Gå til innhold

Homofili og bibelen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hihi, det er jo litt morsomt med tanke på hvordan Jesus framstilles i ettertid :)

Kanskje han var homo

Ikke sant? En tydelig arisk, høy vakker mann med langt hår og skjegg. Sannsynligheten er stor for at han ikke så slik ut. Mannen var nok mer kortvokst, og med jødiske/arabiske trekk. Og som det sies, det var ikke naturlig verken med langt hår eller skjegg....

Ett eller annet sted har jeg hørt det står at folk tok anstøt av hans utseende til og med, men det har jeg aldri funnet og lest selv, så jeg garanterer ikke sannheten i det utsagnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg mener i hvert fall at skal man kalle seg kristen så må man følge det som står i NT og ikke velge bort det man selv synes ikke passer. Enten tror man boken er inspirert av Gud eller så tror man ikke det. Og kaller man seg kristen må man altså godta er det er guds ord, og guds lover - og for meg virker det helt forkastelig å skulle heve seg over hans lov. Dersom man altså tror på ham.  

Derfor skjønner jeg ikke kirken som godtar kvinnelige og homofile prester. Det strider faktisk i mot det som står i boken. Og boken er grunnlaget for troen, ikke sant? Skjønn det den som kan...  :roll:

MÅ man det? Kan man ikke tolke ting ut fra sin samtid?

Jaja, jeg er vel kun en fake-kristen, jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det, Melk. Det kan godt hende at en eventuell Gud godtar at man skalter og valter med hans læresetninger, men jeg tror ikke man skal det.

En annen ting er at jeg ikke kan klare å forholde meg til en gud som forlanger tilbedelse. Eller som sier at homofile ikke er like mye verd som andre. For meg kan ikke en allmektig gud være fordømmende. En gud som sier at du ikke får evig liv hvis du ikke tilber meg. For meg er det selvgodhet, og jeg tror ikke en gud som er allmektig ville vært selvgod.

Derfor har jeg mine egne teorier om hvem eller hva gud er, for at det er ett eller annet som binder oss sammen er jeg ikke i tvil om. Jeg tror bare ikke fullt og helt på bibelens fremstilling av ham/henne/den/dem. Jeg tror menneskene selv har stor egen del av den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke i bibelen at kirken (guds hus)er åpent for alle?? :klø:

Nei det gjør det ikke.

Spedalseke, homofile og prostutiert (uten sammenligning) var ikke velkomne i kirkeromet nei.

Men en prest i dag kan sikkert si det i dag. Det står i NT at Jesus en gang sa " la de små barn komme til meg" men det er nok noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men skummet litt igjennom. Er enig med mange i noe, men ikke i alt. Jeg er kristen, men jeg tror likevel ikke at Bibelen er "ufeilbarlig". Den er faktisk skrevet ned av mennesker, og det er menneskelig å feile. Paulus var ikke noe supermenneske han heller, og det er klart at det han skrev ble farget av samtiden og av hans egen overbevisning om ting. Jeg tror Bibelen må leses med tanke på den tiden den ble skrevet i. Mange mener f. eks at Paulus var kvinnefiendtlig/kvinneundertrykkende. Saken er at han i forhold til tiden han levde i, så var han heller det motsatte.

Ser at mange skriver at Bibelen er en viktig rettesnor for livet og at en ikke kan kutte ut GT osv. Jeg er forsåvidt enig i det, men vi må ikke glemme at GT er skrevet før Jesus døde på korset og stod opp igjen. Det som skjedde da forandret allting totalt. Tidligere var mennesket underlagt loven, og måtte følge den. Men Jesus oppfylte loven, og ga livet sitt for oss som ikke klarer det. Nå i "den nye pakt" som den kalles, så skal loven være skrevet i hjertene til den troende. Så på en måte kunne vi godt klart oss uten Bibelen. Og det er det jo mange kristne som gjør også. Og de blir helt avhengige av å stole på Gud og å lytte til ham. Tror for mange kristne legger all sin trygghet i Bibelen, og kanskje glemmer han som "står bak" .

En annen ting jeg har lyst til å nevne, er at nesten alle kristne setter likhetstegn mellom Bibelen og Guds ord. Men Guds ord må jo være så uendelig mye mer enn Bibelen. Og mange setter Bibelen høyere enn det de personlig hører/føler at Gud sier til dem. Egentlig rart at de tror at det Gud talte til mennesker for over 2000 år siden, er mer relevant for dem selv i dag, enn det Gud taler om personlig til dem i dag.

Mange synes kanskje at dette er skremmende tanker. Hva om Gud sier noe som strider mot Bibelen eller mot noe han har sagt før? Ja, hva om han gjør det? Han har jo gjort det før, bl.a for å teste Abrahams tro. Bibelen sier oss mye om Guds vesen og gir oss på en måte "de store linjene", men mye viktigere er det Gud vil si til oss hver enkelt i dag. Hvis vi våger å lytte etter det, får vi en levende tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det gjør det ikke.

Spedalseke, homofile og prostutiert (uten sammenligning) var ikke velkomne i kirkeromet nei.

Men Jesus var sammen med disse, for han mente de var like bra/bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i melk. Jesus viste oss at loven var til for menneskene og ikke menneskene for loven. Han lot blant annet disiplene plukke aks fra en kornåker på sabbaten og han helbredet på sabbaten også. Mange skriftlærde var ble veldig opprørte pga det. I NT finner minner Jesus oss om hvilke bud som er de viktigste. Det ene er at en skal elske Gud av hele sitt hjerte. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lest fort igjennom her.. det er en ting som slår meg; den gammel og den nye pakt. Er viktig å huske på at Jesus løste oss fra den Gammle pakt. (slipper å feks ofre dyr osv)

Det er også viktig å huske på at vi vet mer om feks hygiene sov med tanke på menstruerende kvinner. (ser jo i samfunn som "ligger etter" har det dette synet ennå på det..)

