Gå til innhold

- Slanking doblet matbudsjettet


Pringle

Anbefalte innlegg

Har han ett matbudsjett og ett godteribudsjett? Noen som kan forklare hvordan det ellers er mulig? Jeg for min del spiser mye billigere nå når jeg slanker meg/lever sunnere. Man spiser jo mindre mat! Er det greit å klage over høyere matutgifter når godteriutgiftene synker tilsvarende?

Nicolai Grønvold fikk brokk på grunn av kraftig overvekt og ble tvunget til å slanke seg. Det har økt matbudsjettet med flere tusen kroner hver måned.

- Matbudsjettet er doblet. Vi var ikke klar over hvor mye dyrere det er å spise sunt, sier Nicolai Grønvold. De siste to årene har han gått ned 60 kilo, men sliter fremdeles med kraftig overvekt. Matbudsjettet for samboerparet i Oslo økte med flere tusen kroner etter at han startet slankingen.

http://www.nrk.no/norge/--slanking-doblet-matbudsjettet-1.6660792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

Denne artikkelen er fra 2009, men det er nok ikke så veldig mye som har endret seg siden den tid.

Det spørs jo hva mannen spiste fra før, og jeg har ingen problemer med å se at sunn mat kan være dyrere enn usunn, spesielt hvis han ikke spiste særlig mye snacks og godteri, men valgte billige, energitette alternativer.

F.eks er helkornsprodukter dyrere enn lyse alternativer.

F.eks hvis han tidligere kjøpte kneippbrød til 5 kr, og nå kjøper fullkornsbrød til 20 kr, så tilsvarer det en utgiftssøkning på 300%.

Hvis han før kjøpte farseprodukter (f.eks pølser) til 60 kr/kg, og nå kjøper rent kjøtt til 120 kr/kg (eks kylling), så er dette også en utgiftsøkning på 100%.

Hvis han tidligere kjøpte hel- og halvfabrikata, f.eks toro lasagne til 30 kr + kjøttdeig, uten salat, og begyte lage alt fra bunnen av med karbonadedeig, fullkornspasta og salat, vil dette også føre til en utgiftsøkning på 100 - 200 %.

Og hvis han ikke spiste frukt før, og begynte med dette nå, så blir dette også en ekstrautgift.

Mange bekker små, gjør en stor å, heter det.

Endret av Sprettballen
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvordan man får til å øke matbudsjettet ved å gå fra billig drittmat til dyr kvalitetsmat, men de velger det faktisk selv. Det er fullt mulig å leve sunt OG billig hvis man baserer sitt sunne kosthold på å spise mindre mengder mat og å bruke mye sesongens frukt og grønnsaker samt bønner og linser. Man må ikke spise indrefilet og cherrytomater hele dagen for å spise sunt.



Anonymous poster hash: b4c54...502
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg skjønner hvordan man får til å øke matbudsjettet ved å gå fra billig drittmat til dyr kvalitetsmat, men de velger det faktisk selv. Det er fullt mulig å leve sunt OG billig hvis man baserer sitt sunne kosthold på å spise mindre mengder mat og å bruke mye sesongens frukt og grønnsaker samt bønner og linser. Man må ikke spise indrefilet og cherrytomater hele dagen for å spise sunt.

Anonymous poster hash: b4c54...502

Hvis du leste artikkelen, så du at han har gått ned 60 kg, og skulle gå ned 60 kg til.

Dette er en stor mann, og for å ha et sunt vekttap kunne han ikke bare kutte ned til 1500 kcal om dagen, og ferdig med det!

På det meste ville han hatt en BMR på ca 3500 kcal om dagen, og det er mye mat når det er snakk om sunn mat, og det vil koste mye, selv om han velger rimelige alternativer.

Det er så lett å dømme andre når man kun ser ting fra sitt eget ståsted.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han trenger ikke spise 3500 kcal om dagen i indrefilet og cherrytomat, eller gulrøtter og tunfisk, for den del. Det er nok å spise nok av slike ting. Han kan fint spise en stor andel av sine kalorier i form av ris, brød og poteter, og det er mange kalorier pr krone, eller fortsette noen av sine "dårlige" gamle vaner. Dette er en typisk drastisk omlegning av kost og livsstil, som det for de færreste er mulig å fortsette i lengden, det gjør at man helst vil tilbake til gamlemåten, og det hjelper på den indre konflikten at man kan si til seg selv at det er altfor vanskelig/dyrt å leve sunt, så det greier jeg ikke, men jeg har forsøkt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se hvor det står at han skal ned 60 kg til, og det hadde vært fint med kilder på at han trolig har bmr på 3500 kcal om dagen.

