Gå til innhold

Be så skal dere få...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

"Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, blir det lukket opp for."

Matteus 7,7-8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere.  8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, blir det lukket opp for."

Matteus 7,7-8.

vet ikke helt hvor du ville henn med dette innlegget, men JEG har opplevd utrolig mye av det som står. Det er et løfte fra Gud for den som tror. Men selvfølgelig alt til sin tid. Syntes verset er så flott, jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anonym 1
Men hvor mye kan man be om da?? Og må man i tilfelle ofre noe for å få noe annet?

Man kan be om alt. t.o.m hva du skal ha på kaken, bare for å ta et eksempel. Gud er ikke noe man må ofre seg for. Jeg syntes verset er så utrolig fint, og tro at du vil få det og det skal skje. Alt til sin tid. Og så lenge det ikke er i strid med det Gud vil gi oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også alltid trodd på dette. Vi mobiliserte skikkelig i bønn når min far fikk kreft. Han ble også salvet og bedt for. MEN-så dør han! Alt jeg har trodd på, viste seg plutselig å ikke bli til å stole på.

Hvorfor skal jeg tro på Gud når han ikke hjelper meg når jeg trenger det aller mest? Fint å be, men når Gud ikke hører det som er aller viktigst for deg, så føler jeg at grunnlaget for å tro ikke har et poeng.

Du kan gjerne si at Gud har en plan med alt, men det tror jeg virkelig ikke på. Han kunne ha hjulpet oss. Troen på himmelen har jeg imidlertid ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sukk..."han, han, han, han"... hvorfor skal man be til HAN ?

Ber til Henne jeg ;)

Er forøvrig ikke noen fan av bibelsitater. De minner meg om trangsynte prester som står og vifter med pekefingeren og lister opp sitater fra boken som liksom skal styre livet demmes... Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Bønn er bra og bønn virker. ok.

Men har det noen betydning hvem man ber til?

Gud jaha? Hvilken Gud?

det finnes bare en Gud. Jo men det gjør det jo i nesten alle relegioner? Hva med en bønn til Oldefar? Virker det? Eller Muhammed eller Jesus? Odin? Er Bønn en telefon?

Eller er bønn en kraft som bor inne i oss som gudommelige vesner og som vi kan bruke når vi vil?

Bare vi tror nok på dens virkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)

Jada., si det til de mødrene som i dette øyeblikket sitter med et lite barn i armene, som er døende av sult.

Be? Fy f.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønn er bra og bønn virker. ok.

Javel. Dersom bønn hadde virket, ville det vel vært enkelt å dokumentere dette.

Får de som ber til Gud oppfylt fler av sine drømmer enn de som ikke gjør det? I think not! Men for all del, be så mye dere vil. Selv bruker jeg heller kreftene på noe mer matnyttig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ber hver kveld. Det meste går i oppfyllelse. Det som IKKE går i oppfyllelse er det en mening med.

Det handler om å se...vær obs på Gud og hans handlinger. De som ikke tror vil ikke få bønner oppfylt (tror dem) fordi de ser aldri etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Bønn er bra og bønn virker. ok.

Men har det noen betydning hvem man ber til?

Gud jaha? Hvilken Gud?

Det viktigste er troen, ikke hva eller hvem du tror på, men det faktum at du tror du ved handlingen å be kan få hjelp til hva du måtte trenge hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ber aldri OM noe. Men så er jeg ikke kristen heller.

Min variant av "bønn" (jeg kaller det bønn, siden det er det ordet som er mest naturlig for meg) er å sitte i en slags meditasjon, og formidle takknemlighet, ydmykhet, og et ønske om at "det som skal skje, skjer".

Hvordan tenker dere som ber om spesifikke ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ber aldri OM noe. Men så er jeg ikke kristen heller.

Min variant av "bønn" (jeg kaller det bønn, siden det er det ordet som er mest naturlig for meg) er å sitte i en slags meditasjon, og formidle takknemlighet, ydmykhet, og et ønske om at "det som skal skje, skjer".

Jeg tror du har forstått noe VELDIG viktig. Den daglige bønnen/kontakten med Gud er det viktigste. Da vil man få styrke til å takle ting på en bedre måte.

"Hvordan tenker dere som ber om spesifikke ting?

"

Jeg tenker at dersom man ber om spesifikke ting skal man være klar over at Gud ikke er en service-instans som gir alt du ber om. Det blir å misbruke Gud. Derfor får vi ikke alltid det vi ber om. Men Gud er med oss likevel, og gir oss av sin styrke.

P.s.:Jeg mente ikke å såre noen ved å si dette, så håper at ingen føler det slik. Jeg ville bare si at vi må se Gud i en større sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Jeg har også alltid trodd på dette. Vi mobiliserte skikkelig i bønn når min far fikk kreft. Han ble også salvet og bedt for. MEN-så dør han! Alt jeg har trodd på, viste seg plutselig å ikke bli til å stole på.  

