Gå til innhold

Hvor mange kalorier er det i glass vann?


Nusse

Anbefalte innlegg

De fleste vil vel si 0? Det har i allefall alltid jeg trodd. Men så hørte jeg et intervju med isfabrikant Hennig Olsen som fikk meg til å tenke meg om:

Det var spørsmål om iskrem er fetende. Til dette svarte Hennig Olsen at når du spiser is bruker du opp 13% av energien i isen til å varme den opp fra -20 til +37 grader.

Jeg kom til å tenke på det vi lærte i fysikken på skolen. 1 kcal = energien som går med til å varme opp en liter vann en grad celsius. Det vil jo si det samme som at når du drikker en liter vann fra kjøleskapet, skal den varmes opp i kroppen fra ca +4 til +37 grader, og da forbrenner du 33 kcal!

Jeg har alltid hørt at det er bra å drikke mye vann i forbindelse med kostholdsråd og trening, man at du kan øke forbrenningen direkte visste jeg faktisk ikke. Mange anbefaler tre liter vann om dagen, det blir jo ca. 100 kcal, eller 700 i uka. Ganske bra! Så glass (kaldt) vann har ikke 0 kalorier, men minus sju!

;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var spørsmål om iskrem er fetende.  Til dette svarte Hennig Olsen at når du spiser is bruker du opp 13% av energien i isen til å varme den opp fra -20 til +37 grader.

Herlig logikk, men jeg tror ikke så mye på det. Jeg liker å spise iskald sjokolade - fra fryseren. Så da blir det liksom færre kalorier? Hvis noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det gjerne det

Det ligner litt for mye på sånne kalorilister man får tilsendt på mail - kalorier som spises i små biter forsvinner, sjokolade er ikke fetende om du spiser den alene, frosne matvarer teller ikke, osv. :ler:

Og hvis jeg ikke husker helt feil, så må man jogge uhorvelig lenge for å oppveie en liten sjokoladeutskeielse, så jeg kan neppe tenke meg at man oppveier 13% av isen bare ved å spise den :ler:

Men det er klart - vi kan jo velge å tro på det enkelte dager, da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Genialt :)

Man bruker jo faktisk energi på å løfte glasset opp til munnen også, eller is-skjeen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Det er vel en grunn til at toppidrettsutøvere helst drikker varm eller lunken drikke under utøvelsene?

Kroppen bruker faktisk energi på å drikke kaldt.

Så det er nok ikke bare tull nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-
Det er vel en grunn til at toppidrettsutøvere helst drikker varm eller lunken drikke under utøvelsene?

Kroppen bruker faktisk energi på å drikke kaldt.

Så det er nok ikke bare tull nei ;)

Venninna mi fikk tips av legen da hun skulle ned i vekt: "må du på død og liv spise noe usunt, spis is", så ja, trådstarter har et poeng, det er jo bare ren matte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er vel en grunn til at toppidrettsutøvere helst drikker varm eller lunken drikke under utøvelsene?

Kroppen bruker faktisk energi på å drikke kaldt.

Så det er nok ikke bare tull nei ;)

Dette går vel helst i at om man drikker lunken drikke klarer man å drikke mer, enn om man drikker den kald, fordi magen(?) "snurper" seg sammen ved kjølig veske. (Dårlig forklart ja, jeg vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Dette går vel helst i at om man drikker lunken drikke klarer man å drikke mer, enn om man drikker den kald, fordi magen(?) "snurper" seg sammen ved kjølig veske. (Dårlig forklart ja, jeg vet)

Det var ikke slik jeg forstod det iallefall! Jeg synes det høres logisk ut med den oppvarmingen... Det er jo ren matte/fysikk....

Men at man blir slank bare av å drikke litt ekstra vann er jo en helt annen sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Det er vel en grunn til at toppidrettsutøvere helst drikker varm eller lunken drikke under utøvelsene?

Det er nok fordi det ikke er så bra for kroppen å helle i seg iskald drikke når kroppen er så varm. Kroppen får et slags sjokk.

Tror man kan få tarmslyng - det har jeg ihvertfall hørt et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Det er nok fordi det ikke er så bra for kroppen å helle i seg iskald drikke når kroppen er så varm. Kroppen får et slags sjokk.

Tror man kan få tarmslyng - det har jeg ihvertfall hørt et sted.

Min venninne "toppidrettsutøveren" Sa at de ikke drakk kaldt vann nettopp fordi da brukte kroppen så mye energi på å varme opp vannet!

Noen andre toppidrettsutøvere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Min venninne "toppidrettsutøveren" Sa at de ikke drakk kaldt vann nettopp fordi da brukte kroppen så mye energi på å varme opp vannet!

Da stemmer sikkert det.

Men uansett så vet jeg at det ikke er bra å drikke veldig kaldt vann når kroppen er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0
Da stemmer sikkert det.

Men uansett så vet jeg at det ikke er bra å drikke veldig kaldt vann når kroppen er varm.

Det har jeg faktisk aldri hørt....

Men for all del, det kan godt stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Min venninne "toppidrettsutøveren" Sa at de ikke drakk kaldt vann nettopp fordi da brukte kroppen så mye energi på å varme opp vannet!

Noen andre toppidrettsutøvere her?

Vil ikke kalle meg toppidrettsutøver, men har drevet konkuranse idrett. Og ja det stemmer at det ikke er så bra å drikke iskaldt vann når man trener eller konkurrerer.

Nettopp fordi kroppen ikke skal bruke energien på å varme opp drikken, men kroppen trenger væske for at vi skal orke å trene. Drikker man iskald drikke, setter man ned ytelsesevnen et par hakk.

Så du har helt rett vampyra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er veldig varm, så skal man drikke lunkent vann. Drikker man kaldt vann, så vil kroppen måtte produsere varme for å håndtere det kalde vannet, og da blir man varmere - ikke kaldere. Derfor funker det ikke å drikke kald drikke for å kjøle seg ned på varme sommerdager. Vissnok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Venninna mi fikk tips av legen da hun skulle ned i vekt: "må du på død og liv spise noe usunt, spis is", så ja, trådstarter har et poeng, det er jo bare ren matte...  ;)

Det har nok også noe å gjøre med at is er forholdsvis lavt på kalorier sammenlignet med andre typer godis. Bare sjekk inneholdsfortegnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Det har nok også noe å gjøre med at is er forholdsvis lavt på kalorier sammenlignet med andre typer godis. Bare sjekk inneholdsfortegnelsen!

Ikke all is...ben&jerry's inneholder ikke akkurat lite kalorier :sjenert: ...men akkurat i denne saken saa var det faktisk fordi kroppen bruker ekstra energi for aa varme opp som var hovedpoenger til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det krever en viss mengde energi å drikke kaldt vann, men det har absolutt ingen ting å si for vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jepp, jeg har også hørt tipset om å drikke isvann fordi kroppen bruker energi på å varme det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...