Men uansett er jeg rimelig sikker på at man fint kan spise mindre mengder energitett, rimelig og sunn mat om man bruker mye sesongens frukt og grønt samt bønner og linser. Når Hellstrøm rydder opp hjemme får han strålende fint til å lære folk å lage rimelig OG sunn mat.

Altså, ja, vi kunne gjerne hatt høyere avgifter på sjokolade og drittmat og brukt disse inntektene til å subsidiere prisene på sunne råvarer. Men det trenger absolutt ikke være dyrt å leve sunt.

Anonymous poster hash: b4c54...502

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen

Jeg klarer ikke å se hvor det står at han skal ned 60 kg til, og det hadde vært fint med kilder på at han trolig har bmr på 3500 kcal om dagen.

Anonymous poster hash: b4c54...502

At han på sitt tyngste hadde en BMR på ca 3500 kcal om dagen var et estimat ut i fra anslått alder, høyde, og vekt (gått ned 60 kg, men fremdeles hadde like mye å gå ned).

Hvor jeg leste at han skulle gå ned 60 kg til klarer jeg ikke for bare livet å finne igjen, så det kan godt hende at jeg har lest feil, men uansett ville BMR være høy med en så høy vekt.

Men mitt poeng er at hvor mye kostnaden har økt, avhenger like mye av hva han spiste før, som hva han spiser nå.

For å sette ting på spissen: Hvis han før levde på 50-60 kr dagen (boller, cola, og rimelig middag), vil normalt forbruk være nesten en dobling av kostnaden. (Sifo beregner en matkostnad på ca 90 kr dagen for en voksen mann, og dette er et nøkternt budsjett)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt matbudsjett fløy også i været når jeg gikk ned i vekt. Jeg baserte meg på å spise lite og ofte, og på grunn av en stressende turnusjobb hadde jeg ikke ork til å lage all mat fra bunnen av. Ergo har det blitt mye dyr mat, spesielt på mellommåltider ol. Det ble også dyrere for meg med middag da jeg spiste mye rent kjøtt i motsetning til en ferdigpizza tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye dyrere å spise sunt. Droppe grønnsakene jeg pleier å ha til hvert måltid (agurk/paprika på skiva, salat til middagen, litt frukt innimellom, etc) sparer en god del penger i uken. Pølser, fiskepinner og slik type helfabrikata er mye billigere enn å skulle kjøpe rent kjøtt eller fisk. Loff og kneipp er billig, grovt brød er dyrt. Samme med pasta og ris. Syltetøy som består av minimalt med bær, men mye sukker og gud vet hva er kjempebillig, og holder i lange tider. Skikkelige varer koster mye mer. En kurv norske jordbær koster rundt 30 kr nå, man kan få mye godteri for den prisen (og godteri er jo også alltid på tilbud).

Ser jo det på trådene her inne, de som skryter av å spise for 2-300 kr i uka. Da er det tips om pølser og makaroni, og at man spiser grønnsaker ved å kjøpe en pakke gulrøtter og en pose epler som begge varer over en uke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Hvis man baserer seg på å kjøpe mye av den sunne maten ferdig (f.eks. brød), ja så blir det dyrt. Mennesker som tidligere har hatt et usunt kosthold, har nok heller ikke erfaring å planlegge innkjøp, og det kan også virke fordyrende.

Ved å planlegge ukemenyer, handle inn ulike matvarer når det er tilbud, bake sitt eget brød osv. kan man spare en god del penger. First Price har f.eks. frossen torskefilet av overraskende bra kvalitet, mens pølser faktisk ikke er spesielt billig. Svinekjøtt er det jo alltid tilbud på, har jeg inntrykk av.

Det er også snakk om å lære seg å lage sunn mat som metter godt, slik at man ikke trenger store mengder for å bli mett. Det skal uansett ikke være nødvendig at det blir veldig mye dyrere med et sunt kosthold.

Kvinneguiden har jo denne artikkelen: http://www.klikk.no/kvinneguiden/mat/article913900.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser faktisk mer enn før nå med et sunt kosthold, likevel er matbudsjettet mitt minsket betraktelig. Så hva han i artikkelen driver med, vet jeg neimen ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser faktisk mer enn før nå med et sunt kosthold, likevel er matbudsjettet mitt minsket betraktelig. Så hva han i artikkelen driver med, vet jeg neimen ikke.