Hvorfor skal jeg tro på Gud når han ikke hjelper meg når jeg trenger det aller mest? Fint å be, men når Gud ikke hører det som er aller viktigst for deg, så føler jeg at grunnlaget for å tro ikke har et poeng.  

Du kan gjerne si at Gud har en plan med alt, men det tror jeg virkelig ikke på. Han kunne ha hjulpet oss. Troen på himmelen har jeg imidlertid ennå.

Gud hører ALT, enten man tror det eller ei. Klart det er ubeskrivelig trist når noen man er glad i går bort, men jeg vet at det er mangen grunner til at ting ikke går helt som vi skulle ønske. Og det kan være mangen grunner til at hvorfor ikke din far ble frisk.

Desverre finnes det mange i din situasjon også, og skulle ønske at jeg kunne sagt noe annet til deg.

Håper din far var kristen da? For det er viktig. I såfall så har han det bra nå i himmelen.

En bekjent av meg mistet før jul sin tre år gamle sønn i forsinket krybbedød som de kalte det. Hjerte stoppet plutselig, og ungen var helt frisk. Det er ubeskrivelig når sånt skjer. Og ikke har jeg noen god forklaring på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom man ber om spesifikke ting skal man være klar over at Gud ikke er en service-instans som gir alt du ber om. Det blir å misbruke Gud. Derfor får vi ikke alltid det vi ber om. Men Gud er med oss likevel, og gir oss av sin styrke.

Ja, jeg mener; jeg skjønner ikke tanken om å be til en allmektig Gud om å gjøre ting. Er han allmektig vil det vel så uansett bli gjort det riktige, og hva hjelper det om vi sitter og ber om ønsker vi har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_

Ja, jeg mener; jeg skjønner ikke tanken om å be til en allmektig Gud om å gjøre ting. Er han allmektig vil det vel så uansett bli gjort det riktige, og hva hjelper det om vi sitter og ber om ønsker vi har?

Helt enig.

Jeg ber ikke om ting som...er ubetydelige.

Jeg ber om at de jeg er glad i skal få ha det bra. Styrke, nå målene mine...være frisk.

Også takker jeg.

Jeg tenker også. Det som skjer er det en mening ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hører ALT, enten man tror det eller ei. Klart det er ubeskrivelig trist når noen man er glad i går bort, men jeg vet at det er mangen grunner til at ting ikke går helt som vi skulle ønske. Og det kan være mangen grunner til at hvorfor ikke din far ble frisk.

Desverre finnes det mange i din situasjon også, og skulle ønske at jeg kunne sagt noe annet til deg.

Håper din far var kristen da? For det er viktig. I såfall så har han det bra nå i himmelen.

En bekjent av meg mistet før jul sin tre år gamle sønn i forsinket krybbedød som de kalte det. Hjerte stoppet plutselig, og ungen var helt frisk. Det er ubeskrivelig når sånt skjer. Og ikke har jeg noen god forklaring på det heller.

Jeg var enig i det du sa - helt til det avsnittet som jeg har uthevet - der skurrer det for meg. Og der syns jeg de kristne feiler veldig.

Faren til Liberta kom til himmelen uansett om han var kristen eller ikke, mener jeg. Og det blir å legge sten til byrden ved å si at man må være kristen for å komme til himmelen. Hva om faren til Liberta ikke var kristen? Da må jo de rundt - hvis de skal høre på kristne tanker om himmelen og Gud og Jesus - gå resten av livet og være redd for hva som har skjedd med faren som døde...

Faren til sønnen min døde for et par uker siden - og han fikk en kristen begravelse, selv om jeg vet at han hadde vridd seg i graven om han hadde visst det. Han var ikke kristen og kunne aldri akseptert at han fikk en kristen begravelse om han hadde fått bestemme selv. Og det pga svada fra kristne - om at man må tro for at man skal få et liv etter døden. Jeg mener det er tull - jeg mener at det får alle uansett om man tror eller ikke.

Jeg tror at Gud skapte menneskene i sitt bilde og elsker betingelsesløst. Dvs at selv om menneskene ikke elsker Gud tilbake, så elsker Gud allikevel. Og når man elsker uten å vente noenting tilbake, så vil man ingen vondt - uansett om man elsker Gud tilbake eller ikke. Derfor sender ikke Gud noen til fordømmelse - for han elsker uten betingelser. Gud bryr seg filla om du ber eller ikke - Gud elsker allikevel. Og hvordan kan man sende noen man elsker til et vondt sted? Det er ikke å elske, det er å hate, eller ihvertfall være bitter eller sur... Og det tror jeg ikke Gud er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...