersom jeg hadde 5 dager til rådighet. Det er stor "kamp" for å selge billetter til disse turene og derfor lett å forhandle seg frem til 3 eller 4 døgn men kun betale for 48 timer. Anbefaler ikke nighttour over til Brooklyn da dette blir utrolig kaldt. Ta heller Staten Island ferry dersom dere ønsker å se New York by night. Det er billig med ukeskort på subwayen og jeg foretrekker kombinasjonen subway (raskt mellom steder jeg har besøkt flere ganger eller lange avstander), buss (blir aldri lei av å kikke på bygninger og folkelivet fra bussen) og beina. Går og går og går. Synes det er en fin måte å se byen på når man sitter på bussen, i tillegg til at man kan hoppe av og på hvor man vil.

Anbefaler også en tur til ground zero og gjerne med guidet tur. Har vært der flere ganger, men bare en gang med guide. De 90 minuttene var mye bedre og mer informativt enn de andre turene mine til sammen. Overraskende bra altså.

So nevnt tidligere i tråden er spasertur til Greenwich village et absolutt must. Besøk gjerne både "friends" huset, Magnolia bakery og "sex and the city trappa" dersom du har sett disse seriene.

Jeg reiser ikke til New York for å shoppe, så der kan jeg dessverre ikke bidra. Forstår ikke folk som sløser vekk timer og dager på å gå inne i butikker eller reise på outlet når de først er i New York. Skal jeg på shopping reiser jeg heller til London eller noe sånt :fnise: Hver sin lyst altså, men jeg bare elsker å vandre rundt i NY uten så mye mål og mening annet enn å se på folk og bygninger. Er megafan av byen og bare må reise dit en gang i året. Neste gang vil jeg på helikoptertur, båttur og flere andre ting jeg enda ikke har hatt tid til.

Anonymous poster hash: 36d88...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shopping ville jeg dratt til et outlett hvos dere er opptatt av det, da kan man gjøre kupp på amerikanske designere som Marc Jacobs, MK osv...

Spis burger på shake shack burger, den er seriøst god!



Anonymous poster hash: 17c64...d3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...