Gå til innhold

PROFETIER


Anbefalte innlegg

I salmenes bok Kap.22, vers 17-20 står det om Jesu lidelse på korset..det skal godt gjøres å få en slik profeti til å klaffe :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Hvor mange tusen ble pint slik på korset? Hva var den vanlige straffen på den tiden?

Du skulle tatt med vers 2 også. Dette ble vel angivelig sagt av Jesus på korset:

"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, vel - no er det fleire profetiar i gamle testamentet om Messias som Jesus oppfylte. Hugsar det var mange, men er usikker på kor mange - (søker) -over 300 ser det ut til. Eller i følge ei anna side, 300 om hans første komme, 500 om når han kjem igjen.

Sjansen for at alt dette skulle stemme er litt mindre enn at berre den eine moni nemnde skulle stemme.

Eit raskt søk på Google etter prophecies Jesus fulfilled vil gi ein del treff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Sjansen for at alt dette skulle stemme er litt mindre enn at berre den eine moni nemnde skulle stemme.

Sant, så rart jødene ikke ser på ham som Messias. Oppfylle profetier i etterkant er ikke vanskelig. Iallfall ikke hvis du vet hvilke du skal oppfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sant, så rart jødene ikke ser på ham som Messias.

Jepp, det er rart. Men så har dei heile tida venta på ein Messias som skal fri dei frå fiendane her på jorda - og så trur dei at før det skjer skal dei få eit helvete her på jorda (folkeleg sagt.) Og det stemmer jo bra med det Bibelen seier det - dei som ikkje tek i mot Jesus som frelsar skal få det svært vanskeleg dei siste 7 åra før han kjem tilbake.

Oppfylle profetier i etterkant er ikke vanskelig. Iallfall ikke hvis du vet hvilke du skal oppfylle.

Om du trur du kan visa til at dei profetiane kan visa til kven som helst, så er du velkommen til å prøva å visa det. Det er ein del ganske så spesifikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Om du trur du kan visa til at dei profetiane kan visa til kven som helst, så er du velkommen til å prøva å visa det. Det er ein del ganske så spesifikke der.

Hvis du kan bevise at innfrielsen av disse profetiene faktisk har tatt sted, så vær så god, gjerne fri for utvetydigheter.

Regner med at du bla. har en legejournal som referer til en jomfrufødsel i Betlehem.

Du må heller ikke glemme at grunnleggerne av kristendommen ville at dette skulle stemme, og det er vel flere av grunnleggerne som har skrevet om Jesus (iallfall har de som har skrevet om ham trodd han var Messias. Tviler på at noen av de var der under fødselen f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del synest eg lenkene eg gav er ein utmerka start å sjå etter bevis på oppfylte profetiar. Kvar for seg kan du nok finna mange tvetydige (Jesus var ikkje den einaste avDavids ætt, t.d.) men du veit like godt som meg at når mange profetiar peikar til éin Messias, så må du sjå alle profetiane i lag.

Elles var det du som skreiv det var lett å oppfylla profetiar i etterkant, når du veit kva for nokre du skal oppfylla. I den samanhengen du skreiv det er det vanskeleg for meg å tru du meinte noko anna enn at du sikta til profetiane om Messias, og at det i etterkant ville vera lett å plassere ein kva som helst person som Messias.

Sidan du synest det er lett å oppfylla profetiar i etterkant, så hadde det vore interessant å sjå korleis det vert gjort i dette tilfellet. Enten du viser det sjølv eller har andre kjelder som gjer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Sidan du synest det er lett å oppfylla profetiar i etterkant, så hadde det vore interessant å sjå korleis det vert gjort i dette tilfellet. Enten du viser det sjølv eller har andre kjelder som gjer det.

Det er da ganske lett å oppfylle profetier, hvis det ikke er noen som ber om noen form for bevis for at disse er oppfylt.

Hva er bevis for en oppfylt profeti for deg? At du tror på den? Det er mer interessant i denne debatten. Den vanlige kotymen er at den som kommer med en positiv påstand beviser den. Ikke at andre skal komme og motbevise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Har ikke nilest profetiene i Gamle testamentet (som det heter blant kristne) siden jeg var en del yngre :wink: , men

noe vesentlig med messias, så vidt jeg vet, er at han skal bringe fred i Israel (eller for Israel - altså folket...).

Jeg kan ikke se at det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nilest profetiene i Gamle testamentet (som det heter blant kristne) siden jeg var en del yngre  :wink: , men  

noe vesentlig med messias, så vidt jeg vet, er at han skal bringe fred i Israel (eller for Israel - altså folket...).  

Jeg kan ikke se at det har skjedd.

Det er derfor jødane stadig ventar. Det er slikt som skal skje når Jesus kjem att.

Tom: Har du lest på lenkene eg gav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Det er derfor jødane stadig ventar. Det er slikt som skal skje når Jesus kjem att.

Tom: Har du lest på lenkene eg gav?

Jødene venter ikke så mye. Jøder flest er nok mest opptatt av her og nå og for å være ærlig også det som har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les Rom.Kap11, vers25-34....ganske stilig, særlig når me vet kva mange jødar tenker om Mesiass..nemlig at han må vera ein profet og ikkje meir :o men les og Joh5, 46-47 og 2Kor3, 15-16 :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les Rom.Kap11' date=' vers25-34....ganske stilig, særlig når me vet kva mange jødar tenker om Mesiass..nemlig at han må vera ein profet og ikkje meir :o men les og Joh5, 46-47 og 2Kor3, 15-16 :o[/quote']

Hva med å sitere det som står skrevet, for oss som ikke har bibel-bokji for hånda eller som kan bibeltekster utenat? Letter å ta stilling til et sitat enn tilfeldige tall og boktaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Tom: Har du lest på lenkene eg gav?

