Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Den typen kunde minner meg om de som skal ha avslag på sko da de er utstillingsvare og ikke nytt par fra lager..... For ja, alle skoene vi har ute i butikken er BARE utstillingssko liksom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Kunde i matbutikk:

"Er dette godt?"

Hva skal jeg svare da? "nei, det smaker skikkelig dritt??"

"Er det nok?"

Uten å si hvor mange de skal lage mat til eller hva de skal lage...

og mange, mange fler som jeg ikke kommer på akkurat nå :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunde i matbutikk:

"Er dette godt?"

Hva skal jeg svare da? "nei, det smaker skikkelig dritt??"

"Er det nok?"

Uten å si hvor mange de skal lage mat til eller hva de skal lage...

og mange, mange fler som jeg ikke kommer på akkurat nå :)

Jeg kan også finne på å spørre om ting smaker godt, men jeg legger også til "men du ville vel aldri sagt noe annet"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Men det er jo helt umulig å si om noe er godt eller ikke, det er jo så individuelt! Jeg kan jo elske noe du synes smaker pyton ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kunde som kom å reklamerte å en stekepanne.

Ja, og det måtte jo virklig være en feil med den panna.

For hun hadde jo jobbet på hotell og naboen hennes var kokk, så hun viste jo virklig hvordan man behandlet panner

(eller ikke. Panna var ikke vasket, så alt fettet var brent fast + at hun hadde brukt alt for sterk varme)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra dataverdenen:

En av mine brukere klagde over at markøren hoppet helt vilt og at tastaturet skrev helt feil. Etter noen år i bransjen har jeg lært meg å stille alle de dumme spørsmålene. Og neida, det sto ingenting på tastaturet, alt var plugget i riktig og det hadde funket i går. Til slutt må jeg bare gå og sjekke, og joda, på tastaturet sto det en telefon som hold nede både piltaster og shift.

Det vanligste feilmeldingen jeg får er "ingenting virker".

Jeg: Jaha? Får du ikke startet maskina i det hele tatt?

Bruker: Nei, det virker ikke i det hele tatt.

Jeg: Så du får ikke logget deg på?

Bruker: Du mener de bokstavene mine? Jeg skrev inn dem, men det skjer ikke noe.

Jeg: Så du får ikke opp startknappen i det hele tatt?

Bruker: Jo, men når jeg starter e-posten, så åpner deg seg ikke.

Jeg: OK, vi hadde et lite problem med e-posten tidligere, men det ble løst for ti minutter siden. Har du prøvd nå nettopp?

Bruker: Nei, jeg tok en kaffepause siden ingenting virket, jeg.

Så alt annet enn e-posten funker for 10 minutter siden, og da virker ingenting??

På en barnehage har de endelig fått bærbare maskiner etter mye mas. De måtte ha maskiner til å skrive planer, behandle bilder osv. De har derimot ikke fått internettforbindelse dit enda. Så angivelig kan maskina da ikke brukes til noen ting...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mange år på Narvesen. Til stadighet kommer det kampanjer som "Alle pølser 15,-" o.l., og i denne sammenhengen skal 90% av alle kunder ha en pølse. Det er det som er problemet, at de skal ha en pølse.

"- Hei, jeg skal ha en pølse jeg."

*ser på kunde* "- Javel? Hvilken pølse da?"

"- Hvilken pølse da? Nei... Vanlig pølse?"

Vanlig pølse ja. For på Narvesen er det aldri minst 5 pølseslag...

"- Ja wiener da?"

"- Wiener nei! Jeg skal ha en sånn en med bacon rundt!"

Ååååja selvsagt det er jo DET som er det vanlige for DEG!

;)

Min far hadde en flott kunde som skulle ha "Hai fiddelitti". Hva i alle dager kan det være? Joda, det viste seg å være bladet "High Fidelity".

Jeg fikk også en flott kommentar da jeg stod å pakket inn en konfekteske (eller et eller annet) på Narvesen. Jeg stod da med ryggen til kundene og hører en unge som maser om et eller annet. Moren svarer da til barnet sitt at "Vi må vente til damen er ferdig..". Som de fleste sikkert vet nå har jeg langt hår, og den gang var intet unntak. Jeg snur meg sakte og spurte "Hva sa du?". Moren la da merke til at jeg alldeles ikke var noen dame, ble megaflau og begynte å stamme. Hun smilte heldigvis, om noe litt forlengent, da jeg begynte å le. ;)

En av de artigste historiene jeg har hørt var da det nye kassasystemet til Narvesen kom i bruk, altså det som leser strekkoder.

