Gå til innhold

Sliter med kildesortering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver etter beste evne å kildesortere, men jeg sliter med ting som må leveres på kommunalt søppelplass. Det er bl.a. elektriske ting og isopor, samt malingspann og annet farlig avfall.

Jeg har ikke bil og får derfor ikke levert noe på den kommunale søppelplassen. Fikk låne en bil her i høst og ble kvitt en hel del. Nå nylig endte jeg opp med å bare hive elektrisk i restavfallsdunken. Jeg kan ikke ha ting hjemme i månedsvis i påvente av at jeg kan låne bil og vil bare ha ting ut.

Hvordan løser dere andre den problematikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Elektriske gjenstande: Her skal butikken du kjøper ny gjenstand i ta i mot den gamle.

Ellers sliter vel alle med det samme. Hva med å høre med noen venner om de kan hjelpe deg oftere? Jeg har ikke bil og sliter med akkurat det samme men har snille venner som synes jeg spør alt for lite om hjelp.

Ellers har jeg også brukt Facebook til å gi bort fungerende gjenstander - de må da virke. Fretex henter gjenstander som virker og er salgbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort alt som andre kan ha nytte og glede av. Rett og slett fordi jeg har vært der selv og vet at det som ikke har verdi for meg kan ha stor verdi for andre.

Jeg har ytterst få venner med bil og bor litt i fra de så jeg synes det er vanskelig å spørre. I går heiv jeg en gammel mixmaster samt et grafikkort i restavfallet. Første gangen jeg har gjort og det kjennes ikke ok.

Jeg vet at noen butikker tar i mot småelektrisk, men da må jeg dra med meg søppel på to busser uten å ha en ærend dit jeg skal. Det kjennes ut som et ork og pes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å ha så mye elektrisk avfall at det faktisk samler seg opp på under et år.

Oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, kjøleskap, frysere og tørketromler er jo sånt som varer i en evighet, og elektrobutikkene tar med seg den gamle når man kjøper ny.

Vaffeljern og andre kjøkkenredskaper har også svært lang levetid, og når de først ryker er de ikke større enn at man tar det i sekken og tar bussen dit man skal levere. Det samme gjelder mindre holdbare produkter som billige lommelykter og dårlige barneleker.

Hvis mengden elektrisk avfall blir så stor i en vanlig husholdning at man ikke klarer å ta det unna etter hvert, så tror jeg det er på tide å ta en titt på egne forbruksvaner for å finne ut om man kan behandle ting litt bedre, klare seg med litt mindre, og kanskje investere noen ekstra kroner på skikkelige varer.

Malingsspann er jo heller ikke noe som man plutselig sitter med et lass av, og når de først er ganske tomme er de lette å få med seg selv om man må ta buss og gå et stykke.

Problemet minimeres hvis man tar ting etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Moscato:

Jeg tror ikke du helt er i samme situasjon som oss uten bil. Jeg liker heller ikke å spørre, og nei jeg får ikke med meg et kjøleskap på bussen.

Jeg flyttet for ikke så veldig lenge siden og skiftet ut noen hvitevarer. Dessverre dumme meg kjøpte jeg på nett og transportøren tok ikke med seg igjen. Siden noe småelektrisk også hadde røket stod jeg altså med et kjøleskap samt en kartong full av småelektrisk og noen ødelagte møbler som alt sammen skulle vært på en gjenvinningsstasjon. Det tok år og dag før jeg fikk motet meg opp til å spørre noen om å bruke deres bil og fritid og enda lengre tid før det klaffet for oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor over halve tiden uten bil, jeg. Den tiden jeg har bil bor jeg 50 mil unna bostedet der jeg ikke har bil, så det er ikke bare å flytte litt på bilen, heller.

Det medfører at når småelektrisk ryker, så må jeg ta det så snart som mulig. Det medfører blant annet å pendle en times tid til skolen klokka sju om morgenen, med 10min gåing, t-bane og trikk. Etter skolen må jeg deretter ta trikk for å komme til en butikk som tar imot. Alternativet blir å bruke et par timer på å gjøre ærendet på en fridag, noe jeg i alle fall ikke gidder. Heldigvis skjer det jo sjelden (det er strengt tatt ikke mange ting jeg MÅ ha, og de jeg har behandles fint nok til at de holder lenge).

