Gå til innhold

Syk av trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i 30 åra som har en stressende 100 % lederstilling, barn og husarbeid som må gjøres, ønsker at folk skal se på meg som en oppegående dame, som har stell på sakene. Jeg har vært ganske sliten og sovet lite de siste 12-13 årene (etter barna kom). Dette vises på midjen og vekta. Jeg har nok ikke vært så flink med kosten. Veldig fristende med raske karbohydrater når man er sliten og trøtt...

Jeg har flere ganger begynt å trene og det har gått fint en relativt kort periode, så blir jeg syk. Jeg får influensa eller influensalignende sykdommer/symptomer og må legge meg rett ut med feber osv. Det er akkurat som at det blir for mye for meg. Dette skjer hver gang jeg begynner med trening.

Hvordan skal jeg kommer meg ut av den situasjonen jeg er i nå? Er redd for helsen min. Må spise nok, for å komme meg gjennom dagene, synes det er kjempevanskelig å velge rett mat hele tiden og skulle gjerne ha trent litt... Trives dårlig med meg selv.

Trenger noen gode råd.



Anonymous poster hash: 303e3...e79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld deg på et kurs for slanking og kostråd. Tenker på et med velkjent navn, men vetnikke om det blir reklqme å skrive navn.

Anonymous poster hash: 9265a...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men mitt råd ville være å kutte ned på stresset. Jobb mindre, senk kravene til deg selv, drit i hva andre tenker om deg. Det er det som gjør deg syk, ikke treningen. Men når du kjører deg selv så på felgen oppfatter kroppen din trening som enda mer stress, og det tåler den ikke mer av.

Så: Mindre stress, begynn med rolig trening som er lystbetont (gå tur med en god venn, ta med ungene på skøytebanen, yoga, svømming osv).

Anonymous poster hash: 3827d...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dette oppfattes som banning i kirken. Jeg er heldigvis ateist så det går nok bra.

Trening er IKKE viktig. Det er ikke viktig i den forstand at du ikke trenger å delta i noe idrett eller trene noe idrett. Eller pumpe jern på et treningssenter.

Trening er stress for kroppen og kroppen kan bare tåle en viss mengde stress før det går fra å være noe positivt til noe negativt. For deg er gjerne den stressmengden oppnådd allerede før du begynner å trene.

Det du trenger er først og fremst stressmestring. Det går an å klare seg fint i veldig stressende jobber uten at det går ut over helsen. Det er ikke alltid så lett å kutte ut det som stresser deg, men det går fint an å lære seg teknikker for å mestre stresset. Litt avhengig av hvor du bor finnes det sikkert ulike kurs du kan delta på. Som leder er jeg ganske sikker på at dette er noe du vil prioritere for dine ansatte. Da bør du og prioritere det for deg selv.

Så trenger du søvn. Får du nok søvn? For lite søvn er en stor stressor. Det finnes mange måter å øke hvor mye du sover, men hvilke(n) du skal velge avhenger av mange grunner.

Kostholdet ditt er også en stressor. Jeg er for at det skal være sunnere, men det trenger ikke bety at du skal ha konstant dårlig samvittighet for at du spiser usunt. Ha en sunn base og unn deg heller usunn mat en gang i blant om det blir for vanskelig å unngå det. Du er tross alt bare et menneske!

Chris Kressers "Your personal paleo code" er en ganske bra bok for å tilpasse kosthold til seg selv, og dine behov. Basert ut i fra et relativt strengt "paleo-kosthold". Tro meg, det høres krevende ut, men det er bare krevende en liten stund. Og det er i tillegg barnevennlig.

Det finnes selvfølgelig flere veier til Rom, og du står fritt til å velge en annen hvis det passer deg bedre.

Sist, men ikke minst: Aktivitet. Beveg deg. Ikke for trening, men for bevegelsen. Gå, kryp, klatre, hopp, etc. Bruk naturen, bruk miljøet. Gå eller sykle til jobb/butikken/besøk/etc. Dra på aktivitetsferie osv. Avkobling trenger ikke bety passitivitet. Gjør noe du liker som involverer at du bruker kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite søvn over flere uker er ikke bra. Lite søvn over mange år er veldig skadelig. Det øker dramatisk sjansen for mange alvorlige sykdommer, pluss at man føler seg konstant sliten og uopplagt. Er det verdt bryet å fylle dagene med så mange gjøremål at søvnen konstant blir lidende?

