Gå til innhold

Han blir så merkelig full når han drikker ute. Kjenner du en alkoholiker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann har ett alkohol-problem, men det er ikke mitt, forutenom en gang i blant hvor han "sniker" seg ut. Han må ikke snike seg noe sted, jeg har aldri nektet ham å drikke hverken hjemme eller ute, men denne spesielle "snik-drikkingen" gidder jeg altså ikke.

Han drakk jevnt og trutt igjennom påsken, blid og hyggelig, lager mat og ser på serier, bare koselig.

Noen ganger drar han "innom brodern", eller som på fredag, besøk hos mor. Når han kommer hjem er han stupfull. Han sier at han "bare var innom puben en tur" og benekter at han er full til tross for det åpenbart motsatte.

Han kan fint drikke en 12-14 øl på en dag/kveld/utover natten uten at jeg engang merker noen "bris", men når han kommer hjem fra byen er han blank i øya, skikkelig ustø og hodet/kjeften går i en merkelig smørje, og jeg skal alltid konfronteres med mine feil og mangler. Ikke totalt, bare i antydninger, og når jeg ber om klartekst så vrøvles det bort.

Jeg filmet ham engang og nå på fredag så tok jeg opp store deler av samtalen. Dagen etterpå så later han som om han har hatt full kontroll og vet hva han har sagt, men når jeg legger telefon-opptak på bordet så løper han ut av huset som ei lita jente som tror hun har sett ett spøkelse.

Jeg har sett de fleste typer full fra "kose-rødvinsbrisen" rundt matbordet, danse på bordet-full og helt frem til "h*n må legges i stabilt sideleie"-full, men denne "intime" fullheten han drar hjem, er dette vanlig for alkoholikere?



Anonymous poster hash: f0c08...633
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

absolutt. det er klassisk at alkoholikere bagatelliserer alkohol forbruket sitt, juger om det, snik drikker og påstår at man har kontroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har ett alkohol-problem, men det er ikke mitt, forutenom en gang i blant hvor han "sniker" seg ut. Han må ikke snike seg noe sted, jeg har aldri nektet ham å drikke hverken hjemme eller ute, men denne spesielle "snik-drikkingen" gidder jeg altså ikke.

Han drakk jevnt og trutt igjennom påsken, blid og hyggelig, lager mat og ser på serier, bare koselig.

Noen ganger drar han "innom brodern", eller som på fredag, besøk hos mor. Når han kommer hjem er han stupfull. Han sier at han "bare var innom puben en tur" og benekter at han er full til tross for det åpenbart motsatte.

Han kan fint drikke en 12-14 øl på en dag/kveld/utover natten uten at jeg engang merker noen "bris", men når han kommer hjem fra byen er han blank i øya, skikkelig ustø og hodet/kjeften går i en merkelig smørje, og jeg skal alltid konfronteres med mine feil og mangler. Ikke totalt, bare i antydninger, og når jeg ber om klartekst så vrøvles det bort.

Jeg filmet ham engang og nå på fredag så tok jeg opp store deler av samtalen. Dagen etterpå så later han som om han har hatt full kontroll og vet hva han har sagt, men når jeg legger telefon-opptak på bordet så løper han ut av huset som ei lita jente som tror hun har sett ett spøkelse.

Jeg har sett de fleste typer full fra "kose-rødvinsbrisen" rundt matbordet, danse på bordet-full og helt frem til "h*n må legges i stabilt sideleie"-full, men denne "intime" fullheten han drar hjem, er dette vanlig for alkoholikere?

Anonymous poster hash: f0c08...633

Hva mente du egentlig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en alkoholiker ja, men han vil ikke fikse problemet sitt, så ingenting jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk oppførere seg veldig ulikt under påvirkning. Og alkoholikere er like forskjellige som alle andre.

Min mor var mye enklere å forholde seg til som full enn som edru. Hun var hyggelig smilte og sosial, og når hun hadde fått for mye , sovnet hun i en stol i hjørne. Som edru var hun ikke så grei.

Og jeg vet om alkoholikere som slår i fylla og starter enorme krangler og sloss.

Forskjellen på oppførsel får meg til å tenke at det er snakk om forskjellig drikke ; de fleste med stort alkoholbruk, lærer seg å balansere sin standarddrikke til å holde seg fungerende. Og spesielt øl går det ann å holde en relativt stabil rus med øvelse. To vodkashots på det, og spillet blir noe helt annet.



Anonymous poster hash: 29eb6...e7c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker sikkert noe annet ute, sprit feks. De fleste blir veldig annerledes fulle av sprit, enn av øl feks. Du må spørre han hva han drikker når han er ute, og forklare han ordentlig at du ikke liker når han blir full på den måten. Det kan jo også hende at han drikker mye fortere ute, men det er det jo bare han som vet. Og ja, jeg vet om alkoholikere.