Jeg har prøvd å tenke ut om jeg spiser mer eller mindre enn før, men det er vanskelig! Færre kalorier, det er åpenbart, men mengde? Jeg spiser større andel "rene" produkter, vet ikke om man kan sammenligne koteletter og kjøttpudding direkte? Man trenger vel mindre av ren vare. Jeg spiser oftere frukt, men i mindre porsjoner. Mindre porsjoner stivelse, melk, ost, nøtter, men jeg spiser mer regelmessig, så jeg vet ikke om det totalt er en forandring. Kanskje spiser jeg sjeldnere "ute", men det jeg spiser er dyrere fordi jeg dropper kioskmaten og heller kjøper sushi? Det eneste jeg er sikker på, er at jeg spiser mer grønnsaker og mindre snop. Så det går nok ihvertfall opp i opp.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å tenke ut om jeg spiser mer eller mindre enn før, men det er vanskelig! Færre kalorier, det er åpenbart, men mengde? Jeg spiser større andel "rene" produkter, vet ikke om man kan sammenligne koteletter og kjøttpudding direkte? Man trenger vel mindre av ren vare. Jeg spiser oftere frukt, men i mindre porsjoner. Mindre porsjoner stivelse, melk, ost, nøtter, men jeg spiser mer regelmessig, så jeg vet ikke om det totalt er en forandring. Kanskje spiser jeg sjeldnere "ute", men det jeg spiser er dyrere fordi jeg dropper kioskmaten og heller kjøper sushi? Det eneste jeg er sikker på, er at jeg spiser mer grønnsaker og mindre snop. Så det går nok ihvertfall opp i opp.

Jeg spiser mer både i mengde og kalorier. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg kommer tilbake til denne tråden fordi jeg fikk et "flashback" i går. Jeg husket plutselig at jeg tenkte at sunn og slankende mat er dyr, at det er så mye lettere for de rike å være tynne... Hvis jeg var rik, ville det ikke være noe problem å holde seg slank... At det optimale er å spise hummer og ha egen kokk, og tjenere så man fikk tid til å gå på treningssenter... Leve et jetsetliv, dra til Nice og bade, posere i tynne kjoler på premierefester, drikke champagne og spise småretter... ofte på hotell... likhetstegn mellom sunn, slank og rik. Aldri spise smågodt, men ofte kaviar. Ingen voksne spiser jo smågodt, jeg burde skamme meg. Alt dette har jeg tenkt!! Og ikke bare tenkt, men vært overbevist om. For ett år siden. Er det ikke utrolig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han ett matbudsjett og ett godteribudsjett? Noen som kan forklare hvordan det ellers er mulig? Jeg for min del spiser mye billigere nå når jeg slanker meg/lever sunnere. Man spiser jo mindre mat! Er det greit å klage over høyere matutgifter når godteriutgiftene synker tilsvarende?

http://www.nrk.no/norge/--slanking-doblet-matbudsjettet-1.6660792

Jeg håper å spare en del penger på å gå ned i vekt, pga at en lett kropp kanskje trenger mindre mat enn en tung kropp.

Men større muskelmasse i forhold til fettprosenten (ved å forbrenne fett og øke muskelmassen) vil jo også gi høyere forbrenning, og jeg vil kanskje spise det samme antall kalorier som før, hvis ikke mer? hvis jeg veier 15 kg mindre enn nå og trener en del.

Anonymous poster hash: ba5d1...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt avhengig av hva man spiser. Spiser du smågodt med sjokolader, får du kanskje 500 kcal for rundt 10 kroner. Og den finnes vel mange billige kaloririke pakker med søte kjeks? Og du får billig pizza og pasta, store iskrembokser osv.

Skal du leve sunt på budsjett, er det mye å velge mellom, men det er også mye man må avstå fra pga pris. Dessuten er det en del mat man må legge arbeid i, om man skal leve sunt og billig. Det er klart at det er lettere å leve sunt på et ubegrenset budsjett. Da kan man fråtse i en masse smakfulle saker, og utvalget av "ja-mat" blir betydelig større.

Går du i butikken og kun ser etter billigste varer, vil nok det meste tilhøre kategorien, usunn og kaloririk.



Anonymous poster hash: 5dbdb...403
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo helt avhengig av hva man spiser. Spiser du smågodt med sjokolader, får du kanskje 500 kcal for rundt 10 kroner. Og den finnes vel mange billige kaloririke pakker med søte kjeks? Og du får billig pizza og pasta, store iskrembokser osv.

Skal du leve sunt på budsjett, er det mye å velge mellom, men det er også mye man må avstå fra pga pris. Dessuten er det en del mat man må legge arbeid i, om man skal leve sunt og billig. Det er klart at det er lettere å leve sunt på et ubegrenset budsjett. Da kan man fråtse i en masse smakfulle saker, og utvalget av "ja-mat" blir betydelig større.

