Gå til innhold

Bekymret for dyreholdet hos noen


Gjest Bekymret...

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret...

Jeg har kommet i kontakt med noen som har iløpet av tiden jeg har kjent dem, hatt alt for mange kattungekull i løpet av våren sommeren nå. Dette er vanlige huskatter og blandingskatter av rasen Maine Coon. Selv eier de 12 hunder og godt over 12 katter i et hus! Jeg er så bekymret for at de ikke tenker på konsekvenser for dyrene de avler opp, men heller på pengene de kan tjene. De har både rase og ikke-rasedyr hos både kattene og hundene. De har blant annet en hund som ligner på en Papillon som damen i huset ville parre min Papillon med! Jeg har ikke vært hjemme hos dem enda. Burde jeg late som om jeg er intressert i å parre hundene for å se hvordan dyrene lever? Hva skal jeg gjøre? Jeg har sånn på følelsen at dette noe jeg burde vasle fra om til dyrevernet, mattilsynet ol til! HJELP MEG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bekymret...

Takk for svar. Blir ikke det litt dumt når jeg aldri har vært hjemme hos dem å sett hvordan dyrene er og i hvilken tilstand de lever i? De har kanskje litt mange dyr, men jeg vet ikke hvor stor eiendom de har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar. Blir ikke det litt dumt når jeg aldri har vært hjemme hos dem å sett hvordan dyrene er og i hvilken tilstand de lever i? De har kanskje litt mange dyr, men jeg vet ikke hvor stor eiendom de har...

Om du ikke tror det er noe problem så har du vel ingen grunn til å kontakte mattilsynet/dyrevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bekymret...

Jeg sier jo at jeg tror det er et problem. Det er litt mistenkelig at de har 3 kull kattunger på så kort tid og de tar også fra 500 til 1000 kr stykket siden det er halvt rasekatt. Å ha så mange dyr som de sier de har i hus er ganske ekremt synes jeg. Derfor vil jeg først se hvordan dyrene er og har det. Det er også litt mistenkelig at damen i huset vil parre min renraset Papillon med stamtavle, med en blandingshund som ligner på Papillon. Dette sier jo bare hvilket syn hun har på dyr. Hvem vet kanskje hun hadde tenkt å avle frem valper som ligner på Papillon for å selge dem som "renraset" Papillon uen stamtavle for en go sum penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg sier jo at jeg tror det er et problem. Det er litt mistenkelig at de har 3 kull kattunger på så kort tid og de tar også fra 500 til 1000 kr stykket siden det er halvt rasekatt. Å ha så mange dyr som de sier de har i hus er ganske ekremt synes jeg. Derfor vil jeg først se hvordan dyrene er og har det. Det er også litt mistenkelig at damen i huset vil parre min renraset Papillon med stamtavle, med en blandingshund som ligner på Papillon. Dette sier jo bare hvilket syn hun har på dyr. Hvem vet kanskje hun hadde tenkt å avle frem valper som ligner på Papillon for å selge dem som "renraset" Papillon uen stamtavle for en go sum penger?

Dette høres mer ut som sladdere materiell enn noe man går til dyrevernet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg sier jo at jeg tror det er et problem. Det er litt mistenkelig at de har 3 kull kattunger på så kort tid og de tar også fra 500 til 1000 kr stykket siden det er halvt rasekatt.

Hehe, halvt rasekatt?! Er _det_ virkelig noe man kan tjene penger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hehe, halvt rasekatt?! Er _det_ virkelig noe man kan tjene penger på?

Trodde også at det var slike som ble avlivet, gikk vekk, eller satt ut i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hunder og 12 katter! Det alene er vel grunn til å ringe mattilsynet hvis de har alle inne i et vanelig hus?! Hvor mye kan de egentlig sitte igjen med av salg av kattunger/valper når de må kjøpe mat til alle dyra og ha råd til å følge dem opp med vaksiner og dyrlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
12 hunder og 12 katter! Det alene er vel grunn til å ringe mattilsynet hvis de har alle inne i et vanelig hus?