Inn kommer det en av de gode, gamle stamkundene. Hun skal ha en avis som hun kjøper hver dag og hun er vandt med å bare legge en tier på disken og gå. Min far sier da at han må ha avisen slik at han får scannet den inn. Denne damen blir veeeeeldig skeptisk til dette og spør hvorfor. Min far begynner da å forklare at det er et nytt system som må lese strekkoden på avisen for å få frem prisen. Nei, dette skjønte hun ikke, for dette var jo en avis! En annen kunde forsøker da å sammenligne litt og forklarer at når man handler på butikken så gjør de det samme der.

"Men det er jo mat!" var det glumme svaret han fikk, før han gav opp.

Faren min tok da avisen og scannet den inn, slik at prisen kom opp. Han viste henne så strekkoden på avisen, og hvordan prisen hadde kommet frem på kassa. Da ser denne damen forundret opp på faren min og spør

"- Kom den på når du gjorde sånn??"

"- Ja." svarte faren min da. :ler:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kunde i bokhandel -

"Kan du anbefale en bok?"

Jeg -

"Ja det er klart :) Er det en spesiell sjanger du liker å lese?"

Kunde -

"Nei jeg leser ALT, jeg!"

Jeg -

"Ja, da vil jeg anbefale denne boken"

Kunden-

"Å nei! Jeg leser da ikke norske forfattere/krim/chick litteratur/romaner/fakta(sett inn det som passer til den boken jeg anbefaler)"

:ironi:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hehe, har så mange rare episoder at jeg ikke husker de vet du..

En gjenganger nå om dagen er telefonen..

Den ringer, jeg svarer med firmanavnet.. (en butikk!)

I en andre enden sier det, er det kraftverket??

Eeh nei.. jeg gjentar firmaet..

I den andre enden.. MEn jeg har ringt kraftverket!

JEg: Nei, da må du ha slått feil..

Ene personen jeg hadde blei så sinna at han ramsa opp telefonnr, men jeg har ringt: blablablabla.. Så oppdaga han at han jo hadde ringt feil, og kom med dette.. :faan. Klikk!

:ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunde i bokhandel -

"Kan du anbefale en bok?"

Jeg -

"Ja det er klart :) Er det en spesiell sjanger du liker å lese?"

Kunde -

"Nei jeg leser ALT, jeg!"

Jeg -

"Ja, da vil jeg anbefale denne boken"

Kunden-

"Å nei! Jeg leser da ikke norske forfattere/krim/chick litteratur/romaner/fakta(sett inn det som passer til den boken jeg anbefaler)"

:ironi:

Jobber i bibliotek og får mye av det samme ;) Virker som om folk svarer at de leser alt for å ikke være vanskelige -men det er jo nettopp da de er vanskelige...

Fikk en gang kjeft fordi jeg ikke kunne endre åpningstidene på en ambassade i Afrika (jobbet i udi), da lurte jeg litt på hva slags innflytelse han trodde jeg hadde...

Verste jeg opplevde i butikk var kunden som kom og spurte om vi ikke skulle ta en liten hydestund :overrasket: Var helt satt ut et øyeblikk, så ble jeg rasende :kjempesinna: Da stakk han fort og kom aldri tilbake...

Hadde også en kom i det jeg bar inn skiltet og spurte om jeg skulle stenge. Ja, sier jeg, jeg stenger nå. "Å ja, jeg skal bare kikke litt jeg" sier hun og er på full fart inn døren jeg skulle til å låse. Eh...nei, jeg skulle stenge... Da ble hun faktisk sur -jeg skulle tydligvis jobbe overtid for at hun skulle få kikke...

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hadde også en kom i det jeg bar inn skiltet og spurte om jeg skulle stenge. Ja, sier jeg, jeg stenger nå. "Å ja, jeg skal bare kikke litt jeg" sier hun og er på full fart inn døren jeg skulle til å låse. Eh...nei, jeg skulle stenge... Da ble hun faktisk sur -jeg skulle tydligvis jobbe overtid for at hun skulle få kikke...

