Gå til innhold

Hvordan å kjenne igjen psykopat


Steinar40

Anbefalte innlegg

(hun kunne suge tørr en hageslange uten å trekke pusten, med begge hendene på ryggen).

Det trenger man da ikke å være psykopat for å kunne! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På samme måte som det er menn som ikke syns sine kjære er ekle og bør sove på gulvet, og når man har sex må man ikke si noe som helst, for da mister man potensen, og da må man iallefall sove på gulvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forresten også noe annet interessant om psykopater som iallefall for eget vedkommende , fikk bitene til litt å falle på plass .

Leste at de motiveres og drives av makt og at de føler seg mektige når de blir beundret eller fryktet eller når de kan dominere andres liv/ ha makt over andres liv .

Og jo flere som frykter og beundrer dem , dess mektigere føler de seg og at denne makten er målet i seg selv bak en rekke av handlingene deres .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det psykpoater gjør. Selv folk med svært gode familieforhold opplever dette. Familien forstår psykopaten, og skjønner ikke at den andre er et offer.

Hvorfor tror du psykopatoffer ønsker og ber om å bli slått, de ønsker å komme på sykehus, og noen kan SE hvor vondt de har det. Men smarte psykopater slår ikke.

Vel, da må jeg bare si det at hvis familien min hadde tatt side imot meg, da hadde jeg fått alvorlige problemer med å tilgi dem faktisk. Sånt gjør man bare ikke, uten en ekstremt god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forresten også noe annet interessant om psykopater som iallefall for eget vedkommende , fikk bitene til litt å falle på plass .

Leste at de motiveres og drives av makt og at de føler seg mektige når de blir beundret eller fryktet eller når de kan dominere andres liv/ ha makt over andres liv .

Og jo flere som frykter og beundrer dem , dess mektigere føler de seg og at denne makten er målet i seg selv bak en rekke av handlingene deres .

Narsissistiske personlighetstrekk. Det er ikke for at de er så snille at mange politikere og næringstopper kommer seg dit de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det de er livredde for er avvisning etter hva jeg har forstått.

Visse er så redde for avvisning, at de heller avviser først selv, om de mistenker at den andre kan avvise dem. Muligens gjelder denne oppførselen mer for kvinner enn for menn ...

Mange av disse individene har nok hatt en oppvekst med mangelfull/inkonsekvent kjærlighet og omtanke ifra foreldre og omgivelsene. En del har nok (også) blitt bortskjemte (svak grensesetting) og ødelagt på den måten.

Siden det av innlysende årsaker er så vanskelig å få innsikt i en psykopats indre liv, er det også vanskelig å få innsikt i deres følelser. Man kan finne mønstre i deres personlighet. Men da de til enhver tid er motivert av hva de selv vil, hva de mener er best for dem selv, finner man ikke tilsvarende mønstre i deres konkrete enkelthandlinger.

Men slik jeg ser det, kan mangel på trygghet i forhold til omgivelsene være en stor del av en forklaringsmodell. En grunn til at disse menneskene mangler empati og dermed er blitt så egoistiske, er at de har opplevd traumer i barndom og ungdom. Mange har blitt utsatt for psykiske og fysiske overgrep av foreldre eller andre autoritetsfigurer som selv hadde psykopatiske trekk. For å håndtere disse traumene har offeret selv utviklet psykopatiske trekk som en forsvarsmekanisme. Og hvem kan ha vært bedre lærere enn dem som har påført dem traumene? Siden de har svekket eller manglende empati (de "leser" ikke andres følelser), er de innerst inne svært utrygge på andre mennesker og blir lett tvunget til å se på dem som motstandere.

