Gå til innhold

Å kjøpe valp fra utlandet


Nasseline

Anbefalte innlegg

Man kan spare litt penger på å kjøpe valp fra utlandet, f.eks Sverige. Hvilke regler gjelder egentlig for å ta valper over grensa? Må hunden være i karantene først? Får man valpen hjem senere enn man ville i Norge (at valpen er eldre enn 8-9 uker)? Er det noen avgift/toll/moms på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Du må betale mons/toll på valpen. Fra Sverige må ikke valpen være i karantene. Man kan importere valper fra flere land

Ville kanskje tenkt meg om et par ganger ekstra før jeg kjøpte hund fra utlandet kun for å spare penger. De som tilbyr valper for salg til Norge til pris godt under det som er vanlig her produser ofte valper kun for å tjene penger på dem. Dette går ofte på bekostning av både helse og gemytt på den valpen dere ender opp med.

Dette kan bli et dyr kjøpt forsøk på å spare litt penger.

Ville også vært meget skeptisk til å kjøpe valp av en oppdretter som jeg ikke hadde møtt. Vi er i ferd med å kjøpe valp og vi har vært på intervju/hjemmebesøk hos flere oppdrettere. Jeg føler meg tryggere på å kjøpe valp fra en oppdretter som bryr seg om hvilken kjøper de selger til samt er registerte i raseklubbene, dette gir meg en følelsen av at de driver mer seriøst og at vi dermed mer sannsynlig får en trygg og sunn valp.

Regner med at du er ute etter en rasehund siden du vil importere for å spare penger. Anbefaler deg å ta kontakt med raseklubben i det landet du vil kjøpe fra, de kan hjelpe deg med å finne en seriøs oppdretter og med kontrakter osv.

Lykke til!

Tibia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skal selv hente en valp fra Danmark i juli. For å kunne ta valpen problemfritt inn til landet, må valpen være under 3 mnd og den må ha fått en spesiell vaksine senest 10 dager før den kommer inn til landet. Den må ettervaksineres senest 7 dager etter innførsel. Det må søkes til mattilsynet før valpen tas inn, og det må rapporteres ved tollen når en kommer. Når hunden koster mer enn 6000 kroner må man betale moms for den. Mer informasjon finner du på mattilsynets sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du må betale mons/toll på valpen. Fra Sverige må ikke valpen være i karantene. Man kan importere valper fra flere land

Ville kanskje tenkt meg om et par ganger ekstra før jeg kjøpte hund fra utlandet kun for å spare penger. De som tilbyr valper for salg til Norge til pris godt under det som er vanlig her produser ofte valper kun for å tjene penger på dem. Dette går ofte på bekostning av både helse og gemytt på den valpen dere ender opp med.

Dette kan bli et dyr kjøpt forsøk på å spare litt penger.

Ville også vært meget skeptisk til å kjøpe valp av en oppdretter som jeg ikke hadde møtt. Vi er i ferd med å kjøpe valp og vi har vært på intervju/hjemmebesøk hos flere oppdrettere. Jeg føler meg tryggere på å kjøpe valp fra en oppdretter som bryr seg om hvilken kjøper de selger til samt er registerte i raseklubbene, dette gir meg en følelsen av at de driver mer seriøst og at vi dermed mer sannsynlig får en trygg og sunn valp.

Regner med at du er ute etter en rasehund siden du vil importere for å spare penger. Anbefaler deg å ta kontakt med raseklubben i det landet du vil kjøpe fra, de kan hjelpe deg med å finne en seriøs oppdretter og med kontrakter osv.

Lykke til!

Tibia

Det er ikke nødvendigvis så mye penger å spare ved å kjøpe fra utlandet. Når en legger til utgifter til moms og reise/opphold kommer en som regel opp i det som det ville kostet å kjøpe fra Norge, om ikke enda dyrere. For ikke å snakke om at det er mer bry med søknader og reise/opphold.

Grunnen til at vi gjør det er for å få noen nye gener inn i oppdrettet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke nødvendigvis så mye penger å spare ved å kjøpe fra utlandet. Når en legger til utgifter til moms og reise/opphold kommer en som regel opp i det som det ville kostet å kjøpe fra Norge, om ikke enda dyrere. For ikke å snakke om at det er mer bry med søknader og reise/opphold.

Grunnen til at vi gjør det er for å få noen nye gener inn i oppdrettet vårt.

TS?

Forsto de slik i startinnlegget at dere ville kjøpe i utlandet for å spare penger?

Om man driver oppdrett så er saken en annen. Da kjøper man ikke de billigste, man kjenner til oppdretter man kjøper av osv.

Enig i at man ikke nødvendigvis sparer på å kjøpe i utlandet og det var dette jeg prøvde å formiddle.

Tibia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
TS?

Forsto de slik i startinnlegget at dere ville kjøpe i utlandet for å spare penger?

Om man driver oppdrett så er saken en annen. Da kjøper man ikke de billigste, man kjenner til oppdretter man kjøper av osv.

Enig i at man ikke nødvendigvis sparer på å kjøpe i utlandet og det var dette jeg prøvde å formiddle.

Tibia

Nei, ikke TS. Det var jeg som skrev at vi skal hente hund i Danmark. :)

Da er vi jo enige da. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tenkte med å evt kjøpe fra utlandet, var at valper ofte har samme pris der som i Norge, men på grunn av valutakursen, så kunne vi spare bittelitt på det. Det var derfor jeg lurte på reglene, hvis det kommer mye moms og greier i tillegg, så kan man jo like gjerne handle i Norge. Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det jeg tenkte med å evt kjøpe fra utlandet, var at valper ofte har samme pris der som i Norge, men på grunn av valutakursen, så kunne vi spare bittelitt på det. Det var derfor jeg lurte på reglene, hvis det kommer mye moms og greier i tillegg, så kan man jo like gjerne handle i Norge. Men takk for svar :)

Moms, frakt og veterinær attest kommer i tillegg. Så valpen blir heller fort dyrere. Og hvem er det egentlig som velger familiemedlem basert på å kunne spare noen kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tulla_*

Noen raser er jo vanskelige å få tak i her til lands.. feks engelsk bulldog. Da kan det kanskje være greit å skaffe en fra utlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...