Det der har med service å gjøre..

HEndt meg også ofte, men jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men bare kom inn å kikk du. Eller jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men om det er noe du skal ha så hjelper jeg deg med det først.

Det har litt med å holde på kundene også.. hvertfall her hvor jeg kommer fra er det viktig.

Har allerede låst, tatt oppgjør og slokt alle lys så er det noe annet..men om det er noe spesifikk kunden trenger så hjelper jeg med det..

MEn jeg har selv opplevd å nærmest bli rydda eller vaska ut av en butikk, og de får i allefall ikke meg som kunde igjen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg som jobber med data opplevde flere ganger at folk som kom til ham for hjelp med PC'en sin kom med skjermen i den tro at det var dette som var selve maskinen. :ler: Lurer på hva de trodde boksen på gulvet var godt for.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Det der har med service å gjøre..

HEndt meg også ofte, men jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men bare kom inn å kikk du. Eller jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men om det er noe du skal ha så hjelper jeg deg med det først.

Det har litt med å holde på kundene også.. hvertfall her hvor jeg kommer fra er det viktig.

Har allerede låst, tatt oppgjør og slokt alle lys så er det noe annet..men om det er noe  spesifikk kunden trenger så hjelper jeg med det..

MEn jeg har selv opplevd å nærmest bli rydda eller vaska ut av en butikk, og de får i allefall ikke meg som kunde igjen.

Men det er forskjell på å skulle HA noe, og bare kikke. Jeg hjelper gjerne kunder som kommer mens jeg stenger hvis de vet hva de skal ha, men jeg har ikke lyst til å stå 10-15-20 minutter ekstra, ubetalt, for at dette menneske skal få se, og titte og lure på om det er noe h*n har lyst på, før de går uten å kjøpe noe...

Men nå sporer vi kanskje litt av den orginal diskusjonen.. Jeg er forresten på jobb, så kanskje jeg kommer med noen innspill i løpet av kvelden?? :ler:

Endret av Caro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Klassikeren på sommerjobben min er kunder som kommer og spør "Jobber du her?" og venter på svar, mens jeg står der i rød og grønn uniform med diger logo på brystet. En gang svarte jeg nei, og da bare gikk damen bort og fant noen andre :D haha

Jeg synes faktisk det er litt høflig at de spør om det er greit at de spør om det er greit å stille soørsmål. Selv om du har på deg uniform kan det hende man er på pause eller jobber overtid med en spesiell oppgave. jeg derimot opplever mange ganger å bli avbrutt i pausen eller på vei fra jobb. Tom med kunder som krever hjelp når jeg bare er innom butikken i sivil bekledning (de kjenner meg igjen). Når man jobber i butikk så er man ikke betalt for å være på jobb hele tiden slik man er i en sjefsstilling.

Kunde i matbutikk:

"Er dette godt?"

Hva skal jeg svare da? "nei, det smaker skikkelig dritt??"

Jeg svarer at alt vi selger selvsagt er godt. men hvis de stiller dette spørsmålet spør jeg alltid hva de egentlig var ute etter, og så sier jeg hva som jeg eventuelt synes er bedre. Men poengterer selvsagt at alle har forskj smak osv. Men jeg tror mange setter pris på den ærligheten de får i form av at jeg anbefaler noe jeg synes er bedre enn det de tenkte på.

Og ang å slippe inn kunder etter stengetid, så synes jeg ikke det er urimelig at også butikkansatte kan ha avtaler etter jobb uten å alltid måtte være forsinket. Vi har gjerne en såpass ubekvem arbeidstid med kveldsjobbing osv at det er fint å kunne komme seg hjem i rimelig tid for å se familie og venner. Til slutt må man sette en grense for når stengetiden skal være: jeg opplever at hvis man begynner å slippe folk inn etter stengetid baserer de seg på at det er åpent en time lenger. Jeg har faktisk opplevd flere ganger å stå igjen en time etter stengetid og det synes jeg blir litt i overkant lenge. Vi som jobber i butikk skal da få tid til et liv utenom jobben vi også?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg svarer at alt vi selger selvsagt er godt. men hvis de stiller dette spørsmålet spør jeg alltid hva de egentlig var ute etter, og så sier jeg hva som jeg eventuelt synes er bedre. Men poengterer selvsagt at alle har forskj smak osv. Men jeg tror mange setter pris på den ærligheten de får i form av at jeg anbefaler noe jeg synes er bedre enn det de tenkte på.