De lengter etter å føle seg trygge sammen med andre, de vil at andre skal forstå deres psykiske smerte. Men deres psykopatiske trekk stenger andre ut fra å se denne smerten; de beskytter seg selv for hva det er verdt. De ønsker at andre skal forstå deres følelser, og de ønsker å forstå andres følelser, men deres mangel på empati hindrer dette. Så det hele har en tendens til å ende opp som en hevn for deres skjulte lidelse (det kan oppleves for andre som om de knuger på en "mørk hemmelighet"). Andre mennesker er jo til syvende og sist motstandere, så de nyter å herske over dem og øverføre sin smerte på dem. Dette forklarer også at psykopaten uttrykker så stor forakt for sine medmennesker - det kan være snakk om en undertrykt fortvilelse over at andre (motstanderne) ikke forstår dem, og omvendt.

Saken er den at uansett hva som er forklaringen på deres sinnstilstand, så er de psykopater, med i beste fall svekket empati. Uansett forklaring, så er psykopater alvorlig forstyrrede mennesker som har en notorisk tendens til å såre andre fordi de bare har omtanke for seg selv. Dette sier jo litt om hvor syk psykopaten er, å påføre uskyldige mennesker lidelse for å lette sin egen.

Så, det jeg sa tidligere om trygghet og spenning, gjelder kanskje for psykopaten også.

Endret av Sagittarius79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de er livredde for er avvisning etter hva jeg har forstått.

Det er jo ikke akkurat styrkende for selvbildet, for egoet, å bli avvist. Derfor er det en fordel å være den som avviser, siden det bevarer psykopatens bilde av seg selv som den som hersker, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat styrkende for selvbildet, for egoet, å bli avvist. Derfor er det en fordel å være den som avviser, siden det bevarer psykopatens bilde av seg selv som den som hersker, osv..

Ja, det er i hvert fall ikke mye positivt med slike vandrende personlighetsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da må jeg bare si det at hvis familien min hadde tatt side imot meg, da hadde jeg fått alvorlige problemer med å tilgi dem faktisk. Sånt gjør man bare ikke, uten en ekstremt god grunn.

Det er enda vanskeligere å tilgi seg selv faktisk. Du må huske at dette er ikke noen som lurer familien eller deg sånn type aprilsnarr, dette er en som bryter deg ned over lang tid, familien ser forandringen i deg, og kan fort komme til den konklusjonen at du er deprimert og trenger hjelp, eller lignende, og når de da konfererer med deg og den som står deg nærmest, så vil jo hans bilde av deg bli det de får. For du vet ikke hvem du er lenger.

Det er svært alvorlige greier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik jeg ser det, kan mangel på trygghet i forhold til omgivelsene være en stor del av en forklaringsmodell. En grunn til at disse menneskene mangler empati og dermed er blitt så egoistiske, er at de har opplevd traumer i barndom og ungdom. Mange har blitt utsatt for psykiske og fysiske overgrep av foreldre eller andre autoritetsfigurer som selv hadde psykopatiske trekk. For å håndtere disse traumene har offeret selv utviklet psykopatiske trekk som en forsvarsmekanisme. Og hvem kan ha vært bedre lærere enn dem som har påført dem traumene? Siden de har svekket eller manglende empati (de "leser" ikke andres følelser), er de innerst inne svært utrygge på andre mennesker og blir lett tvunget til å se på dem som motstandere.

De lengter etter å føle seg trygge sammen med andre, de vil at andre skal forstå deres psykiske smerte. Men deres psykopatiske trekk stenger andre ut fra å se denne smerten; de beskytter seg selv for hva det er verdt. De ønsker at andre skal forstå deres følelser, og de ønsker å forstå andres følelser, men deres mangel på empati hindrer dette. Så det hele har en tendens til å ende opp som en hevn for deres skjulte lidelse (det kan oppleves for andre som om de knuger på en "mørk hemmelighet"). Andre mennesker er jo til syvende og sist motstandere, så de nyter å herske over dem og øverføre sin smerte på dem. Dette forklarer også at psykopaten uttrykker så stor forakt for sine medmennesker - det kan være snakk om en undertrykt fortvilelse over at andre (motstanderne) ikke forstår dem, og omvendt.