Når det gjelder Bibelen og homofili. Så står det ikke (etter min mening) at det er galt å være homofil, men at det er galt å leve som homofil.

Også er det viktig å huske at det er bare Gud som skal dømme og ikke vi. Og at ingen synder er større enn andre (untatt å spotte den helige ånd, da) Så om jeg lever som homofil eller om jeg stjeler så har jeg syndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jesus var sammen med disse, for han mente de var like bra/bedre.

Dette forteller meg i såfall at:

1. Menneskene som skrev bibelen har skrevet ut fra egne fordommer og forgodtbefinnende

eller

2. Jesus hevet seg over guds ord...

Begge deler er like forvirrende med hensyn til troverdighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er noe fasitsvar på hvordan man skal tolke budskapet i bibelen.. Hvordan man tolker innholdet, kommer an på bibelsyn og hvilken retning man selv har innenfor kristendommen..

Er ikke så mange kristene som ser på bibelen som sitert fra Gud(slik som muslimene gjør med Koranen). Vi snakker om fortellinger, retningslinjer og brev som var skrevet ned av mennesker.. Brevene som har blitt skrevet var først og fremst ment som en hjelp til "strevende og nyetablerte" menigheter på den tiden. Vi snakker her om samfunn hvor det foregikk både incest, vold og annen form for uro. Kan det da være mulig at det som stod i akkurat disse brevene var ment hovedsakelig til den "strevende" menigheten men at også andre kan ta lærdom av det?

For å nevne homofili:

Det som står nevnt om homofili i NT ble vel aldri sagt i sammenheng med Jesus? Altså, Jesus uttalte seg vel aldri om homofili? Nestekjærlighet, derimot, snakket han mye om.. Jeg har alltid forstått det slik at det er Jesus som er nøkkelen til frelse i kristendommen.

Mange ser også på bibelen som oppdelt i pakter. Pakten med Aberaham, Noah osv.. Den siste pakten var Jesus og at han har tatt på seg alle mennesker synder. Noen vil da si at dersom homofili er en synd, har likevel Jesus dødd for dem, hvis man deler dette synet. En annen ting som også blir tatt opp i NT er hvorvidt jødene fremdeles skulle leve etter de gamle retningslinjene...

Det er jo noe å tenke over..

Jeg har på følelsen at jeg egentlig ikke svarer på de egentlige spørsmålene for tiden.. :-? Poenget mitt var vel at Jesus ikke har tatt noe standpunkt angående homofili(som jeg vet om hvertfall)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
I GT står det at homofili er en synd man skal steiens til døde for. Det står i Moselovene. På samme sted står det at steines til døde skal også den som har sex med en menstruerende kvinne' date=' eller henter inn ved på en søndag. Og tar jeg ikke feil er også onani en synd med den fatale straffen død.[/quote']

Ikke akkurat. Gud ønsket at Onan skulle ta kona til sin avdøde bror, og få barn med henne. Onan ble drept fordi han trakk seg ut i tide og "lot sæden falle på jorden" i stedet for å smelle henne på tjukken.

Hans kriminelle handling var altså ikke onani, men å gå i mot Guds vilje.

(Noe annet er at onani neppe ville vært godtatt uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var vel at Jesus ikke har tatt noe standpunkt angående homofili(som jeg vet om hvertfall)..

Til gjengjeld har han heller ikke motsagt disse reglene i mosebøkene. Han sa jo gjerne fra om andre ting han var uenig i, så hvis han var uenig i at homofili var synd, så ville han ha sagt det.

Og han gjentok flere ganger at lovene (derfor inkl. reglene om homofili) fortsatt var gyldige.

Man kan i høyden si at Jesus unnlot å nevne det fordi han ikke turde eller fordi det han evt. sa om teamet har blitt sensurert i Nikea.

Når det gjelder det om hvorvidt Jesus er nøkkelen til frelse i kristendommen. Joda. Men hvem er det som har makt til å frelse? Det er Gud. Gud sier at homofili er synd og Jesus hadde ingen innvendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror uansett spørsmålet angående homofili og andre ting er et spørsmål om hvilket bibelsyn man har.. Man kommer ikke bortifra at tekster i Bibelen strider imot hverandre og at det derfor blir satt spørsmål ved dem. Jeg tror ikke kristendommen basserer seg på en bok, jeg tror Bibelen er et hjelpemiddel for å bli bedre kjent meg seg selv, Gud og Jesus og dermed også et hjelpemiddel på veien til frelse.

Jeg har også hørt at enkelte menigheter godtar homofile dersom de ikke "praktiserer det".. Så det er splittede meninger.. Jeg tror ingen har "fasit på sannheten" i denne sammenheng.

Kan godt være jeg er naiv, men jeg har alltid hatt inntrykk av at kristendommens Gud er en barmhjertig gud og tror reglene og lovene(skriftene) var for å beskytte menneskene, ikke dømme dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at enkelte menigheter godtar homofile dersom de ikke "praktiserer det".. Så det er splittede meninger.. Jeg tror ingen har "fasit på sannheten" i denne sammenheng.

Jeg tror dette er det vanligste blant dem som mener at homofili er synd. Det å være homofil er ingen synd. Det er praksis det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...