Gå til innhold

PROFETIER


Anbefalte innlegg

"TomKrus"

Sant, så rart jødene ikke ser på ham som Messias. Oppfylle profetier i etterkant er ikke vanskelig. Iallfall ikke hvis du vet hvilke du skal oppfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at toraen er Jødisk og ikke Romersk ville dødsstraffen for Jesus vert steining og ikke korsfestelseer, siden Jøder på den tiden steinet folk til døde og ikke korsfestet dem, noe som er en Romersk henrettelsesmetode.  

Derfor synes jeg at profetien gikk i oppfyllelse og ikke ble isenesatt.

Med tanke på at romerne hadde okkupert nevnte landområder i lang, lang tid var korsfestelse en vanlig dødsstraff på den tiden. Du husker kanskje at Pilatus ble presset til å utføre straffen?

Eh..egentlig ikke så rart. Bare les i Romerbrevet kap. 11 vers 25:  

"For jeg vil ikke at dere skal være uvitende, brødre om denne hemmeligheten. Så dere ikke skal være kloke i egne øyne. Forherdelse har nemlig rammet en del av Israel inntil fylden av hedningene er kommet inn, og så skal hele Israel bli frelst"

Kan du tolke den der for meg? Jeg leser hvertfall ingenting om Jesus i det verset. Mulig jeg misforstår deg her, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?"

Hva Jesus sa på korset varierer mellom forskjellige evangelier, paradoksalt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

I og med at toraen er Jødisk og ikke Romersk ville dødsstraffen for Jesus vert steining og ikke korsfestelseer, siden Jøder på den tiden steinet folk til døde og ikke korsfestet dem, noe som er en Romersk henrettelsesmetode.

Derfor synes jeg at profetien gikk i oppfyllelse og ikke ble isenesatt.

Og hvis han hadde blitt steinet til døde, så hadde nok steinene som falt på hans føtter og ben blitt tolket som bevis for profetien. Folk vil alltid lese det de tydeligvis trenger å lese i slike tekster. Folk har et behov for å tro. Det er behovet og ikke guden som er drivkraften bak religionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"TomKrus"

Det er behovet og ikke guden som er drivkraften bak religionen.

Så vist vi slutter å tro at Tom er her også, så slutter han og å eksistere :hoho:

Til superlammet:

Fra kap 9 i romerbrevet blir det forklart hvorfor Jødene ikke tror at Jesus er Messias. Brevet er skrevet av jøden Paulus. Du kan lese i nettbibelen hvist du vil. Det trenger ikke tolkes. Svaret er tydelig. Har ikke tid til å skrive så mye nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
"TomKrus"

Det er behovet og ikke guden som er drivkraften bak religionen.

Så vist vi slutter å tro at Tom er her også, så slutter han og å eksistere :hoho:

Nei, for jeg er faktisk til. Du ser ser hva jeg skriver. Du trenger ikke tro for å tro at jeg eksisterer. Du kan sanse meg ganske så eksplisitt. Det er mennesket som former religionen. Det er mennesket som fører den videre. Slutter man å tro, forsvinner troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja, men i dette spørsmålet får du snakke for deg selv og så får jeg snakke for meg. For meg er Gud like levende som Tom og han kan så vist snakke.

Faktisk vil Han snakke med alle, men Han kan bare snakke til dem som VIL høre på Han.

Hilsen *SOL* ...har glemt å logge meg inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Faktisk vil Han snakke med alle' date= men Han kan bare snakke til dem som VIL høre på Han.

Og jeg skriver selv om folk ikke ønsker å lese...

Snakker bare til de som vil høre? En tidligere buskbrenner, tavleoverbringer, landeplageutøver og menneskesønnsofrer har visst ikke det samme markeringsbehovet nå som før. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

en relevant sak

pastor Torp beklager nå OL-profetien

fra Magazinet

Pastor Jan-Aage Torp tar selvkritikk etter at han i sommer gikk ut i mediene og varslet om et blodbad under de kommende Olympiske Leker i Athen.

Hedenske guder

Først ble det mye oppstyr omkring en bønneaksjon for å stoppe arrangementet. Torp var tidligere på sommeren med på en bønnereise til Athen der det ble bedt om at OL måtte stoppes blant annet på grunn av at hedenske guder påkalles som en del av åpningsseremonien.

Bare noen dager før lekene startet ble det enda mer oppmerksomhet rundt et nytt OL-utspill fra Oslokirken-pastoren. Denne gangen om "åndelige synsinntrykk" Torp ville formidle om et mulig terroranslag mot arrangementet. "

– Forstår ikke

– Men hvordan ser du i dag på de tingene du hevdet skulle skje? Enkelte har kalt det for falske profetier.

– På prinsipielt grunnlag vil jeg si at når ting ikke går i oppfyllelse på en så synlig og konkret måte som jeg hadde varslet, så er dette noe jeg absolutt må beklage

.

http://www.magazinet.no/default.asp?menuid...=2&linkid=19490

--------

Dette er hva pastor Torp uttalte i forkant av sommer-OL i sommer:

fra 22-juli 2004

(VG Nett ) Pastor Jan-Aage Torp er sikker på at det ikke blir noe av OL i Athen. Idrettsfesten er nemlig stanset ved bønn.  