Går du i butikken og kun ser etter billigste varer, vil nok det meste tilhøre kategorien, usunn og kaloririk.

Anonymous poster hash: 5dbdb...403

Det var sånn jeg trodde det var også, inntil i fjor høst/vinter. Men om man balanserer billige matvarer med dyrere, og kaloririkt med vitaminrikt, og ikke minst slutter å tenke at enkeltmatvarer er farlig/usunt, og legger en liten innsats i form av tid og arbeid med planlegning og matlaging, kan man få masse variert, sunn og velsmakende mat for en rimelig penge. Jeg trodde virkelig jeg måtte få Jeanette Roede hjem til meg, jeg så henne for meg, svettende over komfyren her, hehe - men jeg klarer jo dette helt fint selv! Det er ikke vanskelig, ikke anstrengende, jeg føler ikke at jeg gir avkall på noe - men det krever en liten innsats, at jeg forbereder middagen dagen før, passer på at de tingene jeg trenger, alltid er i kjøleskapet osv. Det høres kanskje likevel stressende ut - men jeg kan love dere at det konstante suget etter godteri og potetgull var mye mer stressende; alltid på utkikk etter når og hvor jeg kunne få tak i og konsumere neste dose...

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn jeg trodde det var også, inntil i fjor høst/vinter. Men om man balanserer billige matvarer med dyrere, og kaloririkt med vitaminrikt, og ikke minst slutter å tenke at enkeltmatvarer er farlig/usunt, og legger en liten innsats i form av tid og arbeid med planlegning og matlaging, kan man få masse variert, sunn og velsmakende mat for en rimelig penge. Jeg trodde virkelig jeg måtte få Jeanette Roede hjem til meg, jeg så henne for meg, svettende over komfyren her, hehe - men jeg klarer jo dette helt fint selv! Det er ikke vanskelig, ikke anstrengende, jeg føler ikke at jeg gir avkall på noe - men det krever en liten innsats, at jeg forbereder middagen dagen før, passer på at de tingene jeg trenger, alltid er i kjøleskapet osv. Det høres kanskje likevel stressende ut - men jeg kan love dere at det konstante suget etter godteri og potetgull var mye mer stressende; alltid på utkikk etter når og hvor jeg kunne få tak i og konsumere neste dose...

Nå har jeg aldri vært ubevisst i forhold til matvalg, og har alltid FORSØKT å leve sunt. Men jeg har lagt om kostholdet noe, og jeg er dessverre blitt tvunget til å tenke mer på penger nå (..eller valgt).

Jeg kjøper det jeg kan av "sunt og billig", men syns likevel det går enormt med penger til dagligvarer.

Hvor mye bruker du selv på mat nå, Pringle?

Anonymous poster hash: 5dbdb...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent kjøtt med grønnsaker er jo ofte dyrere enn f.eks nachos eller en pizza. Bare karbonadedeig er over dobbel pris av annen kjøttdeig. Sunne søtsaker er ofte dyrere enn smågodt og sjokkis. Om man spiser supermat blir det ihvertfall dyrt. Skjønner godt at det blir dyrere enn tjukkasmat.



Anonymous poster hash: 91f82...1ba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært ubevisst i forhold til matvalg, og har alltid FORSØKT å leve sunt. Men jeg har lagt om kostholdet noe, og jeg er dessverre blitt tvunget til å tenke mer på penger nå (..eller valgt).

Jeg kjøper det jeg kan av "sunt og billig", men syns likevel det går enormt med penger til dagligvarer.

Hvor mye bruker du selv på mat nå, Pringle?

Anonymous poster hash: 5dbdb...403

Jeg ANER ærlig talt ikke hvor mye jeg bruker på mat nå, eller hvor mye jeg pleide å bruke. Er heller ikke sikker på om jeg spiser ute oftere eller sjeldnere enn før, og om jeg da spiser mer eller mindre, dyrere eller billigere. Spiste uansett sjelden McDonalds-type mat. Men jeg handler mindre snop, is, kaker og slikt. Jeg har ikke et eget "matbudsjett" (om jeg går inn i nettbanken kan jeg skille ut det jeg har kjøpt i bestemte forretninger, men jeg kjøper jo ikke bare matvarer i dagligvaren, men oppvaskmiddel ol også, så det er helt umulig, forstår ikke hvordan folk finner ut sånt, jeg) - men jeg merker ikke at jeg har dårligere råd nå enn før, så jeg antar at jeg ihvertfall ikke bruker mer penger på mat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...