Gå til innhold

Hvor mange kalorier er det i glass vann?


Nusse

Anbefalte innlegg

Da jeg spilte håndball fikk vi streng beskjed av treneren vår om at vi ikke skulle ta så kaldt vann for å slukke tørsten. Kroppen vil så mye engergi på å varme det opp at det vil kunne gå ut over energien du har til å gjennomføre det du skal på banen. Eller en annen arena det drives idrett for den saks skyld. Kommer også litt an på aktivitetsnivået vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mistiphis

se her:

En ny vitenskapelig undersøkelse viser nemlig at 4 liter isvann om dagen kan gi et vekttap på ca. 1/2 kg i måneden. Det skyldes ikke bare at vannet fyller magen slik at følelsen av sult reduseres, men også at organismen bruker ca. 125 kalorier på å varme opp isvannet til kroppstemperatur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Utrolig at vi ikke tenker på at vann er Hydrogen og Oksygen. Hydrogen er en utrolig brennbar gass met en utrolig energimengde. Den kan brukes til å kjøre biler. Oksygen øker forbrenningen og frigir energien fortere. Alt er energi. Noe tall på det har jeg ikke. Det finnes en utrolig god bok på engelsk.

Den heter "Your Body's many cries for water"

Den forteller om Vannets utrolige helsebringende effekter.

Når det gjelder Vekt og vekt økning kan jeg nevne at salt og mineraler gjør at vannet binder seg til kroppen. Derav følger vekt økning. kroppen består av mere enn 70% vann sier enkelte vitenskapsmenn. Så hvor mye vann vi har i kroppen er viktig. Begynner du å drikke 3 liter vann om dagen vil nyrene etter noen dager begynne å skille ut vann fortere. Du må også øke antall toalett besøk. Det er rensende for kroppen men det er viktig å finne balansen av salt og minneraler i kroppen.

Med vennlig hilsen

Lovegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil vel si 0? Det har i allefall alltid jeg trodd. Men så hørte jeg et intervju med isfabrikant Hennig Olsen som fikk meg til å tenke meg om:

Det var spørsmål om iskrem er fetende. Til dette svarte Hennig Olsen at når du spiser is bruker du opp 13% av energien i isen til å varme den opp fra -20 til +37 grader.

Jeg kom til å tenke på det vi lærte i fysikken på skolen. 1 kcal = energien som går med til å varme opp en liter vann en grad celsius. Det vil jo si det samme som at når du drikker en liter vann fra kjøleskapet, skal den varmes opp i kroppen fra ca +4 til +37 grader, og da forbrenner du 33 kcal!

Jeg har alltid hørt at det er bra å drikke mye vann i forbindelse med kostholdsråd og trening, man at du kan øke forbrenningen direkte visste jeg faktisk ikke. Mange anbefaler tre liter vann om dagen, det blir jo ca. 100 kcal, eller 700 i uka. Ganske bra! Så glass (kaldt) vann har ikke 0 kalorier, men minus sju!

;)

Du har jo tatt med en k for mye der da, haha... 1 cal = energien som går med til å varme opp en liter vann en grad celsius (sånn ca. i alle fall). Så da forbrenner du altså 0,033 kcal ved at kroppen varmer opp 1 liter vann fra 4 til 37 grader.

Edit: beklager, så ikke at det var en kjempegammel tråd...

Endret av kanelsnurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

De fleste vil vel si 0? Det har i allefall alltid jeg trodd. Men så hørte jeg et intervju med isfabrikant Hennig Olsen som fikk meg til å tenke meg om:

Det var spørsmål om iskrem er fetende. Til dette svarte Hennig Olsen at når du spiser is bruker du opp 13% av energien i isen til å varme den opp fra -20 til +37 grader.

Jeg kom til å tenke på det vi lærte i fysikken på skolen. 1 kcal = energien som går med til å varme opp en liter vann en grad celsius. Det vil jo si det samme som at når du drikker en liter vann fra kjøleskapet, skal den varmes opp i kroppen fra ca +4 til +37 grader, og da forbrenner du 33 kcal!

Jeg har alltid hørt at det er bra å drikke mye vann i forbindelse med kostholdsråd og trening, man at du kan øke forbrenningen direkte visste jeg faktisk ikke. Mange anbefaler tre liter vann om dagen, det blir jo ca. 100 kcal, eller 700 i uka. Ganske bra! Så glass (kaldt) vann har ikke 0 kalorier, men minus sju!

;)

Tja. En Lollipop er 70 ckal. Så 9 ckal for å varme den opp er vel ikke utenkelig?

Man trenger ikke å gå i mange minutter for å forbrenne 9 ckal heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. En Lollipop er 70 ckal. Så 9 ckal for å varme den opp er vel ikke utenkelig?

Man trenger ikke å gå i mange minutter for å forbrenne 9 ckal heller?

Så hvis man spiser en Lollipop mens man er ute og går, så vil temperaturen og gåturen tilsammen gjøre at kaloriregnskapet for isen går i null? :idesmil:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, jeg som er på slanker'n og drikker stortsett vann fordi det inneholder null kalorier, har jeg til nå trodd.

Det er altfor mye, hva skal jeg drikke nå da?