Og så lar jeg være å kvie meg så innmari om jeg trenger bil og bærehjelp en gang i året. Personen som hjelper meg får da alltid noe igjen for det, og det er en del av det å være venner. Man låner og gir noe tilbake, og det klarer man så lenge man ikke må ha hjelp annenhver uke.

På mange måter er det bra å ha dårlig plass til oppbevaring, for da MÅ man ta tak i seg selv og bli kvitt ting. Det er et minst like stort ork å rydde en låve som har samlet dritt i femti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Og så lar jeg være å kvie meg så innmari om jeg trenger bil og bærehjelp en gang i året. Personen som hjelper meg får da alltid noe igjen for det, og det er en del av det å være venner. Man låner og gir noe tilbake, og det klarer man så lenge man ikke må ha hjelp annenhver uke.

På mange måter er det bra å ha dårlig plass til oppbevaring, for da MÅ man ta tak i seg selv og bli kvitt ting. Det er et minst like stort ork å rydde en låve som har samlet dritt i femti år.

Jeg ser den at jeg bør skjerpe meg med den kviingen - det er nok den sosiale angsten som slår til der. Jeg får alltid hjelp når jeg spør (og ofte kjeft for at jeg ikke spurte tidligere) og har ikke noe problem med at jeg spør for ofte.

Og ja jeg har veldig dårlig plass jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel gjerne sånn at tar man en ekstra opprydning så finner man ulike ting som skal kastes. Her er det f.eks. mye datadeler. Ikke mitt, men et utflyttet barn sitt. Jeg har kommet til det punktet at jeg nå bare velger å kvitte meg med ting i restavfallet framfor å måtte slite med det i månedsvis før jeg får anledning til å kaste det på den kommunale søppeldynga. Det frister ikke med 2 busser, 3 timer bare for å bli kvitt noe smått.

Sånn jeg ser det så er det lagt opp til at du skal ha bil disponibelt. Malingspann og diverse farlig avfall kan settes på Miljøstasjoner som er på enkelte bensinstasjoner i min kommune.

Nå må det sies at da jeg hadde bil så kildesorterte jeg et helt dødsbo. Fikk noen kommentarer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det slik at det kommunale avfallsselskapet setter ut farlig avfallscontainer til borettslag/sameier (gratis) til de som ber om det. Den står da i to dager. I den kan alt småelektrisk, maling etc. gå. Er det sånn i din kommune også TS? Har du hørt med det lokale kommunale avfallsselskapet hvordan det kan gjøres der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det slik at det kommunale avfallsselskapet setter ut farlig avfallscontainer til borettslag/sameier (gratis) til de som ber om det. Den står da i to dager. I den kan alt småelektrisk, maling etc. gå. Er det sånn i din kommune også TS? Har du hørt med det lokale kommunale avfallsselskapet hvordan det kan gjøres der du bor?

Det er ikke sånn hos meg. Vet at større borettslag har containere i forbindelse med f.eks. våropprydning, men vi er få her og det er bare meg som ikke har bil. Ergo så står jeg selv ansvarlig får å kvitte meg med ting på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har arrangert felles resirkuleringsutflukter med venner som bor i nærheten. En tre-fire stk går sammen, spleiser på bensin og kjører til resurkulerinssted sammen. Og benytter samtidig sjansen til å ta en handle/cafe/kinotur sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har arrangert felles resirkuleringsutflukter med venner som bor i nærheten. En tre-fire stk går sammen, spleiser på bensin og kjører til resurkulerinssted sammen. Og benytter samtidig sjansen til å ta en handle/cafe/kinotur sammen.

En genial måte å gjøre det på. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dagligvarebutikker har en mini-"miljøstasjon" der man kan levere lyspærer, lysrør, batterier og småelektisk (f.eks. små radioer, hårføner, mikser o.l.). Isopor skal gå i samme sekk som plast i min kommune, og ingen teller hvor mange plastsekker man setter ut på hentedagen (jeg setter vanligvis ikke ut plast hver gang, det gjør ingen av naboene heller). Større ting som vaskemaskin o.l. har de som leverer tatt med seg, men da må man gi beskjed når man kjøper ny om at de skal ha med seg en i retur, hvis det ikke står på ordreseddelen deres, så gjør de det ikke.

