Gå til innhold

Bør man holde ut for barna sin skyld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør man bli i ekteskapet for barna sine skyld?? (ikke mye krangling e.l. i ekteskapet som barnet tar skader av....)

Barna er i barneskolealder... og de har gitt uttrykk for at det "værste" som kan skje, er om pappa og mamma flytter fra hverandre.....



Anonymous poster hash: 1ea6f...bd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det fra 2x skilsmissebarn... Barn plukker opp alt. Om de har sagt høyt at de ikke vil dere skal gå fra hverandre, så er det fordi de plukker opp at noe er galt mellom dere. Og selv om det kan være utrolig tøft for barn med en gang med en skilsmisse, så går det over om foreldrene har et godt samarbeid. Om dere ikke er glad i hverandre nå, kommer dere antagelig til å bli lykkeligere mennesker begge to om dere går fra hverandre, og det kommer barna til å merke, og dermed også ha det bedre.

Husk at ja, dere er foreldre, men dere er også mennesker. Deres eget liv kan ikke bli satt til side på vegne av barna, det tjener ingen på. Dere krangler ikke mye nå; men hva med om fem år, ti år, når dere har satt livet på vent så lenge for barna sin del? Og hva tror dere barna deres kommer til å tenke og føle om dere bestemmer dere for å gå fra hverandre om 20 år, og de da finner ut at dere har levd en løgn for å skåne de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forhold kan ikke reddes, men jeg synes man skylder både barna og hverandre å ha gjort en hederlig innsats for å forsøke å få et forhold på bena. Men det krever vilje og i mange tilfeller hjelp utenfra.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men man skal gjøre alt man kan for å redde forholdet før man "gir opp" når det er barn i bildet. Søk hjelp hos familievernkontoret!



Anonymous poster hash: 2ec3b...fa8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man skal ikke bli i et dødt, skjevfordelt forhold hvor man har mistet respekten for hverandre og aldri viser omsorg for hverandre. Men vær så snill å sette barna først, det vil si aldri tvinge dem til å velge mellom dere eller å bo i kofferter med annenhver uke hos hver av dere. Hvordan hadde du selv likt å bo i en koffert, med forskjellige folk og husregler annenhver uke? Og husk at ved skilsmisse så sier du også fra deg retten/muligheten til å feire annenhver jul/påske/nyttårsaften sammen med barna dine. Og du sier ja til at de skal få steforeldre, halvsøsken, bonussøsken osv osv.



Anonymous poster hash: e68b8...758
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei man skal ikke det, det viser liksom ikke det ultimate forholdet til barna. Og dessverre kommer gjerne kranglingen etterhvert.

MEN dere bør prøve ALT for å redde forholdet. Da jeg tenker ikke over stokk og stein, men altså snakke dere gjennom det og gjerne hjelp utenfra.



Anonymous poster hash: e7473...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er viktig å holde sammen når man har barn. Altså, jeg er ikke helt nazi, så om det absolutt ikke går, så går det ikke. Men jeg syntes man skal prøve alt før man går fra hverandre. Terskelen for å forlate hverandre blir skyhøy når man får barn sammen. Dette er ihvertfall det jeg tenker. Jeg er skillsmisse barn, så snakker vel litt av egen erfaring kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Vokste opp i den kalde krigen. Lite krangling. Ingen kjærlighet. Trist.

De gikk fra hverandre når jeg var 15, de burde gjort d før..

Anonymous poster hash: 3ac65...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal gi opp ved første motbakke, men om dere virkelig har prøvd alt og barna er den eneste grunnen til å holde sammen, så sier jeg nei. Så lenge dere klarer å samarbeide og være venner etter skilsmissen, så tar ikke barna skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man bør ikke holde ut for barnas skyld. Hilsen skilsmissebarn som opplevde at både jeg og foreldrene mine fikk det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig mange som gir alt for lett opp i dag.

Anonymous poster hash: 3ab8a...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er evig takknemlig for at mine foreldre 'holdt ut'. De gikk fra hverandre da jeg begynte på folkehøyskole. De kranglet sjeldent, men hadde ikke vært noe ordentlig par på mange år da. Jeg er takknemlig for at de valgte å gi meg en fast og trygg barndom, uten masse flytting frem og tilbake.

Anonymous poster hash: acb77...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i et hjem med to foreldre som brølte til hverandre og kranglet hver dag, lot sinnet gå utover oss barna. Men sammen skulle de være, for oss barnas skyld. Når jeg var halvveis på vgs gikk de fra hverandre, og er uvenner den dag i dag.

Så gå for guds skyld fra hverandre før det skader barna, for tro meg, det gjør det...

Anonymous poster hash: 62905...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksne må ta seg sammen og ikke oppføre seg som barnslige tenåringer.

Og ja, man BØR holde sammen for barnas skyld. Men nesten ingen gjør det nå for tiden, alle er så opptatt av å realisere seg selv. Så får heller barndommen til barna bli stress og mas....



Anonymous poster hash: bb065...d8e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillen

Voksne må ta seg sammen og ikke oppføre seg som barnslige tenåringer.Og ja, man BØR holde sammen for barnas skyld. Men nesten ingen gjør det nå for tiden, alle er så opptatt av å realisere seg selv. Så får heller barndommen til barna bli stress og mas.... Anonymous poster hash: bb065...d8e

Om det blir stress og mas for ungene så er det ikke primært skillsmissen som er probelemt men hvordan foreldrene hånderer skillsmissen.