Når det gjelder fysisk aktivitet tror jeg du vil gjøre lurt i å prøve å mosjonere framfor å trene. Å mosjonere kan være å sykle i middels tempo til jobben, ta en gåtur i raskt tempo, og generelt få rørt på seg framfor å sitte stille. Å prøve å trene når kroppen er i underskudd går sjelden bra, da får man symptomer av ymse slag.

En ting jeg tror kan være fint for deg er qigong. Det er gammel kinesisk treningsform/lære som går ut på å få energien til å flyte bedre i kroppen. Dette høres selvsagt veldig svevende og alternativt ut, og jeg er selv en person som er svært skeptisk til alternativjungelen. Jeg har imidlertid empirisk erfart at qigong virker. De to mest merkbare effektene er at jeg blir varm mens jeg holder på, selv om bevegelsene er veldig rolige, og at jeg får lavere søvnbehov.

Jeg mener ikke at du skal drive qigong for å ikke trenge å sove så mye, men for å få mer overskudd. Det er mye forskjellig innen qigong, send meg en privat melding hvis du vil vite hvor du kan lære den serien jeg lærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode tips allerede her allerede.

Kan du senke på kravene i heimen/få andre til å bidra mer for å frigjøre tid så gjør det.

Prøv å få et jevnt bra kosthold - finn sunnere "matifartenalternativer".

Prøv å få nok søvn og ha et ganske jevnt søvnmønster.

Beveg deg mer og få frisk luft - gå turer i raskt tempo feks.

Tren Yoga eller annet stressmestrende type trening.

Tren med PT - da blir det kanskje lettere å trene riktig.

Ta tran !

Tror nok kanskje det er totalbelastningen som har slått inn når du har blitt syk - høres jo ut som om du har en ganske hektisk hverdag . Så skal du trene må du kutte på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Høres ut som du stresser deg selv unødvendig i hverdagen og med trening så smeller det totalt og du blir utbrent.

Du må få orden på livet og prioriteringene dine i første omgang. Start med arbeidssituasjonen. Ta grep på jobben slik at du ikke stresser deg opp og forhold deg til at når arbeidsdagen er over så er den over. Da er det din tid.

Hjemme så kan alle hjelpe til. Både mann og barn kan hjelpe til å rydde, vaske, lage mat og dekke på bordet. En familie skal kunne gjøre disse tingene sammen. Hvorfor skal du gjøre alt når du kommer hjem? Er ungene gamle nok så kan de både koke poteter og klargjøre diverse ting slik at man kan spare litt tid og ha mer kvalitetstid sammen.

Søvn er superviktig! Her må du si at klokka da så SKAL du legge deg. Bort med alt annet.

Når disse tingene er mer på stell da kan du vurdere å starte med trening.

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en travel hverdag og barn som krever sitt, et ekteskap som kunne vært bedre, en svigerfamilie som jeg ikke helt føler meg hjemme hos osv... Jeg føler jeg blir sliten av å være i lag med for mange mennesker. Søvn har vært mangelvare i mange år, minstemann er morgenfugl og det er ikke så lett å få endret på det...

Jeg ser logikken i at trening på en måte blir dråpen som får begeret til å renne over. Det er nok mine egne krav til meg selv som er de aller verste. Litt sånn "flink pike" tendenser... Bare ikke så lett å plutselig skulle gi "f". Det er også helt utrolig hva folk spør meg om. Jeg er et menneske mange betror seg til og jeg vil jo hjelpe... blir bare litt mye.

Midten av desember er kanskje ikke letteste tiden for omlegging av kostholdet, men jeg skal passe på mengden jeg inntar.

Kommer ikke til å prøve meg på trening på lenge enda.

Takk for mange gode råd. Skal bli flinkere til å lytte til kroppen min, gjøre ting for min egen del og forhåpentligvis klarer jeg å få orden på mat og mosjon etterhvert.

hilsen TS



Anonymous poster hash: 303e3...e79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...