Ellers har vi noen spreke pensjonister i kommunen som kjører rundt med henger og tar med seg større ting til miljøstasjonen for de som ikke klarer det selv. De tar 50-100 kr for jobben, alt etter hvor mye det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aller først: flott å høre at det er så mange som tar kildesorteringen så alvorlig :)

Når det gjelder EE-avfall er det som flere andre her har påpekt muligheter til å levere produkter til leverandør/utalgssted.

Når det gjelder farlig avfall er det mange ulike løsninger som den enkelte kommune (evt. representert ved et renovasjonsselskap) kan velge for å løse dette. Mange steder innebærer det at man selv må bringe det farlige avfallet til en gjenvinningsstasjon, miljøstasjon eller lignende. Det fungerer for mange av oss, men det kan være en stor utfordring for de som ikke har tilgang på bil å komme seg til gjenvinningsstasjonen da den ofte ikke ligger særlig sentralt til (naturlig nok, det er vel ikke mange som ville hatt en gjenvinningsstasjon midt i sentrum ;) ).

Men! Poenget: det er Avfallsforskriften som regulerer kommunens plikter ift avfallshåndtering. For farlig avfall er det kapittel 11 som gjelder og det er også utarbeidet en egen veileder for dette (ikke ny, den er fra 1999 og heter: Tilstrekkelig tilbud om mottak av spesialavfall (nå farlig avfall) - veileder til kommunene). Det som er interessant er at denne veilederen er helt spesifikk på at man ikke bør ha lengre reisevei for å levere sitt farlige avfall enn den reiseveien man har for å levere restavfall. Og det er også skrevet klart at kun levering på gjenvinningsstasjon (eksempelvis) IKKE er å betrakte som et tilstrekkelig tilbud til husholdninger.

Så her er det fullt mulig å kontakte kommunen og påpeke at det tilbudet de har etter veilederen ikke er tilstrekkelig (dersom det eksempelvis kun er tilbud om levering av farlig avfall på gjenvinningsstasjonen der du bor).

Det finnes flere alternative løsninger, blant annet dette som kalles "rød boks" hvor man får en boks til oppbevaring av farlig avfall og så hentes den en gang eller to i året. I Sverige har man enkelte steder ytterligere service, der kan man ringe kommunen dersom man har farlig avfall som skal hentes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå har vi fått kildesorteringsposer på døra her også. Sikkert en vanesak, men jeg syntes det så litt forvirrende ut med de lange listene som fulgte med over hva som skal kastes i hvilken pose. Jeg ville ikke ha tenkt på at tørkepapir er matavfall feks. Eller at planteavfall ikke er det. Plast er plast, men ikke hvis det er matrester på, osv osv. Dere som kildesorterer, har dere faktisk 3-4 ulike søplebøtter på kjøkkenet? Jeg kaster ikke mat, så hvis jeg skal kaste ting med rester på så vil jeg jo måtte kaste posen nesten tom, hvis ikke begynner det å lukte. Hvor miljøvennlig kan det egentlig være med alle disse posene? Jeg har kanskje kastet en pose i uka før, med alt avfall. Hvor får jeg nye poser, må de kjøpes i butikken, eller får man nye på døra? Matbutikken her har dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo? Matbutikker har disse posene, ja. Og ja, jeg har 4 søppelkonteinere under vasken - mat, papp, plast og rest. Kjøpte de på Ikea. Pluss det er poser til pant og glass i boden, også skal batterier og lysparer leveres for seg selv. Ingen problem egentlig, og med engang du begynner å sortere ut plast, så ser du hvor mye plast du faktisk bruker, og det gir meg en god følelse å vite at den blir faktisk gjennbrukt! For at vi alle vet jo at plasten tar hundre år å brytte ned..