Anonymous poster hash: 75fb8...331

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mente du egentlig her?

Dette er vel egentlig kjernen ihva jeg spør om da, det diffuse. Den merkelige måten han er på når han er på "den skjulte fylla".

Når han drikker hjemme blir han ikke full, når han drar på fredagspils blir han vanlig full, men disse gangene han sier at han skal på besøk til familie (venner=garantert drikkings) og kommer hjem, skal eeegentlig ikke ha drukket, men "ruslet en liten tur inn på puben", så blir han en helt "spesiell" type full.

Det er så vanskelig å sette fingeren på, men, han virker så "fjærn". Han kommer ikke hjem med stigende rus, den er jevn, men, hiver han innpå noe voldsomt der han sitter på puben og antagelig synes synd på seg selv? For alt han opplever som dårlig mellom oss skal taes opp når han kommer hjem, dette blandet med svulstige kjærlighets-erklæringer til meg.

Anonymous poster hash: f0c08...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er noe jeg kan gjøre!!! Det er SÅ mange konfliktområder man ikke kan ta for seg i ett parforhold, og blir man gående å gnage på dem, kan du ta deg faen på at det kommer ut i fylla!!! (klart å holde meg så langt.... knock on wood!!!)

Og jeg skriver under på de andre her; han bytter drikke til noe han ikke drikker nok til å kontrollere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig kjernen ihva jeg spør om da, det diffuse. Den merkelige måten han er på når han er på "den skjulte fylla".

Når han drikker hjemme blir han ikke full, når han drar på fredagspils blir han vanlig full, men disse gangene han sier at han skal på besøk til familie (venner=garantert drikkings) og kommer hjem, skal eeegentlig ikke ha drukket, men "ruslet en liten tur inn på puben", så blir han en helt "spesiell" type full.

Det er så vanskelig å sette fingeren på, men, han virker så "fjærn". Han kommer ikke hjem med stigende rus, den er jevn, men, hiver han innpå noe voldsomt der han sitter på puben og antagelig synes synd på seg selv? For alt han opplever som dårlig mellom oss skal taes opp når han kommer hjem, dette blandet med svulstige kjærlighets-erklæringer til meg.

Anonymous poster hash: f0c08...633

Min eksmann er alkoholiker, og det kan være som du sier forskjell på "akseptert full" og vedlikehold av funksjonspromillen som som oftest foregår hjemme eller tilogmed på jobb.

Har han drukket en stund? Det er heller ikke uvanlig at de blir "stortalende". Eller får en slags "åpenbaring" etter å ha drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker sikkert noe annet ute, sprit feks. De fleste blir veldig annerledes fulle av sprit, enn av øl feks. Du må spørre han hva han drikker når han er ute, og forklare han ordentlig at du ikke liker når han blir full på den måten. Det kan jo også hende at han drikker mye fortere ute, men det er det jo bare han som vet. Og ja, jeg vet om alkoholikere.

Anonymous poster hash: 75fb8...331

Han er overhode ikke en sprit-drikker, tar aldri en whisky av flaska mi, men jeg har lurt på dette, om det kanskje blandes inn noe sprit fordi han må bli full på kortest mulig tid.

Jeg hadde en venninne som drev med amfetamin. Jeg kjente til denne rusen og vet hvordan den utarter seg. Men en dag som jeg sitter sammen med henne så skjer det tydelig noe i hodet hennes. Det er som om hun "skrus av". Hodet hennes begynner å "bobbe" opp og ned, som en av de "bil-hundene" som man har på dash-bordet. Da skjønte jeg ikke hva f. som skjedde og spurte en mer erfaren kamerat om hva i alle. Han fortalte at hun hadde vært rusa og oppe såpass lenge at hjernen hennes gikk over i noe slags "nødmodus".

Men, det er vel ikke noe med rusen alene som gjør situasjonen så "merkelig", det er vel hele pakka, fra løgnen om at "jeg skal på besøk til mamma" til han kommer snublende hjem, går på dørkarmen før han har fullført setningen "Jeg er ikke *BAM* full", drar opp små-hendelser fra uken han er misfornøyd med og krydringen med "Jeg elsker deg så mye.......men....*oppgir aldri noe mer substansielt enn men*

Er vel bare meg som tenkte at det var en sånn "forklaring" som jeg fikk ut om venninnen min, at han blir full på en spesiell måte :klo:

Anonymous poster hash: f0c08...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eksmann er alkoholiker, og det kan være som du sier forskjell på "akseptert full" og vedlikehold av funksjonspromillen som som oftest foregår hjemme eller tilogmed på jobb.