Vi led ikke da våre foreldre ble skilt, fordi de holdt husfreden og vi merket knapt noe til at pappa var flyttet ut. Han var hos oss daglig og vi fant fremdeles på ting sammen med begge foreldrene. De første årene feiret de også jul sammen med oss. Var aldri noe problem med stress og mas hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir stress og mas for ungene så er det ikke primært skillsmissen som er probelemt men hvordan foreldrene hånderer skillsmissen.

Vi led ikke da våre foreldre ble skilt, fordi de holdt husfreden og vi merket knapt noe til at pappa var flyttet ut. Han var hos oss daglig og vi fant fremdeles på ting sammen med begge foreldrene. De første årene feiret de også jul sammen med oss. Var aldri noe problem med stress og mas hos oss.

Jo, det blir stress og mas å forholde seg til to hjem - uansett hvor godt foreldrene samarbeider. Savnet etter den forelderen som ikke er der, tingene som alltid ligger i det andre hjemmet. Det er et roligere liv å leve i en familie enn i to hjem. Barna lider mer her enn de voksne. Men mange steder er det harmonisk nok, selv om min påstand er at barna da hadde hatt det enda bedre i ett hjem.

Anonymous poster hash: bb065...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til syvende og sist er det viktigste for barna at mamma og pappa er lykkelige. Er dere ikke lykkelige sammen, vil barna plukke opp dette.

Og ikke undervurder dem. De er små og tror det er det verste som kan skje dem, men barn er tøffere enn man skulle tro. Er selv skilssmissebarn. Mamma og pappas skillsmisse da jeg var seks år, og min fars skillsmisse da jeg var rundt 12 år.

Den verste var naturligvis mamma og pappas. Husket at jeg prøvde å spleise dem sammen de første årene :P Men jeg klarte meg helt fint, og det samme gjorde broren min.

Husk at barna dine ikke vil føle seg annerledes, siden garantert noen av vennene deres eller andre i klassen deres har foreldre som ikke er sammen. Det er dessverre veldig vanlig i dag.

Skulle dere skille veier, kan dere dra frem det positive for barna deres. De er barn, så de kan være noe overfladisk :)

Dere kan for eksempel si at de får to julegaver/bursdagsgaver (om de vil få det) - det var min største fordel :P Haha

Eller at pappa flytter nært bestevenn Sofia, mens mamma flytter nært bestevenn Tobias.

Og at de får TO soverom.

Poenget er at dere må få dem til å innse at det ikke bare er dritt, for det er det faktisk ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir stress og mas å forholde seg til to hjem - uansett hvor godt foreldrene samarbeider. Savnet etter den forelderen som ikke er der, tingene som alltid ligger i det andre hjemmet. Det er et roligere liv å leve i en familie enn i to hjem. Barna lider mer her enn de voksne. Men mange steder er det harmonisk nok, selv om min påstand er at barna da hadde hatt det enda bedre i ett hjem.

Anonymous poster hash: bb065...d8e

Det kommer da ann på også. Jeg personlig er motstander av 50/50 deling. Jeg savnet pappa mye (de gikk fra hverandre når jeg var 2, så det eneste jeg husker av ekteskapet deres er krangling og en følelse av redsel), og han flyttet til andre siden av landet pga jobb når jeg var relativt liten. Så der var den fysiske avstanden et problem. Men at jeg hadde noen leker her og noen leker der var aldri noe problem... Det finnes viktigere ting i livet enn leker, selv for barn. Jeg hadde aldri hatt det bedre om foreldene mine hadde holdt sammen. Og det samme når mor og stefar gikk fra hverandre tidlig i tenårene; det var så tydelig at de ikke hadde det godt sammen lenger, at det ikke var bra for oss barna heller. Når man går på tå hev hjemme fordi man venter på den neste krangelen, eller ser foreldrene dine snakke til hverandre som to høflige fremmede... Det er IKKE godt for barn å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillen

Jo, det blir stress og mas å forholde seg til to hjem - uansett hvor godt foreldrene samarbeider. Savnet etter den forelderen som ikke er der, tingene som alltid ligger i det andre hjemmet. Det er et roligere liv å leve i en familie enn i to hjem. Barna lider mer her enn de voksne. Men mange steder er det

harmonisk nok, selv om min påstand er at barna da hadde hatt det enda bedre i ett hjem. Anonymous poster hash: bb065...d8e

Men det var jo ingen å savne, han var der jo omtrent like mye som før. Overgangen var ikke merkbar. Vi kunne da ta med oss akkurat de lekene vi ville når vi ville.

Beklager å knuse "sannheten" din men disse problemene hadde ikke vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var jo ingen å savne, han var der jo omtrent like mye som før. Overgangen var ikke merkbar. Vi kunne da ta med oss akkurat de lekene vi ville når vi ville.

Beklager å knuse "sannheten" din men disse problemene hadde ikke vi.

Kanskje ikke akkurat deg nei. Men generelt sett er det det som er vanskelig for barn etter skilsmisse.

Anonymous poster hash: bb065...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...