Jeg tror ikke alltid man bør prøve å forstå og forklare hvorfor psykopaten gjør som han/henne gjør , da en psykopats handlinger normalt ikke kan forklares utifra et normalt menneskets følelsesrepertoare /perspektiv .

At et offer ønsker å fortå og forklare sin overgripers oppførsel ( og i mange tilfeller også å unnskylde sin overgripers handlinger ) kalles vel i faglitteraturen for Stockholm syndromet og er ikke uvanlig å se hos de som har vært utsatt for en overgriper , spesielt over lang tid .

Stochold syndromet brukes vel også til å forklare hvorfor offeret blir værende hos overgriperen og ikke er interessert i å hjelpes ut av sin situasjon ,

Endret av mousepad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som det er menn som ikke syns sine kjære er ekle og bør sove på gulvet, og når man har sex må man ikke si noe som helst, for da mister man potensen, og da må man iallefall sove på gulvet...

Virkelig koselig (og akseptabel) oppførsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke alltid man bør prøve å forstå og forklare hvorfor psykopaten gjør som han/henne gjør , da en psykopats handlinger normalt ikke kan forklares utifra et normalt menneskets følelsesrepertoare /perspektiv .

At et offer ønsker å fortå og forklare sin overgripers oppførsel ( og i mange tilfeller også å unnskylde sin overgripers handlinger ) kalles vel i faglitteraturen for Stockholm syndromet og er ikke uvanlig å se hos de som har vært utsatt for en overgriper , spesielt over lang tid .

Stochold syndromet brukes vel også til å forklare hvorfor offeret blir værende hos overgriperen og ikke er interessert i å hjelpes ut av sin situasjon ,

To the point!

Den dagen man forstår at det ikke var ens egen feil, at en ikke har personlighetstrekk som tiltrekker seg denne typen mennesker, den dagen man forstår at i dette tilfelle var feilen ikke hos en selv, og at den andre ikke var normal, men syk. Den dagen kan man komme seg videre i livet.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda vanskeligere å tilgi seg selv faktisk. Du må huske at dette er ikke noen som lurer familien eller deg sånn type aprilsnarr, dette er en som bryter deg ned over lang tid, familien ser forandringen i deg, og kan fort komme til den konklusjonen at du er deprimert og trenger hjelp, eller lignende, og når de da konfererer med deg og den som står deg nærmest, så vil jo hans bilde av deg bli det de får. For du vet ikke hvem du er lenger.

Det er svært alvorlige greier dette.

Høres ikke mye sunt ut, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To the point!

Den dagen man forstår at det ikke var ens egen feil, at en ikke har personlighetstrekk som tiltrekker seg denne typen mennesker, den dagen man forstår at i dette tilfelle var feilen ikke hos en selv, og at den andre ikke var normal, men syk. Den dagen kan man komme seg videre i livet.

Bare en kommentar til noe jeg kom til å tenke på i sammenhengen. Noe som altså IKKE betyr at det er noe positivt med såkalte psykopater.

Men jeg minnes å huske at du har skrevet på KG tidligere at du er submissiv, og du må i så fall være klar over at en tydelig (submissiv) oppførsel med stor sannsynlighet vil være veldig tiltrekkende for en psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare en kommentar til noe jeg kom til å tenke på i sammenhengen. Noe som altså IKKE betyr at det er noe positivt med såkalte psykopater.

Men jeg minnes å huske at du har skrevet på KG tidligere at du er submissiv, og du må i så fall være klar over at en tydelig (submissiv) oppførsel med stor sannsynlighet vil være veldig tiltrekkende for en psykopat.

Hehe, nei, jeg har ikke sagt at jeg er submissiv. Det er stor forskjell å like å bli rist litt på rumpa når man har sex, og å ønske og, eller tiltrekke seg psykopater. STOR forskjell.

