Gå til innhold

KRL


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når formålsparagrafen blir fjerna frå læreplanen trur eg R-en vil forsvinne, og vi vil stå igjen med eit fag som heiter religion- og livssynsundervising. Men formålsparagrafen blir nok ståande så lenge kyrkje og stat er eitt, så ei endring av KRL-faget ligg nok ikkje i næraste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror innholdet stort sett blir mye av det samme (litt mindre om kristendom), men at navnet blir endret. Kanskje til Religion og livssyn sller Religion og etikk...

Mer enn noen gang tidligere tror jeg det er viktig å undervise om religion slik at vi kan kommunisere bedre med hverandre i dette landet, og ikke buse ut med kommentarer om ting vi egentlig ikke har greie på. Kanskje er vi likere enn det vi velger å tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kul:

Nå har jo FN sagt hva de mener om dette hjemmestrikkede norske tøvet som heter KRL.

Så får jo Lilletun og Dåvøy hyle så mye de vil der de kjemper for en tapt og dårlig sak.

:ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo alltids håpe det blir erstattet med et generelt livssyns- og etikkfag som ikke lar en bestemt religion bli forkynt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Man kan jo alltids håpe det blir erstattet med et generelt livssyns- og etikkfag som ikke lar en bestemt religion bli forkynt...

enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:kul:

Nå har jo FN sagt hva de mener om dette hjemmestrikkede norske tøvet som heter KRL.

Så får jo Lilletun og Dåvøy hyle så mye de vil der de kjemper for en tapt og dårlig sak.

:ler::ler::ler:

Har du en link til der det står hva FN har sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kul:

Til Gjest.

Du kan sikkert få det ordrett sitert hvis du sender en E-post til: E-postadresse slettet.

Våre regler tillater ikke at adresser blir lagt ut i forumet. Link heller til nettstedet.

Druscilla - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er nå en gang sånn at i skolen skal det UNDERVISES ikke FORKYNNES. Som kristen lærer selv ville jeg aldri drømt om å bruke min posisjon ovenfor barn til å forkynne det jeg tror på, men å opplyse om hva kristne tror på. Det er en vesentlig forskjell der. I Norge er det kristendom som er statsreligionen, og dermed er det naturlig at det undervises i dette. Hvorfor er det slik at folk er redde med en gang temaet kristendomsundervisning blir brakt på bane? Er det så mye bedre at barna deres blir undervist i Islam, hinduisme, buddhisme og andre religioner? Hvorfor er det mindre skremmende? Jeg klarer bare ikke å skjønne denne tankegangen helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Med enkelte mektige anti religiøse gruppers angrep vil de nok klare å presse religion vekk ja. Det samme kan sees i Usa der et mindretall går til frontalangrep mot kristendommen , mens andre religioner nærmest blir hyllet. Det er fortsatt kristendommen som står sterkest i Norge, så lenge det varer, ikke forsøk å likestille den med de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det er selvsagt at alle religioner og livssyn skal ha like stor plass i et religion og livssynsfag i skolen.

Buddhisme

Hinduisme

Jødedom

Islam

Sikhisme

Bahai

Scientologi

Åsatru

Antroposofi

Taoisme

Paganisme

Satanisme

Kristendom

Humanetikk

+ alle de tusenvis av andre religionene jeg ikke kan nevne her.

Alle sammen må selvfølgelig få like stor plass i et nøytralt og opplysende fag.

Tenk om en av disse retningene fikk større plass enn en annen? Det er diskriminering.

En halv side om hver av verdens mange religioner og livssyn er det som trengs. Da vil rettferdigheten seire og nøytraliteten sikres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Haha flott ironi. Det er jo slik at man må vektlegge noe i undervisningen og da blir det mest naturlige å fokusere på kristendommen som har over 1000 års historie i Norge og stor innvirkning på vår utvikling. Hva er det egentlig disse anti religiøse er så redde for? At læreren skal omvende barna deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Haha flott ironi. Det er jo slik at man må vektlegge noe i undervisningen og da blir det mest naturlige å fokusere på kristendommen som har over 1000 års historie i Norge og stor innvirkning på vår utvikling. Hva er det egentlig disse anti religiøse er så redde for? At læreren skal omvende barna deres?

Det er jo helt klart Valhalla at norske lærere omvender barn i stor skala. Det er rene vekkelsene i skoleklasser rundt om i det ganske land.

Lærere er bare forkynnere i forkledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kul:

Hvis KRL hadde vært et fag på likelinje med andre fag i skolen, basert på saklig og proffesjonell undervisning hadde ingen foreldre hatt noe i mot det. Men hør på Lilletun og Dåvøy f.eks. i TV-debatter.

De er begge to livredde for at KRL nettopp skal få en slik ordinær status.

"Vi må huske på at vi har vært et kristent land i 1000 år og bla bla bla"

Ta en titt i kjerka på en vanlig søndag å se hvor kristne vi er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:kul:

Hvis KRL hadde vært et fag på likelinje med andre fag i skolen, basert på saklig og proffesjonell undervisning hadde ingen foreldre hatt noe i mot det. Men hør på Lilletun og Dåvøy f.eks. i TV-debatter.

De er begge to livredde for at KRL nettopp skal få en slik ordinær status.

"Vi må huske på at vi har vært et kristent land i 1000 år og bla bla bla"

Ta en titt i kjerka på en vanlig søndag å se hvor kristne vi er i dag.

Er det Lilletun og Dåvøy som underviser i KRL?

Hadde det vært opp til dem hadde ikke KRL eksistert. Da hadde vi fremdeles hatt det gamle kristendomsfaget i skolen. Kanskje er det mange som henger igjen i det fremdeles og ikke har kikket tilstrekkelig i KRLs fagplaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:kul:

KRL er det nærmeste de to ( Dåvøy og Lilletun) klarer å komme den gamle indoktrineringen som de så varmt ønsker seg tilbake til.

De kjemper innbitt for en tapt sak., heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Faget heter jo nu Kristendomskunnskap med religion og livssynsorientering. Ble forandret i fjor, da hete det Kristendom og ikke Kristendomskunnskap. Jeg tror faget gjennomgår en stor forandring, både nå og fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRL er nok litt på vei ut. Selv skulle jeg ønske at hele faget ble bytta ut med: oppførsel, "høflighet", selvbilde, mobbing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...