Pinsevennen Jan-Aage Torp mener bruken av motiver fra gresk mytologi i forbindelse med sommerens olympiske leker er et uttrykk for demonisk påvirkning, skriver Dagen.  

Dro til Athen  

Derfor reiste Torp, som er pastor i Oslokirken, til Athen sammen med 12 støttespillere. I Athen ba Torp og hans 12 disipler til Gud om at OL må stanses.  

- Vi ba, gjorde profetiske handlinger og erklærte at OL ikke skal gjennomføres, sier Torp til Korsets Seier.

- Det kommer ikke til å bli noe OL i Athen, sa Torp om arrangementet som ikke bare trues av norske pinsevenners bønner. Generelt gresk kaos og problemer rundt byggingen av OL -fasilitetene er nesten like truende for gjennomføringen av arrangementet.  

- Demonisk påvirkning  

- Den greske gudsdyrkelsen er ikke en død religion, men fører mennesker inn under en demonisk påvirkning. Ungdom søker åndelige realiteter. Gud har talt til oss om at vi ikke skal akseptere dette. Vi tror på bønnens makt, og at vi gjennom bønn kan rive festningsverk i grus, sier Jan-Aage Torp til Korsets Seier.

hele artikkelen

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=231794

her er fra et radiointervju med Jan Åge Torp og Anita Valen (hun er vist pinsevenn)

fra juni

Fra Dagsnytt 18, debatt mellom Anita Valen (AV), Pastor Torp (PT) og med debattleder (DL).

DL: - Om OL likevel blir arrangert, vil du ønske Anita Valen lykke til da?

PT: - Jeg vet at OL ikke blir arrangert.

AV: - *sukk*

DL: - Men dersom det LIKEVEL blir arrangert, vil du ønske henne lykke til?

PT: - La meg slippe å teoretisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"TomKrus"

Snakker bare til de som vil høre? En tidligere buskbrenner, tavleoverbringer, landeplageutøver og menneskesønnsofrer har visst ikke det samme markeringsbehovet nå som før. Hvorfor ikke?

Da Jesus for opp til himmelen ble den Hellige Ånd gitt til oss. Denne er også kalt talsmannen. Den 7arma lysestaken er et symbol på DHÅ. DHÅ snakker til våre hjerter. Guds ord. Ellers fikk vi nådegavene.

Vet om misjonærer og andre som fullt ut har måttet stole på Gud og hans kraft. De hadde hatt et og annet de kunne ha tilføyd her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Vet om misjonærer og andre som fullt ut har måttet stole på Gud og hans kraft. De hadde hatt et og annet de kunne ha tilføyd her.

Jeg har sittet toget fra Buskerud til Kristiansand og diskutert religion og filosofert over livet med en pensjonert misjonær, så har hørt mye om det. Jeg kjenner mange mennesker som fullt ut har måttet stole på seg selv og sin egen dømmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litjmæ
Da Jesus for opp til himmelen ble den Hellige Ånd gitt til oss. Denne er også kalt talsmannen. Den 7arma lysestaken er et symbol på DHÅ. DHÅ snakker til våre hjerter. Guds ord. Ellers fikk vi nådegavene.

1. Hva har den 7arma lysestaken med saken å gjøre?

2. Snakker du med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7arma lysestaken er et symbol på Den Helllige Ånd, som tidligere nevnt. Den setter lys på og lyser opp ting en skal se. Tom etterlyser markeringsbehovet til Gud nå. Det jeg prøver å si er at Gud har etterlatt sin suverene ånd her på jorden. Når et menneske kommer til tro på Gud, mottar mennesket DHÅ. Denne ånden forteller mennesket hva som er rett og galt. Desvere har vi alt for lett for å ignorere hva ånden sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7arma lysestaken er et symbol på Den Helllige Ånd' date= som tidligere nevnt. Den setter lys på og lyser opp ting en skal se. Tom etterlyser markeringsbehovet til Gud nå. Det jeg prøver å si er at Gud har etterlatt sin suverene ånd her på jorden. Når et menneske kommer til tro på Gud, mottar mennesket DHÅ. Denne ånden forteller mennesket hva som er rett og galt. Desvere har vi alt for lett for å ignorere hva ånden sier.

Også kjent som samvittighet. Gamle måter å forklare ting og tang på klarer jeg dessverre ikke å tro på. Ikke misforstå meg, jeg synes de som har noe å tro på er heldige! Jeg klarer bare ikke tro på noe som ble "laget" for mange tusen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vist du aldrig hadde opplevd en rose noen gang, Superlammet og jeg skulle forklare hvordan den lukter for deg, så ville jeg fått like store problemer som jeg har nå når det gjelder å forklare vissheten om at Gud er og hva forskjellen på samvittighet og DHÅ er. Jeg har alltid hatt samvittighet men jeg har ikke alltid vært Kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...