Den huskelappen om sortering har jeg hengt opp på et kjøleskap, sånn at jeg kan sjekke den hvis jeg er i tvill. Ikke fortvill, mange synes det er litt vanskelig å begynne med sortering, hørte det fra mine venner også, men da sier jeg at hvis vi, oppegående mennesker i sin beste alder, tror at vi ikke klarer det, hvem skulle klare det? Nei da, det er faktisk ikke så vanskelig og slitsomt som man kanskje tror, og som sagt, gir det en god følelse av å bidra til samfunnet og miljø. Det er verdt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Oslo? Matbutikker har disse posene, ja. Og ja, jeg har 4 søppelkonteinere under vasken - mat, papp, plast og rest. Kjøpte de på Ikea. Pluss det er poser til pant og glass i boden, også skal batterier og lysparer leveres for seg selv. Ingen problem egentlig, og med engang du begynner å sortere ut plast, så ser du hvor mye plast du faktisk bruker, og det gir meg en god følelse å vite at den blir faktisk gjennbrukt! For at vi alle vet jo at plasten tar hundre år å brytte ned..

Den huskelappen om sortering har jeg hengt opp på et kjøleskap, sånn at jeg kan sjekke den hvis jeg er i tvill. Ikke fortvill, mange synes det er litt vanskelig å begynne med sortering, hørte det fra mine venner også, men da sier jeg at hvis vi, oppegående mennesker i sin beste alder, tror at vi ikke klarer det, hvem skulle klare det? Nei da, det er faktisk ikke så vanskelig og slitsomt som man kanskje tror, og som sagt, gir det en god følelse av å bidra til samfunnet og miljø. Det er verdt det. :)

Joda, jeg skal prøve. Får satse på at de begynner med disse posene i butikkene her også innen jeg trenger nye. Men synes nå fortsatt det virker litt feil å måtte kaste nesten tomme poser med matavfall. Plast kaster jeg også minimalt av, men der kan jeg jo spare opp i uker uten at det gjør noe. Tror egentlig at det ikke blir stor forskjell fra før, mesteparten jeg kaster er restavfall. Papir har jeg sortert ut lenge. Men jeg har ikke plass til så mange dunker i kjøkkenskapene, så det blir vel å skvise disse posene sammen i et hjørne til fluene surrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke 4 bøtter stående i skapet.

Vi har et system fra claes ohlson hvor det er to bøtter på gulvet i skapet (rest og plast) og en liten som henger på skapdøra (matavfall) som er såpass høyt opp at den går over de to som står på gulvet.

Også har jeg en boks stående på gangen som er til papp og papir.

Tar veldig lite plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått kildesorteringsposer på døra her også. Sikkert en vanesak, men jeg syntes det så litt forvirrende ut med de lange listene som fulgte med over hva som skal kastes i hvilken pose. Jeg ville ikke ha tenkt på at tørkepapir er matavfall feks. Eller at planteavfall ikke er det. Plast er plast, men ikke hvis det er matrester på, osv osv. Dere som kildesorterer, har dere faktisk 3-4 ulike søplebøtter på kjøkkenet? Jeg kaster ikke mat, så hvis jeg skal kaste ting med rester på så vil jeg jo måtte kaste posen nesten tom, hvis ikke begynner det å lukte. Hvor miljøvennlig kan det egentlig være med alle disse posene? Jeg har kanskje kastet en pose i uka før, med alt avfall. Hvor får jeg nye poser, må de kjøpes i butikken, eller får man nye på døra? Matbutikken her har dem ikke.

Her får vi nye poser to ganger i året. Har man behov for flere skal man enkelt og greit knyte en pose (av den typen man trenger) fast til håndtaket på søppeldunken, så legger de igjen ny rull til deg når de har tømt søpla. Dette er kostnadsfritt.

Du må heller ikke ha dårlig samvittighet for å kaste en nesten tom matavfallspose. Mulig dere har en annen type, men her har vi maisposer (bioposer), og disse tåler uansett ikke mye. De revner om man har for mye oppi dem, og fukten trenger fort gjennom posen. I tillegg risikerer man jo ekle småkryp om man lar posen stå for lenge i søppelbøtta. Det er langt bedre å kaste en halvslunken matpose, enn å kaste matavfallet rett i restavfall, bare fordi "det er snakk om så lite" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes nå fortsatt det virker litt feil å måtte kaste nesten tomme poser med matavfall.

Ingen fare, posene er laget av et materiale som gjenbrukes på lik linje med innholdet i posen. De er altså ikke laget av plast. Og nå går jeg ut fra at vi snakker om Oslo og grønne matavfallposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...