Det er også svært lite hyggelig gjort, å sitere meg, sitere noe du mener du har lest en gang, som er tolket av deg, og påstå at min oppførsel tiltrekker seg psykopater.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke alltid man bør prøve å forstå og forklare hvorfor psykopaten gjør som han/henne gjør , da en psykopats handlinger normalt ikke kan forklares utifra et normalt menneskets følelsesrepertoare /perspektiv .

At et offer ønsker å fortå og forklare sin overgripers oppførsel ( og i mange tilfeller også å unnskylde sin overgripers handlinger ) kalles vel i faglitteraturen for Stockholm syndromet og er ikke uvanlig å se hos de som har vært utsatt for en overgriper , spesielt over lang tid .

Stochold syndromet brukes vel også til å forklare hvorfor offeret blir værende hos overgriperen og ikke er interessert i å hjelpes ut av sin situasjon ,

Joda, du sier noe.

Men jeg vet ikke om "(u)normalt" er et heldig begrep her; jeg ville heller brukt "avvikende". Det er snarere snakk om grader av avvik. Sinnstilstanden til en psykopat har også en rasjonell forklaring; ikke-psykopater kan også være uempatiske og egoistiske, det er bare det at psykopaten er så til de grader ekstrem, at h*n fortoner seg som forstyrret.

Sakens kjerne er psykopatens følelser. Min ydmyke mening er at alt kan forklares med deres egoisme og mangel på empati. Du sier at "en psykopats handlinger normalt ikke kan forklares utifra et normalt menneskets følelsesrepertoare /perspektiv ." Er det ikke det jeg sier da? For psykopaten handler alt om egne følelser. H*n forstår sine egne følelser, men ikke andres. Dette er i sannhet et repertoar/perspektiv som er høyst avvikende. Ergo er det håpløst for omgivelsene å forstå hva psykopaten føler i øyeblikket. En psykopat er i avvikende stor grad motivert av hva de føler er best for dem selv. Og da gjør de akkurat som de vil for å få det som de vil, selv om det innebærer å bryte normene. Derfor blir de overgripere mot andres følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en psykopat mangler kunnskaper om andre menneskers følelser, og menneskers følelser er nøkkelen til å oppnå høye posisjoner, hvordan kan da psykopater som er intelligente nå høye posisjoner?

Første delen av forklaringen til saggitarius, den kjøper jeg, for den har jeg lest før. Typisk psykopatunger å ha foreldre som straffer hardt, men uberegnelig, som støter barna bort, er avvisende og generelt vanskelige å ha med å gjøre, og har du først begynt på en negativ ferd, så kan du banne på at omgivelsene vil gi deg problemer. Lærere, medelever, politiet, spesielt prektige og pliktoppfyllende mennesker, noen av disse har også sadistiske trekk, som gjør dem til passende fiender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en psykopat mangler kunnskaper om andre menneskers følelser, og menneskers følelser er nøkkelen til å oppnå høye posisjoner, hvordan kan da psykopater som er intelligente nå høye posisjoner?

Første delen av forklaringen til saggitarius, den kjøper jeg, for den har jeg lest før. Typisk psykopatunger å ha foreldre som straffer hardt, men uberegnelig, som støter barna bort, er avvisende og generelt vanskelige å ha med å gjøre, og har du først begynt på en negativ ferd, så kan du banne på at omgivelsene vil gi deg problemer. Lærere, medelever, politiet, spesielt prektige og pliktoppfyllende mennesker, noen av disse har også sadistiske trekk, som gjør dem til passende fiender.

Da tror jeg du misforsto her. De mangler empati, derfor forstår de ikke andres følelser i mine øyne. Hadde de forstått andres følelser, hadde de ikke gjort det de gjør.

Å gjenkjenne mønstre i atferd, uttalelser og kognisjon er ikke det samme som å forstå følelser - det er jo det empati er.

Endret av Sagittarius79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...