Hvorfor det? Vi hadde 11 hunder når vi drev med hundekjøring og vi hadde bare vanlig hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at dere ikke hadde 12 katter i tillegg? Det som ts beskriver virker ikke som et seriøst dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da regner jeg med at dere ikke hadde 12 katter i tillegg? Det som ts beskriver virker ikke som et seriøst dyrehold.

Jeg tror det TS beskriver er sladder. Hun har ikke vært der, vet ikke noe om hvordan de bor. Påstår at det tjener penger på katter som vanligvis ville bli gitt bort eller avlivet. Og hun vet at de har 12 hunder og 12 katter.

Synes det hele høres suspect ut som sladder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg tror det TS beskriver er sladder. Hun har ikke vært der, vet ikke noe om hvordan de bor. Påstår at det tjener penger på katter som vanligvis ville bli gitt bort eller avlivet. Og hun vet at de har 12 hunder og 12 katter.

Synes det hele høres suspect ut som sladder.

Og skrekk og gru. Noen vil bruke hennes dyrbare hund med stamtavle til uregistert avl. Ta en kikk på finn.no så ser man fort at dette dessverre er heller vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så grusom TS er som stiller spørsmålstegn ved et dyrehold!

Det må da kunne gå an å svare ordentlig, og ikke begynne å slenge med leppa.

Og kommentarer som "Og skrekk og gru. Noen vil bruke hennes dyrbare hund med stamtavle til uregistert avl" er jo bare uvitende!

Dette har ikke noe med rase å gjøre, men at det ikke skal være lettvindt å drive med avl!

Du motsier jo deg selv også, når du videre henviser til finn.no for å se hvor mange "uregistrerte" hunder man finner der! Det er jo nettopp det man har lyst til å unngå, og dermed lar være å parre hunder på måfå!

Get a grip, og tenk deg om før du skriver sånne innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at noen reagerer jeg! Med så mange dyr på en plass så synes jeg faktisk at man bør tåle en liten sjekk fra mattilsynet. Når man eier så mange dyr så må det være nyttig å få veiledning og råd på hvordan dyreholdet skal fungere optimalt. Hvis alt er tilfredstillende så har de ingenting å frykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jøss, så grusom TS er som stiller spørsmålstegn ved et dyrehold!

Det må da kunne gå an å svare ordentlig, og ikke begynne å slenge med leppa.

Og kommentarer som "Og skrekk og gru. Noen vil bruke hennes dyrbare hund med stamtavle til uregistert avl" er jo bare uvitende!

Dette har ikke noe med rase å gjøre, men at det ikke skal være lettvindt å drive med avl!

Du motsier jo deg selv også, når du videre henviser til finn.no for å se hvor mange "uregistrerte" hunder man finner der! Det er jo nettopp det man har lyst til å unngå, og dermed lar være å parre hunder på måfå!

Get a grip, og tenk deg om før du skriver sånne innlegg.

Snille blonde deg.

Om du hadde giddet å lese innlegget skikkelig før du kom med uttalelser så ser du at det dessverre er vanlig at slik avl drives. Det er beklagelig men overhode ikke uvanlig, og neppe et grunnlag for å blande inn dyrevernet.

Håper at konseptet ble litt lettere for deg å forstå nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en liten telefon til mattilsynet, så får de vurdere om noe må gjøres. Enten har de plass nok til alle dyra, eller så har de ikke det. La mattilsynet avgjøre. Bare si at du ikke vet, men at du er bekymret og tenker at en telefon for mye er bedre enn en for lite. Burde ikke være verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille blonde deg.

Om du hadde giddet å lese innlegget skikkelig før du kom med uttalelser så ser du at det dessverre er vanlig at slik avl drives. Det er beklagelig men overhode ikke uvanlig, og neppe et grunnlag for å blande inn dyrevernet.

Håper at konseptet ble litt lettere for deg å forstå nå?

Du er jo helt på viddene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...