Lest litt. Kommentarene som følger er fra denne linken du oppga:

1.

Hvordan vet du at Jesu fødsel var en jomfrufødsel?

2.

Var det Maria eller Josef som var i samme ætt som David (og resten av folka han skal være familie med)?

3.

Alle påstandene om at Jesus gjorde ditt og datt ( Flight to Egypt: Hosea 11:1.... Matthew 2:14-15. etc), hvordan vet du at dette har skjedd?

13.

- Zec.9:9 Rejoice greatly, O Daughter of Zion! Shout, Daughter of Jerusalem! See, your king comes to you, righteous and having salvation, gentle and riding on a donkey, on a colt, the foal of a donkey. (Isa.62:11)

Visste Jesus om Biblen som fantes? tror du han hadde lest den? Mente han at han selv var den salvede? I så fall, er det ikke nærliggende å følge slike enkle oppskrifter som å ri på eselet?

33- Time of his death: Daniel 9:25.... Luke 2:1, Matthew 2:1:

- Doing the proper computations, the Messiah was supposed to die on April 3, of the year 33 AC (Open Bible pag.833)

Denne skjønte jeg ikke-

osv osv.

Spennende lesing. Like spennende som å sjekke ut om Nostredamus profetier har blitt oppfylt. Har du andre "bevis", enn fra den oppdaterte utgaven av bibelen? En oppdatert utgave som er skrevet av dem som tror han er Messias?

DNT som et bevis på at Jesus oppfylte mange profteier, er vel like troverdig som nazistenes skriverier om jødenes underlegenhet (uten å kjenne sannhetsgehalten til noen av dem på forhånd. Ingen annen sammenligning) - jeg foretrekker upartiske kilder. Men hallo, tro hva du vil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
les Rom.Kap11' date=' vers25-34....ganske stilig, særlig når me vet kva mange jødar tenker om Mesiass..nemlig at han må vera ein profet og ikkje meir :o men les og Joh5, 46-47 og 2Kor3, 15-16 :o[/quote']

Dritstilig. Spesielt når jødene overhodet ikke tror at Jesus fra Nasaret berre var ein profet, men faktisk en jødisk mann.

En av mange surrehuer.

Med all respekt: Han gav håp og lovet frihet til et undertrykt og okkupert folk. Og han var ikke den eneste. Riktignok hadde han ekstremt stor gjennomslagskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om eg har andre bevis? Tja - eg fann ein annan nettstad som såg interessant ut. Sjølv om eg lenker til ei spesifikk side her, så sjå litt på andre sider òg. Du finn referansar til andre kjelder som fortel om bl.a. Jesus.

Eg veit ikkje kor mykje som står der - har ikkje tid til å lesa alt no - men eg veit det er ein del svært skeptiske som har gått Bibelen etter i saumane (ikkje berre GT og arkeologiske utgravingar) som har funne ut at det andre kjelder seier støttar opp under det Bibelen seier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Om eg har andre bevis? Tja - eg fann ein annan nettstad som såg interessant ut.

Fortsatt er det da kun snakk om å sammenligne GT med NT.

Her har du iallfall en lenke til Jesus Seminar. Usikker på om du har hørt om det/dem, men det er et forsøk av mange teologer/religionsvitere/historikere (ca 200 stykk. Tror man får tilgang til seminarene med en dr.grad i slike emner, du skal med andre ord være en spesialist i feltet) på å finne ut av hvem Jesus egentlig var. Dette er ikke en samling av Dan Browns og von Dänikens.

Når de møtes på seminarene sine har de et intriktat avstemmingssystem for å avgjøre hva de mener om hvem Jesus egentlig var. Her er et lite utdrag om Jesu gjerninger, og hva de mener om det:

During the second phase of the Jesus Seminar, which lasted from 1991 to 1996, the Fellows examined 387 reports of 176 events, in most of which Jesus is the principal actor, although occasionally John the Baptist, Simon Peter, or Judas is featured. Of the 176 events, only ten were given a red rating (red indicates that the Fellows had a relatively high level of confidence that the event actually took place). An additional nineteen were colored pink (pink suggests that the event probably occurred). The combined number of red and pink events (29) amounts to 16% of the total (176). That is slightly lower than the 18% of the sayings—primarily parables and aphorisms—assigned to the red and pink categories in The Five Gospels.

For those who believe the Bible to be the word of God a 16% historical accuracy rate may seem ridiculously low. Why did the Seminar end up with so many black (largely or entirely fictive) and gray (possible but unreliable) reports? The results should not be surprising to critical scholars—those whose evaluations are not predetermined by theological considerations

Deres konklusjoner er/var altså at 16% av handlingene og 18 % av ytringene med stor sannsynlighet eller med mulig sannsynlighet har blitt gjort av og har kommet fra Jesus.

Kan slenge inn en link til noen kritikere av disse seminarene også: Anti-Christian Jesus Seminars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt er det da kun snakk om å sammenligne GT med NT.

På den spesifikke sida eg lenka til ja - men det er referansar til uavhengige kjelder på andre sider. (Må lesa meir der sjølv seinare.)

Skal sjå på dei lenkene du gav seinare, òg. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

I og med at toraen er Jødisk og ikke Romersk ville dødsstraffen for Jesus vert steining og ikke korsfestelseer, siden Jøder på den tiden steinet folk til døde og ikke korsfestet dem, noe som er en Romersk henrettelsesmetode.

Derfor synes jeg at profetien gikk i oppfyllelse og ikke ble isenesatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...