Har han drukket en stund? Det er heller ikke uvanlig at de blir "stortalende". Eller får en slags "åpenbaring" etter å ha drukket.

Ja, han har drukket de 16 årene jeg har kjent ham, men han var først bare en øl-hund, husker ham aldri noe annet full de første 10 årene enn vanlig feste-full.

Vi har hatt ett slitsomt liv og forhold, men det var vel 6 år siden denne "merkelige" fylla dukket opp.

Det er så totalt unødvendig!

For min del kan han drikke seg så snydens som han vil og krabbe hjem på alle 4, eller kjøpe seg så mange 6xpacks som han vil og drikke hjemme. Jeg har aldri grini på nesa av hverken det ene eller det andre, kun denne fylla som starter med en løgn om hvor han skal, ikke eksisterer når han kommer hjem og de absurde uttalelser han kommer med når han har vært på en sånn tur.

Neste gang så skal jeg både filme og ta ham opp på lydbånd, så havner han på Youtube!

Anonymous poster hash: f0c08...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med en alkoholiker.

Han kunne også godt drikke 12-16 øl eller en 3-liter vin uten at mange merket så mye på han. Hadde jeg ikke visst bedre, så hadde jeg tenkt at han 3-5 halvlitere. Så lenge han drakk hjemme og holdt seg til øl eo/eller vin. For da drakk han (stor sett) over tid.

Derimot om han drakk sprit (eller vin fortere enn vanlig) eller han drakk sammen med andre (jeg tror sosial omgang var stressende/angstfremkallende for ham og han drakk seg derfor litt mer ruset) så kom det mange "sannheter" frem.

Det var ganske mye paranoide tanker, og det var ikke bare jeg som fikk passet påskrevet. Ingen verdsatte ham eller forsto hvor mye han gjorde for dem. Han var rene superhelten. Dersom jeg klarte å holde kjeft, så husket han ikke dagen etterpå hva han hadde sagt. Dersom jeg svarte på noen av anklagene, ved slik jeg ser det - å sette noen av tingene i sammenheng med hva han hadde gjort først - så reagerte han voldsomt. Da husket han etterpå hva jeg hadde sagt, men ikke hva han hadde sagt først.

Jeg fikk også voldsomme kjærligheterklæringer noen ganger, men med en veldig uttalt del om hvor "overbærende/snill/oppofrende" han var.

Så han ble "sånn full" på sprit og når han drakk fort. Jeg opplevde det som om han ikke klarte å drikke øl fort nok til å få en slik rus.



Anonymous poster hash: 5cac2...59b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud............jeg håper du ikke har fått barn eller planlegger å få barn med den fyren der!

Jeg hadde ikke orket å levd sånn, jeg fatter ikke at du klarer.

Det høres iallefall ut som om han får i seg noe sterkere enn bare øl når han er ute på puben eller til broren... Har en kompis som ikke kan drikke konjakk f.eks, han blir helt spik spenna gæærn av konjakk. Øl og vin derimot går helt fint.



Anonymous poster hash: cce18...5a9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eks var alkoholiker. Han pleide å voldta meg i fylla for å så unnskylde seg dagen etterpå. Idiot.

Anonymous poster hash: 35599...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med en alkoholiker.

Han kunne også godt drikke 12-16 øl eller en 3-liter vin uten at mange merket så mye på han. Hadde jeg ikke visst bedre, så hadde jeg tenkt at han 3-5 halvlitere. Så lenge han drakk hjemme og holdt seg til øl eo/eller vin. For da drakk han (stor sett) over tid.

Derimot om han drakk sprit (eller vin fortere enn vanlig) eller han drakk sammen med andre (jeg tror sosial omgang var stressende/angstfremkallende for ham og han drakk seg derfor litt mer ruset) så kom det mange "sannheter" frem.

Det var ganske mye paranoide tanker, og det var ikke bare jeg som fikk passet påskrevet. Ingen verdsatte ham eller forsto hvor mye han gjorde for dem. Han var rene superhelten. Dersom jeg klarte å holde kjeft, så husket han ikke dagen etterpå hva han hadde sagt. Dersom jeg svarte på noen av anklagene, ved slik jeg ser det - å sette noen av tingene i sammenheng med hva han hadde gjort først - så reagerte han voldsomt. Da husket han etterpå hva jeg hadde sagt, men ikke hva han hadde sagt først.

Jeg fikk også voldsomme kjærligheterklæringer noen ganger, men med en veldig uttalt del om hvor "overbærende/snill/oppofrende" han var.