Dette gjør selvfølgelig jeg og. Hvis noen spør om dette på noe jeg selv ikke liker, så svarer jeg at jeg personlig ikke liker det, men at det skal være godt tilberedt på den og den måten, og foreslår evnt tilbehør som jeg vet passer til. Men jeg synes fremdeles spørsmålet er litt teit.. ;)

Og ang å slippe inn kunder etter stengetid, så synes jeg ikke det er urimelig at også butikkansatte kan ha avtaler etter jobb uten å alltid måtte være forsinket. Vi har gjerne en såpass ubekvem arbeidstid med kveldsjobbing osv at det er fint å kunne komme seg hjem i rimelig tid for å se familie og venner. Til slutt må man sette en grense for når stengetiden skal være: jeg opplever at hvis man begynner å slippe folk inn etter stengetid baserer de seg på at det er åpent en time lenger. Jeg har faktisk opplevd flere ganger å stå igjen en time etter stengetid og det synes jeg blir litt i overkant lenge. Vi som jobber i butikk skal da få tid til et liv utenom jobben vi også?

Enig med deg her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg synes faktisk det er litt høflig at de spør om det er greit at de spør om det er greit å stille soørsmål. Selv om du har på deg uniform kan det hende man er på pause eller jobber overtid med en spesiell oppgave. jeg derimot opplever mange ganger å bli avbrutt i pausen eller på vei fra jobb. Tom med kunder som krever hjelp når jeg bare er innom butikken i sivil bekledning (de kjenner meg igjen). Når man jobber i butikk så er man ikke betalt for å være på jobb hele tiden slik man er i en sjefsstilling.

Det er jo greit å spørre om man kan stille et spørsmål, men står man i uniform i butikken så er det jo selvsagt at man jobber der. ;) Hvis jeg ikke var tilgjengelig for å hjelpe kunder så gikk jeg i sivil. Uniformen er jo en måte for kundene å vite hvem som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat dumme ting en kunde har sagt, men mere gjort...

Hadde vareopptelling på kveldstid i en forretning for flere år siden. Vi var kanskje 15 stykker på jobb, og utenfor døren banker plutselig et kjærestepar på. Sjefen åpner og spør hva han kan hjelpe til med. De lurte på om de kunne få komme inn å kjøpe et bestemt produkt, som de hadde sett på tidligere i uken. Han slipper dem inn og spør hvilken vare de ønsker. Men da ville de plutselig titte rundt...kunden brukte 30-45 min på å titte, for så å velge det de opprinnelig hadde lyst på.

Var mange av oss som himlet med øynene mens dette pågikk, kan du si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi som jobber i butikk skal da få tid til et liv utenom jobben vi også?

ja, jeg har hørt om at også butikkansatte også har barn, og at enkelte av dem ønsker å tilbringe tid med barna. Kanskje de må rekke barnehagen osv (hvis butikken stenger tidlig). Da blir det vanskelig å få til hvis man skal yte ekstra service en time ekstra hver dag...

Litt av problemet her er at mange som jobber i butkk er studenter og er fleksible. Derfor forventer mange kunder at alle butikkansatte kan være like fleksible med tanke på åpningstid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har ledd så mye på en god stund :ler:

Selv har jeg bare noen uker i butikk bak kassa for øyeblikket (men blir to måneder når vi kommer ut til august..), så det har ikke skjedd så mye morro enda. Standard-spørsmålet er jo "jeg mangler xx kroner for denne sjokoladen/chipsen/avisen/kaffen/osv, kan jeg få det/den likevel?" . Hver gang kunder spør om slikt har jeg lyst til å himle med øynene og si "jeg leker ikke butikk!".

:sjenert:

Også har vi de kundene da, som får spørsmålet om de vil ha pose. De kikker ut i luften lenge og vel, som om det var et spørsmål om meningen om livet de skulle svare på, og som om de egentlig ikke helt vet hva fenomenet pose betyr for noe. Jeg må gjerne spørre disse kundene en og to ganger før jeg får ristet dem ut av dvalen og de klarer å summe seg til om de vil ha den gratise posen eller ikke :roll:

Endret av Rhiakath
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...