Gå til innhold

Pus som har lyst til å flytte inn...


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

På søndag dukket det opp en katt i hagen. Den bestemte seg visst for å bo her, det virker sånn ihvertfall. Den var her hele kvelden, etter at jeg kom hjem fra jobb igår dukket den opp igjen - og var her hele kvelden. Og i dag morges dukket den også opp.

Det er en skjønn pusekatt, ikke helt fullvoksen, helt hvit og veldig kosete. Veldig krevende egentlig - den følger i hælene mine hele tiden, viker ikke særlig mer en et par meter unna der jeg befinner meg.

Virker som den gjerne vil bo her, men en så kosete og tillitsfull katt må jo ha et hjem noe sted. Det står ingen annonse om mistet katt i avisa - tenkte jeg skulle ta en tur oppi gata etterpå, er mange som er ute når det er så fint vær, så da kan jeg finne noen å spørre - om de vet om noen som eier en hvit katt i nærheten.

Men hvis ikke jeg finner noen som eier den.... hva da? kan jeg la den bli boende her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som en katt som er vant til mennesker og kanskje har gått eg vekk. Den kan ha gått langt, så annonse i avisen og lapper på butikker rundt er lurt. Jeg går også bare ut i fra at du selvfølgelig ikke har gitt den mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi hadde også en slik katt for et par år siden. Vi satt opp lapper i nærområdet og på butikken. Det viste seg at det var en liten jente et par kilometer unna som savnet den veldig. Jeg ville så absolutt satt opp lapper og anstrengt meg litt for å finne ut om katten har eiere om jeg var deg. Det kan hende katten har tullet seg bort, at det er en slik katt som ikke evner å finne veien hjem igjen, og at den har eiere som savner den. At den dilter slik i hælene på deg tyder jo på at den har eiere et sted som den er vant til å få kos av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let etter eier! Om katten er i rimelig god hold og vant til mennesker er den sikkert en eier i nærheten.

Her satt det for noen år siden en lurvete og sulten pus på verandaen som bestemte seg for at her ville han bo. Vi lette i omtrent ett år etter eier, men gav til slutt opp og øremerket han. Men dette var en katt som helt tydelig hadde gått ute lenge;tynn, lurvete, full av sår og ikke vant til å bli løftet og håndtert.Første besøk til veterinæren var livlig, for å si det slik. Han foreslå faktisk å avlive katten, han mente den aldri ville bli egnet til å ha i hus.

Nå har han blitt godt voksen, og en skikkelig godpus. Litt skeptisk til fremmede, men veldig knyttet til oss som bor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg skal selvfølgelig lete etter en eier :)

Det er mye katter oppi mellom her - så jeg tenkte det måtte være en som bor oppi her. Har skjedd flere ganger at det komer en katt ruslende, for å hilse påog snuse litt rundt - men da går den igjen etter en liten stund. Men den katten vil jo ikke gå - den slo seg liksom så veldig godt ned med engang. Kom bare inn i hagen - opp på fanget mitt, og der slo den seg til.

Den ser velstelt ut - litt tynn, men det kan også være fordi den ikke er fullvoksen. Den virker litt møkkete i pelsen, og har et lite sår på øret, men ellers virker den sunn og frisk.

Tenkte litt sånn langsiktig jeg - er jo ikke sikkert det blir det, så jeg kan vel vente noen dager og se hvordan det bærer i vei før jeg begynner å tenke på det.

Jeg har satt en skål vann til den på terassen, men ellers ingenting, ser ikke ut til at han har rørt vannet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Regner med du har sjekket i øret på den for å finne ID-merking? Hvis den ikke er øremerket kan den være chip-merket, og da må du til veterinær for å sjekke.

Nå er imidlertid høysesong for å dumpe eller forlate katter, så det kan jo også hende den nå er hjemløs. Fint du tar deg av den nå! Hvis det er en hunnkatt bør du snarest kastrere den, hvis ikke blir problemet plutselig mangedoblet i form av kattunger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Har snakket med noen oppi gata her - det er ingen i gata som eier pusen. Men flere som har hatt besøk av den - i litt over en uke har den gått fra hus til hus.

Hadde annonse i avisa igår - men ingen har svart enda.

Så inntil videre får den bo her. Og hvis det ikke dukker opp noen i det hele tatt, får den flytte inn her for godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om den har Id-tatovering i øret. Eventuelt ta den til veterinær og sjekk om den har chip i nakken (da er det som oftest tatovert "ID" i øret). Om den ikke har det, og ingen kjenner til katten, og ingen svarer på annonser.... så har du nok fått et nytt familiemedlem. :-)

Høres ut som en katt som har kommet bort fra hjemmet sitt. Så bra at du tar ansvar for pusen. :smilyblomst:

Har du prøvd www.nettkatten.no?

Her kan du søke i savnede katter, og selv legge inn annonse under "Katt funnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Har søkt i nettkatten, og ellers alle andre savnet-annonser jeg har kunnet finne.

Har også sett etter tegn på id-merking, men ikke funnet noe sånt heller.

Skal ta den med til veterinær, for en liten sjekk - hvis den blir værende her.

Men jeg tror jeg skal ta en tur allerede i dag, - så jeg får sjekket om den har chipmerking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er å chipmerke på venstre side hals/skulder så du kan kjenne i området om du finner chipen. Du merker den som en liten ujevnhet under huden. Det er ikke sikkert du finner den, så du bør nok likevel ta turen til dyrlegen. Og ikke alle chpmerkede katter er tatovert i øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Har vært hos dyrlegen - han har ingen chipmerking.

Han var ellers sunn og frisk, men hadde litt skabb i ørene. Så han har fått renset ørene sine, og fått et par sprøyter - som skal ta knekken på skabb og orm.

Har lagt ut en etterlysning på nettkatten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har du hengt opp lapper i nabolaget? Det er ikke alle som leser aviser eller har for vant å legge ting inn på nett, så det er mer sannsynlig at de ser en stor lapp på butikken, lyktestolper, osv i nærområdet. Særlig om du tar bilde av katten og lager et a4-ark med bilde og katt funnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter, også kattunger, kan vandre ganske så langt. Så jeg ville ikke nøyd med meg å sjekke i gata. Du bør henge opp lapper på alle butikker i nærheten, også de som er flere kilometer unna. Er katten ung er det sannsynlig at den har kommet seg for langt hjemmefra og ikke finner veien hjem igjen. At den har gått på besøk til alle husene i nærheten den siste uka tyder på at den har et hjem, og er vant til å bo hos noen som gir den omsorg. Ikke slutt å lete etter eieren, det er sikkert noen som savner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...