Så han ble "sånn full" på sprit og når han drakk fort. Jeg opplevde det som om han ikke klarte å drikke øl fort nok til å få en slik rus.

Anonymous poster hash: 5cac2...59b

Høres ut som om vi to har etpar "kompiser" i disse to. Den første setningen som jeg har avmerket er sann for min mann.

Jeg vet ikke hvor mye han husker dagen derpå for da vil han ikke snakke om hvorfor han løy om hvor han skulle, om hvor full han var, hva han sa eller hva han gjorde. Når jeg har filmet/tapet ham i tilstanden så får han helt panikk og nekter å se/høre og forsvinner ut og står i hagen med hodet i bakken en stund.

Jeg kan dog ikke for mitt bare liv se for meg at han hiver innpå sprit eller vin.

Når jeg har hatt vin eller sprit så har han tatt ett glass vin eller to hvis det ikke har vært øl, men aldri sprit. :klo:

Men det er vel helst som dere sier, at det er den "magiske" ingrediensen på disse "hemmelige" pub-turer han har. En avrunding på vei hjem kanskje.

Det er ingen barn i forholdet, hverken nå eller i fremtiden. Vi er frivillig barnløse og ergo står det ham helt fritt til å bruke sine penger på flatfyll om det er det han vil. Helt åpent.

Jeg flyttet i 1 1/2 år på grunn av denne "hemmelig"-fylla, har nettopp flyttet inn igjen på nytt forsøk, også.....

Åååå, argh! Nå gikk jeg på en røyke-sprekk, sabla f*¤#! i h*#="¤%!

Anonymous poster hash: f0c08...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var alkoholiker. Han pleide å voldta meg i fylla for å så unnskylde seg dagen etterpå. Idiot.

Anonymous poster hash: 35599...826

Uff, jenta mi da :(:hug: Noe slikt foregår ikke her, da hadde han jo selvfølgelig sitti i fengsel. Godt du kom deg unna.

Anonymous poster hash: f0c08...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk oppførere seg veldig ulikt under påvirkning. Og alkoholikere er like forskjellige som alle andre.

Min mor var mye enklere å forholde seg til som full enn som edru. Hun var hyggelig smilte og sosial, og når hun hadde fått for mye , sovnet hun i en stol i hjørne. Som edru var hun ikke så grei.

Og jeg vet om alkoholikere som slår i fylla og starter enorme krangler og sloss.

Forskjellen på oppførsel får meg til å tenke at det er snakk om forskjellig drikke ; de fleste med stort alkoholbruk, lærer seg å balansere sin standarddrikke til å holde seg fungerende. Og spesielt øl går det ann å holde en relativt stabil rus med øvelse. To vodkashots på det, og spillet blir noe helt annet.

Anonymous poster hash: 29eb6...e7c

Det er ikke å skyve under teppet at alkoholikere har en rekke likhetstrekk. WubWub oppsummerer det ganske greit.

Anonymous poster hash: 9b364...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud............jeg håper du ikke har fått barn eller planlegger å få barn med den fyren der!

Jeg hadde ikke orket å levd sånn, jeg fatter ikke at du klarer.

Det høres iallefall ut som om han får i seg noe sterkere enn bare øl når han er ute på puben eller til broren... Har en kompis som ikke kan drikke konjakk f.eks, han blir helt spik spenna gæærn av konjakk. Øl og vin derimot går helt fint.

Anonymous poster hash: cce18...5a9

Dette er et flott innlegg og noe flere som har en partner med et problematisk forhold til alkohol bør tenke på. Å være sammen med en alkoholiker er ille, men her har man faktisk valget om å gå. Det har ikke eventuelle barn.

Anonymous poster hash: 9b364...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær kontrollerende og ekkel, som det å ta opp og vise han opptakene, for eksempel. Det drar ingenting godt med seg. Han VET jo selv at han var full, men benekter det for å ikke få kjeft. Så at du viser han opptakene leder ikke til noe godt, mer det motsatte. Når du er sånn er det siste han vil innrømme at du har rett.

Det er ikke så sikkert du har det en gang. Kanskje han bare er i en "periode" eller kanskje du overtolker (sier ikke at det nødvendigvis er sånn)?

Uansett, jeg synes du skal være søt og hyggelig (som å ikke nekte han å dra ut som du allerede virker flink til :) ), og ikke lade opp til krangler. Få han til å føle at du er hans støttespiller. Et team. Har han et problem, er det sånn du kan hjelpe han.

Men at han blir sørpe full innimellom anser ikke jeg som et alkoholproblem. Skjer det daglig, på dagtid, på tider det passer ekstra dårlig (som på barns skoleavsutning, jobb, kirke els), så vil jeg definere det som et alkoholproblem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...