Gå til innhold

Mor student, far permisjon


meta2

Anbefalte innlegg

Mor studerer og hva har far krav på av permisjon fra sin jobb? Hvor mange uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitati fra NAV; "Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger"

Ergo har ikke far krav på noen ting når du er steudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitati fra NAV; "Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger"

Ergo har ikke far krav på noen ting når du er steudent.

Hva om mor nett har begynt å jobbe og ikke tent opp til fødselspenger. Hvordan stiller det seg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du fremdeles ikke rett på foreldrepenger, og får engangsstønad. Far har ikke selvstendig opptjeningsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor er fulltidsstudent, har vel far rett på fellesukene? Dvs. ikke mors 9 uker, ikke fedrekvoten (slik var det i hvert fall før), men de resterende ukene. Hvor mange uker det eksakt utgjør, er jeg ikke sikker på. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når mor er fulltidsstudent og ikke har krav på foreldrepenger (og får engangsstønad) har ikke far krav på fedrekvoten.

MEN: Far kan jo ta alt som ikke er bestemt til mor (9 uker?). Siden mor er student, så får hun ekstra støtte, og slik jeg har forstått det er det heller ikke forventet at mor tar eksamen under permisjonstiden.

Mor og far kan derfor ha permisjon samtidig, slik jeg har forstått det.

Mor har fødselspermisjon og får støtte fra lånekassen, far får foreldrepenger fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som jobber med mannen som ringte. Han snakket om over 30 uker. Mannen har ferie og har i grunn ikke noe med det heller. Men det er ferietid og ikke så mange på kontorene. Mannen og jeg begynte å lure og derfor la jeg det inn her. Syntes at det hørtes litt mye ut med over 30 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale lengden for fødselspermisjon er 53 uker ved 80 % utbetaling og 43 uker ved 100 % utbetaling. Dersom du trekker vekk mors del (6 uker) og fedrekvoten (12 uker?), står du da igjen med 35/25 uker. Disse ukene kan far ha permisjon.

Selv om du ikke trenger å bestå eksamener for å motta foreldrestipend fra lånekassa, er det viktig at du ikke tar permisjon fra studiet. Dere kan ikke ha permisjon samtidig, selv om du altså ikke trenger å produsere studiepoeng.

Håper noen retter meg hvis jeg tar feil her, men jeg tror det er slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale lengden for fødselspermisjon er 53 uker ved 80 % utbetaling og 43 uker ved 100 % utbetaling. Dersom du trekker vekk mors del (6 uker) og fedrekvoten (12 uker?), står du da igjen med 35/25 uker. Disse ukene kan far ha permisjon.

Selv om du ikke trenger å bestå eksamener for å motta foreldrestipend fra lånekassa, er det viktig at du ikke tar permisjon fra studiet. Dere kan ikke ha permisjon samtidig, selv om du altså ikke trenger å produsere studiepoeng.

Håper noen retter meg hvis jeg tar feil her, men jeg tror det er slik det er.

Tror det stemmer, med unntak av hvis far tar gradert permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, rettelse til det jeg skrev over. Så i feil link:

ukene er:

57 uker ved 80 %

47 uker ved 100 % utbetaling.

Mors kvote: 9 uker

Fars kvote: 12 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...