Spiser grønnsaker med ris, drikker mye vann og trener mellom 5-6 timer helger, mindre til hverdags.

Lurer på hvordan det skal gå? :(

Anonym poster: 5553a874259744b429ce9a6293983966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at energien man bruker på å varme opp vannet vi drikker allerede er medberegnet i den daglige forbrenningen vår...

Og til deg over, det har da ikke kommet frem i tråden at det er mye kalorier i vann? IKKE slutt å drikk vann!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at energien man bruker på å varme opp vannet vi drikker allerede er medberegnet i den daglige forbrenningen vår...

Og til deg over, det har da ikke kommet frem i tråden at det er mye kalorier i vann? IKKE slutt å drikk vann!!!

Det er lov til å teste litt, vet du.

Er ikke overvektig, men prøver å unngå å legge på meg i hvertfall (kroppslig vedlikehold, altså).

Men går det dårlig, såklart skal jeg begynne å drikke vann igjen.

Risikerer ikke helsa for noe "tull", men jeg tror mange, meg inkludert, prøver å eksperimentere litt med maten en gang i blant.

Anonym poster: 5553a874259744b429ce9a6293983966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du skrev jo "Det er altfor mye, hva skal jeg drikke nå da?", og da virker det som du har fått inntrykk i denne tråden om at det er flere kalorier i vann, når det folk faktisk har spekulert i er om man forbrenner kalorier av å drikke vann. Men det er ganske så fastankret vitenskapelig at vi trenger vann, og at du ikke legger på deg av det. Så hvis man slutter å drikke så risikerer man faktisk helsa for noe tull ja.

Hvis du drikker mye vann litt før du veier deg, så vil det jo vises på selve tallet på vekta, men dette er jo ikke noe som setter seg på kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du skrev jo "Det er altfor mye, hva skal jeg drikke nå da?", og da virker det som du har fått inntrykk i denne tråden om at det er flere kalorier i vann, når det folk faktisk har spekulert i er om man forbrenner kalorier av å drikke vann. Men det er ganske så fastankret vitenskapelig at vi trenger vann, og at du ikke legger på deg av det. Så hvis man slutter å drikke så risikerer man faktisk helsa for noe tull ja.

Hvis du drikker mye vann litt før du veier deg, så vil det jo vises på selve tallet på vekta, men dette er jo ikke noe som setter seg på kroppen!

Det er viktig å drikke mye vann. Det smører hele systemet og hjelper til slik at nervesystemet til å fungere bedre. Man kan passe på salt mengden. Prøv deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke prøve meg frem til noe, jeg drikker allerede vann og skal da fortsette med det :) Driter i kalorier og slikt når det gjelder noe så livsviktig og et grunnleggende behov som vann er. Ikke at det er noen kalorier å snakke om uanset, men...

Endret av HedvigR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovegod - med et normalt kosthold og normalt vædskeindtak regulerer kroppen dette helt selv. Det er ikke noe man behøver å prøve seg frem til.

Det er ikke nødvendig med noen specialdiett når man er frisk og aktiv, og følger kroppens normale impulser i forhold til å spise og drikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Gjelder det samme iskald pepsi max?

Uansett, gjelder det kun å drikke det? Hva om man bader i kaldt vann, eller legger seg i fryseren? ( haha, har ingen planer om å låse meg inn i fryseren altså)

Høhø, perfekt treningstime - Ligge 1 time i fryseboksen og drikke 4 liter vann, løpe opp trappen etterpå for å gå på dass, og løpe ned igjen.

Men betyr det at en saftis, som i seg selv ikke inneholder så mange kalorier, faktisk, inneholder færre kalorier enn det vi tror? Eller er den kalde-varme saken inkludert i beregningen?

Og hvor kaldt må det være?

Er forvirra jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe å tenke på.

Det er snakk om calorier - ikke kilocalorier.

Altså vil én deciliter vædske som holder 4 grader celsius, forbruke ca. 3.5 calori for å nå kroppstemperatur. Det vil si at et vædskeindtak på 3 liter vil forbrende omtrent 105 kalorier, altså omtrent ti procent av en kilocalori.

Det er sandsynligvis langt mere effektivt å sette seg ud i kulden og fryse i noen timer.

For en kvinne på 25 år, vil daglig energibehov ved normal aktivitet være ca. 2300 kilocalorier, altså kan du gange dette tallet med 1000 for å finde ud hvor mange calorier dette udgjør. Hvor stor procent av dette udgjør 105 calorier i den sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kevlarsjäl

Hvis man skal telle kalorier SÅ strikt kan man like greit regne med energien det tar å løfte glasset og å bruke svelgemusklene. I tilegg bør man regne kaloriene man forbrenner ved å løfte gaffel og kniv når man spiser middag.

Det blir for dumt å regne på de minimale kaloriene.. Jeg vil anta at disse er medregnet under det man har som daglig energiforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå måtte jeg le litt, for dette kan minne om en venninne som har det iskaldt i leiligheten sin fordi hun da både sparer strøm OG øker forbrenningen ved å fryse. Tror ikke jeg skal tipse henne om denne tråden :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, la oss alle investere i stort kjøleskap og avisolere veggene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...